Hoe corrigeer je een brutale puberende rottweiler?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: Hoe corrigeer je een brutale puberende rottweiler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 17:38

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar moet zeggen ook op bokt ( ben blauwe maandag op een duitse herder forum geweest) zijn de topic's over honden nog veel meer beladen dan de topics over paarden die niet zijn opgevoed.
Een hond die met 10 maanden al aan het grommen is en naar de baas bijt?? Dat is in mijn ogen nooit goed te praten. Even flink op zijn plek zetten is dan ook je enige optie.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 22:11

Nou is er al 7 bladzijdes discussie, en vrijwel iedereen is het wel ermee eens dat ik IETS moet doen als mijn rott van 11 maanden zo brutaal doet en gromt e.d.

Maar mijn vraag was, wát ik dan moest doen in jullie ogen ;)

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:12

Nuage schreef:
Nou is er al 7 bladzijdes discussie, en vrijwel iedereen is het wel ermee eens dat ik IETS moet doen als mijn rott van 11 maanden zo brutaal doet en gromt e.d.

Maar mijn vraag was, wát ik dan moest doen in jullie ogen ;)
Jup,naja ik heb mijn sugesties (ik weet het het is verkeerd getypt) gegeven. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:13

hihi doe je klompen aan...........

dat doe ik in iedergeval, en ik heb nooit meer gezeik met mijn honden........

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 22:17

Ben vooral erg benieuwd hoe al de koekie-methode aanhangers dit zouden aanpakken?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:06

Van de koekie methode heb ik enkel geleerd dat mijn hond niks meer wilde doen, behalve als er een koekje tegenover stond.
Nu doet ze alles zonder koekje. Ik gebruik handgebaren die ik haar heb aangeleerd, zoals omhoog wijzen met wijsvinger is zitten, hand plat is liggen, vinger in de lucht en draaien is staan op achterpoten en draaien, enz. Allemaal zonder koekje. Een aai en even gek doen met de baas is voor haar al geweldig.

Even voor de goede orde, ik schop of sla mijn hond niet, maar als een grote rott in mijn arm zou hangen, ga ik dat echt niet negeren of stom toekijken, dan krijgt ie toch echt een dreun.

edi: typo

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 15:33

koekjes methode of gewoon belonen met gelijk wat kan bij bepaalde honden heel goed werken. maar ik denk dat het belangrijk is waarmee je beloont bij bepaalde honden. Beloning kan net zo goed een speeltje of aandacht zijn. Ik wissel gewoon vaak af. ene keer krijgt hij aandacht, andere keer speeltje andere keer koekje, hangt er een beetje vanaf dus. Maar dit houdt niet in dat je nooit mag straffen. Straffen hoeft niet fysiek te zijn om een goede straf te zijn (die ook onthouden wordt), hond negeren, afzonderen op een bepaalde time-out plek kan al genoeg effect geven. fysieke straf heb ik de indruk brengt weinig teweeg bij zo'n type honden, ze kunnen zoveel aan dat het hen vaak weinig doet. Dus zeker rekening mee houden. jou hond vind spelletjes leuk, straf hem door het spelletje te stoppen, hup afzonderen en geen contact met jou. wedden dat het al wat effect heeft?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 16:20

Maar hoe zonder je hem af dan? Dat is zo makkelijk gezegd, maar niet makkelijk gedaan. Dan moet ik dus eerst mijn hond ergens neerzetten. Hoe dan? En dan moet hij daar ook nog blijven. Hoe dan?
Ik kan haar wel op de gang duwen (dat lijkt me dan de enige manier die vriendelijk is :+ ) maar daarna begint ze gewoon aan mijn deur. En terwijl ik haar daar naartoe duw als ze in zo'n bui is gaat ze gewoon door met "spelen".

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:09

ja die van ons weet het nu al zo goed, als ik naar daar, moet hij gewoon naar daar gaan. Hoef er niet aan te komen. in het begin gewoon kordaat bij de halsband (eventueel aan de lijn klikken) en naar daar laten gaan. Hier is het gewoon een heel goede manier om hem iets af te leren. wordt niet altijd toegepast enkel wanneer het echt nodig is. Ik denk dat je het vooral in stappen zal moeten doen. Belangrijk is nu dat hij leert luisteren denk ik. dus oefeningen gaan doen met hem/haar. de gewone gehoorzaamheidsoefeningen dan.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 00:54

koekjes mensen, mag ik vragen? hoe voeden jullie je paarden op?
ook met brokjes? (ik meen het serieus) niets sarcastisch aan.

ik ben geen slaan of schop persoon. en als mijn pup (herder x rottweiler x ???) braaf zijn plasje en poepje buiten doet horot hij bráááf. en als hij netjes aan de riem loopt krijgt hij een koekje.
maar als hij mij in mijn teen bijt (bekkie is nog te klein voor mijn hele voet) dan druk ik hem wel op de grond tot hij een piepje geeft (2x was voldoende, mr bijt niet meer)
hoe straffen jullie slecht gedrag af? of belonen jullie alleen goed gedrag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:19

Als zijn bek vol koekjes is is er gewoon geen ruimte voor wat anders en kan hij ook niet grommen :)*

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:19

In eerste instantie probeer ik altijd goed gedrag enorm te belonen, hoe leuker de beloning hoe beter het goede gedrag blijft hangen. Slecht gedrag negeer ik in eerste principe of ik stuur haar weg, laat mijn tanden zien, maar als dat niet helpt leg ik mijn hand...ik zal het nogmaals zeggen voordat je weer als beul wordt uitgemaakt...zachtjes om de neus of ik leg mijn hond even op de rug. Maar dit zijn handelingen die ik in uiterste gevallen gebruik, mijn hond heeft dit namelijk allemaal niet nodig, ze luistert al prima. Alleen als puber was ze wat opstandig, maar dat was eigenlijk zo over.

Koekjes zei ik al, ben er geen fan van, bij mijn paard trouwens ook niet. Al krijgt hij echt wel lekkers zo nu en dan, peen/ appel.
Commando's zoals; spaanse pas, compliment, etc. doet hij zonder snoepjes. Net als de hond, beloning volstaat al met een aai en enthousiaste baas die duidelijk laat merken dat de gewenste oefening goed was. :D

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 10:06

zitake schreef:
Belangrijk is nu dat hij leert luisteren denk ik. dus oefeningen gaan doen met hem/haar. de gewone gehoorzaamheidsoefeningen dan.

Hond doet zit- af- poot - blijf - los - hier allemaal al zonder problemen...

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:33

Lia_ schreef:
Als zijn bek vol koekjes is is er gewoon geen ruimte voor wat anders en kan hij ook niet grommen :)*

haha, echt heel flauw :+

festerbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:41

Doe jij puppycursus?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 21:49

Je bedoelt mij denk ik?
Puppycursus is allang afgelopen. Hebben we wel gedaan maar vond het nogal onzinnig allemaal...

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:35

En ohe gaat het nu met je hond?

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:53

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 10-02-22 02:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 00:32

haha, ik zie mensen al lopen in het park! Aan de ene hand een klikker, zak vol koekjes en een fles stenen! :D
Waar laten ze de hond! :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:38

Jij kunt je hond in een tas doen O:)
Ai, ik doe toch iets niet goed, alles wat ik altijd bij me heb zijn een lijn en een halsband.....

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:46

Lees eens het boek, de vrouw die naar honden luistert.
Een duidelijk en leuk boek. Misschien haal je daar uit waarom je hond dit doet.
Ik ben net naar mijn eerste les A geweest. (heb al 35 jaar honden) en hoor daar dingen waar mijn oren van gaan klapperen.
Bv dat ik verplicht ben om mijn hond een trek spelletje te laten doen anders krijg ik geen band met haar :n
Ongelovelijk vind ik dat.
Veel succes .

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:42

@kohtje: wat een onzin dat je verplicht met haar zou moeten touwtje trekken. Alsje het toch niet leuk vind, of je hond er bijv te sterk voor is. Ik denk trouwens wel dat honden wel behoefte hebben aan een beetje spel. Maar dat hangt ook nog wel van de hond zelf af(ras,leeftijd etc). Bovendien is het voor een hond volgensmij veel leuker om met een andere hond te spelen dan met mij.

IK vind touwtje trekken trouwens wel een spel waar je makkelijk je leiderschap kan versterken. Het is namelijk heel duidelijk dat je wint zeg maar.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:00

Ik heb zelf een puberende Bullmastiff en dat is een ras zonder will to please. Een stukje eigenwijzer dus. Ik heb wel het geluk dat ze niet dominant is en het nooit in haar kop zal halen om naar mij te grauwen.

Maar ik herken je probleem gedeeltelijk. Wij zitten dus wel op cursus. Wat mijn cursusleidster aanraadt is herhalen.
Dus als ze niet gaat liggen op haar plaats, ga je even iets anders doen, laat haar bv zitten en een poot zitten en geef daarna het commando opnieuw.

Reageert ze weer niet goed? Opnieuw een ander commando en vervolgens weer plaats en af. Je moet even geduld hebben maar op die manier ga je niet met je hond in discussie.

Wie gaat er trouwens met een hond in discussie, ik niet, dat doe ik wel op bokt :D .

Verder heel veel aandachtsoefeningen, mijn cursusleidster zegt ook dat je een puberende hond altijd dichtbij je moet hebben zodat ze geen kans hebben om ongein uit te halen.

Dus de tweede regel is ongewenst gedrag voorkomen.

De derde regel is negeren. Naar jou grommen of snauwen is opsodemieteren. Bij ons is de time out plaats de badkamer. Een grote mond geven is 10 minuten in je uppie zitten op een plek waar je niet wil zijn.

En geloof me of niet, dat is tot op heden de straf die de meeste indruk maakt. Ik heb nog een kruisinkje met een bijzonder grote waffel en deze truc werkt bij haar perfect. Ik moet bij zo'n grote mond ook echt niks meer van haar hebben. Komt ze terug van de badkamer, dan kan ze proberen te slijmen maar ik duw haar weg en kijk haar niet aan.

Vindt ze heel erg.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:51

liedje89 schreef:
@kohtje: wat een onzin dat je verplicht met haar zou moeten touwtje trekken. Alsje het toch niet leuk vind, of je hond er bijv te sterk voor is. Ik denk trouwens wel dat honden wel behoefte hebben aan een beetje spel. Maar dat hangt ook nog wel van de hond zelf af(ras,leeftijd etc). Bovendien is het voor een hond volgensmij veel leuker om met een andere hond te spelen dan met mij.

IK vind touwtje trekken trouwens wel een spel waar je makkelijk je leiderschap kan versterken. Het is namelijk heel duidelijk dat je wint zeg maar.

het is een border collie van 7 mnd. Ze loopt bijna de hele dag met mij mee en ik speel veel met haar.
Mijn leiderschap is genoeg. Ze weet goed wat ze mag en niet. Daar heb ik geen trekspel voor nodig.
We hebben nog 8 honden dus ze heeft hondenmaatjes genoeg.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:56

Wat voor cursus doe je dan eigenlijk? Ken namelijk ook wel honden die echt niks geven om zo'n suf touw dan kan je dus geen band opbouwen met je hond volgens hen?(bovendien als ik 55kilo weeg en mijn hond 80 denk ik wel 5 keer na voordat ik ga touwtje trekken, moet wel kunnen winnen anders werkt het toch niet.)