Hebben jullie wel eens een konijn losgelaten in het wild?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:39

Dinopino schreef:
viva la nogwat konijnen hebben er een hekel aan om opgepakt te worden. En zo'n grote hand voor je snuitje is ook heel bedreigend wanneer je geen kant opkunt. In de natuur worden konijnen ook opgepakt maar dat betekend wel de dood.

euhh ja dino nog wat (ja ik heb een moeilijke boktnaam :D )
het is een tam konijn die al van jongs af aan in de hand is... had ie maar geen konijn moeten worden :+ en oppakken vind ie niet eng maar als hij voer krijgt is ie gewoon mega dominant. paarden in de natuur worden ook niet bereden en zijn dan ook bang voor mensen... tamme paarden zijn dat niet die in de hand zijn :+

ik heb sowieso best een hekel aan konijnen, al helemaal als ze gemeen zijn ... ookal kan ie er weinig aan doen want er zal wel een kabeltje verkeerd zitten :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:43

Whats in a name. volgens mij neem jij handtamme konijnen iets te letterlijk. Konijnen vinden over het algemeen opgepakt worden niet prettig. Ik weet niet hoe jij een konijn oppakt maar geloof me in het algemeen vinden ze het niet prettig.

tja of je konijnen wel of niet leuk vind is geloof ik hier niet aan de orde. En van de tig keerste vergelijking met paarden in een topic beestenboel wordt ik heel beetje moe boel.

Anoniem

Re: Hebben jullie wel eens een konijn losgelaten in het wild?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:51

hoezo? tam=tam.... natuurlijk vinden ze het in het wild niet leuk om opgepakt te worden en eng..... want dan zijn ze ook niet tam :+ dat geld voor elk dier! een wilde koe vind mensen ook doodeng, een tamme koe niet :+
(dan neem ik toch een koe als voorbeeld..)

ons vroegere konijn vond het heerlijk om bij je te zitten en opgepakt worden vond ie ook heel niet erg :)

Dit konijn raak ik niet eens aan, de andere (we hebben er 2 nu)
die haal ik weleens uit de ren om m in zn hok te zetten in de zomer en die pak ik in zn nekvel. Maar het vroegere konijn dus niet die was hartstikke lief :)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:23

@Dinopino; Tuurlijk, wonden kunnen ook van andere konijnen komen, maar zware vermageringen en doorgegroeide nagels niet. Dat hadden ze allemaal. En nu is het niet zo dat hier geen 'voedsel' is. Ik woon aan De Dijk, waar ruim voldoende gras staat, takken(wilgen) en water is. Maar toch niet genoeg, blijkt uit mijn konijnen. Komen daar allemaal vandaan en waren stuk voor stuk meer dood dan levend.

luchtenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:33

Je konijn loslaten in de natuur maakt hem niet ''vrij''.
maar maakt hem ''voedsel''.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:08

wouw dat is een quote die we nog niet had gehad luchtenberg ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:30

luchtenburg schreef:
Je konijn loslaten in de natuur maakt hem niet ''vrij''.
maar maakt hem ''voedsel''.

Tuurlijk, elk konijn wat in het wild rondloopt is voedsel ;)

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 08:43

Maar ik blijf erbij dat erg veel konijnen liever het risico lopen voedsel te worden dan levenslang niets te doen in een hokje.
De dieren die wél aandacht en ruimte krijgen vallen niet onder deze categorie, die pik je er dan ook zo tussenuit..

pinball

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:21

dan heb ik hier een nieuwe stelling voor jullie, ben benieuwd naar de meningen...

wij hebben hier thuis 2 volwassen konijnen zitten en 4 jongen, maar buiten dat dit er teveel zijn, is ook mijn kleine meid niet echt meer geinteresseerd voor de beessies....
nu heb ik een collega en die heeft een camping, daar gaan ze binnenkort met z'n allen naartoe.
ze krijgen daar een schuilhok en hebben verder alle vrijheid om rond te huppelen op de camping....
is dit volgens jullie nou ook.... DUMPEN???? of zijn de meningen toch weer anders hierover?

xDaphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:48

Heb vorige zomer ook een konijn langs de kant van de weg gevonden op een verlaten plek, het diertje was helemaal van streek, zwaar aan het ademen en uitgehongerd.. Kon hem toen gewoon oppakken maar merk nu pas dat hij nogal agressief is, hij beschermd zijn hok echt en kan hem er ook niet zomaar uithalen.. Daarom is hij aan de kant van de weg gezet denk ik..

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 08:16

Zouden jullie dan een tijger in het circus ook in één keer in het wild gooien en aan zijn lot overlaten? Want dat is precies hetzelfde als jullie nu over konijnen vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:27

Een tijger of een konijn :roll:
Moeten we echt alle verschillen aan je voorschotelen?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:22

Nee, die gooi ik niet los in mijn tuin, want dan vreet ie me op :Y)

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:32

Tot mijn grote schaamte, verontwaardiging,... Ja, ik heb het ooit ook gedaan.
Ik had er 2: een lieve albino en haar 'wilde' zoon.
Ik heb een grote afkeer van mezelf als ik eraan terugdenk..

We woonden pas samen en ik kreeg ze van m'n schoonzus die er vanaf wou. Omdat die zoon telkens wist te ontsnappen en in de moestuin van de buren terecht kwam, moesten ze noodgedwongen in zo'n hokje op pootjes.

Toen was dit maatschappelijk aanvaard zeg maar, als ik er nu aan terugdenk: een echte schande.

Ik baalde ervan telkens dat hok te moeten verschonen en heb op een dag besloten ze te gaan uitzetten.

Op het platteland, weg van de baan. De bruine was op 3 seconden uit het zicht verdwenen. De witte bleef gewoon aan m'n voeten zitten. Ik liet haar huilend achter waar ze zat.
Heb er de hele nacht niet van geslapen en ben de volgende ochtend teruggegaan naar die plek..ik ging er van uit dat ze daar nog zou zitten en ging ze terug meenemen.

Ze zat er niet meer (jah, wat dacht ik nou zeg).

Anyway, toen heb ik beseft dat ik iets vreselijks gedaan heb, en heb me voorgenomen mijn zorg voor dieren drastisch te veranderen.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:50

sunny_l0ve schreef:
Zouden jullie dan een tijger in het circus ook in één keer in het wild gooien en aan zijn lot overlaten? Want dat is precies hetzelfde als jullie nu over konijnen vertellen.

Zo'n tijger zou dit prima overleven, echt gemakkelijk. Je hoort vaak genoeg dat circus/ of dierentuin tijgers gewoon eens iemand of iets opeten. Zo'n beest blijft echt capabel genoeg om voor zichzelf te zorgen hoor :Y)

Overigens, net als een beetje een snugger konijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:42

sunny_l0ve schreef:

_O- Zoek de tien verschillen...

dat is toch geen vergelijking :? Hier in NL, nee daar horen geen tijgers in het wild, levensgevaarlijk voor alle mensen die nietsvermoedend in het bos aan het joggen zijn.

Maar op de savanne, in hun natuurlijke leefomgeving; waarom niet? Die beesten zijn daar veel blijer dan in het circus denk ik :)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:27

Tja, zulke drastische vergelijkingen zijn blijkbaar nodig om jullie in te laten zien dat konijnen vrijlaten echt niet kan.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:42

het is bij mij altijd prima gegaan. Maar ik deed ze dan ook wel in een ren en zette die open zodat ze altijd terug konden. En nu lopen mijn konijntjes al jaren los. :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:27

Een vergelijking die slaat als een tang op een varken heeft weinig nut. Een tijger is een vleeseter en een konijn volgens mij tot nu toe nog niet. :D Dan zou je eerder met een vergelijking als een paard kunnen komen, die is tenminste ook een planteneter. En in engeland en ijsland worden ze ook gewoon losgelaten en overleven het de paardjes ook. Bij ons schat ik de kans kleiner in dat ze los blijven lopen :D En het grasbehoefte van een konijn te vergelijken met die van een paard is ook onzinnig. Dus dan zou je eerder met zoiets als cavia's kunnen komen. ;)

Dat een konijn het niet overleefd op grond van de temperaturen is echt onzin. Mijn konijnen zitten met vriesweer buiten en vinden ook gewoon wat om te drinken en te eten. Ze verhongeren en verdorsten niet en bevriezen ook niet. Mijn kip heeft wel eens een bevroren kam gehad, maar die kan ook gewoon zijn hok in. Bekijk een konijn maar eens goed. Het enige wat niet bedekt is zijn zijn ogen.

De kans dat ze wat overkomt buiten is natuurlijk groter dan bij jou veilig in een hokje. En ik ben ook niet voor om konijnen buiten los te laten zoals ik al eerder zei. Maar om per definitie te zeggen dat ze het niet overleven vind ik te ver. En waarom zouden ze niet op een camping in vrijheid kunnen leven. Doen de wilde konijnen ook. En geloof me een konijn als grasmaaier is heel wat miliue bewuster dan een grasmaaier.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:36

bij dit verhaal denk ik dat ts er helemaal niet slecht aan heeft gedaan het konijn los te laten. Je weet het natuurlijk nooit zeker maar ik denk dat hij in het hok doodongelukkig was, als hij overleeft in het wild zal hij vast gelukkiger zijn en zoniet, dan heeft hij pech. Het is niet anders denk ik dan.

Vind trouwens niet dat je je konijn zomaar los moet laten als je er vanaf wilt, dat zou ik met mijn Gerard nooit doen, maar dit vind ik toch een verhaal apart.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:47

:D wat een aparte naam voor je konijn.. Gerard. Leuk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 19:13

sunny_l0ve schreef:
Tja, zulke drastische vergelijkingen zijn blijkbaar nodig om jullie in te laten zien dat konijnen vrijlaten echt niet kan.

_O- Een konijn valt geen mensen aan hoor in het bos. *proest* Deze vergelijking slaat werkelijk waar als een banketstaaf op een drumstel.

sorry hier moet ik echt om lachen. Alsof er een bepaald protocol is voor het omgaan met dieren, en het dierengedrag. Zo werkt dat niet natuurlijk. Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden. Zo'n beest overleeft dat echt wel, een konijn is niet achterlijk, krijgen het niet koud, en er is eten zat.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:40

verootjoo schreef:
sunny_l0ve schreef:

_O- Een konijn valt geen mensen aan hoor in het bos. *proest* Deze vergelijking slaat werkelijk waar als een banketstaaf op een drumstel.

sorry hier moet ik echt om lachen. Alsof er een bepaald protocol is voor het omgaan met dieren, en het dierengedrag. Zo werkt dat niet natuurlijk. Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden. Zo'n beest overleeft dat echt wel, een konijn is niet achterlijk, krijgen het niet koud, en er is eten zat.

en waar heb jij dat op gebaseerd? Want dat slaat helemaal nergens op :+

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:48

Mijn konijn heeft 5 jaar terug 1 keer kleintjes gehad.
Ik had er al een baasje voor, want de eigenaar van het mannetje wou er zowiezo 1 hebben. De andere zou naar een vriendin van mij gaan, maar die mocht haar opeens niet meer hebben. Toen heeft de eigenaar van het mannetje haar ook in huis genomen. Maar opeens was ze daar weg. Na heel veel zeuren kwam hij haar naar me toe brengen en hoorde ik later waar ze was geweest. Ze had in een dierenpark gezeten bij ons in de buurt. Het was echt zo zielig, ze zat helemaal vol met vlooien. Het heeft weken geduurd voordat die helemaal weg waren. Ook zat ze vol met wonden die andere konijnen haar bezorgd hadden. En ze was doodsbang. Het heeft zeker 2 jaar geduurd voor ze wat vertrouwen had. En nu is ze bijna 5 en het is nog steeds een vrij bang konijn. Dit heeft me heel goed duidelijk gemaakt dat een konijn wat bij mensen geboren is niet kan overleven in het wild. Ik denk dat als ik dat konijn niet terug had gekregen dat ze dan een heel kort leventje had gehad.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:50

ginger18 schreef:
Mijn konijn heeft 5 jaar terug 1 keer kleintjes gehad.
Ik had er al een baasje voor, want de eigenaar van het mannetje wou er zowiezo 1 hebben. De andere zou naar een vriendin van mij gaan, maar die mocht haar opeens niet meer hebben. Toen heeft de eigenaar van het mannetje haar ook in huis genomen. Maar opeens was ze daar weg. Na heel veel zeuren kwam hij haar naar me toe brengen en hoorde ik later waar ze was geweest. Ze had in een dierenpark gezeten bij ons in de buurt. Het was echt zo zielig, ze zat helemaal vol met vlooien. Het heeft weken geduurd voordat die helemaal weg waren. Ook zat ze vol met wonden die andere konijnen haar bezorgd hadden. En ze was doodsbang. Het heeft zeker 2 jaar geduurd voor ze wat vertrouwen had. En nu is ze bijna 5 en het is nog steeds een vrij bang konijn. Dit heeft me heel goed duidelijk gemaakt dat een konijn wat bij mensen geboren is niet kan overleven in het wild. Ik denk dat als ik dat konijn niet terug had gekregen dat ze dan een heel kort leventje had gehad.

Wat zielig voor jouw konijn. Ik denk dat meerdere mensen in dit topic nu wel meer nadenken voordat ze een konijn loslaten. Ik zou er een enorm schuldgevoel van krijgen. Gelukkig is het met jouw konijntje nog goed gekomen. Goed gedaan!