Samenstelling hondenvoer (brok), wat is belangrijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:54

Chiqa schreef:
Ben nu dus 2 weken bezig met Farmfood, maar ben niet tevreden.
Allereerst heeft ze veel ontlasting (Drie grote hopen per dag) en ze is meer gaan ruiken (huid)
Ik hoop dat dit overgaat ze zit er immers nog maar 2 weekjes op, iemand die deze verschijnselen herkent?

Had mijn hond de eerste weken ook, maar dat is na een tijdje helemaal over gegaan.
Ze deed maar 1 grote hoop op een dag, en haar vacht rook ook helemaal niet meer.

Anoniem

Re: Samenstelling hondenvoer (brok), wat is belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:23

Dankjulliewel!! Ook voor de link Xono, gelukkig zal dit ontgiften niet lang duren denk ik want ze eet van kleins af aan al heel vaak KVV :)
Dus nog even geduld :)
Ze verhaart wel enorm.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:39

Ik ben met een hond van brok op KVV overgegaan en zit ook midden in de ontgiftingsfase. Vacht ziet er niet uit en hij verhaart enorm. Hoop ook dat het snel over is. Tja kwestie van even doorbijten denk ik maar.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:47

XoNo schreef:
Nou Roos, ik kan niet zeggen dat ik achter jou manier van voeren sta. Beetje onder het mom van "pleur er maar in wat toevallig voor handen is"...

ja, dat kan je vinden ja ;) maar onze hond die was het gewend en de hond was geen enkele keer ziek of wat dan ook behalve die laatste keer dan maar hij was al heel oud ;) ,, en ik snap het wel dat jij er niet achter sta hoor,,, ;)

maar dat laatste wat je zei is niet waar hoor dat van pleur er maar in wat toevallig voor handen is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:34

Weer even een updatje; ik hoop dat die zak FF snel op is, ik heb Donna nog nooit zo geroken, ze stinkt echt naar hond.
Op de dagen dat ze op vers zit is dat vrijwel na een dag al over, dus weet haast zeker dat het aan het voerr ligt.
Jammer, ik ga nu Cavom proberen, als de zak op is :)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:05

Jammer dat Farmfood je niet bevalt Chiqa!

Ik heb ook even een vraagje wbt ontgiften..
Ik heb mijn hond nu ik denk 2 maandjes op KVV, ik ben er heel blij mee, op 1 ding na; ze verhaart verschrikkelijk!
De eerste weken niet, maar sinds een week of 5 en vooral de laatste 2 weken heeeel erg... Ik vraag me af of dit nog ontgiften kan zijn?
Het is nu wel heel erg, en ik baal er echt heel erg van... Met hill's verhaarde ze bijna niet in combinatie met visolie. (wat ze nu ook nog steeds krijgt)

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:07

als je over je puppenvoer tevreden bent zou ik niet van merk overstappen. zou ik ook gewoon royal canin blijven geven als hij volwassen is, het is een goed merk. als je wilt weten of je voer goed is, knip het etiket er af en laat je dierenarts een voedingsanalyse maken.

en een dierenarts wordt NIET gesponsord door royal canin hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:34

saswes schreef:
als je over je puppenvoer tevreden bent zou ik niet van merk overstappen. zou ik ook gewoon royal canin blijven geven als hij volwassen is, het is een goed merk. als je wilt weten of je voer goed is, knip het etiket er af en laat je dierenarts een voedingsanalyse maken.

en een dierenarts wordt NIET gesponsord door royal canin hoor.

Ik vind RC gewoon te duur, goed als ze het er uiteindelijk het beste op doet zal ik daar weer op terugkomen, is gewoon een prima brok alleen jammer van de prijs.
En wbt het laatste, ik weet het er wordt genoeg onzin rondgestrooid, ik sta liever achter mijn voedingskeus en hoef daar niets voor af te branden.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:13

Jammer dat FF niet is wat je ervan verwachtte Chiqa. Raar dat je haar nog steeds ruikt. Dat is inderdaad niet zoals het hoort.

Ik hoop dat Cavom je beter bevalt. Houd er rekening mee dat de meeste honden doorgaans iets sneller dik worden van Cavom. Ik weet niet in hoeverre Donna daar vatbaar voor is, maargoed, houd het even in je achterhoofd ;)

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:35

wij voeren onze hond Dogland, onbekend merk en ze doet het er ontzettend goed op. Ze ruikt niet naar hond, zit mooi in haar vacht, vliegt door de verharing heen en haar tanden zijn ook nog steeds mooi schoon. Ze poept 1 tot 2x per dag mooie stevige keutels. Ik wil in ieder geval geen ander voer meer.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:00

Chiqa schreef:
Weer even een updatje; ik hoop dat die zak FF snel op is, ik heb Donna nog nooit zo geroken, ze stinkt echt naar hond.
Op de dagen dat ze op vers zit is dat vrijwel na een dag al over, dus weet haast zeker dat het aan het voerr ligt.
Jammer, ik ga nu Cavom proberen, als de zak op is :)

Ik had dat zelfs met vers, Energique dan wel te verstaan. Ik wilde wat anders dan Carnibest proberen, ook omdat het niet echt goedkoop is en Energique iets goedkoper is , maar daar ben ik vlug op terug gekomen. Helaas heb ik nog zo'n 10 kg in de vriezer liggen, maar ja, ik voer nu om de 2 porties, 1 portie CB/Energique gemengd. Dan heeft ze er geen last meer van...gelukkig.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:22

Het meest recente topic wat ik kon vinden over hondenbrokken is onlangs gesloten en de mod verwees naar dit topic om daarin verder te gaan. Dat is dus de reden waarom ik in een wat ouder topic reageer.

Ik heb het topic net doorgelezen maar ik blijf het toch moeilijk vinden.
Ik weet dat goedkoop voer goed kan zijn en dat duur voer niet altijd goed is. Maar ik snap nog steeds niet hoe je zo'n verpakking moet lezen.

Onze pup van 11 wkn krijgt nu dezelfde brok als hij bij de fokker kreeg. Onze vorige hond deed het hier goed op en ook op de adult hiervan.
Met deze pup heb ik toch m'n twijfels. Hij heeft veel energie maar poept best veel. Ook krabt hij zich suf terwijl ik geen vlo kan vinden (heb al wel frontline combo puppy gebruikt, volgende week afspraak bij de DA dus dan kan die ook eens kijken en adviseren natuurlijk).

Kan iemand aan de hand van onderstaand lijstje aangeven of dit een goede brok is en zo ja waarom en zo nee, waarom:
ruw eiwit 27.9 %
ruw vet 14,1%
ruwe celstof 2,4%
ruwe as 7,6%
calcium 1,33%
fosfor 0,97%
natrium 0,41%
magnesium 0,15%
kalium 0,57%
vocht 10%
verder zit er nog vitamine A, vitamine D3, vitamine E en koper in.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:31

Het aller eerste ingredient dat er op moet staan is vlees en dan nog liefst ongeveer 34% al wat erachter komt is veel minder belangrijk hoewel er meer eiwitten in moeten zitten voor puppies en oudere honden dan voor gewone volwassen honden, sinds het meeste vlees moet zijn en in vlees veel eiwit zit moet dus eiwit het meeste zijn. Ook wat honden meestal wel kunnen apprecieren is eieren daar zitten enorm veel eiwitten in dat gezond zijn en honden kunnen geen cholesterol vast houden dus kun je elke dag eieren geven zonder dat die er last van krijgt, wel uit kijken dat die geen last heeft van zijn nieren anders kunnen te veel eiwitten ook schadelijk zijn maar als die gezond is kan het geen kwaad en is het zelfs gezond.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:34

Bij de algemene dingen staat natuurlijk, vlees granen mineralen etc. Maar ik wist niet hoe vlees omschreven werd in de tabel. Ik heb daar totaal geen verstand van. Dat is dus ruw eiwit?
Dat zou dus hoger moeten dan wat ik nu heb?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:50

Ik heb geen idee hoe je jou tabel moet omzetten naar ingredienten, maar je hebt wel die lijst met ingredienten? Wat staat voorop?
Vlees? dierlijke bijproducten? of granen en plantaardige bijproducten.

Ik kreeg bij mijn pup ook een zak voer van de fokker mee. Ze had altijd al een fikse geur, maar ze begon zich ook kapot te krabben. Ten ze een half jaar was ben ik overgestapt op vers; geur en jeuk weg.

Hiermee wil ik niet zeggen dat jij op vers over moet, maar mijn hond had een duidelijke gluten allergie. Daardoor heeft ze ook een groeiachterstand gekregen (nooit meer ingehaald) en mogelijke wijze de epilepsie. Ze heeft in haar eerste 6 maanden veel nodige voedingsstoffen regelrecht naar buiten gestuurd omdat ze niet tegen 1 stofje kon.

Daarom vind ik het heel erg belangrijk om bij pups evt allergie gelijk te omzijlen. 90 % van de hondenbrokken hebben granen en plantaardige bijproducten op nr 1 en 2 staan. Gooi je hond over op een merk die vlees op nr 1 heeft en vers (kvv of zelf samenstellen) kan natuurlijk ook.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:58

En waar vind ik dat? Is dat het rijtje ingredienten wat boven de tabel staat? Volgens mij staan er eerst granen en dan vlees en daarna de rest (moet straks even op de verpakking kijken).

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:13

Ik heb toevallig afgelopen woensdag een bijeenkomst gehad van Prins. Deze hielden een info-avond over voeding, ze prijzen absoluut hun product niet aan. Misschien een optie om op hun site te kijken en te zien hoe je met het prins Careteam contact op kan nemen?

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:45

Volgens mij heeft ook Prins in hun brok een laag gehalte aan vlees...
Ik heb me er een beetje in aan het verdiepen en als ik andere mensen zo hoor zijn Farmfood en Orijen de beste brokken! (daar wil ik mee zeggen, met het hoogste percentage vlees)..

Ik geef op het moment KVV (Rodi, Prins, Farmfood, Smuldier) en 2 dagen (tot de zak op is) Prins. Daarna stap ik over op Farmfood!

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:48

Ik heb nog even de rest van de verpakking overgeschreven.
Het geheel:
Granen, vlees en dierlijke bijproducten, plantaardige bijproducten, olien en vetten, bijproducten van de suikerbereiding, groente, mineralen
ruw eiwit 27.9 %
ruw vet 14,1%
ruwe celstof 2,4%
ruwe as 7,6%
calcium 1,33%
fosfor 0,97%
natrium 0,41%
magnesium 0,15%
kalium 0,57%
vocht 10%
verder zit er nog vitamine A, vitamine D3, vitamine E en koper in.

Over Farmfood heb ik ook goede dingen gehoord. Ook over Cavom. Orijen heb ik over gelezen maar vind ik wel behoorlijk prijzig.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:54

Het schema ontcijferen kan ik ook niet voor je!

Cavom ken ik niet... Orijen is inderdaad erg duur en slecht te verkrijgen hier vandaar dat ik overstap op FF.
Verder is het belangrijk dat een brok geperst is en NIET geexpandeerd!!Een verhaal daarover staat ook op de site van Farmfood!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:18

Wat je eventueel kunt doen is overstappen op een granenvrij dieet (vers, kvv of glutenvrije brok). Mocht je hond dan geen jeuk meer hebben weet je dat het waarschijnlijk gluten allergie is.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:23

Hoe herken ik gluten op de verpakking (of beter gezegd, glutenvrij)?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:32

granen = gluten. Bij brok zal het op de verpakking moeten staan. Maar schrik niet, glutenvrije brok vind ik heel duur.

Gegoogled vind ik :
Royal Canine heeft een hypoallergene brok, Bento Kronen (ken ik zelf niet), Lupvet of Canisalpha (duitse merken), Prins heeft glutenvrije varianten, denkadog, Fokker enz.

google is your best friend ;)

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:34

Farmfood Fresh is glutenvrij lees ik net. Maar dat valt natuurlijk onder vers.
Zal van de week eens kijken wat de DA over dat krabben zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:44

Jenny21 schreef:
Het schema ontcijferen kan ik ook niet voor je!

Cavom ken ik niet... Orijen is inderdaad erg duur en slecht te verkrijgen hier vandaar dat ik overstap op FF.
Verder is het belangrijk dat een brok geperst is en NIET geexpandeerd!!Een verhaal daarover staat ook op de site van Farmfood!

Ik heb uitgerekend dat je met orijen net zo goedkoop uitbent als bij een zak brokken van €32.-
omdat je maar de helft nodig heb dan van Cavom Farmfood of welke andere brok dan ook.
Farmfood en cavom zitten helaas wel erg veel granen in nadeel is dat ze veel gaan poepen daarvan.