Fokken zonder stamboom, voor of tegen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:43

Je kan het natuurlijk niet uitsluiten en zeker niet bij een groot, zwaar ras.
Maar stamboomfokkers doen volgens mij toch meer moeite om HD uit te sluiten dan fokkers die Berners fokken zonder stamboom.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:44

Ik vind het ook erg interessant om hier te lezen hoe iedereen erover denkt :)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:49

Wat mij nog steeds steekt is dat het fokbeleid van sommige rassen zo belachelijk is...

Ik noem een franse / engelse bull...hoe platter hoe beter...
Nou sorry hoor, maar die dieren kunnen bij warm weer niet meer fatsoenlijk ademen...
En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen.

Maar door het ideaalbeeld te willen fokken zijn heel veel erfelijke problemen ontstaan.
Er werd (en wordt) alleen aandacht besteed aan het ideale uiterlijk voor een bepaald ras worden alle andere belangrijke kenmerken overboord gegooid.

Denk aan de Duitse herder met die belachelijke aflopende rug.

En wat mij dan nog te binnen schiet....Mensen worden ook bijna nooit getest voordat ze gaan 'fokken'....
Daar hoor je nooit iemand over...

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:57

Zie je bij de Mopsen ook :j
Ik vind ook dat bij sommige rassen de standaard niet echt goed geëvolueerd is.
Die Duitse Herders met die glijbaanrug vind ik ook maar niets.

Dat er met mensen niet selectief gefokt wordt, is omdat wij de 'heersers' op aarde zijn, niemand meer die boven ons staat en met ons fokt :D
Mensen wanen zich god over dieren ;)
Mensen zijn ook te emotioneel. Zwakke dieren worden uitgesloten (of geëlimineerd), terwijl zwakke mensen kost wat kost gered worden (wat natuurlijk een normale reactie bij alle mensen is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:00

suus_elviera schreef:
norski schreef:
niemand mist die schattige gekruiste bastaardpups als ze niet opzettelijk worden gefokt. Wat er niet is kun je ook niet missen en dan kopen mensen als ze echt een pup willen kopen ze ook wel een rashond met papieren als ze nergens ene goedkope bastaard kunnen krijgen.

ja maar er zijn ook mensen die dat juist willen een bastaart wand die hebben er goede ervaringen me
en er zijn ook mensen die het geld niet hebebn op ff een pup van 500 600 euro te kopen

Die mensen moeten dan gewoon geen hond nemen. De prijs van een hond zit hem over het algemeen niet in de aanschaf :)
En hebben die mensen dan wel het geld voor goed voer? Royal Canin en Eukanuba, om er 2 te noemen zijn ook niet goedkoop...... Hebben ze dan wel het geld voor de DA? Voor cursussen? Geld (en tijd) om de hond goed op te voeden?

Dierenartskosten kunnen veel en veel hoger oplopen, en juist van die leuke lieve hondjes waar mensen voor de lol een nestje van willen......
Ik persoonlijk ben erg tegen het fokken zonder stamboom (al vind ik dat geen fokken, maar vermeerderen). Ik betaal met genoegen €1000 voor een pup waarvan ik weet dat de bloedlijnen goed is, de ouderdieren zijn getest op HD en een certificaat hebben meegekregen. Waarvan ik weet dat er gefokt is op karakter en lijf en kracht en gezondheid...... en de 'looks' komen daarna nog eens......

En het grappige is dat de echte serieuze fokkers helemaal niet zoveel vragen. Dat je mag vragen wat je wilt, paps en mams mag zien, broers en zusjes, foto-albums mag bekijken, en er altijd veel langer bent dan je gepland had, omdat je echt álles over de honden moet horen..... dat het er meestal ontzettend gezellig is, omdat er één grote liefde is die je deelt :+:

Ik prijs mezelf gelukkig, dat ik een aantal keer te maken kreeg met écht goede fokkers, serieuze fokkers.
Een goede fokker houdt van het ras, houdt van honden, is hondenmens in hart en nieren. Hij wil er geen geld aan verdienen, maar is wel trots als zijn honden prijzen winnen, certificaten halen, hoog scoren in de sport. Hij is trots als zijn honden harten stelen, goede karakters hebben, gezond en sterk zijn. Dát is waar een echte fokker voor gaat.
Hij verdiept zich in bloedlijnen, kan er úren over praten, kijkt en onderzoekt hoe hij zijn teef kan verbeteren, welke reu er het beste past, welke reu zijn lieve teef nog net dat extra beetje spirit geeft..... welke combinatie ervoor zorgt dat de puppen sterker en beter en gezonder zijn. Desnoods importeert hij nieuw bloed uit andere landen, of neemt zijn teef mee op reis..... hij doet álles om het ras te verbeteren.
Hij fokt nooit meer dan 1 nest per jaar uit 1 teef...... vaker fokt hij maar eens in de 2 jaar een nest uit 1 teef. Omdat hij ervan overtuigd is dat vaker niet beter is...... en hij wil alleen maar het beste voor zijn honden. En vooral omdat het hem niet om het geld gaat, maar om zijn honden en om het ras.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-02-09 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:03

Paintlinger schreef:
Wat mij nog steeds steekt is dat het fokbeleid van sommige rassen zo belachelijk is...

Ik noem een franse / engelse bull...hoe platter hoe beter...
Nou sorry hoor, maar die dieren kunnen bij warm weer niet meer fatsoenlijk ademen...
En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen.

Maar door het ideaalbeeld te willen fokken zijn heel veel erfelijke problemen ontstaan.
Er werd (en wordt) alleen aandacht besteed aan het ideale uiterlijk voor een bepaald ras worden alle andere belangrijke kenmerken overboord gegooid.

Denk aan de Duitse herder met die belachelijke aflopende rug.

Dat zijn dan imo broodfokkers.

Een goede fokker vindt niet het uiterlijk an zich, maar de functionaliteit belangrijk. Als een neus zo plat wordt, dat kennelhoest dodelijk kan worden, is er iets niet goed. Als ogen zo hangen dat een chronisch oogontsteking normaal is, gaat er iets fout.
Je fokt ook geen plaatje, je fokt een hond, en een hond is veel meer dan dat. Een hond heeft karakter en lijf, en uiterlijk...... fok het optimale karakter (wat het best is voor het ras), fok het optimale lijf, zoveel mogelijk vrij van gebreken, en kijk dan naar de looks...... en doe dat dan ook optimaal. Als dan de neus wat spitser is, het zij zo. De rug wat rechter lijkt me ook niet erg.

In Duitsland worden de herdershonden soms met iets aflopende rug gefokt, bepaalde lijnen hebben het zelfs helemaal niet. De Herder met de rechte rug is minder snel, maar een goede volhouder, en heeft over het algemeen een kwalitatief beter bewegingsapparaat.
Persoonlijk wil ik ze niet met aflopende rug, doe mij maar een rechte. Al moet ik er 500 km voor reizen (dan moet de rest van de hond ook in orde zijn btw), liever dat dan een imo niet zo'n sterke hond.....
Paintlinger schreef:
En wat mij dan nog te binnen schiet....Mensen worden ook bijna nooit getest voordat ze gaan 'fokken'....
Daar hoor je nooit iemand over...

Dat is niet politiek correct, Paintlinger. Dan worden namen als Hitler gelijk genoemd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-02-09 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:03

Paintlinger schreef:
Jakari: Tuurlijk wel.....ik ben dus niet zozeer tegen stamboekloos fokken...

Er komen bij ons ook genoeg kruisingen hoor.... maar niet met dat soort problemen.
Ik bedoelde dat voor operaties van problemen met een erfelijke aard er voornamelijk rashonden komen.

Het is onzin dat mensen voor rasloze honden niet veel over hebben.
Kan ik niet met feiten bewijzen, maar dat is mijn ervaring.

Tuurlijk hebben kleine kruisingen minder HD en ED..
Maar de grote kruisingen zien we ook nooit voor zulke gevallen...echt alleen rashonden en dan vooral de bernersb

En daarom is het nou zo belangrijk om volgens de regels te fokken, dat zou heel wat leed besparen

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:05

nou ik ben erg blij dat ik 2 hondjes heb kunne kopen om dat ze niet te duur zijn en ik kan er goed voor zorgen eten enz en da kosten lukt ook priema (dan heb ik wel mijn man nog )die betaalt ook me
en die wilt geen hond van 500 600 kopen
en zo dan toch honden in huis te hebben ik weet niet wat ik zonder moet ik heb heel mijn leven honden gehads bij mijn ouders ook
die heben 17 jaar lang een kruizing hondje gehad en daar voor ook

suus_elviera

Re: Fokken zonder stamboom, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:08

maar goed ik ga nu weg ga kijken voor een shetlander hengst voor mijn merries

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:08

Yamcha schreef:
Dat zijn dan imo broodfokkers.
In Duitsland worden ze soms met iets aflopende rug gefokt, bepaalde lijnen hebben het zelfs helemaal niet. De Herder met de rechte rug is minder snel, maar een goede volhouder, en heeft over het algemeen een kwalitatief beter bewegingsapparaat.
Persoonlijk wil ik ze niet met aflopende rug, doe mij maar een rechte. Al moet ik er 500 km voor reizen (dan moet de rest van de hond ook in orde zijn btw), liever dat dan een imo niet zo'n sterke hond.....

Niet alleen broodfokkers doen dat..
Ik nam de DH even als voorbeeld.
Maar je kan de fokkersclub van de engelse bull ook niet wijsmaken dat die neus niet zo plat moet...
"Dat hoort bij het ras" zeggen ze dan.

En Bassethounds worden ook gefokt met die kromme voorpoten, "dat hoort zo"....

>;)

Dit gesprek heb ik letterlijk gehad met deze mensen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:10

Hmmm dat is toch niet goed dan. De hond moet zich nog wel goed kunnen voelen in zijn lijf imo.......

@ suus-elviera: help me onthouden dat ik bij jou nooit een dier haal......
Dat is geen fokken wat jij doet, dat zijn pretnestjes. Daar doe je de dieren, de rassen, en de toekomstige eigenaars geen plezier mee.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-02-09 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:10

Paintlinger bij ons zie je juist 50/50 kruisigen en rashonden met deze afwijkingen.
bepaalde rassen zijn veel te veel doorgefokt, en dus fok je dat ook in kruisingen.

Er zijn genoeg verkeerde fokker, maar ook genoeg hele goede fokkers. Als toekomstige eigenaar zijnde moet je dus gewoon erg selectief zijn in de keuze van de fokker waar je je pup weg haalt.

Bij ons op de kliniek worden verschillende erfelijkheidsonderzoeken gedaan. Er zijn genoeg fokkers die honden terug halen uit de fok omdat ze een bepaalde afwijking hebben die helemaal niet erfelijk is.

In utrecht worden nu veel onderzoeken gedaan naar dna, welke genen voor welke afwijkingen zorgen. Zodra deze onderzoeken klaar zijn zullen er dus DNA testen beschikbaar zijn voor bepaalde afwijkingen.
Ze zijn bijvoorbeeld al erg ver met welke genen voor HCM zorgen bij katten. Bij Main Coon zijn dat al 3 genen bij broitse korthaar volgens mij 1.

Ik las nog iets over hd testen. Een hond kan pas vanaf 1 jaar getest worden op HD en ED. Bepaalde grote rassen hebben een uitzondering.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:11

suus_elviera schreef:
maar goed ik ga nu weg ga kijken voor een shetlander hengst voor mijn merries

met of zonder stamboom :P :+ grapje! :D

Paintlinger

Re: Fokken zonder stamboom, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:13

@_Janet_ : Dan kan je dus bij jullie ook wel een beetje zien dat het niet zoveel uitmaakt...stamboom of niet..

Maar daarmee bedoel ik maar te zeggen: Het zit 'm allemaal in de juiste fokker!

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:14

hengst met mijn merries zonder

gaat niet door ze heeft afgebeld word donderdag of vrijdag |(
.nog langer wachten
Laatst bijgewerkt door suus_elviera op 03-02-09 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:14

ik ben niet perse een papier of stamboom voorstander
wel ben ik een voorstander van of er goed gefokt word,weloverwogen,inzicht in het ras en de nieuwe eigenaars, testen en dergelijke zaken
dat papiertje zegt mij weinig, er zijn genoeg fokkers die fokken met papier maar toch nalatig zijn of "slechte"' pups fokken
wel moeten veel fokkers via een vereniging natuurlijk aan voorwaardes voldoen maar ook die vallen te omzeilen

ik kijk dus liever naar de fokker zelf en hoe diegene fokt enz..en zijn nakomelingen en ervaring met zo een persoon en nakomelingen.
maar als je daar niet in thuis bent is het idd moeilijk om daar zicht in te hebben en kan je beter bij een erkende fokker je pup halen,dat bied je toch meer zekerheid

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:17

Paintlinger schreef:
Maar daarmee bedoel ik maar te zeggen: Het zit 'm allemaal in de juiste fokker!

Het zit hem idd allemaal in de juiste fokker, alleen heb je veel meer juiste fokkers tussen de fokkers die met stamboom fokken.
Laatst bijgewerkt door Jakary op 03-02-09 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:18

suus_elviera schreef:
hengst met mijn merries zonder

gaat niet door ze heeft afgebeld word donderdag of vrijdag |(
.nog langer wachten

En heb je je merrie laten keuren? In hoeverre is de hengst een verbetering van je merrie? Weet je of er OCD in de bloedlijn zit? Gevoeligheid voor zomereczeem? Voor hoefbevangenheid? Hoe is het met het bewegingsapparaat? Rug in orde? Is de merrie gezond genoeg om een dracht aan te kunnen? Passen de karakters van hengst en merrie bij elkaar?
In welk opzicht gaan ze elkaar verbeteren?

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:19

ikdoemaarwat schreef:
ik ben niet perse een papier of stamboom voorstander
wel ben ik een voorstander van of er goed gefokt word,weloverwogen,inzicht in het ras en de nieuwe eigenaars, testen en dergelijke zaken
dat papiertje zegt mij weinig, er zijn genoeg fokkers die fokken met papier maar toch nalatig zijn of "slechte"' pups fokken
wel moeten veel fokkers via een vereniging natuurlijk aan voorwaardes voldoen maar ook die vallen te omzeilen

Maar er zijn echt heel weinig fokkers die fokken zonder papier en toch 'goede' fokkers zijn. Voor mij hoort het testen van de ouderdieren echt wel bij de eigenschappen van een goede fokker en dit gebeurt zelden tot niet bij fokkers die zonder stamboom fokken.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:21

Daar heb je wel gelijk in (denk ik) Jakary..

Eigenlijk zou je er een soort van diploma voor moeten halen.
Dat je een gediplomeerd en geregistreerd fokker bent.
En dat je dan ook steeksproefsgewijs gecontroleerd kan worden....of je je papieren wel voor elkaar hebt qua testen en dergelijk.

Dus dat je dan ook honden kan kruisen en er bv, een crossbred-papier bij krijgt...als je maar test van te voren!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:21

Jakary schreef:
Maar er zijn echt heel weinig fokkers die fokken zonder papier en toch 'goede' fokkers zijn. Voor mij hoort het testen van de ouderdieren echt wel bij de eigenschappen van een goede fokker en dit gebeurt zelden tot niet bij fokkers die zonder stamboom fokken.

klopt...........maar ze zijn er wel :j
vaak gaan dat soort pups ook niet "te koop" maar worden al met doel gefokt (dus nieuwe eigenaar staat al klaar)
en fokken maar heel sporadisch een nest......
Mijn hond is er daar dus ook 1 van ;)

daarom zei ik er ook bij: als je er geen inzage in hebt, dan kan je beter bij een erkende fokker kopen ;)

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:22

Yamcha schreef:
Hmmm dat is toch niet goed dan. De hond moet zich nog wel goed kunnen voelen in zijn lijf imo.......

@ suus-elviera: help me onthouden dat ik bij jou nooit een dier haal......
Dat is geen fokken wat jij doet, dat zijn pretnestjes. Daar doe je de dieren, de rassen, en de toekomstige eigenaars geen plezier mee.

ik heb mijn cavias dat zijn geen plezier nestjes hoor
en met mijn hond ja ik weet geen eenst of dat alle maal wel door gaat wand we gan kijken bij een koop huisje en dan vind ik het zielig dat zit ze miden in een verbouwing
dus dan komt er nog niets en dan bij de volgende loops heis is ze 5 en dan wil ik het niet meer doen wand dan vind ik het zielig als ze nog nooiet een nestje heb gehad

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:24

:(:)
Laatst bijgewerkt door suus_elviera op 03-02-09 14:29, in het totaal 2 keer bewerkt

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:25

ik heb kruising, heb de eerste paar blz gelezen en deze maar ben het er toch niet mee eens dat rashonden minder vaak ziekte;s hebben, mijn ervaring is juist andersom. Door het minder fokken op bepaalde karakter eigenschappen verminderen ziekte's zich juist een beetje vreemd bloed doet bij een ras naar mijn mening eerder goed dan kwaad,

zo hebben we zelf een 3/4 flatcoated retriever met 1/4 stabbij de faltcoateds worden tegenwoordig veel te smal en langgeleind gefokt een hond als die van ons zou het stevigere en comactere er weer beter infokken( niet at wij hm laten dekken hoor, maar in theorie) en door vers bloed zouden de kansen op ziekte's als Hd en ED minder zijn

Natuurlijk is bij een goede fokker het allemaal prima in orde en is er helemaal nix mis mee, maar er zijn bepaalde rassen die naar mijn mening best eens wat vreemd bloed zouden mogen ontvangen

en t gat hier toch over honden :D ???

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:27

suus_elviera: de vragen die zij stelt zijn niet meer dan normaal hoor
als je het daar al niet mee eens bent kan je nooit geen goede fokker zijn :n
overigens als ik je teksten lees heb ik maar 1 opvatting: word eerst volwassen voordat je je gaat mengen in zaken (zoals fokken) van volwassenen ;)