Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
suus_elviera schreef:norski schreef:niemand mist die schattige gekruiste bastaardpups als ze niet opzettelijk worden gefokt. Wat er niet is kun je ook niet missen en dan kopen mensen als ze echt een pup willen kopen ze ook wel een rashond met papieren als ze nergens ene goedkope bastaard kunnen krijgen.
ja maar er zijn ook mensen die dat juist willen een bastaart wand die hebben er goede ervaringen me
en er zijn ook mensen die het geld niet hebebn op ff een pup van 500 600 euro te kopen
Paintlinger schreef:Wat mij nog steeds steekt is dat het fokbeleid van sommige rassen zo belachelijk is...
Ik noem een franse / engelse bull...hoe platter hoe beter...
Nou sorry hoor, maar die dieren kunnen bij warm weer niet meer fatsoenlijk ademen...
En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen.
Maar door het ideaalbeeld te willen fokken zijn heel veel erfelijke problemen ontstaan.
Er werd (en wordt) alleen aandacht besteed aan het ideale uiterlijk voor een bepaald ras worden alle andere belangrijke kenmerken overboord gegooid.
Denk aan de Duitse herder met die belachelijke aflopende rug.
Paintlinger schreef:En wat mij dan nog te binnen schiet....Mensen worden ook bijna nooit getest voordat ze gaan 'fokken'....
Daar hoor je nooit iemand over...
Paintlinger schreef:Jakari: Tuurlijk wel.....ik ben dus niet zozeer tegen stamboekloos fokken...
Er komen bij ons ook genoeg kruisingen hoor.... maar niet met dat soort problemen.
Ik bedoelde dat voor operaties van problemen met een erfelijke aard er voornamelijk rashonden komen.
Het is onzin dat mensen voor rasloze honden niet veel over hebben.
Kan ik niet met feiten bewijzen, maar dat is mijn ervaring.
Tuurlijk hebben kleine kruisingen minder HD en ED..
Maar de grote kruisingen zien we ook nooit voor zulke gevallen...echt alleen rashonden en dan vooral de bernersb
Yamcha schreef:Dat zijn dan imo broodfokkers.
In Duitsland worden ze soms met iets aflopende rug gefokt, bepaalde lijnen hebben het zelfs helemaal niet. De Herder met de rechte rug is minder snel, maar een goede volhouder, en heeft over het algemeen een kwalitatief beter bewegingsapparaat.
Persoonlijk wil ik ze niet met aflopende rug, doe mij maar een rechte. Al moet ik er 500 km voor reizen (dan moet de rest van de hond ook in orde zijn btw), liever dat dan een imo niet zo'n sterke hond.....
Paintlinger schreef:Maar daarmee bedoel ik maar te zeggen: Het zit 'm allemaal in de juiste fokker!
suus_elviera schreef:hengst met mijn merries zonder
gaat niet door ze heeft afgebeld word donderdag of vrijdag![]()
.nog langer wachten
ikdoemaarwat schreef:ik ben niet perse een papier of stamboom voorstander
wel ben ik een voorstander van of er goed gefokt word,weloverwogen,inzicht in het ras en de nieuwe eigenaars, testen en dergelijke zaken
dat papiertje zegt mij weinig, er zijn genoeg fokkers die fokken met papier maar toch nalatig zijn of "slechte"' pups fokken
wel moeten veel fokkers via een vereniging natuurlijk aan voorwaardes voldoen maar ook die vallen te omzeilen
Jakary schreef:Maar er zijn echt heel weinig fokkers die fokken zonder papier en toch 'goede' fokkers zijn. Voor mij hoort het testen van de ouderdieren echt wel bij de eigenschappen van een goede fokker en dit gebeurt zelden tot niet bij fokkers die zonder stamboom fokken.
Yamcha schreef:Hmmm dat is toch niet goed dan. De hond moet zich nog wel goed kunnen voelen in zijn lijf imo.......
@ suus-elviera: help me onthouden dat ik bij jou nooit een dier haal......
Dat is geen fokken wat jij doet, dat zijn pretnestjes. Daar doe je de dieren, de rassen, en de toekomstige eigenaars geen plezier mee.