pup (10 weken) bijt, gromt en repeld!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: pup (10 weken) bijt, gromt en repeld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 00:26

Wat betreft het nekvel gebruik. Onze hond heeft daar een compleet trauma door opgelopen. Die werd bij zijn vorige baas ook in zijn nekvel gepakt als hij over de schreef ging.

Wat resulteerde in een hond die hapte als je met je hand overwachts of iets dergelijks naar zijn nek ging.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 09:45

Dan kun je je afvragen of alleen dát de oorzaak is , LADPR en of zij de hond heel ruw hebben vastgepakt, misschien zelfs geschud? Want dat doen ze met hun prooi en idd is dat iets wat niet wordt begrepen..
Van een hond op de grond neerleggen via de nl heb ik nog nooit gehoord van trauma's!
En zeker bij de flink dominante types vind ik het alles behalve zielig. :o

Echter moet je idd wel zeker weten dat het dominatie is!
Anders kun je idd een hond psychisch intimideren... :(:)

Verder lijkt het idd een tweekamp hier, en er zijn meerdere mensen die verstand hebben van honden volgens mij. Het is nl nog al makkelijk om zoies te schrijven, puur omdat de ander een andere visie heeft. Beetje flauw. :+

Beetje offtopic maar hoe grijpen jullie in als jullie hond een andere hond grijpt die gaan knokken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:56

Die grijp ik in zijn nek, met wat geluk bij de halsband, en anders zal het toch het nekvel zijn he :)
Al ligt het wel aan de situatie, honden mogen ook hun dingen 'uitpraten' uiteraard......
Maar er zijn honden waarbij ik weet dat het niet ophoudt, dan grijp ik in ja :)

Verder Detour, ben ik het wel weer met je eens :)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:01

Wij vonden het doodeng op de training tussen de honden te komen met onze handen als ze echt vochten.. Soms gingen ze blind van woede op elkaar in Dan zagen ze echt niet meer wie of wat er gebeurde en dan schrikten we ze af door een ketting of riem tussen beide te gooien en te schreeuwen. Soms hielp dit. Aan een staart trekken versterkt de beet namelijk. Wekt meer agressie.
En je eigen handen mogen best heel blijven dan, toch? *D

Waren wel lollige tafereeltjes soms.. :D
Maar je hebt er typetjes tussen waarbij je je dier naar de DA kan brengen na zo'n strijd. :(:)

Ën dat doet ie anders nóóit! }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:08

Een ketting gooien helpt idd ook goed, voor het schrik-effect.

Heb het weleens eng gevonden hoor, die honden door het dolle heen..... op 'zo'n moment snap ik dan wel dat er ook mensen zijn die bang zijn voor honden......

Maar echt knokken is wel wat anders als een klein ruzietje. Die ruzies moet je je ook niet mee bemoeien, da's vaak zo weer over. Vooral reuen (die van mij en zijn vriendjes) blijken erg vergevingsgezind ook 8-)
Heb wel gehoord dat teven echt jarenlange vetes kunnen hebben, en kunnen vechten dat het niet mooi meer is.....
Doe mij maar reuen hoor! Grote bekken en een hoop macho, en 'scheidsrechter' spelen......maar wel wat stabieler. Behalve nu, want de teven zijn loops :(

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:13

Ja drama he als de teven loops zijn idd! leuk met reuen! De mijne vloeien gelukkig (nog) niet momenteel...

Maar normaal gesproken wordt idd zonder veel geweld vlug en effectief de rangorde bepaald.

Van al onze groepen tijdens het speeluurtje was een Mechelaar teef de baas. Wat een bitch!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:19

Dominante teven zíjn bitches :j
Tibeau en Elvis (Elvis is een Berner Sennenhond) zijn hier baas, en opvallend genoeg zijn ze gelijk in rang :) ze voelen elkaar ook perfect aan, en komen ook bij elkaar op bezoek :+:
Maar voor een Duitse Dog-teef die hier ook woont, hebben ze wel respect, die vinden ze toch wel érg groot..... :oo

Maar nu is het een gedoe, teven aan de lijn, reuen héél goed in de gaten houden en als ik een teef zie, hond aan de lijn..... nu, het duurt nog een week of 2, en dan pas van de zomer weer...... dus 't is te doen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:20

Wat een gezellig gebeuren, daar! :D Onze reu die at zelfs een week niet als er eentje in de straat zo lekker rook.. En idd constant opletten he? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:24

:j

Die van mij eet heel prima, maar hij is zéér macho nu 8-) en héél erg man :D

en Labradors ruiken het lekkerst...... Man, man....

Hier is een mooi losloop gebied, da's wel fijn, maar in deze periodes is het even geen losloopgebied..... teveel rondvliegende hormonen :')
't Is hier echt een hondenparadijs, en voor hondenmensen dus ook..... maar in dit soort periodes merk je die reacties veel sterker. In de stad snuffelen ze wat meer, maar die hele houding van die hond verandert joh..... en een hoop praatjes heeft hij ook :')

En hij is niet erg stabiel nu :n

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:08

Teven zijn inderdaad veel feller dan reuen.
Vergelijk het maar met mannen en vrouwen.
Mannen geven elkaar een dreun en drinken daarna samen een biertje.
Vrouwen blijven er nog eeuwig op door gaan en vergeten dingen veel minder snel.

Ik ken een fokker waarbij de teven ook eigen roedels hebben. Er kan dan ook geen teef uit een andere roedel bij de andere teven komen, want dat wordt geheid mot.

Schreeuwen wil bij sommige honden nog wel eens meer agressie opwekken.
Een methode die ik geleerd heb is de hond (het liefst wel je eige hond :+ ) bij de achterpoten te pakken. Hierdoor verliest de hond zijn evenwicht, heeft minder houwvast en kan je hem/haar daardoor makkelijker terug trekken.
Kleine 'gevechten' zoeken ze zelf maar uit.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:12

maar nikki, wanneer de ene hond valt, heeft de andere hond toch juist meer kans of niet??

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:20

dat is altijd het risico, maar er bestaat ook kans dat de andere hond daardoor stopt.
De hond bij de andere wegtrekken is ook een risico.
Sowieso is het altijd een risico om twee vechtende honden uit elkaar te halen. Maar als je dan naar oplossingen moet zoeken, is dat er een.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:22

oww okeej op die manier..
ik spring er liever niet tussen :-)
ik gooi ook vaak met iets wat bij de hand is. haha

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:28

Ook ik heb me voorkeur voor iets gooien of ze het zelf op te laten lossen. Vaak loopt dat beter af dan dat wij ons er mee gaan bemoeien.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:33

Toen ik mijn 2e Parson Russel terrier als herplaatser in huis kreeg, is het geruime tijd hommeles geweest met de oude hond. Dat waren echt heftige gevechten. Gelukkig zijn ze niet zo groot :D . Ik gooide ze of in de sloot of als dat niet mogelijk was, zette ze onder de kraan met hun koppies.
Mijn oudste Basset Hound is heel fair in gevechten. Hij schoffelt ze zo omver, maakt gigantisch veel herrie, maar raakt ze met geen tand aan. Die gaat zijn gang maar.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:40

Met uitlaten heb je altijd wel een sleutelbos bij de hand. Die kun je ook gooien.

Ik heb een parson (jack) russel en een border terrier, beide teefjes. Heel lief voor mij behalve toen ik de border terrier net had met 8 of 9 weken. Ze heeft 1x naar me gegromd en toen heb ik haar flink in haar nekvel gegrepen en laten weten wie de baas in huis was. Dominantie was ze op slag kwijt.
Maar ze zijn niet makkelijk t.o.v. andere honden. Zullen ook nooit met een andere hond spelen tenzij ze loops zijn ;)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:49

Nog even terugkomend op de vorige pagina waar het er nogal sarcastisch aan toe ging. Ik snap best dat iedereen zijn eigen methode heeft, maar ik vind het nogal kortzichtig om de mensen die er een andere methode op na houden meteen af te schilderen als mensen die geen verstand hebben van honden.

Ik lees van meerdere mensen berichten en ik merk daarin op dat er gewoon geen ruimte voor discussie is, waar is een forum dan voor? Mijn pup heeft al geregeld een greepje in zijn nekvel te pakken gehad en heb ik ook al eens tegen de grond gedrukt. Mijn hond is nu bijna 17 weken en luistert prima, doet ons nooit zeer, speelt met ons en vindt zijn baasjes erg lief :)

Mijn volwassen teef drukt mijn pup geregeld tegen de grond en ze loopt niet weg als hij irriteert, maar ze zegt dat HIJ weg moet wezen. En zo doen wij het ook :j

En of het hard is of niet, dat kun je pas bepalen als je hier komt kijken hoe wij met de honden om gaan :) En als een andere aanpak voor jou werkt, dan moet je dat zeker blijven doen!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:56

Ik sta open voor discussies hoor, maar ik denk niet dat erg veel in te discussieren valt.
Ik vind nou eenmaal dat veel mothodes te hard zijn (zo ook jouw nekgrijpen!).
Ik zeg niet dat ze geen verstand hebben van honden, maar als ze zichzelf aanprijzen als iemand die al jaren met honden werken ed, vind ik het vreemd dat ze niet weten dat de nekgreep geen dominantie is (om maar even een voorbeeld te geven).

Ik hoef niet bij jouw te kijken of die straf hard is of niet.
Het is bekend dat de straffen die jij uitdeeld niet logisch zijn in hondentaal. Dat hoeft niet te betekenen dat het niet werkt!
Maar het is algemeen bekend dat er vriendelijkere manieren zijn om je pup op te voeden.

@ Ts, heb je nog wat met de vele tips gedaan?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:03

Maar Nikki, ik zie mijn eigen volwassen hond dezelfde correcties geven! Wat is er dan 'geen hondentaal' aan? Ook het nekgrijpen doet ze, ze pakt hem in zijn nek en drukt hem tegen de grond en ik heb een supersociale hond, die heel goed met andere honden kan opschieten. Ik denk, ik meld het even, voordat mijn volwassen teef straks bestempeld wordt met de term "asociale hond". Ze is alles behalve dat.

En nogmaals, ik kan geen risico's nemen om andere methodes uit te proberen. Mijn hond wordt ongeveer 90kg zwaar, hij weegt nu met 17 weken al bijna 25 kilo. Dit betekent niet dat ik hem HARDER aanpak, zeker niet, ik sta zeker open voor andere methodes, maar ik kan het risico niet nemen dat het niet voor mij werkt.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:09

Honden worden vaak in hun nek gegrepen door andere honden. Ze worden er soms aan doodgeslingerd. Een van mijn terriers heeft een enorm abces gehad aan haar keel door een bijtwond van een andere hond.
Het is volgens mij echt wel dominantie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:22

Volgens mij ook :j
wij doen het ook hoor, op de grond drukken..... mijn eigen hond doet het ook soms, bij jonge honden als ze te brutaal worden, soms met zijn poot, soms pakt-ie ze even bij het oor, soms in het nekvel.....
Ik zie ook niet echt wat er niet hondentaal aan is, de honden lijken het punt toch allemaal prima te begrijpen :)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:25

@ XeNo; oeh, dat moet dan wel om een DD gaan? Prachtbeesten, maar inderdaad erúg groot!

Dat je hond goed met andere honden op kan schieten, wil niet zeggen dat ze de prefecte hondentaal spreekt. Volwassen honden kunnen soms heel vreemd op pups reageren. Is ook niet raar.
Mijn hond geeft ook de verkeerde correcties, is verder een sociaal ding hoor, maar het wil niet zeggen dat het een goede taal is.

@Flicka; Honden schudden hun prooi dood door ze bij de nek flink heen en weer te schudden. Zo kan de nek breken en sterft het dier.
Honden die verkeerde taal spreken (kan aangeleerd zijn door de eigenaar), kunnen verkeerde dingen doen.
Als een hond een andere hond naar de keel vliegt, is het diertje echt een beetje gedragsgestoord, helaas zitten ook deze honden ertussen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:26

Klopt, gaat om een DD :D Ik heb er 2 :+: Maar pupje moet als het goed is net zo groot als zijn pa worden, 95cm hoog en 93kg zwaar :wow:

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:28

Yamcha schreef:
Volgens mij ook :j
wij doen het ook hoor, op de grond drukken..... mijn eigen hond doet het ook soms, bij jonge honden als ze te brutaal worden, soms met zijn poot, soms pakt-ie ze even bij het oor, soms in het nekvel.....
Ik zie ook niet echt wat er niet hondentaal aan is, de honden lijken het punt toch allemaal prima te begrijpen :)

Nog maar een keer dan (ik geloof dat het er nu al zo'n 5 keer staat), waarom het nekgrijpen géén goede correctie is en dus géén duidelijk hondentaal (voor het geen waar je hem voor straffen wil!)
Er zijn twee momenten wanneer honden het nekgrijpen toepassen dat is;
1) De moeder hond die de pup vertild omdat hij nog te jong is om zelfstandig te lopen
2) Het doodschudden van een prooi.

Dus niet echt duidelijke correctie middelen, vind je wel?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:30

XoNo schreef:
Klopt, gaat om een DD :D Ik heb er 2 :+: Maar pupje moet als het goed is net zo groot als zijn pa worden, 95cm hoog en 93kg zwaar :wow:

Een kennis heeft er een gehad; Sagor.
Prachtbeest en ook hij was onwijs! 95 cm :wow: Hoe groot is je andere?
Maar ken er zo ook twee, waarbij ik liever een blokje om loop. Baasje kan honden niet aan waardoor baasje achter de honden de straat op wordt gesleurd.