Honden en kleren, wat vind jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PieterBel

Re: Honden en kleren, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:04

Honden'deken' werkt in mijn geval wel bij vriezen en natte ondergrond, buik wordt niet meer nat en onder haar buikje zit bijna geen haar. Het is een kleine Jack die erg dicht bij de grond zit. Mijn andere Jack Russel (meer haar en stukje groter) had geen last van de kou maar deze wel. En met de verhuizing in het nieuwe huis ligt ze stil te kluiven in een mandje zonder vloerverwarming (die mag nog niet aan). Dus als het onder 0 is gaat de deken erop.
En hype? Ik kijk naar mijn hond en niet naar anderen of de modetrend.
En dan hoort een hond ook niet in huis als we vergelijkingen maken met 'vroeger'.
Maarja iedereen moet het voor zich weten als het de hond maar niet belemmerd in zijn vrijheid.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:11

Ik vind het niet erg zolang het het diertje niet stoort (dus dat hij het er niet te warm in heeft en hem niet belemmert in zijn bewegingen)
Mijn rhodesian ridgeback heeft ook een jasje omdat ze anders niet door de regen en koude wilt. Mijn kat heeft een pyjamaatje gewoon omdat ik het schattig vind :P en ja hij vindt het leuk want telkens als ik het aandoe begint hij super luid te spinnen

Mijn vuilbakhond heeft het altijd veeeeels te warm en die zal ik dus ook nooit of nooit een jasje of iets dergelijks aandoen.

En mijn ex-Westie (rip) stak ik vroeger vaak in mijn poppenbuggy en ging daar zo mee wandelen en hij vond het heerlijk, maar hij kon evengoed gewoon wandelen hoor! Enkel toen hij ouder was raakte hij rap buiten adem en ging dan zitten omdat hij uitgeput was en dan staken we hem wel in een buggy.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 21:27

Ik vind het echt heel grappig! Wel behoorlijk overdreven en onnodig, maar als ik het zie kan ik echt wel lachen, ik vind het gewoon komisch. Wilt niet zeggen dat ik mijn hond later, als ik er één heb, ook in een jasje zou steken ofzo, maar ik vind het wel grappig :)

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 01:15

Vind het fijn dat ze er zijn!
Wacht maar over een paar jaar dan vinden jullie het ook normaal. Zo is de maatschappij, hond met jas "hoort" niet dus is zielig. Paard daarintegen is normaal. Die zijn ook niet met deken geboren toch.
De weersomstandigheden in NL zijn gewoon niet voor alle rassen geschikt. Een kortharige Mexicaanse chihuahua heeft het hier echt wel koud hoor... tuurlijk dood gaat ie er niet van. Wij ook niet als we in een t-shirtje naar buiten gaan in de winter maar dat doen we toch ook niet, want kou is gewoon niet fijn.
Hij gaat ook in de tas. Zielig he...en wat een Paris Hilton ben ik nu he? haha echt waar, en je paard in roze bandages stoppen met bijpassend dekje en frutsels dat is niet Paris Hilton??

Afbeelding

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 01:42

viola schreef:
Klijntjuh ik vind de jasjes die jij verkoopt nou ook niet de functioneelste. Ik kan bijna met zekerheid zeggen dat die voor mijn ras (een van de weinige die wél soms een jasje nodig hebben) maar tot halverwege de rug komt als de borst goed aansluit.
Nu het mode is geworden je hondje aan te kleden zijn er ontzettend veel kleertjes te koop, maar het is nog erg moeilijk iets functioneels te vinden. De meeste jasje komen niet verder dan halverwegen de rug en zitten vol met roze vleugeltjes of bontkraagjes.

Hier mijn hond in winter outfit.
Afbeelding

whaha nooit gedacht dat ik hier mensen van het forum zou tegenkomen :)
En jouw pakje zit echt goed en functioneel, want ook al hebben de CC sneller een pakje nodig, ik vind dat hier soms ook wel in overdreven wordt hoor...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 01:53

Vind het wel geinig, wil voor Donya zo'n legerjasje kopen :') Truttige Donya met een stoere legerjas! :j Met die sneeuw was Donya als jack echt niet happy. Ze stond tot haar buikje in de sneeuw... Dat vond ze echt niet lekker hoor (hier lag ruim tien cm.)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 05:21

Blondie_ schreef:
Wacht maar over een paar jaar dan vinden jullie het ook normaal. Zo is de maatschappij, hond met jas "hoort" niet dus is zielig. Paard daarintegen is normaal. Die zijn ook niet met deken geboren toch.
De weersomstandigheden in NL zijn gewoon niet voor alle rassen geschikt. Een kortharige Mexicaanse chihuahua heeft het hier echt wel koud hoor... tuurlijk dood gaat ie er niet van. Wij ook niet als we in een t-shirtje naar buiten gaan in de winter maar dat doen we toch ook niet, want kou is gewoon niet fijn.
Hij gaat ook in de tas. Zielig he...en wat een Paris Hilton ben ik nu he? haha echt waar, en je paard in roze bandages stoppen met bijpassend dekje en frutsels dat is niet Paris Hilton??

Honden kun je wat dat betreft niet met paarden vergelijken. Paarden zweten via de huid en honden via hun voetzolen en tong, dan zou je die moeten bedekken.....

De kortharige Chihuahua leeft al jarenlang zonder kleertjes in veel koudere landen dan Nederland en kan daar bijzonder goed tegen.
Voordat de hype begon liep er geen Chihuahua met kleertjes aan. Bij hoge uitzondering zag je een hele oude of zieke Chihuahua met een eenvoudig dekje.

Prima dat jij het leuk vindt om je hond aan te kleden maar ga geen verkeerde informatie geven door te zeggen dat een korthaar Chihuahua niet tegen kou kan want dat kunnen ze juist erg goed.
Probeer alsjeblieft niet net te doen alsof het niets met de hype te maken heeft, want daar heeft het alleen maar mee te maken.

Je wil niet weten hoe vaak ik al meegemaakt heb dat mensen eerst de assecoires kochten en daarna op marktplaats de hond kochten die bij de assecoires paste.
Maar goed dat zijn ook niet echt Chihuahua's waarover we dan praten maar veel te dure kruisingen die mensen graag Chihuahua willen noemen. Misschien dat die niet tegen kou kunnen?
Er zit nogal een verschil tussen de look-a-likes die op marktplaats worden verkocht en veelal kruising dwergpinchers zijn en de korthaar Chihuahua ;)

_Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 08:05

Ze geeft geen verkeerde informatie, want er staat toch ook achter dat ze er niet dood van gaan.. maar het gewoon warmer is voor het hondje!

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 10:16

Een kortharige Chihuahua heeft het hier niet koud als hij gewoon goed in beweging blijft! Ik loop met mijn kortharige Chi gewoon met een graadje of 6 vorst op het strand hoor! Zonder jas! (de Chihuahua dan hè, ik heb lekker mijn skijack aan }> ) We moeten dan alleen niet stil gaan staan, dan krijgt hij het idd koud, maar zolang hij kan bewegen heeft hij geen jas nodig! Hoe koud denk je dat het 's nachts in de bergen van Mexico wordt?

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:55

ThePast03 schreef:
Blondie_ schreef:

Honden kun je wat dat betreft niet met paarden vergelijken. Paarden zweten via de huid en honden via hun voetzolen en tong, dan zou je die moeten bedekken.....

De kortharige Chihuahua leeft al jarenlang zonder kleertjes in veel koudere landen dan Nederland en kan daar bijzonder goed tegen.
Voordat de hype begon liep er geen Chihuahua met kleertjes aan. Bij hoge uitzondering zag je een hele oude of zieke Chihuahua met een eenvoudig dekje.

Prima dat jij het leuk vindt om je hond aan te kleden maar ga geen verkeerde informatie geven door te zeggen dat een korthaar Chihuahua niet tegen kou kan want dat kunnen ze juist erg goed.
Probeer alsjeblieft niet net te doen alsof het niets met de hype te maken heeft, want daar heeft het alleen maar mee te maken.

Je wil niet weten hoe vaak ik al meegemaakt heb dat mensen eerst de assecoires kochten en daarna op marktplaats de hond kochten die bij de assecoires paste.
Maar goed dat zijn ook niet echt Chihuahua's waarover we dan praten maar veel te dure kruisingen die mensen graag Chihuahua willen noemen. Misschien dat die niet tegen kou kunnen?
Er zit nogal een verschil tussen de look-a-likes die op marktplaats worden verkocht en veelal kruising dwergpinchers zijn en de korthaar Chihuahua ;)

Denk je nou echt dat het alleen warmer voor ze is als je de tong en voetzolen zou bedekken?
Wie geeft hier nu verkeerde informatie?
Mijn hondje gaat niet voor niks altijd onder de dekens liggen.. en dan steken de pootjes soms uit.
Altijd zoekt hij de zon op, gaat vlak voor de kachel liggen op boven de verwarming. Nee mij maak je echt niet wijs dat hij de warmte niet prettig vind.
Dat ze vroeger geen kleertjes hadden betekend niet dat het onnodig is. Wij hadden vroeger ook geen kleren/schoenen, geen koffiezetapparaten, geen wasmachines, bankstellen, geen tv, geen auto's.... dus dit heb jij ook niet? want dat is ook niet "nodig" en we kunnen goed zonder.
Je paard staat ook vast niet in een stal met stro/vlas? want das toch ook niet nodig... ze konden vroeger ook goed zonder, dus waarom nu wel...

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:57

J0sef1entje schreef:
Een kortharige Chihuahua heeft het hier niet koud als hij gewoon goed in beweging blijft! Ik loop met mijn kortharige Chi gewoon met een graadje of 6 vorst op het strand hoor! Zonder jas! (de Chihuahua dan hè, ik heb lekker mijn skijack aan }> ) We moeten dan alleen niet stil gaan staan, dan krijgt hij het idd koud, maar zolang hij kan bewegen heeft hij geen jas nodig! Hoe koud denk je dat het 's nachts in de bergen van Mexico wordt?

Met wandelen krijgt die van mij ook nooit een jasje aan, ook niet bij -10 met sneeuw. Maar als ik hem meeneem bv in de tas dan wel omdat hij stilzit.

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:27

Blondie_ schreef:
Met wandelen krijgt die van mij ook nooit een jasje aan, ook niet bij -10 met sneeuw. Maar als ik hem meeneem bv in de tas dan wel omdat hij stilzit.

Maar je plaatst wel daaronder een foto van jouw Chihuahua met een truitje aan, en nog binnen ook! En je geeft eerst aan dat je het fijn vindt dat die hondenkleding er is, omdat het klimaat hier niet geschikt is voor een kortharige Chi, om daarna te berweren dat je hem bij -10 geen jasje aandoet. Dan spreek je jezelf toch behoorlijk tegen.
In de tas krijgt mijn Chi ook geen jas aan, daar ligt een dekentje in, en hij hoeft alleen maar in de tas in het openbaar vervoer. (anders moet ik voor hem betalen)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:33

Blondie_ schreef:
Denk je nou echt dat het alleen warmer voor ze is als je de tong en voetzolen zou bedekken?
Mijn hondje gaat niet voor niks altijd onder de dekens liggen.. en dan steken de pootjes soms uit.
Altijd zoekt hij de zon op, gaat vlak voor de kachel liggen op boven de verwarming. Nee mij maak je echt niet wijs dat hij de warmte niet prettig vind.
Dat ze vroeger geen kleertjes hadden betekend niet dat het onnodig is. Wij hadden vroeger ook geen kleren/schoenen, geen koffiezetapparaten, geen wasmachines, bankstellen, geen tv, geen auto's.... dus dit heb jij ook niet? want dat is ook niet "nodig" en we kunnen goed zonder.
Je paard staat ook vast niet in een stal met stro/vlas? want das toch ook niet nodig... ze konden vroeger ook goed zonder, dus waarom nu wel...

hoe kan je honden nou vergelijken met mensen en paarden :?
extra luxe (verwarming enz) is nog altijd wat anders als het echt nodig hebben

en de hond gaat in de zon liggen instinctief om vitamines op te doen...
maar als ik jouw stukje zo lees dan moet ik straks mijn honden ook maar een eigen bankstel geven (ojee hebben ze al :+ ) een eigen auto, een eigen tv met hondenprogramma's en een automatisch voer en waterbak met net waar de hond trek in heeft 8)7

t moet toch niet gekker worden....

t doet bijna de gebruikersnaam eer aan :Y)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:13

Blondie_ schreef:

Het is algemeen bekend dat Chihuahua's graag onder dekens liggen en in de zon gaan liggen.
Maar het is ook algemeen bekend dat ze slechter tegen warmte dan kou kunnen, dus moet je altijd oppassen dat ze zomers niet te lang in de zon blijven liggen.

Je blijft mensen met honden verglijken en paarden met honden. Met vroeger wordt hier bedoeld een jaar of 5 geleden toen de hype nog niet begonnen was. Honden horen een hondwaardig leven te lijden en niet als mens behandeld te worden.

En ook nu nog leven er in veel koudere gebieden Chihuahua's die nooit kleren aan krijgen.
Mijn bijna 15 jarige korthaar Chihuahua heeft met de afgelopen vorstperiode (-10 was het hier) ook geen kleren aan gehad en had totaal geen last van de kou.

Kom er gewoon voor uit dat je het zelf leuk vindt om je hond kleren aan te trekken maar ga niet proberen jezelf wijs te maken dat een Chihuahua dat nodig heeft met koud weer. Dat hebben ze namelijk niet.
Er zijn naakthonden die met vorst zonder kleren rondlopen en daar totaal geen last van hebben.

Als je je hond laat lopen in plaats van in een tas stopt krijgt hij het ook gelijk een stuk minder koud.
En als het niet ander kan omdat mensen er anders op stappen laat je hond dan lekker thuis. Op de een of andere manier zijn het altijd de mensen met kleine honden die menen dat ze hun hond mee moeten nemen naar winkelcentra en dat soort gelegenheden.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 19:19

Het is hier een hele discussie geworden over chihauhau's en kleren :Y)

Toch vraag ik me af;
Zijn honden echt zo verschrikkelijk anders dan paarden?

(ze zweten door te hijgen, en door de voetzolen,
maar is het dan echt zo verkeerd om een dekentje op te doen?
Doen we bij paarden toch ook :Y)
Toch vind ik niet dat we honden "kleren" aan moeten gaan trekken,
maar ach, mensen mogen zelf beslissen wt ze met hun honden doen toch?
Waarom zouden wij daar dan iets aan veranderen, :Y) )
Laatst bijgewerkt door Fira op 26-01-09 19:30, in het totaal 2 keer bewerkt

_Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:27

Het is zeker niet vekeerd om ze een dekentje op te doen!
Maar het is ook niet percé nodig.. Ik denk dat iedereen
moet doen wat ie zelf wilt en dat er geen ruzie over gemaakt hoeft te worden :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:33

_Undercover schreef:
Het is hier een hele discussie geworden over chihauhau's en kleren :Y)

Toch vraag ik me af;
Zijn honden echt zo verschrikkelijk anders dan paarden?
(ze zweten door te hijgen, en door de voetzolen,
maar is het dan echt zo verkeerd om een dekentje op te doen?
Doen we bij paarden toch ook :Y)
Toch vind ik kleertjes niet echt kunnen, veelste eeh ja, truttig? = )

Het is Chihuahua.
En een Chihuahua is gewoon een hond net als andere honden en heeft verder ook geen afwijkende vacht.

Of het echt verkeerd is is natuurlijk een discussie op zich. Chihuahua zijn bijzonder intelligent en hebben een grote "will to please" dus zullen het over het algemeen best tolereren als ze in kleertjes worden gestoken als de eigenaar daar enthousiast over is.
Het is wel zo dat je de hond natuurlijk veel kwetsbaarder maakt als je hem van jongs af aan in kleertjes of dekjes propt.

Paarden kun je niet vergelijken met honden. Paarden worden vaak geschoren en omdat ze zweten via de huid hebben ze dan wel degelijk een deken nodig. Ook doen mensen dat om de vacht kort te houden omdat een paard wat moet presteren met dikke vacht enorm zweet en het te lang duurt voordat hij weer opgedroogt is. Dat soort zaken spelen niet bij honden.

Nodig is het absoluut niet, of het echt verkeerd is moet ieder voor zichzelf maar weten.
Zolang mensen honden maar niet als mensenkinderen gaan behandelen en denken "oh ik heb het koud en doe een jas aan, nu moet mijn hond ook maar een jas aan".

Mijn Australian Cattle Dog hier ligt binnen ook graag onder een deken en voor de kachel, maar dat wil niet zeggen dat hij het koud vindt als het vriest. Hoe kouder het wordt hoe langer hij naar buiten wil. :D

Punt is dat ik me er totaal niet druk over kan maken als mensen hun honden in kleren willen stoppen.
Wel over het feit dat gezegd wordt dat het bij de Chihuahua nodig zou zijn, dat is niet waar en wordt vooral verkondigd door broodfokkers die verdienen met deze hype (die toch om kleren en assecoires draait) en door sommige (brood)fokkers die zelf ook kleren, tassen en sieraden verkopen.
Dan denk ik echt verdiep je eerst eens in het ras voordat je zulke uitspraken doet. Chihuahua's kunnen bijzonder goed tegen kou als je ze tenminste maar niet van pup af aan in kleren stopt, dan kan geen enkele hond meer goed tegen kou. Lijkt me logisch.

Zeg gewoon dat je het zelf leuk vindt. Het is gewoon zoals mijn dierenarts (en vele da's met hem) zegt: die hondenkleren zijn er voor de mensen, niet voor de honden.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 00:44

ikdoemaarwat schreef:
Blondie_ schreef:

hoe kan je honden nou vergelijken met mensen en paarden :?
extra luxe (verwarming enz) is nog altijd wat anders als het echt nodig hebben

en de hond gaat in de zon liggen instinctief om vitamines op te doen...
maar als ik jouw stukje zo lees dan moet ik straks mijn honden ook maar een eigen bankstel geven (ojee hebben ze al :+ ) een eigen auto, een eigen tv met hondenprogramma's en een automatisch voer en waterbak met net waar de hond trek in heeft 8)7

t moet toch niet gekker worden....

t doet bijna de gebruikersnaam eer aan :Y)

Jaja,en in onder de dekens krijgt hij ook extra vitaminen, en voor de kachel :+ grappig dat juist vooral kortharige kleine honden dat doen en niet bv een golden retriever.

En voor iemand anders die typte dat ik mezelf tegen spreek, dat doe ik niet. Als je een beetje logisch kan nadenken dan weet je dat een dier het door beweging warm krijgt. Als ik ga rijden doe ik toch ook de dekens van mn paard....
En jawel honden en paarden kun je prima met elkaar vergelijken, het zijn beide zoogdieren.
En dat hij op de foto een jasje binnen aanheeft betekend niet dat hij normaal binnen een jasje aan heeft.... haha hoezo je zoekt naar tegenargumenten.

Ik stop mn hond lekker in mn tas, en doe hem kleertjes aan. Heb ook zo'n jasje met een bontkraag, geweldig!!.............. dus bel de dierenbescherming maar vast!!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 00:55

nouuu dan moet ik mijn bullterrier ook maar snel een dikke trui aan doen.. die ligt altijd onder de dekens! OOK als de mussen dood van het dak afpleuren :')

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 04:52

Blondie_ schreef:
Jaja,en in onder de dekens krijgt hij ook extra vitaminen, en voor de kachel :+ grappig dat juist vooral kortharige kleine honden dat doen en niet bv een golden retriever.

Mijn Australian Cattle Dog is niet echt klein te noemen en heeft een vacht waar je je handen in kan begraven en ligt toch graag onder de deken en voor de kachel. En zo ken ik heel veel typen honden.

Dat jij jouw hond kleren aantrekt en in tassen stopt prima als jij daar vrolijk van wordt, maar ga niet beweren dat Chihuahua's dat nodig hebben en dat ze niet tegen kou zouden kunnen. Verdiep je dan eerst wat meer in het ras voordat je zulk soort uitspraken doet.

Jij vindt dat je paarden en honden prima kunt vergelijken omdat ze zoogdieren zijn?
Mensen zijn ook zoogdieren maar toch zie ik er weinig die door rotte vis heen rollen, paardenpoep eten of aan elkaars kont ruiken....

Als ik jouw denkwijze moet volgen (mensen doen toch ook een jas aan als het koud is) moeten de mensen die honden hebben met dikkere vachten zich maar eens achter de oren krabben. Die arme honden zitten altijd binnen met hun winterjas aan.
Je kunt honden niet met paarden en niet met mensen vergelijken. Een hond is een hond en die wil graag een hondwaardig bestaan en niet een bestaan als surrogaat baby.

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 09:00

Blondie_ schreef:
En voor iemand anders die typte dat ik mezelf tegen spreek, dat doe ik niet. Als je een beetje logisch kan nadenken dan weet je dat een dier het door beweging warm krijgt.

Maar ik zeg ook niet dat je je daarin tegenspreekt, je zegt eerst dat je blij bent met de jasjes omdat het klimaat hier niet geschikt is voor een kortharige Chi, en daarna beweer je dat je hem bij -10 geen jasje aandoet. Dat vind ik toch elkaar behoorlijk tegenspreken.

Blondie_ schreef:
Ik stop mn hond lekker in mn tas, en doe hem kleertjes aan. Heb ook zo'n jasje met een bontkraag, geweldig!!.............. dus bel de dierenbescherming maar vast!!

Ga gerust je gang, als je dat leuk vindt! Maar zeg niet dat je Chi dat nodig heeft, want dat is niet zo!

(en of je hem er een plezier mee doet is ook nog maar de vraag)

_Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 09:21

Daar ben ik het wel mee eens..
Ik zou mijn hondje nooit in een tas stoppen omdat honden het zoiezo fijner vinden om te lopen!!
Verder blijf ik mijn hondje gewoon lekker kleertjes aan doen,
zolang hij er vrolijk mee doet en er lekker mee kan rennen vind ik het goed *D

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:37

J0sef1entje schreef:
Blondie_ schreef:

Maar je plaatst wel daaronder een foto van jouw Chihuahua met een truitje aan, en nog binnen ook! En je geeft eerst aan dat je het fijn vindt dat die hondenkleding er is, omdat het klimaat hier niet geschikt is voor een kortharige Chi, om daarna te berweren dat je hem bij -10 geen jasje aandoet. Dan spreek je jezelf toch behoorlijk tegen.
In de tas krijgt mijn Chi ook geen jas aan, daar ligt een dekentje in, en hij hoeft alleen maar in de tas in het openbaar vervoer. (anders moet ik voor hem betalen)

Zolang je hond op schoot kan hoef je niet te betalen, daar heb je geen tas voor nodig ;)
Dus HUP weg met die paris-hilton tas, want vroeger kon het ook zonder! ;)

_Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:58

Oke dit vind ik dan ook weer nergens op slaan,
ze mag toch zelf weten of ze hem in een tas doet ;)

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:46

Waar typ ik dan dat ze het nodig hebben hebben en niet tegen de kou kunnen??????????
Enige wat ik typ is dat het lekkerder is voor hun. ik merk het toch zelf aan mijn hondje. Je kan niet alle honden over een kam scheren net zoals dat niet bij paarden of mensen kan.
Als je merkt dat een hond iets fijn vind waarom gun je het hem dan niet. Je moet eens zien hoe blij hij staat te springen als ik met zn jas of tas aankom. Hij gaat direct zn tas is vind hij heerlijk! In de auto vind hij ook heel leuk. Dan kan je ook zeggen laat hem thuis.
Ik snap niet waarom mensen hier zo tegen iets zijn terwijl het beest zelf er plezier in heeft.
"want vroeger kon het ook zonder" vind ik een domme uitspraak. Als je dat over alles moet zeggen blijft er niks meer over. Welk mens houdt tegenwoordig nog van een primitief bestaan... nou ik niet. Heb ook geen schoenen van 300 euro NODIG... of een pet van 80 euro.... moet ik ze dan maar wegdoen omdat een mens er zogenaamd niet blij van wordt?
We hebben zoveel spullen niet NODIG zijn om te kunnen overleven.