Wat voor een hond past het best bij ons?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

XoNo

Re: Wat voor een hond past het best bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:03

:)) We hebben hier enorm om je verhaal gelachen annelies :D Zó herkenbaar :D Indy springt gelukkig niet tegen je aan, maar ze loopt je weleens omver. Als we met de benen op de salontafel onderuit gezakt op de bank hangen en mevrouw wil erlangs, dan beukt ze je benen net zo makkelijk van de tafel af :))

En idd, ze zijn een tikkie dom. Als je eraan komt, dan blijven ze gewoon staan. Indy luistert wel dat ze aan de kant moet, maar het zal nooit in haar opkomen om zelf aan de kant te gaan als je iets zwaars vast hebt :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:18

Idd, Baruch net zo, hij luistert meteen als je zegt 'terug' maar uit zichzelf :n

Springen doet ie normaal ook niet want we hebben dat meteen de kop ingedrukt toen hij nog jong was, bij ons waagt ie het ook niet eens want hij weet dat ie dan flink op zijn duvel krijgt. Maar bij familie probeert ie het nog weleens, duwen, springen of hangen is vaste prik. Ik heb familie gezegd hoe ze ermee om moeten gaan en de laatste tijd gaat het gelukkig een stuk beter.
Mijn schoonvader vond het altijd prima als Baruch tegen hem op sprong en ik heb een paar keer geprobeerd er wat aan te doen maar hij zegt; geeft niet, ik vind hem wel lief blabla.
Maar ja, omdat wij dus steeds weer 2 weken lang bezig kunnen met opvoeden daarna heb ik hem dus laatst vriendelijk doch dringend verzocht om het echt niet goed te vinden en sindsdien gaat het beter.

Wat wel grappig is is dat mijn zusjes heel lang niet met hem overweg konden omdat hij tegen ze aan gaat duwen en zij hem terug proberen te duwen wat niet werkt want dat ziet hij als aanhaling. Dus hij duwt terug waarop zij nog harder gaan duwen, ondertussen straffen ze hem verbaal wel maar zolang ze aan hem zitten werkt dat niet en een tijdje geleden heb ik ze echt even een lesje gegeven in de omgang met Baruch; is ie stout dan terug (=omhoog of een stap achteruit, in extreem geval omdraaien en weglopen), handen op je rug en via een commando aangeven wat je van hem wilt (zit, terug, op je mat ed). Als ie echt, echt stout is, bv met springen dan een elleboogstoot en tegelijk wegdraaien en weglopen, compleet negeren tot hij weer lief is. Zolang je aan hem zit luistert ie helemaal nergens meer naar...
Mijn oudste zusje heeft dat meteen even in praktijk gebracht en dat ging super, Baruch liep altijd over d'r heen maar hij had na 2 minuten door dat dat afgelopen was.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:22

XoNo schreef:
En idd, ze zijn een tikkie dom. Als je eraan komt, dan blijven ze gewoon staan. Indy luistert wel dat ze aan de kant moet, maar het zal nooit in haar opkomen om zelf aan de kant te gaan als je iets zwaars vast hebt :')

Of dat domheid is weet ik niet, bij Baruch houd ik het er meestal op dat het hem gewoon geen zeer doet dus hij denkt; als je over me heen wilt vallen, prima, jij hebt de pijn en ik de aandacht...
Maar echt heel slim zijn ze idd niet hoewel Baruch wel onwijs snel nieuwe dingen leert, voor een koekje als beloning doet ie een moord dus als ik iets compleet nieuws verzin heeft ie dat doorgaans na 3x oefenen onder de knie, dat ben ik van de herders niet gewend, die doen pas iets als ze het nut er zelfs ook van zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:35

Herders doen idd pas iets als ze het zelf ook nuttig vinden :j
Merk ook dat ik het gewenste gedrag ook heel leuk moet maken, en wat ik niet wil, is ook echt NIET leuk.
Bij mijn Duitse Herder hoef ik niet te zeggen dat hij aan de kant moet trouwens, dat doet hij wil. maar hij doet het alleen maar voor mensen waar hij respect voor heeft......en ook hij geeft er geen bal om als je over hem struikelt....
Denk wel dat hij het voelt, maar hij vindt het gewoon zeer vet als iemand erbij gaat liggen :)) vindt ie echt humor, heb ik het idee :)
Heb, net als XoNo nou niet het idee dat doggen zo slim zijn :n Volgens mij zijn ze dat echt helemaal niet. Ik heb eens geprobeerd een Berner te leren apporteren, maar die begrijpt echt niet dat als hij de stok terugbrengt, ik hem nog een keer kan gooien..... terwijl hij het wel echt heel leuk vindt :))
We doen het nu dus met tig stokken, dat werkt wel, en Beau brengt die van hem elke keer braaf terug, en dan kijkt die Berner van: hoe doet die dat nou? :?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:45

Das idd wel dom maar Baruch is dan blijkbaar wel slimmer, die brengt stokken wel terug, tot ie geen zin meer heeft... Maar hij leert wel snel dus echt dom kan ie dan niet zijn, het is gewoon een heel andere klasse dan herders denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:10

Nee, ik heb niet het idee dat Duitse Doggen dom zijn :n
Vind ze vaak wel slim, en ze zijn meewerkender dan Herders, een herder moet je er wel echt van overtuigen dat jij een competente leider bent, hun respect en gehoorzaamheid en meewerking dus verdient, en in ruil daarvoor zekerheid, en duidelijkheid, en warmte biedt, en voor het eten zorgt :D (al geloof ik niet dat het bij herders veel uitmaakt wie er voert, ze luisteren naar de echte leider, en dat is niet degene die ze dwingt, maar degene die zonder veel moeite respect krijgt).
Doggen zijn (in mijn ervaring dan) makkelijker te overtuigen, slaan minder snel op tilt, blijven bijna altijd kalm en beheerst, en zijn zelden bang. Verder duurt het lang voordat ze boos worden, maar toch ben ik liever geen indringer als er een Dog waakt...... want réken erop dat ze hun mannetje staan, en ook al bijten ze zelden, ze kunnen het wel, en ze kunnen makkelijk botten breken...... maar ze zijn meestal uitermate vriendelijk, het is des dogs om lomp te zijn, maar ze zijn zo lief, zo verdraagzaam, zo onvoorstelbaar trouw, trouwer dan een mens ooit kan zijn.

Ik mis soms het felle, het fanatieke, het "ik móet en ik zál" wat herders zo hebben, bij ze. Ik vind doggen wat minder werklustig, wel altijd in voor een stoeipartijtje, en spelen doen ze graag, maar harde werkers zijn het in mijn ervaring niet zo.
Ik moet die van mij echt wel zijn beweging geven, en sporten doet hij graag. En hij is zo fanatiek dat hij erbij blaft, en gister bijna kwijlde..... en het vuur wat je dan in die ogen ziet..... maar dat is mijn passie voor herders, het vuur, het fanatisme, het werklustige, het driftige.....

Dat is ook precies waarom het geen honden zijn voor mensen die alleen ervaring met Labs hebben, ze zijn veel temperamentvoller, veel heftiger..... soms zijn ze ronduit zot :')
Ook als je een hond wilt om te knuffen, is een dog gewoon een veel betere keuze, grotere knuffels heb ik nog niet gezien :+:

Duitse doggen zijn idd totaal andere honden, vind ze beide zeer charmant, maar ze zijn niet te vergelijken :n

Whaha, vanmorgen een Berner, die had zijn eigen riem in de bek, vond baasje te langzaam geloof ik, dus die was zelf zijn rondje gaan lopen, had plasje en poepje gedaan, en wandelde kalmpjes terug naar huis....... :') Baasje ging iets later weg als de hond, en op het eind kwamen ze elkaar weer tegen :')

Overigens hebben we hier een heerlijk losloopgebied, en de hond waar het om gaat is een bijzonder vredelievend en kalm dier, en zal nooit iets geks doen....... 't was niet heel erg dus. Hij luistert overigens prima naar het vrouwtje :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-01-09 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:14

Ik kan me helemaal vinden in je verhaal en geeft ook meteen aan waarom ik niet zo van herders houd en wel van doggen.
Een herder slaat namelijk wél snel op tilt, zijn snel nerveus en snel té, daartegenover zijn ze idd ook wat fanatieker.

En ik kan je wel verzekeren dat je hier niet wilt inbreken 's nachts, dat gaat echt pijn doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:16

Nope, heb een heilig respect voor doggen, hebben ze me wel geleerd :j

Lief, lief, lief, maar je wilt er geen ruzie mee, beslist niet....... :n

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:08

Lief ook niet tegen iedereen, Baruch is ook erg afstandelijk tegen vreemden, zeker als ze heel zelfverzekerd op hem af komen om te aaien, dan bromt ie wel even. Kindjes daarintegen vind ie geweldig :D

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:33

Met beiden enorm eens :D Wat betreft het domme...het is meer dat ze zich wat van de domme houden :)) Indy is best fanatiek als het om dingen gaat die zij erg leuk vindt, op het moment dat ze wat moet, dan is mevrouw ineens dom en begrijpt ze het niet :D Misschien juist wel weer heel erg slim ;)

Dean is een slimme pup, pikt alles snel op, kende binnen no time een aantal commando's en buiten luistert hij bijna beter dan Indy :') Als ze netjes bij de stoep moeten wachten blijft Indy dreutelen en Dean gaat netjes zitten tot ze mogen oversteken :+:

Yamcha, jouw beschrijving van het verschil met herders is inderdaad ook precies waarom ik doggen zo gaaf vind en minder met herders heb. Dat nerveuse, dat (in mijn ogen soms) overdreven fanatieke gedrag.

En inderdaad, onze honden zijn ook heel erg lief, tegen ons vooral, tegen andere mensen uit intieme kringen ook (ouders van beide kanten). Dean is 15 weken, die vindt alles leuk, Indy is heel erg eenkennig. Wij zijn haar hele wereld, onze moeders vindt ze super, onze vaders minder (ze heeft sowieso niets met mannen, grappig, in een homo-huis :D) en vreemden buiten moet ze ook niets van hebben. Ze zal nooit wat doen, ze loopt gewoon weg als ze vindt dat anderen te dichtbij komen. Vreemde mannen in huis dan wordt ze boos, dan gromt ze tot wij zeggen dat het goed is. Oh, en getinte mensen, die moet ze ook niet :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:41

Weglopen doet Baruch niet hoor :n Hij vind dat die vreemde die op hem af komt maar weg moet gaan.
Hoewel, als hij ergens mee bezig is negeert ie gewoon vreemden om zich heen, bv tijdens het wandelen als mensen hem proberen te lokken dan doet ie meestal net of ie gek is.

Kunnen die van jou ook zo lang doen over zitten? Baruch is zo'n trage wat dat betreft, kom je bij de stoeprand dan weet ie dat ie moet gaan zitten maar dan kijkt ie eerst nog 4x om zich heen, gaat ie heel langzaam door de knien, soms blijft ie in half gehurkte houding staan, soms komt ie weer overeind alsof er niks aan de hand is en moet ik dus gaan zeggen dat ie moet gaan zitten. Maar goed, al met al kan het soms behoorlijk lang duren, zelfs als ie eten krijgt gaat het vrij langzaam...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:55

Indy gaat sowieso nooit zitten, alleen op haar kussen of op de bank. Mevrouw weigert om op een harde of koude ondergrond te zitten. Ik kan haar 400 snoepjes voorhouden, maar dan loopt ze eerst naar haar kussen om daar te gaan zitten, vervolgens komt ze dan terug om haar (vindt zij) verdiende snoepje op te halen :D

Omdat zij niet zulke beste heupen heeft, hoeft ze van ons ook niet te zitten. Dean wel, die gaat sowieso vaak zittend eten, moet voor het oversteken zitten, voor we door de deur gaan en als hij aangelijnd wordt. Maar hij doet dat nu nog lekker vlug, dat zal op een gegeven moment ook wel ophouden :D Ze zijn niet zo vlug inderdaad :))

Dat zie ik nu met spelen ook, dat gaat soms bijna in slowmotion :')

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:10

Ik heb ontzettend gelachen om jullie verhalen! :D Grote delen zeeeeeer herkenbaar :P

XoNo schreef:
Als we met de benen op de salontafel onderuit gezakt op de bank hangen en mevrouw wil erlangs, dan beukt ze je benen net zo makkelijk van de tafel af :))

Met name deze doet het hem! :)) Écht niet dat ze omlopen, waarom, zo gaat het toch ook?!?!?! Die benen bewegen vanzelf omhoog hoor :+

Yamcha schreef:
Heb, net als XoNo nou niet het idee dat doggen zo slim zijn :n Volgens mij zijn ze dat echt helemaal niet.

Deze vind ik wel heel opvallend.. Mijn dogo'tjes, en vooral het teefje, zijn namelijk enorm slim! Het teefje daarbij ook nog eens heel erg uitgekookt! Snappen dingen echt bij het eerste commando, zeer leergierig, leggen snel verbanden, denken zelf ipv alleen commando's op te volgen (daarbij trouwens ook eigengereid, bepalen ook zelf heel graag de route die we lopen e.d.). Toen we alleen het teefje hadden was dat soms best lastig want die kon zich ontzettend vervelen! Ondanks het vele lopen en vele spelen buiten lag ze dan binnen maar te zuchten en te steunen.. Nu is dat opgelost want nu springt ze gewoon bovenop Fiero :+

Iets wat minder bekend is; Dogo's zijn jachthonden he, voor puma's en wilde zwijnen, maar worden in Argentinië ook gebruikt als blindegeleide hond.. Hoezo contrast.... :D :D

XoNo schreef:
Yamcha, jouw beschrijving van het verschil met herders is inderdaad ook precies waarom ik doggen zo gaaf vind en minder met herders heb. Dat nerveuse, dat (in mijn ogen soms) overdreven fanatieke gedrag.

Helemaal mee eens.. :j

XoNo schreef:
(ze heeft sowieso niets met mannen, grappig, in een homo-huis :D)

Dit vind ik nou humor! :))
_O- _O-

anneliesdj schreef:
Qua beweging vind ik het erg meevallen, de mijne is wel gek op een potje flink ravotten maar na een kwartier de idioot uithangen is ie ook wel weer klaar voor de dag. Ik fiets zo 1a2 keer per week een blokje om met hem, dat is hooguit 20 minuten in rustig tempo en daarna hoor je hem 2 dagen niet :D.

Zooo dat is een groot verschil met mijn dogo'tjes! Ik loop 2,5 uur per dag met ze en die beweging hebben ze ook wel nodig hoor! Maar binnen hoor of zie je ze niet, ze zijn heerlijk rustig! Maar ja dat komt doordat ze buiten hun ei kwijt kunnen.. Als ik een dag minder met ze loop is er niks aan de hand hoor, maar bij meerdere dagen worden ze gewoon drukker, bovendien als ik weg ben en ze zijn alleen thuis vind ik het prettig als ze voldaan zijn (beter voor mijn interieur denk ik zo..) Dogo's staan niet bekend als makkelijke honden maar als je er voldoende mee doet en consequent opvoed heb je er echt geen kind aan! Buiten zijn ze maf, heerlijk actief, rennen, gek doen, spelen, zwemmen van alles! Vooral het bos is machtig..

Dus ik ga nu met ze hardlopen in het bos! Lekker ravotten :)) Goed voor beide.. ;)

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 10:31

goeiemorgen! Ik heb een paar dagen geen blik kunnen werpen op de site (zie onderschrift ;) )

Yamcha, dank je wel voor je heldere uitleg!

ik lees een andere keer even verder!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:34

Gefeliciteerd! *\o/*

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:37

Gefeliciteerd meid!! Alles goed gegaan? Beetje offtopic maar een hele fijne kraamtijd toegewenst! Geniet ervan!! :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:04

TS; Gefeliciteerd!

Bebiche; Als ik een dag minder loop dan merk ik dat ook heel goed hoor, dan is ie veel onrustiger in huis. Loop ik wel voldoende naast het fietsen dan ligt ie in huis de hele dag te slapen zowat. Water vind ie wel leuk maar zwemmen kan ie niet, echt, hij verzuipt... (zal het ff vertellen in het DD topic :D)
En regen heeft ie een gruwelijke hekel aan, dan doet ie snel zijn plasje en rent weer onder de carport en kijkt alsof wij niet goed wijs bent dat wij wel naar buiten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:29

@ Barco: gefeliciteerd en graag gedaan! :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:32

Ik had niet begrepen dat de baby al zo snel zou komen... :)
Nu zal het wel even duren voor TS haar visie komt geve :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:38

Ik zou het niet weten, hebgeen kinderen, maar 't lijkt me zo dat je het daar aardig druk me hebt :(:)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:39

:j zeker de eerste weken, dan denk je niet aan bokt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:51

Dan ben je denk vooral bezig met dat kleine, kwetsbare hummeltje.......

Vind die baby's altijd nog véél te klein voor die grote boze wereld, he.....

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 19:28

nou klein en kwetsbaar is hij zeker. Maar (uiteraard) het lekkerste moppie van de hele wereld.

De hond vindt het trouwens ook helemaal geweldig! We doen niks aan gekke poepluiers of nageboortes..........
We hebben een hempje gegeven in haar mand, zodat ze de aan de geur kan wennen.
Gisteren was ze de hele dag weg, maar eigenlijk wilde ze niet wijken van onze zij.
Ze is zo super lief naar de kleine! Echt toppie. Als hij huilt is ze meteen wakker en gaat ze naast hem zitten. Ook als we hem in bad doen.
Dan toch waaks?!?!?!!? (ga er niet vanuit hoor ;) ) Sorry voor off topic gaan....
Het eerste half jaar komt er dus sowieso geen pup erbij, maar als er een komt wordt het zeker een dog of bernard senner.
In ieder geval geen herder of rottweiler. Mij te nerveus en/of te dominant.

Ik ga maar weer snel van i-net af. Snel naar mijn mannetje. Voorlopig ben ik hier niet meer te vinden!

Bedankt voor al jullie meningen tot zover! Ik moet wel lachen om al jullie ervaringen met honden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:44

Die poepluiers en nageboortes is bij mijn weten grote onzin, bijgelovige nonsens van mensen die de klok hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt...... en dat zijn er heel wat :j van poepluiers kan de hond ook nog eens goed ziek worden......

't Belangrijkste is hoe je er zelf mee omgaat, niet de hond bij het kind weghouden, laat idd maar kijken als je de kleine in bad doet, lekker er naast laten zitten, allemaal prima....... :)
Als de baby iets groter is, kun je de baby in een draagzak doen, als je je (lange) wandelingen met de hond maakt, zo komen ze beide niets te kort :)

Qua hond, goede keuze +:)+

Maar neem je tijd, informeer zorgvuldig naar goede fokkers, neem contact op met rasverenigingen, lees vooral veel, wees kritisch.....
De beste hond is de hond die in jouw ras valt, en waarmee je een enorme klik hebt......

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:50

Zoals Yamcha zegt :D
Vooral de hond niet buitensluiten, laat hem maar lekker toekijken, keer een kusje geven of een lik, krijgt de baby niks van hoor en de hond heeft iig niet het gevoel buitengesloten te worden.
Doe je dat wel dan zal de hond jaloers worden omdat zij altijd de aandacht kreeg en nu ineens alle aandacht gaat naar dat kleine wriemelende ding en wordt de stap om de hond erbij te laten steeds groter.

Zou trouwens goed kunnen dat je hond waaks wordt op de baby hoor, das niet vreemd, ook voor niet waakse rassen. Tenslotte is een teef altijd beschermend en waaks over haar pups, van welk ras ze ook is en jouw hond ziet de baby wss als pup en wil haar beschermen :j Goede zaak maar houd wel in de gaten dat het niet te gek wordt.