Mijn hond heeft een kind gebeten... wat nu...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Re: Mijn hond heeft een kind gebeten... wat nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 12:03

Winniiee schreef:
Pauline schreef:
Het is idd zo dat die ouders ook een risico hebben genoemn om die kinderen daar af te geven. Aan de andere kant weten wij dan weer niet wat er besproken is, wellicht is er wel aangegeven dat die hond alleen buiten zou komen of weetik wat.

Hoe dan ook, in mijn ogen is de TS degene die fou is, zij had die hond thuis moeten laten. De hond en dat kind zijn degenen die de prijs betalen...

Nee de ouders hebben helemaal geen verantwoordelijkheid, die denken dat hun kindjes gewoon naar een oppasadres gaan met een lieve hond. Waar ze zich geen zorgen over hoeven te maken.

De hond zou als pup al door een van die oppaskinderen "mishandeld" zijn en daardoor agressief geworden zijn. Wèrkelijk, ik snap niet waarom TS überhaupt een hond heeft (als ie van pup af aan al naar haar ouders wordt gebracht) en dat ze dan de hond op het adres laat waar ie nare herinneringen heeft. En dan nog overweegt een boekje te maken voor de ouders hoe de kinderen zich moeten gedragen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 12:05

In het geval van de hond met het keukensmes: als die hond had gebeten, had ie groot gelijk gehad. Kom nou, als hond hoef je je niet alles te laten welgevallen Scheve mond .

De verantwoordelijkheid ligt nooit bij het kind, maar de ouders zijn dan fout geweest, en het kind is daarvan de dupe. De hond reageert dan volslagen normaal.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 12:10

Zou het niet een beter idee zijn om de hond niet bij een oppas te laten maar om hem mee te laten gaan met een uitlaatservice zodat hij overdag gewoon in zijn eigen huis kan blijven? Dan wordt hij niet geconfronteerd met kinderen waar hij niet mee kan omgaan en vice versa (ik spreek mij verder niet uit over een schuldvraag want ik was er niet bij). Ik werk zelf 32 uur per week maar heb het zo weten te regelen dat ik twee dagen van 8 uur draai, dan gaat de hond met de uitlaatservice mee en is dag minimaal 2,5 uur van huis en is dan zeker een uur aan het spelen met andere honden. De andere uren heb ik verdeeld over drie dagen en werk dan dus korter en kan de hond dan zelf op tijd lekker lang uitlaten. Financieel is het misschien minder aantrekkelijk voor je, maar wachten tot je hond echt een kind aan flarden bijt, lijkt me helemaal uit den boze en dan zijn er echt alleen verliezers.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 12:12

De uitlaatservice kan inderdaad een (tijdelijke) oplossing zijn. Het is wel erg duur, maar je hond is voorlopig onder de pannen. Mijn 'oppashonden' zijn twee dagen per week bij mij en twee dagen bij de uitlaatservice.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 12:15

Wat een hoop mensen zeggen dat je beter een oppas kunt gaan zoeken zonder kinderen ben ik zeker mee eens.
Veilig voor de kinderen en de hond..

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 12:22

LimaMambo schreef:
KiWiKo schreef:
afsnauwen mag........... bijten niet..........

een hond bijt gericht raak, net zoals een paard gericht mis schopt......

raak is raak....... schade is schade en dan maakt het in mijn ogen niet uit hoe groot de schade is......... de schade is er

maar dan nog weet je niet wat er is gebeurt.. misschien ging het kind wel net naar voren toen de hond aan het snauwen was.. Knipoog

nee.. ik zou dit dier echt niet in laten slapen..

ik zou ook nooit kinderen alleen laten bij mijn honden alleen al om dit soort dingen te voorkomen

Dit is een keer gebeurt met onze hond op mijn verjaardag. Die lag in het midden van de kamer met al het bezoek en mijn nichtje aaide haar rug, op een gegeven moment ligt ze er boven op (iedereen was druk in gesprek) en de hond snauwt, op het zelfde moment gaat zij naar voren, tandje in de wang.
Moet die hond dan ook maar afgemaakt worden?
[/quote]

Dit is hier thuis precies hetzelfde geweest. Al hadden wij het meisje al letterlijk 10 keer gewaarschuwd. En ze had dus een heel klein sneetje in de wang. Tja, soms moet het eerst misgaan willen mensen het kunnen begrijpen. Meisje hield erna wel op maar gaf de hond wel nog gewoon aandacht. Haar ouders zeiden ook : 'eigen schuld' .

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 12:48

vraag me nu werkelijk af als er ipv "hond" "kat" had gestaan,een kat die meerdere keren had geblazen en nu het kind gekrabbeld had,vraag me af hoeveel mensen dan zouden roepen dat de levensgevaarlijke nu 'bloedgeroken kat 'ingeslapen zou moeten worden??

ben er inmiddels wel achter dat er maar 1 dier is waarvan niets geaccepteerd wordt,en dat is een "hond".

we zouden ze gewoon tandloos moeten fokken Ja ,veel makkelijker,of elke hond na het wisselen alle tanden laten trekken,kunnen ze nooit schade maken,als ze zich bedreigd voelen,schrikken of niet prettig voelen...scheelt een hoop ingeslapen honden denk ik zo.

dat honden na bloed proeven onbetrouwbaar zijn,hoop ik toch niet,daar die van mij dagelijks vers vlees krijgen met een flinke dosis bloed,we leven nog steeds hier,maar begin er wel bang van te worden dat ze eigenlijk hartstikke agressief zouden moeten zijn nu. Gestoord

en de nieuwe inbeslagname wet is per 1 januari afgeschaft,ook wel fijn dat mensen hier van alles maar roepen,en zich daarbij niet op de hoogte houden van de nieuwe ontwikkelingen. Rolleyes

mijn honden zouden echt nooit ingeslapen worden op een waarschuwingsschade,het is wat anders als ze echt zomaar uit agressie aanvallen,maar als ze duidelijk waarschuwen en iemand gaat toch door,kind of volwassene,dan leren ze het je vanzelf wel af...

ik snap alleen niet in dit verhaal dat ze een bekend angstige hond alleen laten met een kindje,voor mij ligt de fout bij de mensen,die hadden moeten zorgen dat kindje niet alleen bij de hond had kunnen komen...

doe dan de hond op de gang of op een apparte kamer,dit had voorkomen kunnen worden.

en de toekomst voor deze hond bij ouders?of in een apparte kamer houden,als kindje er is,of hond thuis houden en iemand de hond laten uitlaten,in ieder geval echt zorgen dat ze niet meer bij elkaar kunnen komen..

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 12:55

Dat gekwets altijd om de hond maar af temaken is grootte onzin. Een hond bijt nooit zomaar uitzichzelf. Hij heeft er altijd een goede reden voor. In dit geval weet je niet exact wat er gebeurt is dus kun je ook niet over de hond oordelen. Misschien heeft het kind wel aan zijn speeltje gezeten, aan zijn eten, aan zijn staart. Maar ik vind het wel onverantwoord als je al weet dat je hond een keer een kind gebeten heeft om wat voor reden dan ook dat je de hond en kind uit het oog verliest. Ik zou er dan voor kiezen om de hond in een andere ruimte te doen als een kind er bij is en je ze niet in het oog kunt houden. Wel moet je er op letten dat de hond zich niet in de steek gelaten voelt zodra er een kind is en hij weg gestopt word. Want dan kun je het aggresieve gedrag juist stimuleren.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 12:56

Nou en femke heeft toch flinke bulldozers lopen om het huis Clown

Ik vond ze erg lief fem Haha!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:00

sjanien: mijn hond mag NOOIT bijten. OOK niet als de kids aan speeltje, eten weet ik het wat zitten.
De hond staat hier in het gezin op de allerlaatste plaats in de rangorde. Daar hoort hij en dat heeft hij te accepteren.Bijt hij dan is het einde oefening.

En natuurlijk leer ik mijn kinderen dat ze dieren niet mogen plagen, niet aan de hond zijn eten en speelgoed mogen komen, en niet op zijn kussen mogen zitten. Maar doen ze het toch dan ben IK degene die ingrijpt, niet de hond....

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:04

Ik kom hier ook eventjes binnen gevallen, volg het topic al van in het begin.

Om dus even op kimmie261 te reageren:
Mijn kat is enkele maanden geleden een keer naar mijn broer en mij "gevlogen", dit zonder aanleiding, wij zaten rustig in de zetel en de kat lag enkele meters verderop tot dat moment rustig op de mat te slapen. Nu begon hij niet hysterisch te krabben maar beet wel in onze benen (die onder een deken lagen). Hij heeft een 2de kans gekregen, maar ik heb voor mezelf beslist dat hij met een volgende keer dat zoiets gebeurd meteen een ritje naar de DA krijgt. Zoals ik geen hond wil die bijt, wil ik ook geen kat die uit het niets serieus gaat aanvallen. Indien er hier andere mensen zijn, wordt hij ofwel apart gezet ofwel scherp in de gaten gehouden.

Om me dan ook maar over het onderwerp uit te spreken: Ik ben niet persé van mening dat de hond onmiddellijk moet worden ingeslapen, wel moeten er van de eigenaar uit deftige maatregelen genomen worden (die hier al genoeg omschreven zijn, ook al zijn dat nu vijgen na pasen). Ik denk dat een brief met je verontschuldigingen naar die ouders toe wel het minste is. Ik snap ook niet dat een hond, waarvan geweten is dat hij het niet op kinderen heeft, bij een kinderoppas wordt achtergelaten. En dan nog zou hij niet de kans mogen krijgen dit te doen, dus daar ligt op dat moment de verantwoordelijkheid bij de oppas.
Laatst bijgewerkt door Bluem op 28-12-08 13:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:05

mijn honden mogen best waarschuwen als iemand te ver gaat, luisterd diegene dan niet, en ze bijten, dan is het eigen schuld.. maar zover mag je het niet laten komen met kinderen..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:08

Bluem,ik maak ook wel heel degelijk een heel groot verschil tussen,zomaar opeens aanvallen,of na waarschuwen een lichte schade veroorzaken...

als 1 van mijn honden zomaar ineens mensen zou aanvallen,ben ik de eerste die naar een DA gaat voor een spuitje,maar zou een hond "happen" (dat is dus níet grijpen vasthouden schudden en verscheuren Clown ..)na een paar flinke waarschuwingen ,en mensen gaan dan toch door...tja...dan moet je maar op de blaren zitten.

nu heb ik 1 groot voordeel,mijn hondjes zien er alles behalve aai-waardig uit...erg makkelijk...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:10

Nagelbijten / Gniffelen *LOL*

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:17

Maar lichte schade of niet, hij hoort toch niet "raak" te bijten, als ik het zo moet omschrijven. Voor hetzelfde geld is het "lichte schade" op meteen een delicate plaats. Daarvoor is één beet soms al genoeg en hoeven ze je niet te verscheuren..

'nou ja hij heeft gewaarschuwd en heeft je niet helemaal verscheurd, dat je je oog kwijt bent omdat hij daar toevallig hapte is dus je eigen schuld' Haha! Om nu even lichtjes te overdrijven hé. Knipoog

Desondanks had het hier gewoon zo ver niet mogen komen, en de verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij zowel eigenaar hond als oppas in mijn ogen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:28

een hond heeft nu eenmaal tanden,zoals een kat zal krabbelen als ze met blazen gewaarschuwd hebben,of is dat "kats" gedrag en dat is normaal??

een hond kan weglopen,grommen,meer grommen en uiteindelijk snauwen,en ja,dat doen ze met tanden,jammer dat zoveel mensen dat niet weten...

en dat daardoor dus nog steeds veel bijtincidenten gebeuren,en dat dan altijd de hond de schuldige is,zelfs als er staarten!! afgesneden worden,en de hond uit pijn zou hebben gebeten,zelfs dan,moet ie robotje zijn ....

je kán en mag een hond NIET vermenselijken,ze denken NIET na,ze reageren instinktief,en voor iedereen die maar enigsinds denkt dit instinkt er wel uitgeramt te hebben bij hun hond...forget it...ooit als je niet in de buurt bent,is de hond de sterkste,en zal gewoon instinctief "honds" reageren...

het is zo jammer dat een hond meer als afgericht harig mensje gezien wordt,en er bijna niet meer over nagedacht wordt dat een hond ,hoe opgevoed ook,in bepaalde gevallen zijn in de kop gedrukte instinkt het toch overwint..

en dan is ie gewoon "hond" met een hondse reactie...

ben je daar niet van gediend,neem dan geen honden...of zo'n hondje op een batterijtje...die zullen nl nooit of te nimmer in een situatie terecht komen waarvan een dierlijk instinkt het overwint,van aangeleerd gedrag..

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:35

kimmie261 schreef:
en de nieuwe inbeslagname wet is per 1 januari afgeschaft

En daarvoor in de plaats is er nu een test, oa. binden ze hondlief vast en duwen ze een pop aan een stok in z'n bakkes. http://images.google.com/imgres?imgurl= ... n%26sa%3DN

Ik weet wel zeker dat mijn hond voor deze test zakt als een baksteen Clown

*edit* En ik heb overigens wel een kind. Is honds grootste vriendin en hond beschemt haar tot de laatste snik met als gevolg dat ik hond opsluit als er kinderen komen spelen. Maar ben ik met hond buiten dan vind ik dat kinderen gewoon uit de buurt moeten blijven.
Laatst bijgewerkt door Baileys op 28-12-08 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:37

mijn kruising komt ook echt nooit door die test heen........

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:37

Kimmie ik ben het helemaal met je eens. Ik vind het ongelofelijk dat een aantal mensen hier vindt dat een hond maar ingeslapen moet worden als hij een keer zichzelf verdedigt, want je weet helemaal niet wat er gebeurd is in het geval van TS! Misschien werd dat beestje wel ontzettend getreiterd. Maar nee, de hond moet ALLES accepteren en anders geven we hem gewoon een spuitje. Alsof het een apparaat is wat niet meer naar wens functioneert. Mensen, dit zijn levende wezens hoor met een kloppend hart en gevoel. Als een hond voor jullie een gevoelloos, geprogrameerd ding moet zijn neem dan alsjeblieft een knuffelbeest of iets op batterijen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:44

Baileys de MAG test bestaat al werkelijk járen..het is zelfs verplicht voor bepaalde rassen om deze test te hebben ondergaan voordat ermee gefokt wordt.

Er zou een nieuwe wet komen,en dat was,dat iedere hond,groot of klein (wel stokmaat boven de 30 cm) ,die maatschappelijk onaanvaardbaar gedrag vertoonde (dat kon zelfs tegen iemand opspringen zijn,of grommen,of blaffen naar een persoon) in beslag genomen zou kunnen worden.

Na de inbeslagname van rottweiler Boran,en de hele ellende die de hond heeft moeten ondergaan,is deze wet afgeschaft,inmiddels is het zo dat alle gemeenten hun eisen zelf mogen bepalen,of je daar vrolijk van moet worden is een 2de vraag,
en wat bereikt is,dat elke inbeslag genomen hond,die nu nog op de test in afwachting is,krijgt een ingelaste rustperiode,zodat deze niet zwaar gestressed de test hoeven af te leggen,de test die alle honden krijgen is de zogenoemde MAG-test.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:47

ik vind wel dat er een verschil zit tussen waarschuwend grommen en snauwen en daadwerkelijk bijten. Een hond hoort niet te bijten.......... en alhoewel ik me echt wel situaties voor kan stellen dat een hond dat wel doet, dan alsnog zou het niet moeten Haha! Haha!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:55

Als TS niets onderneemt dan zit ze binnen de kortste keren met een "had-ik-maar" gevoel Ja

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:56

bijten is een instinktief egdrag van het dier "hond"
je kan wel vinden dat een kat niet hoort te krabbelen,een paard niet hoort te slaan,maar toch gebeurd dat

het enigste verschil is dat bij een hond iedereen accuut roept "INSLAPEN die hap",en andere dieren,tja,dan zal je het er zelf wel naar gemaakt hebben...

ik ben mij er echt zeer van bewust dat mijn honden ernstige schade aan mensen kunnen aanrichten,en dan vallen kinderen ook onder het kopje "mensen" ,dus ik laat mijn honden nooit alleen met vreemden,en zeker NOOIT met kinderen...

ze zijn en blijven voor mij dieren,en ik ben daarvoor hoofdverantwoordelijke.

dat ze een inbreker opvreten ,dat vind ik dan wel weer prima..wat dat betreft,ook dan waarschuwen ze heel erg goed.. Haha!

ik heb eens gehad dat er een vrouw aan de poort kwam,de honden die gingen echt zo tekeer,steekt dat mens een hand over het hek,om 1 van de rottweilers te aaien,tja,daar heb ik echt wat pleisters voor moeten halen,maar je denkt toch niet dat ik dan mijn hond in laat slapen???

doordat zo'n dommekip dr hand over een hek steekt om een toch wel zeer waakse rottweiler te aaien... Gestoord

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:57

Tja kinderen en honden zijn een niet te vertrouwen combinatie, ook niet met een instructie (en er zelf niet bij zijn)!

Maar ik vind ook dat de hond niet afgemaakt hoeft te worden, en ik heb ook de verantwoording over twee kinderen! Dus slimmerik, die pet gaat niet altijd op..

Wij hebben zelf twee Dogo Argentino's, hele lieve beesten en luisteren werkelijk perfect. Broer en zus, het teefje al vanaf 11 weken en het reu'tje vanaf de leeftijd van een jaar. Toen we het reu'tje nog niet zo lang hadden (week of 5) heeft hij de jongste in zijn neus gebeten, weleenswaar heel zacht, er was alleen een stipje te zien van de tand.
Blijkt Jeroen de hond zijn kop vast gepakt te hebben en zijn hoofd 5 cm van de hond zijn hoofd links-rechts-links-rechts(etc) bewogen te hebben terwijl hij hem strak aankeek. De hond geeft dat als uitdagen gezien en beet hem dus vervolgens in zijn neus, precies zoals hij dat bij ons teefje (zijn zusje) zou doen.

En ja, Jeroen was flink geschrokken en het was natuurlijk huilen.. Maarja moet je de hond dan aflaten maken, dat zou toch achtelijk zijn! Nors opkijken
Het was anders geweest als hij hem vol gegrepen had (dan is het namelijk weg kind met een hond van dat formaat). Maar de hond dacht dat hij aan het spelen was.. Hyper!
En ja ons zoontje hadden wij ook geinstrueerd wat wel en niet mocht, hij was 13 jaar en ook hij luisterde blijkbaar niet. Laat staan een kind van 3.

Kinderen zijn gewoon ontzettend eigenwijs, zien geen gevaar en de uitdagingen bij dieren zijn gewoon te groot!
Wat wij toch voor discussie hebben gehad met het zelfde kind over dat hij NIET bij de honden in de mand mocht gaan liggen... Pfffff.... Heb het hem wel 100 keer verteld, en maar uitleggen waarom! Maar als wij even niet keken deed hij het toch soms en ja dat hoorde je soms gegrom, vooral als ze lagen te slapen en hij ze wakker maakte.
Het is de enige manier voor een hond om te communiceren en tuurlijk mogen ze niet grommen maar een kind moet een hond ook niet storen in zijn slaap of erbij in de mand gaan liggen.

De kinderen spelen overigens beide veel met de honden en de honden zijn ontzettend gek op ze! Maar het blijven kinderen en het blijven honden, die moet je niet alleen laten! TS, Ik zou in jouw moeder's plaats de hond en oppaskinderen niet mee rgelijktijdig in huis willen, of zoals eerder een aparte kamer inrichten. Ik weet niet hoelang die kids bij je moeder zijn, maar een bench is een erg kleine ruimte als hij er langer in moet. Verder moet je maar accepteren dat een niet-kinderen-liefhebbende hond hebt en zorgen dat hij niet meer bij kinderen kan, een duidelijkere waarschuwing dan dit kan je van hem niet krijgen! Lachen Het blijft feit dat je niet wat wat er gebeurd is, wie weet heft het kind de hond laten schrikkn, zitten pesten of is er inderdaad iets misgegaan met waarschuwen terwijl het kind dichterbij kwam. Gewoon geen risico meer nemen!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:58

slimmerik,welnee....ze zou dat wel krijgen als ze hond en kind weer bij elkaar zetten,maar als ze nu zorgt dat hond en kindje gewoon gescheiden blijven,niets aan de hand hoor.

1 van mijn rotties heeft zo'n 5 jaar geleden zowat mijn hand geamputeerd...die beet heel erg echt..zo hard dat zijn neus gerimpeld om mijn hand gevouwen zat...

en heb hem daar echt niet op laten inslapen,was nl niet zijn fout,maar heb tot nog toe,hij is nu bijna 12 jaar oud,nog nooit een "had ik maar" gevoel gehad... Lachen