HELP... red mijn nachtrust!!! vermoord de pup?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loody

Re: HELP... red mijn nachtrust!!! vermoord de pup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:02

zo kan je altijd 2 kanten op HBvisser... en zijn er verschillende opvoedingsmethodes.. waar de een misschien meer baat bij heeft dan de ander

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:06

Eigenlijk kan je maar 1 kant op. Waarom zou je een dier op zijn sodemieter geven als het op een vriendelijke manier ook lukt?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:07

Het is niet op de sodemieter geven maar corrigeren: het in het nekvel pakken bedoel ik daarmee. Je wilt overigens dan ook zeker niet weten hoe vaak een moederhond de pup in het nekvel grijpt... Knipoog
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 26-11-08 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:08

dank je wel Slimmerik...zo denk ik er dus ook over....

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:08

Wij hebben op de hondenschool waar ik al heel lang stage loop gewoon een methode om de nee aan te leren, en dat is niet door bijvoorbeeld even keihard NEE te brullen, maar door ze gewoon te leren dat ze bij nee (op normale toon) moeten stoppen met hun gedrag. Is een beetje lang om dat zo te gaan beschrijven. Maar wij doen niet daarna belonen, want nee is niet stoppen en dan wat leuks doen, nee is gewoon stoppen waar je mee bezig bent en dan klaar.

In het nekvel pakken is ernstig op de sodemieter geven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:09

slimmerik schreef:
Een hond op de bank kàn misschien ( in gezinnen zonder kleine kinderen). Daar worden de honden ook vaak als een soort "vervanging" voor kinderen gezien/aangeschaft. Alhoewel ik het nog steeds géén gezicht vind Knipoog Wat ik tot nu toe gezien heb van dergelijke honden is dat ze vooral naar kleine kinderen te dominant gedrag vertonen. Mèt alle gevolgen van dien. Huilen

Op asiel waar ik gewerkt heb kwamen we ze regelmatig tegen: hond bijt de kinderen, baasje, visite etc.

Ligt hij weleens op de bank?? 90 % bevestigend antwoord. Bloos!

Maar we dwalen af van het probleem van TS Knipoog

Ik heb een super onderdanige hond en die ligt gewon op de bank, omdat dat de enige plek is waar ze durft te liggen.
En ik had nog zo van te voren gezegd dat de hond niet op de bank zou mogen Bloos

Ik heb kleine kinderen die ook gewoon op de bank liggen/zitten/spelen/springen en die kunnen super met de hond (en andersom).
Mijn oudste dochter en ik zijn de enige die de hond aan de riem kunnen uit laten, met andere durft ze aan de riem niet mee te lopen. Ze kruipt ook bijna in me als ze de kans krijgt, zo ontzettend bang, maar gelukkig gaat het al veel beter en begint ze meer vertrouwen te krijgen. Ik kan haar nu ook af en toe meenemen naar andere mensen.

Over bijten en op de bank:
Als je die mensen vraagt of ze de hond weleens los laten lopen zegt ook 90% ja, maar dat wil niks zeggen over dat het daardoor komt dat de hond bijt.
Net zoals koekjes uit de hand voeren ed.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:09

Dat is het zeker niet Rockwitch..

Maar daar verschillen de meningen over Lachen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:10

slimmerik schreef:
Het is niet op de sodemieter geven maar corrigeren: het in het nekvel pakken bedoel ik daarmee. Je wilt overigens dan ook zeker niet weten hoe vaak een moederhond de pup in het nekvel grijpt... Knipoog

Een moeder hond pakt meestal een puppy in de wang en niet in de nekvel.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:10

Maar wat vriendelijke manieren betreft kun je ook weer verschillende kanten op HBVisser, dus er zijn wel degelijk meerdere kanten.

Ik straf mijn pup ook voor dingen die hij niet mag, als je hem nooit straft, hoe moet hij dan leren dat bepaalde dingen niet mogen? Dat lukt toch nooit? Als mijn pup ergens op kauwt wat niet mag, dan zeg ik "Dean, foei!" en vervolgens geef ik hem iets waar hij wel op mag kauwen. Luistert hij niet, dan herhaal ik het, luistert hij nog niet, dan knijp ik hem een beetje in zijn nekvel, terwijl ik herhaal dat zijn gedrag fout is en weer geef ik hem zijn eigen speeltje. Werkt prima Lachen

Maargoed, ben wel benieuwd hoe de afgelopen nacht is verlopen voor de TS!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:12

Tja ik moet hier vooral "nee" zeggen als ze er weer eens met iets vandoor gaan en daarna doen we ruilen. Gaat erg goed en ze geven nu alles makkelijk af. Sterker nog, Lola komt alles brengen. Jouw methode kan natuurlijk ook rockwitch als het om bv trekken of andere ongein gaat.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 14:12

Okeey, jongens... wederom heeft terror zo goed als de hele nacht doorgeslapen. Hij heeft heel even gejankt vanacht (10 min max), maar is daarna weer gaan slapen.
De hond heeft geen medische reden om te janken. Hij ligt nu ook alleen in de kamer, zonder te janken heerlijk te slapen. Hij eet alleen moeilijk. Hij is wel 3x ondersteboven & binnestebuiten gekeerd door de kliniek.
Daarnaast heb ik de pup nooit in zijn nekvel gegrepen! Ik weet niet wie dat suggereerde?? De laatste pup die is weggegaan zal waarschijnlijk bij die mensen op het hoofdkussen slapen. (daar leken het mij typjes voor) Sommige hebben ze alleen gelaten, anderen hebben erbij geslapen en derden hebben hem op de slaapkamer.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:13

slimmerik schreef:
HBVisser schreef:
Edit: Dus jou observaties en ervaringen zijn anders dan de uitslag van een onderzoek waar jaren over gedaan is? Ja dat kan ik me voorstellen Haha!

Dat is geen onderzoek maar observaties die enkel en alleen betrekking hebben op de denkwijze van dit echtpaar. Een volkomen eigen intrepetatie. Honderden anderen deskundigen denken daar volkomen anders over en hebben andere ervaringen.

Wat dat piepen betreft. Mijn pups altijd 's nachts in een bench en vroeger in een hok gedaan 's nachts ..... nooit op de bank gehad. Alleen maar prima honden gehad waar ik helemaal gek mee ben. Heb ook zo'n 20 honden her-opgevoed. Geen enkel probleem mee gehad zonder dat ze op de bank lagen Knipoog

Da´s dan prima toch? Mijn honden slapen niet in een bench, mogen wél op de bank en liggen ´s nachts als pup niet te huilen en ook dát zijn prima honden waar ik helemaal gek mee ben (en dus prefereer ik de vriendelijke manier boven de ´harde´ manier, zie de meerwaarde niet zo van het hard zijn).
En dan niet beginnen over de ´bijtende´ Jack Russel die heb, dat is niet eerlijk. Die heb ik een jaar geleden ergens weggehaald, uit een vervelende situatie. Diertje is geschopt en geslagen en dus totaal niet te vergelijken met een hond die je van pup af aan hebt. Overigens, zoals ik je ook al in pb schreef, heeft deze Jack bij mij al een tijd juist níet meer gebeten. Hoe zou dat toch komen?

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:13

Zoals Xono het uitlegt..is goed Lachen..

Zo bedoel ik het al een hele tijd...

Als ik mijn hond in zijn nekvel pak, bedoel ik dus niet dat ik zowat zijn nek van romp aftrek....precies zoals Xono het zegt...edan knijp ik hem een beetje in zijn nekvel..dus je pakt hem in zijn nekvel.. Lachen

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:14

slimmerik schreef:

In ieder geval niet ´s nachts als de pup huilt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:15

Barvrouwke schreef:
Okeey, jongens... wederom heeft terror zo goed als de hele nacht doorgeslapen. Hij heeft heel even gejankt vanacht (10 min max), maar is daarna weer gaan slapen.
De hond heeft geen medische reden om te janken. Hij ligt nu ook alleen in de kamer, zonder te janken heerlijk te slapen. Hij eet alleen moeilijk. Hij is wel 3x ondersteboven & binnestebuiten gekeerd door de kliniek.
Daarnaast heb ik de pup nooit in zijn nekvel gegrepen! Ik weet niet wie dat suggereerde?? De laatste pup die is weggegaan zal waarschijnlijk bij die mensen op het hoofdkussen slapen. (daar leken het mij typjes voor) Sommige hebben ze alleen gelaten, anderen hebben erbij geslapen en derden hebben hem op de slaapkamer.

Blij te horen Barvrouwke. Voor mij een teken dat jouw pup goed reageert op jouw methode Ja

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:11

voor je een dier mag straffen, moet je het goede gedrag aangeleerd hebben, zodat hij weet wat hij in de plaast moet doen. Persoonlijk zou ik eerst kijken waarom het beestje blaft, en daarop gaan werken in plaats van die 'blaf' symptomen te gaan bestrijden. Voelt hij zich alleen, heeft hij nog niet geleerd om alleen te zijn, krijgt hij er toch aandacht voor, ...

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:12

Maar een hond in zijn nekvel pakken, ook al loop je niet te schudden of wat dan ook, is en blijft een dominante straf, en ook echt een behoorlijk heftige straf.
Ik ben het wel eens met dat je iets wat je hond niet mag hebben, ruilt voor iets wat hij wel mag.
Maar de nee wordt niet gebruikt tegen het trekken of zoiets. Daar hebben we weer andere dingen voor.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:05

Ik weet wel dat ik nog nooit geen grote problemen heb gehad met mijn honden. Ook niet met de te heropvoeden dieren.

Yep, het in het nekvel pakken is een dominante straf Ja Maar ik ben dus ook dominant over mijn hond(en) Knipoog Heb zelfs wel eens een dominante bouvier die tijdelijk hier was omdat ie bij baasje niet te handhaven was in de nek gebeten Haha! Hond is later met de nodige strikte instructies en controles weer terug geplaatst in dat gezin. Heeft nooit meer de lip opgetrokken en baasje is uiteindelijk instructeur geworden op de kynologenvereniging Bloos

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:19

Als ik dit zo allemaal lees heb ik zeker een makkelijke pup? Jeetje, de eerste nacht heb ik haar in een doos naast het bed gehad, 2e nacht ook en daarna gewoon in de bench gedaan, direct dan maar leren.. Nee, ik ben er niet uitgegaan voor een plasje snachts, de bench heb ik gescheiden met kranten en een mandje, ze doet keurig haar behoeftes op de krant en gaat daarna weer slapen in de mand. Beestje heeft kleine blaas, logisch dat ze ook snachts wat moet doen, maar van tevoren wist ik dat dat een aantal weken zal blijven..

Ja de eerste avond heeft ze wel even gepiept toen ik haar in de bench zette, ik ben gewoon tv gaan kijken totdat ze sliep en ben zelf op bed gegaan. Ging heel erg prima.

Nu hoor ik haar helemaal niet meer als ze in de bench moet en ik moet weg of op bed. Overdag is ze ook maar een uurtje alleen thuis, langer wil ik haar niet alleen laten, vind ik ook niet kunnen voor een pup.

De hond moet eerst een veilige plek creeeren voor ze zal ophouden met piepen.. Dus een gedragen kledingstuk van jezelf neerleggen, een kruik etc.

Ik lees ook over straffen, ik heb in de paar weken dat ik mijn pup heb, haar nog nooit hoeven straffen (in de zin van nekvel of wat dan ook te pakken), negeren of afleiden werkt het allerbeste! Negeren vinden ze vreselijk! Ik beloon haar goede gedrag en negeer het verkeerde.
Tuurlijk bijt ze ook wel in de meubels of doet ze een behoefte in de kamer, beestje weet ook niet beter. Zoals mijn dierenarts tegen mij zij, je moet je voorstellen dat je hond chinees spreekt en dmv gebarentaal moet gaan begrijpen, dat kost wat tijd.

Nee ik ben zeker geen expert en dit is mijn eerste puppie en ik probeer het goede te doen en zal heus ook dingen niet goed doen maar daarvan leren we allemaal toch! Haha!
Punt blijft dat iedereen wel het beste voor heeft maar de meningen HOE verschillen Knipoog

Heb niet het hele topic doorgelezen maar in grote lijnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:44

rockwitch schreef:
Maar een hond in zijn nekvel pakken, ook al loop je niet te schudden of wat dan ook, is en blijft een dominante straf, en ook echt een behoorlijk heftige straf.

Niks mis mee Lachen Ik bén ook dominant over mijn hond, en eens in het jaar moet ik dat weer even uitleggen Lachen En meestal gaat het er hier heel harmonieus, vriendelijk, gezellig en liefdevol aan toe....... overigens is liefde ook opvoeden, en af en toe even laten merken dat ik hier de leiding heb, ik dus de regels bepaal, ik verantwoordelijk ben, en ik overal voor zorg.......... vind het veel gemener om de hond maar de zin te geven wanneer hij wil. Honden worden daar doodongelukkig van, over het algemeen vinden ze het fijn een leider te hebben, die weet hoe alles moet, en die duidelijk is Lachen
rockwitch schreef:
Ik ben het wel eens met dat je iets wat je hond niet mag hebben, ruilt voor iets wat hij wel mag.

Ik ruil niks, ik pak het gewoon af Lachen Dingen die bij niet mag hebben, mag hij gewoon niet hebben. Heel simpel, heel duidelijk, en nooit problemen mee.
Zijn eigen speelgoed mag hij wel hebben, dus als hij dat pakt laat ik uitgebreid merken dat hij nu braaf is, dat ik hem de mooiste, liefste, beste, en gaafste hond van de wereld vind. Dat is hij ook Ja
Ruilen doen we hier overigens wel met spelen en apporteren, een speeltje loslaten is iets wat Tibeau heel moeilijk vindt. Omdat het speeltje wel iets is wat hij gewoon mag hebben, ruilen we dus.
Bijvoorbeeld als we gaan apporteren, heb ik 2 tennisballen bij me Lachen

Eén gooi ik weg, Tibeau haalt die keurig en rap op. Omdat ik het spel vooral heel leuk wil houden, en er geen druk op wil zetten, pak ik dan een 2e bal, doe hem in mijn aporteer-weggooi-stok-geval, en doe mijn arm omhoog. Tibeau vindt het gooien zo interessant, dat hij de bal die hij in de bek heeft, laat vallen. Ik beloon hem dan met mijn stem, gooi de 2e bal, en het verhaal herhaalt zich.....
Totdat het genoeg is (ik ben degene die het spel stopt, btw), ik vraag de hond de bal los te laten. Als hij hem loslaat, pak ik de bal, beloon de hond, en ik geef hem een stok, als beloning Lachen Dan lopen we naar huis, als we de dijk afgaan, zeg ik "los" en hij laat hem dan zonder problemen vallen. Als we binnen zijn krijgt hij zijn voer Lachen
rockwitch schreef:
Maar de nee wordt niet gebruikt tegen het trekken of zoiets. Daar hebben we weer andere dingen voor.

"Nee" is voor wanneer de hond aanstalten maakt iets te gaan doen wat hij niet mag.
"Foei" is voor wanneer hij iets wat niet mag aan het doen is, en helpt foei niet, dan komt het nekvel (overigens komt het maar eens per jaar zover).
En bij trekken haal ik eerst de druk eraf, zodat het voor de hond makkelijker is, en dan zeg ik "los".

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:54

Ik weet natuurlijk ook dat een hond liever een leider heeft als dat hij zelf de boel gaat regelen, dat is iets wat ik maar al te goed weet. En ik zal ook zeker over mijn toekomstige hond de leider zijn, omdat ik door middel van andere handelingen gewoon weet hoe ik dat kan laten zien. Dan hoef ik niet eens de strijd aan te gaan.

Bij een pup vind ik het persoonlijk prettiger om iets gewoon om te ruilen, zo leert hij wat hij van de eigenaar wel mag hebben.
Ach ja zo heeft iedereen zijn eigen manieren om een hond op te voeden, ik doe het zo. En jullie doen het weer anders, en iedereen vind toch zijn eigen manier het beste. Ik zie gewoon dat ik bij de honden waar ik nu veel mee omga (yamcha jij kent Vlek natuurlijk) dat als ik die in hun nekvel zou pakken, zouden ze compleet door de grond gaan van angst. En ze hebben het ook niet nodig, ik hoef maar even UH te zeggen en ze weten al dat ze iets niet mogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:02

Hmm maar dat is ook per hond zó verschillend Lachen

Ik zou Vlek alleen heel zacht en vriendelijk corrigeren, een zachte doch duidelijk "nee" lijkt me bij haar heel duidelijk, en ruim voldoende. En bij haar zou ik haar veel belonen, en misschien zou ik beginnen met een leuke, vrolijke hondensport. Behendigheid is wat streng voor haar, maar flyball zou ze leuk kunnen vinden...... (maar dan zou ik verschillende clubs afgaan, en kijken wat het leukst is). ik denk dat sport heel goed zou zijn voor haar "trots" en zelfverzekerdheid, vond haar toen wat onzeker. Zal ook geweest zijn omdat ze in een omgeving was die ze niet kende, maar ze is geen macho hond
Wel heel lief Lovers

Maar je kent mijn hond ook, Rockwitch Lachen
Bij hem moet ik een zekere mate van dominantie hebben. En je hebt gezien hoe het gaat..... ik tier niet, ik vloek niet, ik scheld niet, ik sla niet..... maar ik ben wél dominant Ja
Dat is nodig bij hem, hij vindt het prettig, merk ik. Als ik bv niet lekker ben, of ziek, is hij meteen veel minder happy...... en dat is ook omdat ik dan niet de leiding kan geven die ik normaal gesproken wel geef Lachen
Hij wordt daar onzeker van Ach gut
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-11-08 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:04

Tuurlijk ik ken jou hond, dus ik weet idd dat je bij hem niet te poezelig moet zijn, alleen als het gaat om pups, dan ben ik toch niet zo van de harde aanpak. Vaak krijg je daar gewoon angstigere pups van enzo.

Vlek heeft idd genoeg aan UH en dan is het gewoon goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:07

Ik ben ook niet gelijk van de harde aanpak, weet wel dat ik dus de honden niet naar boven neem.
Op de kop geven voor het janken zal ik zeker niet, en wss staat er wel een babyfoon naast mijn bed, en slaap ik minder dan de pup Knipoog
En 's nachts wordt er nog even een plasje gedaan Ja

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:09

Ja idd, dat zou ik dus ook doen al heb ik er geen problemen mee als mijn hond in de slaapkamer zou slapen. Lekker gezellig en in de winter mag hij zelfs mijn voeten warm komen houden haha.