Benfan schreef:Je kan wel meer voor de hond doen, dat jij hem negeerd begrijpt die hond niet. Stel hem gerust, een aai over de bol en laten zien dat het niet erg is maakt de hond alleen maar zekerder van de zaak. Negeren gaat nooit werken, dan moet de hond het zelf maar oplossen en dat is voor een bange hond gewoon geen optie. Acteurs zoals onze hond dirkje die kun je wel negeren als er wat aan de hand is, toen onze hond Anna geprikt was door meerdere wespen was onze hond dirkje spontaan op sterven na dood (luid hijgend achter me aan lopen, slepen met haar poten...) dat soort practijken moet je negeren. Niet een hond die echt bang is, leer hem maar dat hij bij jou veilig is, zeggen dat het goed zorgt ervoor dat hij het gevoel heeft er niet alleen voor te staan en dat hij steun en veiligheid kan vinden bij zijn Alpha (jij).
Dit heeft bij ons ontzettend goed gewerkt, daarom blijf ik er zo op doorgaan. Negeren helpt niet, zal nooit helpen en zorgt voor een onzekere hond die in zichzelf keert omdat hij niet gehoord word in zijn angst. Troosten is heel wat anders dan een hond steunen en kan ze inderdaad banger maken omdat je bevestigd dat het eng is. Steunen daarin tegen kun je vergelijken met een kind uitleggen dat zijn nachtmerrie's niet echt zijn zodat het vanzelf leerd dat het inderdaad allemaal wel meevalt. Een bang kind negeer je toch ook niet?? zo negeer je ook niet een bange hond.
We zijn op deze manier al heel erg ver met hem gekomen (onder begeleiding van een hondentrainer), elke hond is anders dus denk dat ze ook anders reageren. Wel praat ik tijdens de training en dergelijke tegen hem, ook als hij angstig is. Waarom ik dit met vuurwerk niet doe? Weet het zelf eigenlijk niet. Zal het proberen en kijken of hij rustiger wordt als ik wel tegen hem praat.
Wel ben ik het met je eens dat hij steun/een leider nodig heeft, dit bieden we hem ook. In het begin was hij bijvoorbeeld tijdens het wandelen erg bang voor mensen, het liefst wou hij vluchten, wij laten hem dan zitten en hij mag dan gerust tegen mijn benen aan zitten. Je merkt dan echt aan hem dat hij rustiger wordt. En steun bij mij zoekt, als hij nu ergens van schrikt buiten komt hij naar me toe. Dat is mijn ogen een teken dat hij steun bij mij zoekt..
Wat betreft het vuurwerk, vind het moeilijk om de juiste manier van hoe ermee omgaan te vinden. Wel vind ik zowiezo dat er niet gestraft moet worden.