Ik ben in basis voor het plan, maar als ik verder denk, zie ik allemaal beelden van dolfijntjes die aan een boom gebonden worden (hmmz, aan een tak zeewier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
GamblersCup schreef:Is dat te doen, aangezien Dolfinarium alleen maar dolfijnen heeft die in gevangenschap geboren zijn en die dus niet anders kennen?
Natuurlijk is het een ander verhaal als het in extreme mate is, maar voor zover ik op recente foto's van Morgan heb gezien is dit niet het geval. Daarnaast zou Morgan echt niet minder krassen (ik denk eerder meer) hebben opgelopen bij een introductie met wilde orka's. Heb in 2010 orka Springer gezien in het wild in Canada en op de foto's die ik van haar heb zijn heel veel krassen te zien.Citaat:Dr. Filippa Samarra declared that the animal "is very active and relates with the rest of the group, presenting the typical scratches of the social interaction with other fellow killer whales, as also observed in wild populations".
Choce schreef:Krassen zullen inderdaad wel geregeld voorkomen, paarden ( het blijft natuurlijk bokt) hebben dit ook als ze in een groep staan.
Maar als je dan Tekoa ziet, die zit echt van top Tot teen onder de krassen. Dat lijkt me toch niet fijn Voor hem
Annemieke schreef:Sorry, maar wat een overdreven bericht op die wdcs website door het over "Shocking new images" te hebben. Hebben die mensen nooit foto's van orka's in de natuur gezien?
Kleine selectie, er zijn genoeg andere foto's van te vinden:
http://i1120.photobucket.com/albums/l48 ... /marks.jpg
http://www.orcanetwork.org/images/photo ... 042508.JPG
http://4.bp.blogspot.com/-iU6tw6tFxd0/T ... %2B313.JPG
http://2.bp.blogspot.com/-eXIsladOMng/T ... %2B019.JPG
Het hebben van wat krassen op het lichaam is normaal (!) voor orka's. Zoals hier door een wetenschapper wordt bevestigd:Natuurlijk is het een ander verhaal als het in extreme mate is, maar voor zover ik op recente foto's van Morgan heb gezien is dit niet het geval. Daarnaast zou Morgan echt niet minder krassen (ik denk eerder meer) hebben opgelopen bij een introductie met wilde orka's. Heb in 2010 orka Springer gezien in het wild in Canada en op de foto's die ik van haar heb zijn heel veel krassen te zien.Citaat:Dr. Filippa Samarra declared that the animal "is very active and relates with the rest of the group, presenting the typical scratches of the social interaction with other fellow killer whales, as also observed in wild populations".
Douraque schreef:@ Annemieke: het gaat niet alleen om de krassen, het gaat mij (en ik denk ook de rest) erom dat Morgan met dacht ik 6?? andere orca's in een inieminie badje wordt gehouden. In tegenstelling tot orca's in de natuur die vrijheid hebben om kilometers te maken en indien het niet goed gaat in de groep zich te distantiëren van de groep.
Kijk bijv. naar het beeld van SeaWorld enkele jaren geleden dat twee orca's gingen vechten waarop de ene orca voor het ogen van het publiek doodbloede.
Het gaat niet alleen om de krassen, het gaat erom dat indien er conflicten zijn deze beesten elkaar niet ver kunnen ontwijken.
Mindim schreef:Waren de krassen van andere orca's Annemieke, Springer vond het namelijk ook erg leuk om tegen boten aan te schuren.
_San87_ schreef:Op de foto's die jij plaatst zijn bijna alleen de vinnen gewond geraakt... Morgan heeft gigantische sneden in haar gezicht. Ik vraag me af hoe 'common' dat is bij orka's.
Annemieke schreef:Het zijn momenteel 5 andere orka’s daarIk ben het met je eens dat orka’s de ruimte moeten hebben om elkaar te ontwijken. In gevangenschap is dat inderdaad wat lastiger en ik hoop dat trainers (mocht het nodig zijn) hierop letten door bijvoorbeeld toegang tot een extra bassin te geven zodat een dier van een ander dier weg kan zwemmen.
Waar ik het echter niet mee eens ben is dat mensen die tegen gevangenschap van orka’s zijn wat krasjes gebruiken en het dan "Shocking new images” gaan noemen om hiermee imo onterecht aan te tonen dat Morgan beter af zou zijn in het wild.
En over die vele kilometers maken. Denk daar wel bij na dat een belangrijke reden daarvoor het vinden van voedsel is om te kunnen overleven. Zouden wilde orka’s wel echt zoveel kilometers maken en 100 meter diep duiken als ze in een situatie zijn waarin er genoeg voedsel is in een klein gebied aan het wateroppervlakte? De orka’s in de straat van Gibraltar verkiezen het ‘stelen’ van tonijn die vissers aan met een lijn naar het wateroppervlakte omhoog halen boven het zelf de diepte in duiken en moeite te doen om zelf een tonijn te vangen. Een studie met satelliet zenders naar orka’s in Antarctica laat ook verschil zien tussen de dagelijkse zwemafstand van de verschillende type orka’s. Een vis-etende orka zwom gemiddeld een afstand van 20 kilometer per dag terwijl de zeehond-etende orka’s gemiddeld 56,7 kilometer per dag zwommen, wat verklaard kan worden door de verspreiding van hun type prooi. In gevangenschap is het niet nodig om grote afstanden af te leggen om voedsel te vinden. Dat neemt natuurlijk niet weg dat een bassin nooit hetzelfde kan bieden als de oceaan. Persoonlijk zou ik bassins liever veel ruimer er natuurlijker (met bijvoorbeeld rotsen) zien. Maar ik denk wel dat je moet nadenken of de afwezige mogelijkheid om 100den kilometers rechtuit te zwemmen zo’n ramp is als activisten zeggen.
Dat zijn nog aanzienlijk meer kilometers dan in een betonnen bak. Het gaat niet alleen om het voedsel vangen, sommige orka's migreren wel degelijk. Bekijk het onderzoek van J. Durban en R.Pitman uit 2010/ 11 maar eens, vanuit antartica naar de caribean. Om dit trouwens aan te voeren als argument dat het niet erg is dat ze in een betonnen bak zitten vind ik van den zotte. De orka's zitten soms zo ondiep dat ze met de staart tegen de bodem zitten, zich zo vervelen dat zo 'dood' in hun bassin hangen, hun rug verbrand omdat het bad niet diep genoeg is.
Verder is er nog te weinig bekend over de migratie van orka's, dat je daarover niet kunt zeggen, ze doen dat nooit, alleen omdat een paar dieren in dat gebied het niet doen. Hoe lang zijn die dieren gevolgd, hoeveel dieren zijn er gevolgd, misschien heb je wat meer data.
Momenteel zijn er 6 orka's in Loro Parque, want Kohana is drachtig, alweer.
Tekoa heeft het ook heel moeilijk in Loro Parque, zijn hele lichaam zit onder de krassen. Op een moment dat hij aan de agressie wilde ontsnappen, is hij over het hek tussen 2 bassins gegleden, waar ze net moertjes op hadden gezet. Trainers doen er weinig aan, kunnen ook weinig. De groep in Loro Parque is al heel lang niet stabiel. Het feit dat dit met Tekoa gebeurde kan een hele goede voorbode zijn, met wat er ook met Morgan kan gaan gebeuren.
De krassen lopen gedeeltelijk parallel aan elkaar wat op krassen door tanden lijkt. Ik mag hopelijk dat het niet van het schuren tegen boten aan is, want dat is nogal ongewenst gedrag (zie verhaal van Luna).
Ja vanzelf is dat ongewenst gedrag, maar je kunt er moeilijk met een zweepje bij gaan staan he. Springer had ook deze gewoonte helaas.
Naar mijn idee zitten de meeste krassen bij wilde orka’s vaak op de rug achter de rugvin. Bij wat foto’s die ik zelf van wilde orka’s heb gemaakt is soms wel een kras op het hoofd te zien. Nadeel is alleen dat je in het wild vaak alleen de rug en rugvin ziet, waardoor krassen ergens anders op het lichaam soms lastig te zien zijn. Orka Mel uit Patagonië heeft wel flinke wonden in zijn gezicht gehad, maar mogelijk zijn die door zeeleeuwen veroorzaakt ipv andere orka's.
http://v2.nonxt8.c.bigcache.googleapis. ... _counter=1
Mel is gebeten door een zeeleeuwenpup en heeft dan ook niks te maken met krassen op het lijf door andere orka's.
Dit zijn misschien ook wel interessante artikelen, over twee gevallen waarbij de rugvin van 2 orka's (waarschijnlijk) er door een andere orka af gebeten was:
http://www.lportepilot.ca/News/2008-08- ... f-a-time/1
http://www.northernadvocate.co.nz/news/ ... n/1058991/
Deze artikelen geven totaal niet aan dat de rugvin door agressie is afgebeten. Opvallend is dat beide vinnen van jonge orka's zijn, die tijdens het omcirkelen van prooi gebeten zijn. Verkeerde plaats, verkeerde tijd. Zegt totaal niets eigenlijk.
assie schreef:Ik moet wel lachen om de 'deep laceration wounds'. Het ziet er inderdaad enorm heftig uit. Maar 'diep'? Neuh. Orka's en dolfijnen hebben tere huidjes. Als ik met mijn nagel een lijn trek over de rug van een dolfijn, dan zie je al bijna een kras verschijnen. Bij Morgan trouwens niet veel anders.
Dusse, hoe diep deze wonden zijn zal wel meevallen. Dat heelt ook wel gewoon weer goed. Hoe ze ze heeft gekregen? In net-iets-te-lomp spel? Of een aanval? Daar kan op basis van die foto echt totaal niets over gezegd worden.
Stomme WDCS met hun aandachtstrekkerij.
Verder... eens met Annemieke, die het weer eens keurig op papier heeft gezet. Aangezien zij zich heel erg verdiept heeft in orka's in parken en de natuur en daar veel tijd aan besteed en er dus veel van weet, ga ik toch meer op haar mening af
GamblersCup schreef:Ik ga liever niet op de mening van een hobbyist af, maar op de mening van mensen die daar écht verstand van hebben.