Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:41

manishdra schreef:
Ik heb nooit lam/rijst gevoerd ivm de rijst ;) Ze heeft namelijk glutenallergie, zou dan een beetje krom zijn om rijst te kopen ;)

Rijst bevat helemaal geen gluten :?

Riddershow

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:16

Als je op zoek gaat vind je voornamelijk dat bepaalde rijsten geen gluten bevatten... Ik ga gewoon de gok niet nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:20

Even een update; Donna heeft vandaag ED foto's gehad, (Voor de mensen die het een beetje gevold hebben ze liep al een maand onregematig) en ze is goed bevonden, geen aandoeningen te zien.
Vrijdag hoor ik de definitieve uitslag.
Ben erg opgelucht!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:24

Dat is iig goed nieuws Chiqa!

die van mij doet het nog steeds super op de fish4dogs brok, ben er helemaal blij mee. Echt geen enkele keer meer dunne ontlasting gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:25

Super Zitake, je bent toch wel een mooi tijdje zoet geweest dr mee, zit er in de Orijen toch blijkbaar een stofje die niet goed bevalt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:26

ja dat denk ik ook, maar ook met RC was het niet zoals nu. Heel tevreden dus over dit voer, had er nog nooit eerder over gehoord, maar goeie ervaring dus tot nu toe. En hij eet het ook altijd in een keer allemaal netjes op, hoeft er geen uur meer te staan.

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:32

Ik kom even binnenvallen.
Ik heb een vraagje;
Kan een hond ook drukker worden door voer? of juist rustiger? Vrienden van ons hebben hele erge drukke hond, ze voeren pedigree, zou die hond daardoor abnormaal druk kunnen zijn?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:33

Freggel schreef:
Rijst bevat helemaal geen gluten :?

maar het valt wel onder de granen/gluten. de mijne mag ook geen granen/gluten maar mocht volgens de dierenarts wel rijst hebben. dat heb ik geweten. krabben/bijten. en dat was nog op speciale hypoallergeen vlees. eend met rijst. om te elimineren. totdat ik bij een natuurlijk dierenarts terecht kwam die pro vlees is en die vertelde me dat rijst daar ook onder valt en dat steeds meer honden hier allergisch voor zijn.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:35

Thomas schreef:
Ik kom even binnenvallen.
Ik heb een vraagje;
Kan een hond ook drukker worden door voer? of juist rustiger? Vrienden van ons hebben hele erge drukke hond, ze voeren pedigree, zou die hond daardoor abnormaal druk kunnen zijn?

ja, dat kan zeker. vooral pedigree zit vol met geur/kleur en smaakstoffen en hier kunnen ze zeker op reageren.

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:38

Oke! :P Nou dan weten ze de oorzaak daar ook weer van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:41

Pedigree is de Mc Donalds onder de hondenvoeren :)

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 01:46

Het klopt wel dat steeds meer honden een intolerantie voor rijst krijgen, maar toch zijn er ook nog steeds veel honden met een glutenintolerantie die juist prima rijst kunnen verdragen.

Misschien speelt er dan toch meer dan alleen een glutenallergie.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 08:24

Als je de keuze hebt, zou ik zeker rijst-vrij voeren. Het heeft geen toegevoegde waarde voor de hond, zelfs niet als deze het kan 'verdragen'..

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 08:56

Thomas schreef:
Oke! :P Nou dan weten ze de oorzaak daar ook weer van.

dat is ook een beetje kort door de bocht, dat het kan wil niet direct zeggen dat het zo is natuurlijk :)

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:37

Nee klopt ligt natuurlijk ook aan het karakter :P

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:45

Chubby schreef:
Als je de keuze hebt, zou ik zeker rijst-vrij voeren. Het heeft geen toegevoegde waarde voor de hond, zelfs niet als deze het kan 'verdragen'..
Waarom zit het dan overal in? Bij heel veel vers vlees aanbieders zie je staan: vlees-groenten-rijst.
Dit zal toch een goede reden hebben?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:47

Redelijk goedkope vulling? Onwetendheid van de mensen die denken dat alleen vlees niet compleet is?
Verkooppraatjes dus meestal. Net als dat brok goed voor het gebit zou zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:09

Rijst is ook wel een dikmaker.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:08

Ik meld me hier ook eventjes, mijn pup heeft sinds een week een beetje vage 'klachten'. Ze heeft een dunbehaard plekje net boven haar voorpoot en bij haar hals, en ik vind dat ze meer dan gemiddeld krabt. Zo'n 4 a 5 keer per dag.
Nu dacht ik dat het misschien aan het voer kon liggen, ze krijgt royal canin puppybrokjes. Op verschillende sites las ik dat zulk soort klachten bij het voer vandaan kunnen komen.
Wat zouden jullie aanraden in het kader van vers voeren? :D

Dat barf is niet echt wat voor mij denk ik, daar heb ik de tijd niet voor ben ik bang. Ik zat zelf aan energique te denken, dat voerde ik mijn vorige pup ook(maar zelfs dat luste ze niet :') ). Is dat iets?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:26

Er zijn veel verschillende zogenaamde KVV's op de markt. Energique is er daar één van, maar kwalitatief gezien niet de beste keuze. Het is soms ook even zoeken naar een KVV die je hond smakelijk vindt en die goed verkrijgbaar is in je omgeving.

Qua betere KVV merken kun je denken aan Carnibest, Carnivoer, Naturis, Tinlo, Duck, en vele andere.
Ik zou indien je dit wilt voeren lekker afwisselen qua merk en smaak, maar bij voorkeur de complete versies geven, zodat je hond wat afwisseling vindt in zijn voerbak en je zeker weet dat je de eventuele nadelen van een merk niet ten volle meepakt.

0oSannuho0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:39

Laika schreef:
Redelijk goedkope vulling? Onwetendheid van de mensen die denken dat alleen vlees niet compleet is?

Sorry dat ik even binnen kom vallen.
Bij ons komt er binnekort een pup en ik ben me ook aan verdiepen in de verschillende soorten voer.
Op school is mij verteld dat brokken wel degelijk beter zijn voor het gebit dan vlees/blikvoer. Alleen dit heeft te maken met tandsteen.
Door brokken te voeren slijt het tandsteen eraf door kauwen op de brokken. Ik heb gelezen dat daar speciale brokken voor zijn. T/D van Hills heten die. Die brokken zijn groter dan 'normale' brokken waardoor ze goed moeten kauwen.
Of dit echt werkt weet ik niet want ik heb er (nog) geen ervaring mee.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:47

Dan moeten die voor Jua 10x10cm worden wil ze er op kauwen.. :+

Tandsteen ontstaat door brok, met vleesvoer heb je hier nauwelijks last van, hier zit namelijk geen zetmeel in, wat tandsteen veroorzaakt.
Daarnaast zijn sommige honden er gevoeliger voor, ongeacht voer, en veel brokken zijn niet hard genoeg om de 'schurende' werking te geven waarom brok word gezien als beter voor het gebit.

Edit;typo
Laatst bijgewerkt door Loiz op 15-07-10 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:50

Aranel schreef:
IDat barf is niet echt wat voor mij denk ik, daar heb ik de tijd niet voor ben ik bang.
Ik zie het verschil in tijd niet tussen vers vlees voeren of brok voeren?

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:52

Ik denk dat ze bedoelt het zelf samenstellen, met nekken, ribben enz.
KVV trek je uit de koelkast en hup, maar barfen is zelf samenstellen, zit een verschil in, wel allebei vers, maar andere 'bereiding'

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:00

Aranel schreef:
Ik meld me hier ook eventjes, mijn pup heeft sinds een week een beetje vage 'klachten'. Ze heeft een dunbehaard plekje net boven haar voorpoot en bij haar hals, en ik vind dat ze meer dan gemiddeld krabt. Zo'n 4 a 5 keer per dag.
Nu dacht ik dat het misschien aan het voer kon liggen, ze krijgt royal canin puppybrokjes. Op verschillende sites las ik dat zulk soort klachten bij het voer vandaan kunnen komen.
Wat zouden jullie aanraden in het kader van vers voeren? :D

Dat barf is niet echt wat voor mij denk ik, daar heb ik de tijd niet voor ben ik bang. Ik zat zelf aan energique te denken, dat voerde ik mijn vorige pup ook(maar zelfs dat luste ze niet :') ). Is dat iets?

Voor barf is de enige tijd die je moet nemen, het maken van het menu. Als je dat eenmaal hebt, kost barf net zo veel en zo weinig tijd als KVV voeren. Beiden komen uit de vriezer en hebben de tijd nodig om te ontdooien ;)
Verder ga ik wat merken KVV betreft met Chubby mee :D
0oSannuho0 schreef:
Laika schreef:

Sorry dat ik even binnen kom vallen.
Bij ons komt er binnekort een pup en ik ben me ook aan verdiepen in de verschillende soorten voer.
Op school is mij verteld dat brokken wel degelijk beter zijn voor het gebit dan vlees/blikvoer. Alleen dit heeft te maken met tandsteen.
Door brokken te voeren slijt het tandsteen eraf door kauwen op de brokken. Ik heb gelezen dat daar speciale brokken voor zijn. T/D van Hills heten die. Die brokken zijn groter dan 'normale' brokken waardoor ze goed moeten kauwen.
Of dit echt werkt weet ik niet want ik heb er (nog) geen ervaring mee.

Elke brok geeft tandsteen, dat komt door de zetmeel wat erin verwerkt zit, als ook in blikvoer. Vlees geeft geen tandsteen. Het gebit van een hond is niet gemaakt om te kauwen, ze knippen het in slikbare stukken. De brok die groot genoeg is om te kauwen is voor veel honden te klein en voor kleine honden te groot, een brok is nagenoeg altijd rond namelijk. De meeste brokken worden dan ook heel ingeslikt.