Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
lifaya schreef:Ik hoef geen hond met een "will-to-please" , ik ben niet zo van balletjes gooien, vind het doelloos. Lekker hardlopen met een hond en wandelen vind ik gewoon prima. Ik wil graag een slimme hond, met een kattenkarakterMag lekker pittig zijn.
secricible schreef:Renee, je bent nog altijd welkom om een dagje hier mee te kijken en met onze akita eens kennis te maken nu ze volwassen is![]()
Een aziaat heeft vrijwel altijd nauwelijks will to please. Ja, dat betekend dat ze moeilijker te trainen zijn. Maar het betekend vooral dat je er altijd voor moet zorgen dat je jezelf interessanter maakt dan alles er omheen. En dat kan een bal zijn, of koekjes. Mijn akita heeft nauwelijks will to please. Ze is echter ontzettend voergericht en daardoor absoluut 1 van de beste op de hondenschool bij gehoorzaamheid. Thuis zorg ik er ook voor dat als we gaan wandelen ik altijd het beloningstasje bij heb. Door koekjes de ene keer wel en andere keer niet te geven zorg ik er voor dat ze thuis ook alert is als ik iets vraag.
Kuggur schreef:secricible schreef:Renee, je bent nog altijd welkom om een dagje hier mee te kijken en met onze akita eens kennis te maken nu ze volwassen is![]()
Een aziaat heeft vrijwel altijd nauwelijks will to please. Ja, dat betekend dat ze moeilijker te trainen zijn. Maar het betekend vooral dat je er altijd voor moet zorgen dat je jezelf interessanter maakt dan alles er omheen. En dat kan een bal zijn, of koekjes. Mijn akita heeft nauwelijks will to please. Ze is echter ontzettend voergericht en daardoor absoluut 1 van de beste op de hondenschool bij gehoorzaamheid. Thuis zorg ik er ook voor dat als we gaan wandelen ik altijd het beloningstasje bij heb. Door koekjes de ene keer wel en andere keer niet te geven zorg ik er voor dat ze thuis ook alert is als ik iets vraag.
Een kwestie van smaak natuurlijk, maar ik vind het toch wel erg prettig dat mijn hond me gehoorzaamt, omdat ze me wíl gehoorzamen, en niet zozeer omdat er wellicht een voedselbeloning in zit.
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat voedselbeloningen niet erg praktisch/handig kunnen zijn honden te trainen.
Nikass schreef:Sorry, dat vind ik een beetje naief. Als een hond luistert/gehoorzaamt is dat altijd omdat het hem wat oplevert, aandacht, voer, wat dan ook en niet omdat ze het gehoorzaam zijn zo leuk vinden.
Mizora schreef:En er zit ook gelukkig heel veel tussen een Akita/Azwakh/Wolfshond en een Herder uit werklijnen.
Ik hoef beide niet. Ik wil een hond met een voldoende will to please maar ook met voldoende zelfstandigheid. Poedels vind ik daardoor heel leuk. Lekker jachthondmodel en ermee rauzen.
Mizora schreef:Biddability slaat ook terug op een aandacht-beloning.
anneliesdj schreef:lifaya schreef:Ik hoef geen hond met een "will-to-please" , ik ben niet zo van balletjes gooien, vind het doelloos. Lekker hardlopen met een hond en wandelen vind ik gewoon prima. Ik wil graag een slimme hond, met een kattenkarakterMag lekker pittig zijn.
Be carefull what you wish for.
Will to please houd niet alleen in dat een hond die bal ophaalt alleen omdat jij dat wil, ookal is het 300 keer. Will to please is simpel dat de hond graag naar je luistert, jou adoreert, dus makkelijk te trainen is, goed gehoorzaam.
Maar dat wil je dus niet, je wilt wel een hond die slim is en lekker pittig. Geen will to please betekend dus dat (zeker wanneer je buiten loopt) bijna alles belangrijker is dan jij, andere honden, mensen, dingen die op straat liggen. Een hond die heel slim is zonder enig will to please gebruikt dat tegen je, doet zijn eigen zin en laat jou lekker staan.
Heb je ervaring met honden?
secricible schreef:Renee, je bent nog altijd welkom om een dagje hier mee te kijken en met onze akita eens kennis te maken nu ze volwassen is![]()
Kuggur schreef:Wel, als je je huisdier opvoedt en kunstjes leert (en dat bedoel ik niet denigrerend) ja, dan klopt dat.
Als je je bordercollie leert schapendrijven (zoals jij wil en niet de hond, schapendrijven op zich kan ze al), nee dan klopt dat niet.
Waarom niet? omdat de hond tijdens het drijven zijn aandacht 100% gericht moet houden op de schapen, niet op de trainer. Wat is de beloning in dit geval?, het werk zélf dus. Hoe beinvloed je het gedrag tijdens een training sessie , meest correctie (je prijst natuurlijk ook wel voor goede dingen , maar heb meestal de indruk dat dat het ene oor in het andere weer uit gaat).
Duhelo schreef:Hoe kan een hond schapendrijven zoals jij wil (en niet de hond) als hij zijn aandacht 100 % op de schapen houdt? Volgens mij is het nog altijd de trainer die bepaald wanneer de hond moet gaan liggen , of mag drijven, waarheen hij moet drijven en hoe hij het moet doen. Dan heeft de hond toch wél aandacht voor de trainer nodig, en behoorlijk veel zelfs ook nog.
Kuggur schreef:Duhelo schreef:Hoe kan een hond schapendrijven zoals jij wil (en niet de hond) als hij zijn aandacht 100 % op de schapen houdt? Volgens mij is het nog altijd de trainer die bepaald wanneer de hond moet gaan liggen , of mag drijven, waarheen hij moet drijven en hoe hij het moet doen. Dan heeft de hond toch wél aandacht voor de trainer nodig, en behoorlijk veel zelfs ook nog.
Ik weet niet of de discussie hier op zijn plaats is (jij bent de mod), maar ik kan je hier een aardige voordracht over houden, deze bezigheid heeft nogal obsessieve vormen aangenomen (vraag mijn vrouw maar).
Maar in een notedop, als de aandacht van de hond volledig op de schapen gericht is betekent dat niet dat hij onbereikbaar is voor je commando´s.
Maar in het begin van de training is dat over het algemeen wel het geval (en zo niet kun je waarschijnlijk beter een andere hond zoeken), je werkt in dat stadium mét de instincten van de hond mee, stelt de zaak zo op (positionering van jezelf hond, en schapen) dat je wéét wat de hond instinctmatig gaat doen, en laat hem dat toe, en "geeft hem de commando´s mee", geeft een naam aan de actie die de hond toch al deed (en waar hij moeilijk van te weerhouden zou zijn).
In de loop van de training ga je langzaam en gefaseerd richting commando over instinct, om de hond te laten doen wat jij wilt in tegenstelling tot wat zijn instinct hem zegt te doen.
Maar de hond reageert altijd primair op de bewegingen van de schapen, en secundair op je commando´s, zijn aandacht is primair op de schapen gericht.
Er wordt in handler kringen dan ook altijd voor gewaarschuwd een hond niet veel gehoorzaamheidstraining te laten doen, en daar mee de focus te veel op de trainer te laten fixeren, dit heeft een slechte invloed op de schapendrijftraining.
lifaya schreef:Citaat:Will to please houd niet alleen in dat een hond die bal ophaalt alleen omdat jij dat wil, ookal is het 300 keer. Will to please is simpel dat de hond graag naar je luistert, jou adoreert, dus makkelijk te trainen is, goed gehoorzaam.
Maar dat wil je dus niet, je wilt wel een hond die slim is en lekker pittig. Geen will to please betekend dus dat (zeker wanneer je buiten loopt) bijna alles belangrijker is dan jij, andere honden, mensen, dingen die op straat liggen. Een hond die heel slim is zonder enig will to please gebruikt dat tegen je, doet zijn eigen zin en laat jou lekker staan.
Heb je ervaring met honden?
Ik wil inderdaad een uitdaging. Heb alleen geen ervaring met honden houden, kom wel vaak in aanraking met honden.
Een beetje will-to-please mag er absoluut zijn, maar ik wil een lekker eigenzinnig dier wat eenkennig, wat je vaak terug ziet bij Shiba's enzo.