[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Puchje

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 00:52

Dat weet ik. Mijn opa had een afgekeurde, blinde politiehond.
Super trouw, maar mega fel. Bij mijn opa echter was het een mak schaap.
Ik mocht nooit alleen zijn met die hond.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:58

Ik denk dat een zwitserse witte herder wel eens iets voor jou kan zijn. Ze zijn minder fel dan de Belgische herders, maar hebben toch een fijn baasgericht karakter. Wel moet je je even verdiepen in de lijnen, want ik las laatst dat er bepaalde lijnen zijn die wat nervositeit doorfokken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 00:02

Een blinde zal idd wel heel fel zijn, dat is ook niet raar.
Maar je moet wel voldoende ervaring hebben en de hond echt bezig kunnen houden.
Hollandse, Terveurense ed zijn vergelijkbaar maar missen dat echte scherpe dus zijn wat toegankelijker.
Ik heb zelf met Mechels zowel goede als minder goede ervaringen en dat laatste dan eigenlijk alleen bij mensen die te weinig ervaring hebben, dus gewoon een opvoedkwestie. Terveurens ook goede en mindere ervaring mee, dat was wel een karakterkwestie, honden uit dezelfde ouders zelfs.
Met Witte herders heb ik alleen maar slechte ervaringen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 00:08

heyhey :)

Ik zal niet nu voor een hond gaan, wellicht komende jaren niet, maar ben me al wel aan het verdiepen in bepaalde rassen. Ik ben een kattenmens, heb al zo'n 12/13 jaar katten en heb 1 daarvan ook goed afgericht tot fotomodel. Ze is absoluut niet de makkelijkste, een heel erg stressgevoelige poes, heeft enorme angst voor drukte en mannen en is zo koppig als wat. Maar toch heb ik haar een hoop dingen kunnen leren (helaas niet het wakker maken om 05:00 kunnen afleren :') ) . Ik heb een onwijze band met deze kat, maar vind het jammer dat je een kat niet mee kan nemen waar je gaat... daarom zou ik graag hierna een hond willen. Nou ben ik dus gek van het eigenwijze, koppige karakter van een kat wat je ook echt moet stimuleren om wat te laten leren. Ook de speelsheid en luiheid vind ik heerlijk! Het ene moment stuitert ze in het rond en dan kan ze weer rustig ergens gaan slapen. Dit zoek ik dus ook in een hond. Een hond die dus redelijk in balans is qua drukte in huis. Dus enkel wanneer het verwacht word dat die druk is of het gekke uurtje, dat maakt niet uit, maar wil geen drukke hond. Buitenshuis is voor mij weer een ander verhaal, dan mag die druk zijn, zolang het maar niet oncontroleerbaar is :') Ik hoef geen hond met een "will-to-please" , ik ben niet zo van balletjes gooien, vind het doelloos. Lekker hardlopen met een hond en wandelen vind ik gewoon prima. Ik wil graag een slimme hond, met een kattenkarakter :P Mag lekker pittig zijn.

De honden die op mijn lijstje staan zijn de Shiba Inu en de Basenji. Ben eigenlijk benieuwd of er nog mensen zijn die een ras kunnen toevoegen? Ik ben absoluut niet van de herders of labradors, golden retrievers, jack russels, boeren fox terriërs of andere mini hondjes, ik vind de "oertypes" altijd wel leuk.

sorry voor het verwarrende verhaal :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 08:58

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:22

Akita, chowchow vallen er ook onder :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:45

lifaya schreef:
Ik hoef geen hond met een "will-to-please" , ik ben niet zo van balletjes gooien, vind het doelloos. Lekker hardlopen met een hond en wandelen vind ik gewoon prima. Ik wil graag een slimme hond, met een kattenkarakter :P Mag lekker pittig zijn.

Be carefull what you wish for.

Will to please houd niet alleen in dat een hond die bal ophaalt alleen omdat jij dat wil, ookal is het 300 keer. Will to please is simpel dat de hond graag naar je luistert, jou adoreert, dus makkelijk te trainen is, goed gehoorzaam.
Maar dat wil je dus niet, je wilt wel een hond die slim is en lekker pittig. Geen will to please betekend dus dat (zeker wanneer je buiten loopt) bijna alles belangrijker is dan jij, andere honden, mensen, dingen die op straat liggen. Een hond die heel slim is zonder enig will to please gebruikt dat tegen je, doet zijn eigen zin en laat jou lekker staan.

Heb je ervaring met honden?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:46

eens met anneliesdj, denk heel goed na voor dat je hiervoor kiest

ik heb beide type honden, één met een groot will to please(duitse herder) en één die alleen maar aan zichzelf denkt (Tamaskan)
ookal ben ik een echt kattenmens, mensen staan vaak verstel van wat ik met mijn katten kan maar qua honden kies ik toch echt voor de herder, een hond is geen kat.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:53

Renee, je bent nog altijd welkom om een dagje hier mee te kijken en met onze akita eens kennis te maken nu ze volwassen is :)

Een aziaat heeft vrijwel altijd nauwelijks will to please. Ja, dat betekend dat ze moeilijker te trainen zijn. Maar het betekend vooral dat je er altijd voor moet zorgen dat je jezelf interessanter maakt dan alles er omheen. En dat kan een bal zijn, of koekjes. Mijn akita heeft nauwelijks will to please. Ze is echter ontzettend voergericht en daardoor absoluut 1 van de beste op de hondenschool bij gehoorzaamheid. Thuis zorg ik er ook voor dat als we gaan wandelen ik altijd het beloningstasje bij heb. Door koekjes de ene keer wel en andere keer niet te geven zorg ik er voor dat ze thuis ook alert is als ik iets vraag.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:52

secricible schreef:
Renee, je bent nog altijd welkom om een dagje hier mee te kijken en met onze akita eens kennis te maken nu ze volwassen is :)

Een aziaat heeft vrijwel altijd nauwelijks will to please. Ja, dat betekend dat ze moeilijker te trainen zijn. Maar het betekend vooral dat je er altijd voor moet zorgen dat je jezelf interessanter maakt dan alles er omheen. En dat kan een bal zijn, of koekjes. Mijn akita heeft nauwelijks will to please. Ze is echter ontzettend voergericht en daardoor absoluut 1 van de beste op de hondenschool bij gehoorzaamheid. Thuis zorg ik er ook voor dat als we gaan wandelen ik altijd het beloningstasje bij heb. Door koekjes de ene keer wel en andere keer niet te geven zorg ik er voor dat ze thuis ook alert is als ik iets vraag.

Een kwestie van smaak natuurlijk, maar ik vind het toch wel erg prettig dat mijn hond me gehoorzaamt, omdat ze me wíl gehoorzamen, en niet zozeer omdat er wellicht een voedselbeloning in zit.
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat voedselbeloningen niet erg praktisch/handig kunnen zijn honden te trainen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:10

Ik denk dat dat zeker een kwestie van smaak is. Persoonlijk heb ik niet zoveel met een hond die slaafs me in alles opvolgt en me de beste geweldigste mens van de wereld vind. Daarom is het ook maar goed dat er zoveelverschillende rassen zijn...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:36

Kuggur schreef:
secricible schreef:

Een kwestie van smaak natuurlijk, maar ik vind het toch wel erg prettig dat mijn hond me gehoorzaamt, omdat ze me wíl gehoorzamen, en niet zozeer omdat er wellicht een voedselbeloning in zit.
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat voedselbeloningen niet erg praktisch/handig kunnen zijn honden te trainen.

Sorry, dat vind ik een beetje naief. Als een hond luistert/gehoorzaamt is dat altijd omdat het hem wat oplevert, aandacht, voer, wat dan ook en niet omdat ze het gehoorzaam zijn zo leuk vinden.

Lifaya: er zijn nog heel veel meer leuke oertypes; een knappe hond met een niet zo makkelijk karakter vind ik de Karelische berenhond. Lastige aan die oertypes is dat jachtinstinct, je wilt ze wel ergens los laten lopen maar liever niet dat ze de schapen van de boer verderop doodbijten of de kat van de buren...
De Basenji zou mij niet aanspreken, die vind ik zo autistisch dat je er nauwelijks contact mee krijgt. Ben je wel op zoek naar een wat kleinere hond? Dan vindt je de Elandhond misschien leuk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:34

Nikass schreef:
Sorry, dat vind ik een beetje naief. Als een hond luistert/gehoorzaamt is dat altijd omdat het hem wat oplevert, aandacht, voer, wat dan ook en niet omdat ze het gehoorzaam zijn zo leuk vinden.

Tuurlijk joh, ik werk al jaren met drijfhonden, en ik besef me niet dat er andere beloningen zijn dan voedselbeloningen... 8)7
Trouwens het "gehoorzaamheid leuk vinden" zoals je het wat eenvoudig uitdrukt is wel degelijk een factor, het engelse taalgebied spreekt van "biddability" en het is een belangrijke factor in de teeltprogramma van werkhonden.

En @secricible, "slaafs" is heel wat anders, een zg. drukknophond is ongewenst...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:49

En er zit ook gelukkig heel veel tussen een Akita/Azwakh/Wolfshond en een Herder uit werklijnen.

Ik hoef beide niet. Ik wil een hond met een voldoende will to please maar ook met voldoende zelfstandigheid. Poedels vind ik daardoor heel leuk. Lekker jachthondmodel en ermee rauzen.

Honden trainen gebeurt nou eenmaal met beloning. Of dat nou bij de ene een goed woord van de baas is (of zelfs slechts het ophouden van de straf) of aandacht van de baas, dan heb je een hond die waarvan we zeggen dat deze een hoge will-to-please hebben. Je hebt honden die voer-trainbaar zijn, bal-trainbaar, honden die juist het commando vrij alles voor ze is. Maar ook honden die en niet de behoefte hebben om op mensen te reageren, en niet geïnteresseerd zijn in voer (zelfs geen (al dan niet) gedroogde pens/lever/long), en niet geïnteresseerd zijn in speelgoed en die vrijheid zelf al nemen en dat dus ook niet als beloning zijn. Degene met een extreem lage will-to-please. En die zitten er nogal eens tussen bij de oerhonden. Ik ga er mijn handen in ieder geval niet aan branden.

Zelf vind ik windhonden ook helemaal geweldig qua uiterlijk en laid-back zijnde, maar luisteren doen ze over het algemeen niet. Natuurlijk zijn er wel individuen, maar daar moet je i.m.o. niet op gokken als je een gehoorzamerige hond wil.

Biddability slaat ook terug op een aandacht-beloning.

Een extreem lage will-to-please betekent vaak ook dat je geen eten op de aanrecht kan laten staan, je hem niet los kan laten, de hond ieder gedrag dat hem bevalt (trekken, uitvallen naar andere honden, bezoek bijten, niet lossen, jagen, slopen, om maar eens wat minder aangename mogelijkheden te noemen), slecht valt te corrigeren. Hij is namelijk nog altijd niet in je geïnteresseerd.

Bedenkt goed wat je hond moet kunnen en hoeveel bloed, zweet en tranen het je moet kosten. Sommige mensen vinden het niet erg om de hond altijd buiten met een ketting uit te laten omdat hij de riem sloopt en dan voor de rest alleen in de sloopproove kamer of bench te houden. Of regelmatig spullen te moeten vervangen omdat er weer wat gesloopt is. En geen andere dieren kunnen houden, de hond weg te moeten stoppen bij bezoek en zeer gespierde armen krijgen. Kies dan gerust zo'n hond. Zolang je er maar voor zorgt dat hij bij anderen geen schade aan richt.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:45

amen mizora

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:01

Mizora schreef:
En er zit ook gelukkig heel veel tussen een Akita/Azwakh/Wolfshond en een Herder uit werklijnen.

Ik hoef beide niet. Ik wil een hond met een voldoende will to please maar ook met voldoende zelfstandigheid. Poedels vind ik daardoor heel leuk. Lekker jachthondmodel en ermee rauzen.

Een goede werkhond heeft een hoge mate van zelfstandigheid nodig. Het is een gangbaar misverstand dat werkhonden een soort slaafse drukknophonden (moeten) zijn. Begrijpelijk als je nooit hebt gewerkt met zulke dieren, en alleen trials hebt gezien. Ik heb het dan over écht werk (de britten noemen het hillwork, hier in ijsland op het uitgestrekte hoogland schapen zoeken en naar huis halen) , niet de sport versie ervan.

Mizora schreef:
Biddability slaat ook terug op een aandacht-beloning.

Wel, als je je huisdier opvoedt en kunstjes leert (en dat bedoel ik niet denigrerend) ja, dan klopt dat.
Als je je bordercollie leert schapendrijven (zoals jij wil en niet de hond ;) , schapendrijven op zich kan ze al), nee dan klopt dat niet.
Waarom niet? omdat de hond tijdens het drijven zijn aandacht 100% gericht moet houden op de schapen, niet op de trainer. Wat is de beloning in dit geval?, het werk zélf dus. Hoe beinvloed je het gedrag tijdens een training sessie , meest correctie (je prijst natuurlijk ook wel voor goede dingen , maar heb meestal de indruk dat dat het ene oor in het andere weer uit gaat).

En als laatste een on-topic opmerking, ik denk dat een bordercollie uit werklijnen (heb eigenlijk een hekel aan dat woord "werklijn", maar dat is een andere discussie) voor de gemiddelde hondeneigenaar géén goede keuze is.
Uitzonderingen zijn mensen die zich serieus met een hondensport zoals bijvoorbeeld agility willen gaan bezighouden, of mensen die inderdaad de mogelijkheden hebben drijfwerk met ze te doen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:50

Een correctie valt ook onder het beloningsprincipe (positieve bekrachtiging, negatieve bekrachtiging, positieve correctie, negatieve correctie). Daar moet de hond gevoelig voor zijn. Oerhonden hebben soms de neiging geen van allen van mensen aan te nemen.

Zelfstandigheid is niet het zelfde als geen will-to-please hebben. En will-to-please is weer niet hetzelfde als slaafsheid.

Zolang een hond gehoorzaamt naar een baas omdat het vindt dat het daar iets mee kan halen (en dat kan zijn dat hij dan verder mag werken met de schapen). Zit er een will-to-please in.

Maar inderdaad, echte werklijn schapendrijvers, waarbij de border collie het meest bekend is, dat is een slag apart. Andere type herders zijn er ook, waarbij ze weer op een andere manier een slag apart zijn.

Werklijn en showlijn is voor de meeste mensen het meest herkenbare. Maar het gevoelsmatige *eek*-gevoel bij zo'n term, snap ik wel.

Deze reacties slaan trouwens allemaal terug op een beginnende hondenbaas die geen will-to-please hoefde. Ik denk dat daar een werklijn border collie sowieso niet zo'n geschikte keus voor is (ook niet als ze wel een will-to-please wilde).

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:52

anneliesdj schreef:
lifaya schreef:
Ik hoef geen hond met een "will-to-please" , ik ben niet zo van balletjes gooien, vind het doelloos. Lekker hardlopen met een hond en wandelen vind ik gewoon prima. Ik wil graag een slimme hond, met een kattenkarakter :P Mag lekker pittig zijn.

Be carefull what you wish for.

Will to please houd niet alleen in dat een hond die bal ophaalt alleen omdat jij dat wil, ookal is het 300 keer. Will to please is simpel dat de hond graag naar je luistert, jou adoreert, dus makkelijk te trainen is, goed gehoorzaam.
Maar dat wil je dus niet, je wilt wel een hond die slim is en lekker pittig. Geen will to please betekend dus dat (zeker wanneer je buiten loopt) bijna alles belangrijker is dan jij, andere honden, mensen, dingen die op straat liggen. Een hond die heel slim is zonder enig will to please gebruikt dat tegen je, doet zijn eigen zin en laat jou lekker staan.

Ik wil inderdaad een uitdaging. Heb alleen geen ervaring met honden houden, kom wel vaak in aanraking met honden.
Een beetje will-to-please mag er absoluut zijn, maar ik wil een lekker eigenzinnig dier wat eenkennig, wat je vaak terug ziet bij Shiba's enzo.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:55

secricible schreef:

Ja lijkt me superleuk! Vond haar als pup al erg leuk. Heel erg op jou gericht ook :j

En inderdaad, dat voedgericht vind ik ook prima, zo is mijn kat ook en zolang ik het leuk en interessant houd dan doet ze alles voor me. Ik zoek dat ook in een hond.
Ik zoek overigens het liefst naar een middenmaat hond, bassets spreken me dan weer absoluut niet aan :') ze zullen vast heel leuk zijn, maar niet mijn ding hihi
De Elandhond stond ook op mijn lijstje, alleen heb ik verder helemaal geen ervaring met het ras

sorry voor mijn late reactie overigens, blijkbaar zat er geen stip op het topic :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 21:48

Kuggur schreef:
Wel, als je je huisdier opvoedt en kunstjes leert (en dat bedoel ik niet denigrerend) ja, dan klopt dat.
Als je je bordercollie leert schapendrijven (zoals jij wil en niet de hond ;) , schapendrijven op zich kan ze al), nee dan klopt dat niet.
Waarom niet? omdat de hond tijdens het drijven zijn aandacht 100% gericht moet houden op de schapen, niet op de trainer. Wat is de beloning in dit geval?, het werk zélf dus. Hoe beinvloed je het gedrag tijdens een training sessie , meest correctie (je prijst natuurlijk ook wel voor goede dingen , maar heb meestal de indruk dat dat het ene oor in het andere weer uit gaat).

Hoe kan een hond schapendrijven zoals jij wil (en niet de hond) als hij zijn aandacht 100 % op de schapen houdt? Volgens mij is het nog altijd de trainer die bepaald wanneer de hond moet gaan liggen , of mag drijven, waarheen hij moet drijven en hoe hij het moet doen. Dan heeft de hond toch wél aandacht voor de trainer nodig, en behoorlijk veel zelfs ook nog.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:07

Duhelo schreef:
Hoe kan een hond schapendrijven zoals jij wil (en niet de hond) als hij zijn aandacht 100 % op de schapen houdt? Volgens mij is het nog altijd de trainer die bepaald wanneer de hond moet gaan liggen , of mag drijven, waarheen hij moet drijven en hoe hij het moet doen. Dan heeft de hond toch wél aandacht voor de trainer nodig, en behoorlijk veel zelfs ook nog.

Ik weet niet of de discussie hier op zijn plaats is (jij bent de mod ;) ), maar ik kan je hier een aardige voordracht over houden, deze bezigheid heeft nogal obsessieve vormen aangenomen (vraag mijn vrouw maar).

Maar in een notedop, als de aandacht van de hond volledig op de schapen gericht is betekent dat niet dat hij onbereikbaar is voor je commando´s.

Maar in het begin van de training is dat over het algemeen wel het geval (en zo niet kun je waarschijnlijk beter een andere hond zoeken), je werkt in dat stadium mét de instincten van de hond mee, stelt de zaak zo op (positionering van jezelf hond, en schapen) dat je wéét wat de hond instinctmatig gaat doen, en laat hem dat toe, en "geeft hem de commando´s mee", geeft een naam aan de actie die de hond toch al deed (en waar hij moeilijk van te weerhouden zou zijn).

In de loop van de training ga je langzaam en gefaseerd richting commando over instinct, om de hond te laten doen wat jij wilt in tegenstelling tot wat zijn instinct hem zegt te doen.

Maar de hond reageert altijd primair op de bewegingen van de schapen, en secundair op je commando´s, zijn aandacht is primair op de schapen gericht. Met je commando´s breek je dus eigenlijk momentair de aandacht van de hond op de schapen. Maar je wilt beslist niet een hond die regelmatig tijdens het werk vragend omkijkt naar de handler, altijd een teken van onzekerheid, zwakte.

Er wordt in handler kringen dan ook altijd voor gewaarschuwd een hond niet veel gehoorzaamheidstraining te laten doen, en daar mee de focus te veel op de trainer te laten fixeren, dit heeft een slechte invloed op de schapendrijftraining.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:13

Kuggur schreef:
Duhelo schreef:

Ik weet niet of de discussie hier op zijn plaats is (jij bent de mod ;) ), maar ik kan je hier een aardige voordracht over houden, deze bezigheid heeft nogal obsessieve vormen aangenomen (vraag mijn vrouw maar).

Maar in een notedop, als de aandacht van de hond volledig op de schapen gericht is betekent dat niet dat hij onbereikbaar is voor je commando´s.

Maar in het begin van de training is dat over het algemeen wel het geval (en zo niet kun je waarschijnlijk beter een andere hond zoeken), je werkt in dat stadium mét de instincten van de hond mee, stelt de zaak zo op (positionering van jezelf hond, en schapen) dat je wéét wat de hond instinctmatig gaat doen, en laat hem dat toe, en "geeft hem de commando´s mee", geeft een naam aan de actie die de hond toch al deed (en waar hij moeilijk van te weerhouden zou zijn).

In de loop van de training ga je langzaam en gefaseerd richting commando over instinct, om de hond te laten doen wat jij wilt in tegenstelling tot wat zijn instinct hem zegt te doen.

Maar de hond reageert altijd primair op de bewegingen van de schapen, en secundair op je commando´s, zijn aandacht is primair op de schapen gericht.

Er wordt in handler kringen dan ook altijd voor gewaarschuwd een hond niet veel gehoorzaamheidstraining te laten doen, en daar mee de focus te veel op de trainer te laten fixeren, dit heeft een slechte invloed op de schapendrijftraining.

je hebt gelijk, we zijn behoorlijk offtopic aan het gaan :D
Maargoed
In je eerste stukje liet je uitschijnen dat de hond énkel mocht gefocust zijn op de schapen, en niét op de mens, vandaar mijn opmerking. Zoals je het nu uitlegt is het idd een heel stuk helderder voor mij (als leek voor schapendrijven, wel met een behoorlijke kennis van de hond op zich). Zo kan ik me er wel in vinden :)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:21

Wel een onwijs interessante discussie, over will to please en het trainen van schapenhonden, misschien een idee voor een eigen topic?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:38

secricible schreef:

Dat is voor jouw hond een prachtige oplossing, maar wat als je hond niet zo voergericht is?
Als een andere hond, het losrennen door het veld, het jagen ed, de beloning is?
Dan begin je als eigenaar weinig meer en moet je dus genoegen nemen met een hond die bv niet los kan lopen.

Als je daarvoor kiest is dat prima, maar zorg aub dat je echt weet waar je aan begint en kies niet een hond omdat die een kattenkarakter moet hebben, een hond is nu eenmaal geen kat en kun je ook niet houden als een kat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:43

lifaya schreef:
Citaat:

Ik wil inderdaad een uitdaging. Heb alleen geen ervaring met honden houden, kom wel vaak in aanraking met honden.
Een beetje will-to-please mag er absoluut zijn, maar ik wil een lekker eigenzinnig dier wat eenkennig, wat je vaak terug ziet bij Shiba's enzo.

Eenkennig en eigenzinnig vind je bij veel meer rassen, ook genoeg bij rassen met wat meer will-to-please.
Als je geen ervaring hebt met honden raad ik het je echt af, geen ervaring met honden opvoeden en dan ook nog een hond die zijn eigen zin gaat doen, dan ga je nog heel wat staan nagelbijten.