BARF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: BARF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:53

Ik koop gewoon lappen van een kilo en die krijgen ze in één keer. Hier ook geen groente, ook geen vitamines. Ja, ze krijgen soms iets van ons als er iets over is.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:25

Ik vind lamspens beter te doen dan runderpens :D stond in het begin te kokhalzen van de lucht, maar nu hak en knip ik er vrolijk op los :P dus je went eraan, echt!

Onze nieuwste ontdekking: lamspens in reepjes knippen en op de droger leggen = zelfgemaakte pensstaafjes, jummie! :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 07:55

Ik meng me weer even in het topic.
Gisteren heb ik helaas mijn hondje moeten laten inslapen. |(
Nu willen we tegen van de zomer (eerst ff rust nu, niet zo van de een naar de ander) eens omkijken naar een pupje, maar dan een wawa. Wordt dat kvv of kun je zo'n kleintje ook laten barfen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:40

Sterkte!

Het kan wel, maar is redelijk lastig ivm porties maken.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:47

Wat erg Urielle. Sterkte :(

Ik heb vorige week een droger gekocht, maar nog niet gebruikt. Dat met die pens is een erg goed idee :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 08:52

Sterkte ulrieke :(
Het kan idd wel want katten hebben ze ook op barf maar ik zelf zou KVV doen omdat ik niet zo van mini porties maken hou hahaha maar goed kippen nekjes kwartel kuikens muis oid kunnen ze prima eten

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:59

Sterkte Urielle! Ik heb zelf grote honden, maar van horen zeggen heb ik dat kleintjes ook prima kunnen barfen. Dan wel de kleinere dieren zoals essiesilly zegt :D

HTS: ja, die lamspens werkt écht erg goed! Ik bestel dan lamspens mee via barfplaats, vaak een aanbieding van 10 kg voor 10 euro. Kun je heel wat staafjes van maken, haha!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:05

Ik heb een bestelling gedaan bij orinake op Barfplaats. Zal meteen wat extra pens erbij doen :)
Wat vinden jullie trouwens fijner? Ze heeft de keus uit gemalen runderpens en hele runderpens.
Ik heb nu gemalen runderpens om te voeren en heb net een hele runderpens gekozen om dan te drogen.

Had gisteren echt wel even moeite met het knippen van de hele pens dus had nu bewust gekozen voor die gemalen pens :o
De pensgeur hangt nu nog in mijn neus geloof ik :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:47

Ik vind voor de hond de hele runderpens fijner, maar ik bestel altijd lappen. Ze zitten hier niet meer volledig op barf, dus ik doe maar weinig bestellingen mee. Past niet meer in de vriezers dan :=

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:30

Ik heb een nieuwe vrieskist gekocht voor het voeren van BARF. 300 liter. Maar ik kom nu al plek tekort :P

Heb de hele pensen mee besteld. Het is moeilijk inschatten, omdat de gewichten per pens sterk verschillen. Maar heb het gewoon ruim genomen.
Kan ik de rest gaan drogen :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:12

Dat is niet gek met die bullebakken! _O-

Ik heb twee vriezers. Eén waar 300 kilo in kan en één kleinere. Alleen die grootste is voor de klanten :( In de kleine ligt KVV, maar die ligt bijna altijd helemaal vol als ik een maand voer binnen krijgen. :')
Toen ik nog volledig barf voerde had ik 3 vriezers en een koelkast voor de honden.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:26

Weet je wat het is... Het is zonde als je steeds maar voor 3 weken kwijt kan. Zeker als je kijkt hoeveel goedkoper je uit bent via Barfplaats. Dan is het gewoon ideaal als je grotere hoeveelheden kan bestellen.

Ik ga mijn vriend maar alvast rustig laten wennen aan het idee dat er nog een vriezer bij gaat komen :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:35

Niks laten wennen, gewoon neerzetten :') Succes met hem laten wennen, ik werd voor gek verklaard, maar het is uiteindelijk wel gelukt. Samen met een aanrecht in de schuur om alles op te kunnen snijden, allemaal spullen om het makkelijker te maken.

Dat is inderdaad zonde, maar voor mij nu niet meer van toepassing jammer genoeg. En zelf kvv gaan maken vond ik een te grote investering :=

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:49

Ik barf met mijn chihuahua hoor, kan best, maar kost wat werk om goed te portioneren.
denk wel dat het handiger is om totdat ze op volwassen gewicht is , je beter kvv kan voeren , puur omdat ik met 2,7 kilo volwassen chihuahua toch wel aan minimum gewichten zit qua vlees.. en dan vooral botvlees wat kauwbaar moet blijven voor ze...

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:31

Sterkte Urielle!

Haha barfen met een klein hondje is wel een uitdaging vind ik. Heb hier af en toe een kleine van 3.5 kg te logeren. Thuis krijgt ze kvv, als ze hier is barft meneer tegenwoordig lekker mee. Mijn twee 'kleine' honden eten samen 500 gram per dag en als ik dan ietsjes meer ontdooi kan hij lekker mee eten. Karkassen van kleine dieren zijn heel makkelijk met een snoeischaar te knippen. Ook makkelijk zijn hele kwarteltjes (200 gram ps) helemaal doormidden snijden vind ik smerig meestal geef ik hem de kop en de vleugeltjes, de rest is dan voor mijn honden.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:39

momenteel krijgt mijn chi stukjes kippenrugstuk , eendennek (die moet ik wel knippen want ze krijgt ze niet zelf kapot :') ) en konijnkarkas. Kwartel heb ik ook gehad maar was laatste keer niet leverbaar.
ik wil best een keer mijn barfmenu voor haar neerzetten voor wie geintresseerd is om te zien hoe een menu eruit ziet voor een hond van 2.75 kilo haha.
Ik knip ze overigens ook met een snoeischaar als ik portioneer, meest handige.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:47

jilleroo schreef:
ik wil best een keer mijn barfmenu voor haar neerzetten voor wie geintresseerd is om te zien hoe een menu eruit ziet voor een hond van 2.75 kilo haha.

Dat zou ik wel leuk vinden. :j
Is het dan ook leuk dat ik die van mij ook neerzet? Ik heb molossers :')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:48

jilleroo schreef:
momenteel krijgt mijn chi stukjes kippenrugstuk , eendennek (die moet ik wel knippen want ze krijgt ze niet zelf kapot :') ) en konijnkarkas. Kwartel heb ik ook gehad maar was laatste keer niet leverbaar.
Ik knip ze overigens ook met een snoeischaar als ik portioneer, meest handige.

graag!
Heb je als pup ook eerst kvv gegeven en dan overgestapt naar barf? Want voor zo'n pupje lijkt het me letterlijk :P nog een hele kluif hahaha!
Mijn andere hond die ik nu nog over heb is trouwens een Berner dus dat voert per kilo hahaha.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:41

zijheeft als pup KVV gekregen, en ik ben pas sinds een paar maanden over op barf omdat ik er nu een 2e hond bij heb en het wat makkelijker is met inkopen etc.
Ze krijgen hier 6 dagen vlees, op zondag train ik 's ochtends en daardoor krijgen ze die ochtend vrij veel treats (overigens eigen gedroogd vlees zoals lamslong of hart etc) 'S avonds krijgen ze dan vis.
Sommige barfers doen ook een vasten dag, dat is bij kleine hondjes, en zeker zo klein als een chihuahua niet verstandig omdat ze het moeilijker hebben hun suikerpeil op niveau te houden als ze geen eten krijgen. i.p.v. vasten krijgen ze dus op mij naast de trainingtreats vis. Bella heeft aan een sprotje genoeg (visje van +/- 10 cm) Groentemix maak ik per maand, diverse soorten groenten (meestal een kool, blad, spruit en wortel en ik doe er wat honing en yoghurt doorheen omdat dat geen kwaad kan en omdat ze het lekker vinden.
Alle nummers zijn grammen overigens

ma vleesbot 40 konijnkarkas
spier 40 paard
groenten 10

di vleesbot 40 kiprugstuk
orgaan 35 rundpens
groenten 10

wo Vleesbot 40 eendennek
spier 40 rund
groenten 10

do Vleesbot 40 konijnkarkas
orgaan 10 lamshart
groenten 10

vr Vleesbot 40 kiprug stuk
spier 40 paard
groenten

za Vleesbot 40 Eendenek
orgaan 20 kalkoenlever/niertjes
groenten

zo Visdag 1 klein visje (sprotje)

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:44

overigens is dit mijn nieuwe menu vanaf komende week, ik voerde eerst ene dag vleesbot andere dag spier omdat ik anders bang was dat het botwerk te weinig kauwwerk op zou leveren. (en daar doe ik het om, Bella's bek is zo klein dat ze aanleg heeft voor tandplak en steen)
maar ik heb meeste keren nu al het botwerk door de helft moeten knippen anders was het te groot dus krijgt ze vanaf volgende week gewoon elke dag, is het ook wat mooier verdeeld. Het is soms even zoeken met zo'n klein hondje wat het beste werkt.
Mijn sheltie heeft hetzelfde menu , maar aangepaste grammen natuurlijk.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:50

Zodan, dat is flink portioneren :D

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:53

tsja gelukkig heb ik hetzelfde menu voor mijn sheltie, dus is het makkelijker wat meer te ontdooien etc. maar als je 10 gram lamshart staat te snijden dan vraag ik me wel eens af of ik niet gewoon gek ben...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:56

Ik vroeg me idd af hoe je dat doet. Je krijgt het bevroren binnen, ontdooien, portioneren en weer de vriezer in? Of sta je met een bijl op die bevroren karkassen te hakken? Want anders bederft het toch?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:57

Ik kan echt per kg eruit halen en wat over is de volgende dag voeren. Hieronder wat ik per hond per dag voer. (Heb er 4 met vrijwel hetzelfde menu)

Vleesbot 630 gr
Spiervlees 252 gr
Orgaanvlees 252 gr (Indien pens, het dubbele)
Groente 126 gr

En per dag in totaal
Vleesbot 2520 gr
Spiervlees 1008 gr
Orgaanvlees 1008 gr (Indien pens, het dubbele)
Groente 504 gr

Hier krijgen ze gewoon elke dag bot, spier, orgaan en groente. Is voor mij makkelijker dan per dag afwisselen.
Wat dat betreft heb ik niks te klagen :+

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:19

vrijdags krijg ik geleverd (van degomeat), ik laat het zover ontdooien dat ik het botwerk iig uit elkaar kan trekken , zij het met grof geweld soms:P
Ik portioneer voor 1 maand, voor beide honden.
Zodra ik klaar ben met een soort vlees gaat het gelijk de vriezer weer in, het ontdooit dus niet helemaal!

een goed scherp mes (en ik heb ook nog een electrisch mes met diepvriesbladen :P ) helpt al een heleboel. Spiervlees en orgaan snijd je dan zo in stukken, maar de nekken of karkassen van elkaar trekken kost wat meer moeite. voor 4 weken voor beide honden heb ik in totaal 1720 gram nodig. ik koop dus 2 kilo konijnkarkas en die 280 die ik overhoud gaat dan de vriezer in en wordt als eerste opgemaakt als ik nieuw vlees krijg de volgende maand.

wat dat betreft is het idd makkelijker als je grote honden hebt en je dan dus ook makkelijk kan opvoeren de volgende dag, dat is niet te doen als je maar 280 orgaan per maand voert.

komt er eigenlijk op neer dat het wat meer tijd en moeite kost om te barfen, en dan vooral het portioneren. Maar ik sta liever 1 vrijdag per maand een paar uur te hakken op een blok vlees dan dat is ze granenprut voer uit een zak.
Heb overigens niets tegen kvv, waar Bella voorheen op gestaan heeft, maar Bella moet echt meer knagen, en daarbij kan ik er intens van genieten als ik zie met hoeveel plezier ze het opeten. Er is iets aan het geluid van krakende botten waar ik blij van wordt :')