[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:23

Duhelo schreef:
trappen is geen probleem, als het goed is hebben we een lift :)

anneliesdj: dank voor je aanbod, echter kunnen we pas in mei gaan kijken naar het huis, dus wss er pas tegen de zomer erin.
Kwa herplaatsers heb ik gemengde gevoelens (toen ik nog bij mijn ouders woonde hebben we een berner uit het asiel gehaald, en die is toch op bepaalde vlakken kapot (erge angstagressie, vooral tegenover vreemde (mannen). Vaak hyperkinetisch zonder redenen, heeft vaak rare gedragingen. Schoonmoeder heeft een mechelaar uit het asiel, die heeft ook de neiging om zonder echte redenen te happen, is agressief tegenover vreemden.)
ALS we een herplaatser nemen dan moet die 100 % zeker vriendelijk zijn tegen andere huisdieren, mensen en kinderen (heb twee erg jonge neefjes die regelmatig langskomen)

Ik snap heel goed je terughoudendheid, vind dat ook volledig terecht want de honden die in NL in het asiel zitten zitten daar meestal met een reden.
Maar wij vangen geen honden op uit het asiel, wij zijn opvanggezin voor een stichting die honden uit kroatie en bosnie haalt. Letwel; alleen honden die een kans hebben, doorgaans zijn dat pups van max een maand of 8, soms tot een jaar oud, een enkele keer een oudere hond.
De honden die hier vandaan komen zijn heel erg blanco als het om mensen gaat, ze moeten alles nog leren, hebben dus ook geen vervelende ervaringen.
En ik spreek hier uit eigen ervaring als ik zeg dat het mij alleszins meevalt, ik heb zelf 2 jonge kinderen en vanzelfsprekend ben ik daar erg zuinig op dus er komt hier niet zomaar van alles in huis. ;)

De hond die wij nu in huis hebben is al 7 maar heeft in kroatie al bij mensen thuis geleefd. Het is echt een lief dier en onwaarschijnlijk vriendelijk met de kinderen, hij zoekt het echt zelf op en laat zich alles doen. We hebben zelf 3 katten in huis en hij keurt ze geen blik waardig. Het enige waar deze hond wat begeleiding bij nodig heeft is het spelen met andere honden, hij wordt te enthousiast, weet niet goed hoe hij moet reageren en gaat blaffen.
Maar daar wordt al aan gewerkt en gaat steeds beter, hij is verder niet agressief of dominant en kan prima met andere honden.

Maar voor ik het hele topic volspam, je kunt me beter een pb sturen als je meer wilt weten ;)

Ik denk dat voor jouw situatie een pup gewoon niet mogelijk is, van welk ras dan ook. Het is voor een volwassen hond al heel lang; 12 uur alleen en zeker bij een pup kan dat gewoon niet.
Een volwassen hond kan zich aan die situatie nog wel aanpassen maar bij een pup krijg je alleen maar onnodig ergernis, dat moet je niet willen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:29

Dat is inderdaad een ander verhaal :)
Waar zijn jullie ongeveer gelegen? (ik woon nl in west vlaanderen, belgie?) (mag per pb, dan heb ik je direct in mijn berichten staan :) )
ik hou het zeker in gedachten, als het zover komt (nu zitten we echt nog in de prille orientatiefase, het is nog niet eens 100 % zeker dat dat appartement wel doorgaat), dan neem ik misschien contact met je op :)

Edit: zie dat er nog een stukje bijgekomen is :)
kwa pup of niet zijn we er ook nog niet helemaal aan uit, Als het een pup wordt gaan we er wel voor zorgen dat de eerste tijd iemand hem komt uitlaten (en zoeken we in de zomerperiode, zodat hij bv overdag buiten in een (ruime uiteraard) kennel kan)

anneliesdj

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:35

Dat is wellicht een leuke, tijdelijke oplossing, maar na 6 maanden wordt het weer winter en dan is je hond nog geen pup-af. Je moet echt rekenen dat je de eerste 1,5-2 jaar veel meer bezig bent daarmee, dan kunnen ze het gewoon niet aan om zolang stil te zitten en alleen te zijn.

De stichting is werkzaam door heel nederland, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Kijk maar eens op de site; www.stichtingidemo.com

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:19

anneliesdj schreef:
Ik snap heel goed je terughoudendheid, vind dat ook volledig terecht want de honden die in NL in het asiel zitten zitten daar meestal met een reden.
willen.

wat een onzin zeg.. ik werk zelf al ruim 6 jaar op een asiel in nl. maar er komen juist heel veel leuke honden binnen, uitzonderingen daar gelaten.
de moeilijke honden die bij ons tereht komen zijn juist vaak de buitenlandse honden ( dit zien we aan het chipnummer, chips staan ook zelden geregistreerd van de buitenlandse honden. )

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:31

stef schreef:
Even op de stamboek site zitten bladeren. De rasomschrijving spreekt me wel aan, maar zo op het eerste gezicht vind ik ze wel erg harig ;)
Zet ze toch mijn "te denken lijstje".

Opvallend dat ik hier ook weer epeleptie terug zie komen bij de erfelijke aandoeningen.

Stef: Als je de sheltie te harig vind, wat dacht je van de Korthaar collie? Zie mijn profiel :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 00:41

princesmax schreef:
anneliesdj schreef:
willen.

wat een onzin zeg.. ik werk zelf al ruim 6 jaar op een asiel in nl. maar er komen juist heel veel leuke honden binnen, uitzonderingen daar gelaten.
de moeilijke honden die bij ons tereht komen zijn juist vaak de buitenlandse honden ( dit zien we aan het chipnummer, chips staan ook zelden geregistreerd van de buitenlandse honden. )

Kun je onzin vinden maar als je de site's van asielen eens afspeurt naar honden zie je dat ze bijna allemaal een flink mankement hebben; kan niet met kinderen, kan niet met andere honden, kan niet alleen zijn, kan niet loslopen, noem maar op.
De probleemloze honden zijn de jonge pups en zitten vaak maar heel kort in het asiel.
En met alle respect hoor, maar hoe kun je vanuit de omgeving van een asiel beoordelen of een hond probleemloos is? Je moet dan maar afgaan op de info die je van de vorige eigenaar hebt gekregen.

Over buitenlandse honden valt te discussieren natuurlijk, maar de honden die ik van de stichting krijg zijn allemaal probleemloos. Voor honden die óf een halfjaar in het asiel, óf een halfjaar op straat hebben geleefd, vind ik ze ontzettend makkelijk. Het enige 'nadeel' wat ze hebben is dat ze allemaal erg slim zijn; ze kunnen bv. allemaal deuren openmaken.
En de honden van de stichting waar ik mee samenwerk kunnen in principe niet in het asiel terecht komen, mochten de nieuwe eigenaren er om watvoor reden dan ook weer vanaf willen, zijn ze verplicht eerst bij de stichting terug te komen.

Overigens valt het wel op hoe ondoordacht en impulsief veel mensen aan een hond beginnen.
Als je sommige dingen hoort en ziet, zakt de moed je in de schoenen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 09:43

Toen ik er een hondje bijzocht ook menig asiel afgespeurd maar niets geschikts gevonden.

Duhelo: dobermann wat. Helaas wel karakters die je een beetje moet trainen. Vinden binnen zitten vaak geen probleem en wat stoerder/waakhond

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 09:57

Dobermann staat ook op het lijstje, vind het inderdaad ook leuke, stoere honden. Vraag me wel af in welke mate ze nog "werkhond" zijn. (en zij hebben ook wel een héééle korte vacht, hoe zit het in de winter buiten bv?)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:13

Ik heb nog een dober bij mijn ouders (ook in west vlaanderen) dat is geen buitenhond. Ik heb 3 jaar lang 1x in de week hondeschool gedaan met hem. Maar echt andere training niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 18:40

Dobermannen zijn wel intens hoor, daar moet je niet aan beginnen als je weinig ervaring hebt!
Zijn idd geen buitenhonden maar ze hoeven echt geen dekentje op als je gaat wandelen in de winter ;)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 00:46

Mijn man en ik zijn het er over eens, eindelijk is onze situatie ernaar dat we ons serieus kunnen gaan oriënteren op een hond.
Onze situatie is als volgt:
-groot huis, vrijstaand, veel grond
-bedrijf vanuit huis, zodoende bijna altijd iemand thuis
-financieel geen probleem
-voorkeur gaat uit naar een herder, beide ervaring mee
-allebei fan van oriënteren, niets overhaast doen
-twijfel over pup of herplaatser
-twee paarden, geen katten, kinderen over een paar jaar
-hondenschool, ja. Niet té fanatiek, maar misschien vind ik t wel heel leuk :+

Nog meer info?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 07:24

Als je voorkeur naar een herder gaat ben je er al uit toch :p
Graag iets meer info, zoek je in de herder groep wat zie je het liefst in karakter enz

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:00

je zegt dat je niet te fanatiek hondenschool wil doen, zie je het zitten om op een andere manier met de hond te werken of blijft het bij gewoon beweging (wandelingen) geven? En gaat je voorkeur uit naar een grote of kleine hond?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 23:45

Vind je herders mooi van uiterlijk of mooi van karakter?
Wil je een hond die je op de voet volgt, een hond die zelfstandig is, een hond die erg aanwezig is of juist een waarvan je niet merkt dat die er is? Een die erg slim/leergierig is? Waaks?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 23:00

OOOhhhh, geven jullie super reacties en stellen jullie vragen, laat ik dit topic verstoffen. Sorry!

Annelies: ik vind herders mooi van uiterlijk, maar ook van karakter.
Wat zoek ik in een karakter, ehm... Trouwheid, waaksheid, gehoorzaam, eerlijk, goed te corrigeren, tikje pittig, knuffelbaar.
Hond mag best wat zelfstandig zijn, hoeft me niet neurotisch op de voet te volgen. Aanwezig mag, maar hierin ook goed te corrigeren dat ik éven wat voor mezelf mag doen. Ook als we klanten of bedrijfspartners over de vloer hebben, is het wel belangrijk dat we de hond met een gerust hart even alleen kunnen laten, zonder dat deze blaft of aandacht op eist. Ik weet dat dit ook gedeelte opvoeding is, maar voor ons wel belangrijk met kantoor aan huis. Slim en leergierig, graag! Zal er tijd in stoppen om 'kunstjes', maar ook gehoorzaamheid te trainen.

Wandelingen, buitenritten (dus ook oké met een paard met sokken ;) ). Zelf (clicker)training doen, lijkt me super gaaf.
Ik ga sowieso hondenschool hier in het dorp bezoeken en me in pakwerk e.d. verdiepen. Maar ik zal geen herder (bijv.) nemen om
er pakwerk oid mee te doen. Agility lijkt me wél echt heel leuk.

Middelgrote tot grote hond heeft de voorkeur.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 23:27

Klinkt als bordercollie...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 23:46

Vind ik niet, op sommige punten voldoet het wel maar ik heb een ander beeld voor.
Dan zou ik eerder een Aussie noemen als je in die richting denkt.
Maar dat is natuurlijk ook een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Wat vind je van een Hollandse herder?
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 19-06-13 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 23:53

Kuggur, ik heb vaak bij een Border Collie het idee dat ze echt HEEL VEEL beweging nodig hebben.
Nu hebben we wel wat tuin en tijd, maar ik zie het niet zitten om elke dag drie uur te gaan wandelen, if you know what i mean.
Maar.. correct me if I'm wrong!

Annelies, ik ga me in de Aussie verdiepen! thanks! Is tenslotte ook een herder :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 23:55

Dan moet je ook niet aan een Border beginnen! Aussie valt dan ws ook af.
Wat vind je van een Hollandse herder?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 00:07

Om heel eerlijk te zijn.. Fantastisch :)
We hebben een oogje gehad, jaar geleden op een kruising Mechel/Hollands.
Ik vond de vacht zo zacht :o

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 00:25

Haha, ik zou eerder voor een Hollandse gaan dan, vind je langhaar ook leuk? Dan is een Terveurense of Groenendaeler wellicht ook wat.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 00:27

Wow, allemaal rassen waar ik nog nooit van gehoord heb, fantastisch! Bedankt zeg :D

Edit: de Belgische (Groenendaler) vind ik niet zo'n mooie kop hebben, mij te spits.

De Terveurense vind ik wél erg leuk!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 00:33

Mechels, Terveurens, Lakense en Groenendaeler zijn alle 4 Belgische herders.
Grootste verschil is de vacht maar de Mechelse is ook gefokt op politiewerk dus verreweg het meest intens.
Terveurens en Groenendaeler zijn vrijwel hetzelfde muv de kleur, een stuk zachter van karakter.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 00:34

Kijk :D Zo leer ik nog eens wat, midden in de nacht. Bedankt Annelies! :D

Moet zeggen dat mijn man het liefst een Mechelaar wilt, maar ik vind de snuiten te spits :P
Dat vind ik dus bij alle Belgische herders. Grappig dat dat weer bevestigd wordt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 00:41

Dat ligt ook heel erg aan de lijnen die je hebt, zeker Mechelaars heb je ook best fors en met dikkere koppen. Maar een Mechelaar zou ik niet aanraden tenzij je echt met de hond aan het werk wilt, dus investeren, is echt een ras voor gevorderden om het zo even te zeggen.