Bokkers met vissen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: Bokkers met vissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:05

Zie je wel, ik zei het al... we hebben een beetje lopen discussiëren over de grootte van het aquarium en uiteindelijk werd het dus 20L.
Mijn vriend wilde er 4 vissen in ('want ze zeggen in de winkel dat er 6 in kunnen!'), maar ik ben ze zelf maar gaan halen en heb het op 2 vissen gehouden.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:06

:\ :\ 2 sluiters moeten op minimaal 100 liter/1 meter gehouden worden omdat ze tegen de 30 cm kunnen worden. Daarnaast moet er een goed filter op de bak aangesloten zijn omdat het vieze vissen zijn...

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:08

Nu ze nog niet echt groot zijn kunnen ze daar vast wel even in overleven hoor, maar beter is wel groter.
Eigenlijk zijn het ook niet echt aquarium vissen vind ik, ze nemen veel ruimte in beslag qua liters dus je hebt nooit een leuk 'vol' aquarium.

Tegenwoordig kijk ik op internet naar informatie van de vissen die ik heb of wil halen, een dierenwinkel vertrouw ik niet gauw op hun woord haha.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:10

Afbeelding

Mijn sluierbak...

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:12

Ik heb een tropisch aquarium met verschillende soorten vissen. Oa wat "restjes-vissen" van vrienden die deze vissen niet meer hoefde te hebben. Mijn aquarium dient dus ook als een soort opvang :')

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:13

Ik vind het jammer dat er bij veel dierenwinkels slecht advies gegeven wordt..
Vooral omdat de dieren daaronder moeten lijden.
Heb inmiddels ook wel mijn voorkeur, heb nu ook een leuke winkel gevonden die een ruim assortiment voor aquariums heeft en waar je veel kunt vragen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:15

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:17

Lieszje schreef:
Ik vind het jammer dat er bij veel dierenwinkels slecht advies gegeven wordt..
Vooral omdat de dieren daaronder moeten lijden.
Heb inmiddels ook wel mijn voorkeur, heb nu ook een leuke winkel gevonden die een ruim assortiment voor aquariums heeft en waar je veel kunt vragen.

Ja, ongelooflijk is dat.

Ik was laatst bij de plaatselijke dierenwinkel om te vragen of ik hun slakjes mocht kopen, je weet wel, die poelslakjes die soms met plantjes meekomen, maar die hadden ze niet volgens de winkelier. Ik zag ze zitten, maar ze hebben ze niet. Juist. Toen vroeg hij waarom ik ze wilde hebben, dus ik uitleggen dat ik een kogelvisje heb en ze slakjes lekker vinden.

Tot mijn grote verbazing zei hij dat het inderdaad goede vissen zijn om slakkenplagen op te ruimen in een gezelschapsbak en hij vroeg wat verder nadat ik wat hij zei ontkende. Hij was het er niet mee eens dat ik mijn kogelvis alleen hield en dat hij sowieso veel te groot zat. Ik heb hem aangekeken alsof hij gek was en ben omgedraaid en nooit meer teruggekomen.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:18

Agossie die foto's hierboven...

Ik heb trouwens een vraagje, misschien beetje een domme vraag haha.
Mijn vader kwam er, zo droog als hij is, net mee aanzetten dat ik ipv lavastenen uit de dierenwinkel vast ook lavastenen voor de grill kan gebruiken.
Lachtte hem uit, maar eigenlijk is het misschien zo raar nog niet.
Dus wie weet het, is het hetzelfde en kun je die, mits uitgekookt, ook gebruiken voor aquarium of niet?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:20

Quellian schreef:
Zie je wel, ik zei het al... we hebben een beetje lopen discussiëren over de grootte van het aquarium en uiteindelijk werd het dus 20L.
Mijn vriend wilde er 4 vissen in ('want ze zeggen in de winkel dat er 6 in kunnen!'), maar ik ben ze zelf maar gaan halen en heb het op 2 vissen gehouden.

20 liter is eigenlijk voor geen enkele vis geschikt. Minimale aantal liters is toch wel 30 tot 40 (voor de kleinste visjes zoals rasbora's) en grote rommelvissen zoals sluierstaarten hebben 50 liter per vis nodig en een stevig filter.

Je kan drie dingen doen. De vissen houden en een grotere bak aanschaffen, de vissen wegdoen en garnalen houden in de huidige bak (koop dan wel ook een verwarmingselement) of bak en vissen wegdoen, een grotere bak aanschaffen (bijv. de 54 liter) en passende visjes gaan houden :).

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:20

Kogelvissen zijn ook niet vriendelijk tegen andere vissen toch?
Haha verschrikkelijk die slakjes, ik controleer mijn plantjes altijd goed als ik thuis ben :')
Kun je anders niet in een kleine bak die slakjes gaan kweken voor je vis? :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:22

Dat ze in dierenwinkels weinig verstand hebben van dieren okay maar in een aquaspeciaalzaak verwacht je wel beter :( Voortaan zoek ik gewoon op internet op welke vissen ik wil hebben. Niet daarheen gaan om daar dan te gaan beslissen. Volgens de dierenwinkel mocht ik ook 5 sluiers op 45 liter houden. Nou hoeveel zouden er dan volgens de dierenwinkel in mijn 240 kunnen :oo
Laatst zag ik 3 Axolotls in een bak van 60x30 zitten :\

Ik laat de slakjes er altijd inzitten. Heb nu ook aardig wat poelslakjes en nog veeeel meer posthoorntjes, ze zijn nog heel klein maar het zijn er wel super veel. Binnenkort even 2 Helena's aanschaffen :=

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:23

Ik snap wel dat ze in een dierenwinkel minder verstand hebben van bijv. vissen dan een echte speciaalzaak.
Maar ik vind wel dat ze standaard dingen horen te weten zoals de grootte van het aquarium etc.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:28

Lieszje schreef:
Kogelvissen zijn ook niet vriendelijk tegen andere vissen toch?
Haha verschrikkelijk die slakjes, ik controleer mijn plantjes altijd goed als ik thuis ben :')
Kun je anders niet in een kleine bak die slakjes gaan kweken voor je vis? :)

In feite zijn het solitaire dieren, ja. Echter is het wel mogelijk kogelvissen samen te houden met andere vissen, mits de vissen groter zijn, rustig en snelle zwemmers, bijvoorbeeld. En zelfs dan is het niet altijd een garantie.

Een dwergkogel kan je eventueel met meerderen houden, hetzelfde geldt voor F8'jes en GPS'jes (in den beginne). SAP'jes moet je zelfs in groepen van maximaal 3 houden. Maar over het algemeen is alleen beter :).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:41

Een betta man kan eventueel in 20l, is wel op de grens. Dan wel een filter en verwarming erbij!

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:09

Haha, wat ik net weer vind...

Ik was vrijdag slakken halen voor mijn (toekomstige) kogelvis. En dat vrouwtje zei al dat er een garnaaltje in het bakje zat. Maar die konden we niet vinden dus ik ging er vanuit dat hij weg was. Kijk ik net in die bak, zit er een baby :D Wat een sterk ding, zonder filter en verwarming gewoon in een slakkenbak. Twijfel nu of ik hem in mijn andere bakje zal zetten.. Misschien wordt hij opgegeten... Heb platy's, tetra's, guppen en L144-dingetjes.. En wel mosballen... Zou hij het overleven waar hij nu zit? :+

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:13

Ik heb garnalen bij mijn algeneters, guppen, platy's en black molly's en dat gaat prima samen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:14

Eddy_Rocks schreef:
Haha, wat ik net weer vind...

Ik was vrijdag slakken halen voor mijn (toekomstige) kogelvis. En dat vrouwtje zei al dat er een garnaaltje in het bakje zat. Maar die konden we niet vinden dus ik ging er vanuit dat hij weg was. Kijk ik net in die bak, zit er een baby :D Wat een sterk ding, zonder filter en verwarming gewoon in een slakkenbak. Twijfel nu of ik hem in mijn andere bakje zal zetten.. Misschien wordt hij opgegeten... Heb platy's, tetra's, guppen en L144-dingetjes.. En wel mosballen... Zou hij het overleven waar hij nu zit? :+

Ligt eraan hoe groot het garnaaltje is. Als het nog echt een klein ding is (minder dan 0,5 cm) is de kans groot dat een gup hem pakt. Maar als je hem wilt houden kan je het beste nog wat meer garnalen halen, alleen is zo alleen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:18

Ja, hij is nog maar een halve centimeter. Het is een vuurgarnaaltje... Heb trouwens ook nog tien japonica's en drie crystal reds zitten. Maar wilde eigenlijk blue fairy's aanschaffen en die kweken dan weer met die rode.. En dat moeten we niet hebben.. Ik laat hem eerst wel groeien :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:23

Oooh, je hebt al meerdere garnalen :D.

Weet je al welke kogelvis je wilt hebben :)?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:24

Het wordt een dwergje :) Komt in een aparte bak trouwens.. Ik doe rustig aan en zorg eerst dat ik een voorraad slakken heb.. :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:42

Ah, leuk leuk :D. Ik heb ook een dwergmannetje, Cupcake. Maar dat wist je vast wel :+.

Over de slakken hoef je je geen zorgen te maken, een dwergkogel gebruikt deze namelijk niet om zijn tanden te slijten. Een dwergkogel 'zuigt' de slak als het ware uit zijn huisje en laat het huisje vervolgens links liggen.

Het beste zorg je dat je dwergje eens in de zoveel tijd een garnaaltje kan eten, die zijn wat harder waardoor de tandjes wel goed slijten. Al slijten die sowieso wel makkelijker dan bij andere kogelvissen die wel slakken en hard voer nodig hebben.

Mocht je trouwens vragen hebben, mag je ze gerust stellen :j.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:44

ik heb nog wel wat slakjes over voor de liefhebber :+

morgen of overmorgen gaat het grote aqua naar mn werk, zin in!!
lekker prutsen met de inrichting hihi!
er gaat zwart grind in, heb nu zandkleur maar denk dat zwart ook heel gaaf gaat worden!

Ben alleen aan het bedenken of ik het kleinere aqua ga houden met de guppen erin of ga verkopen met de guppen erin....

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:17

_San87_ schreef:
Ah, leuk leuk :D. Ik heb ook een dwergmannetje, Cupcake. Maar dat wist je vast wel :+.

Over de slakken hoef je je geen zorgen te maken, een dwergkogel gebruikt deze namelijk niet om zijn tanden te slijten. Een dwergkogel 'zuigt' de slak als het ware uit zijn huisje en laat het huisje vervolgens links liggen.

Het beste zorg je dat je dwergje eens in de zoveel tijd een garnaaltje kan eten, die zijn wat harder waardoor de tandjes wel goed slijten. Al slijten die sowieso wel makkelijker dan bij andere kogelvissen die wel slakken en hard voer nodig hebben.

Mocht je trouwens vragen hebben, mag je ze gerust stellen :j.

Oh, haha, zit ik dan met mijn 100'en slakken :+ Ik had al zoiets gelezen ja, en zat er aan te denken om eerst een bende vuurgarnalen los te laten in die bak... Of dus de blauwe.. Die schijnen net zo hard te fokken :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:33

Welke blauwe garnalen zijn dat dan? Ik ken een aantal soorten, maar die zijn allemaal erg duur of niet kleurvast.

Ik ben benieuwd :).