Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:56

@ laika, wist niet dat dat bij vlees ook zo was! Wist dat van brok wel. Intresant! Daar is het dus ook zo dat als je minder betaald, er minder goed stoffen in zitten, bewijze van?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 07:39

Ook vlees heeft gewoon zijn prijs natuurlijk. De goedkopere merken KVV hebben bijvoorbeeld al een hoger orgaanpercentage, orgaan is goedkoper dan vlees. Ook wordt er in bijvoorbeeld Smuldier geen gebruik gemaakt van natuurlijk calcium (bot) maar toegevoegde calcium.
Van alle KVV's die ik ken is het wel zo dat ze geen van allen kunstmatige geur, kleur, smaakstoffen en conserveringsmiddelen bevatten. Ze zijn dus niet slecht, maar het kan beter.

Niet altijd zegt de prijs alles, je moet gewoon zelf even naar de samenstelling kijken. Dat is eigenlijk met alle producten die je koopt zo. Ook met brok. RC is bijvoorbeeld een behoorlijk dure brok, er is voor minder geld ook betere kwaliteit brok te koop.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:43

Even een vraagje aan de versvoerders. Kippenvlees, hoe doen jullie dat met salmonella? Kan daar op worden getest oid?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:57

Antwoord van een versvoerder: ;) Een gezonde hond is niet ontvankelijk voor salmonella. In hoogst uitzonderlijke gevallen krijgt een hond salmonella. En in de meeste van die gevallen is het over met wat braken en diarree.
Een en ander heeft ook te maken met de hogere zuurgraad in de maag en een gezondere darmflora en afweersysteem.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:20

En dat bouwd hij dus op door versvlees te eten?
Maar wist je dat in de ontlasting van een hond die besmet vlees heeft gegeten (en dus de bacterie uitpoept), de bacterie nog zo'n 6 weken voortleeft en dus daardoor andere honden/mensen kan besmetten die daar dus wel serieus ziek van kunnen worden?
Word daar iets aan gedaan om dat te voorkomen oid?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:24

Dat weet ik inderdaad, maar ik zou niet weten hoe en wat ik daaraan zou kunnen doen. Ik ga er gewoon van uit dat mijn honden geen salmonella hebben ;) En dan dus ook niemand kunnen besmetten.
85% van de salmonella besmettingen verlopen via voedsel, ik ga er vanuit dat andere mensen niet de drol van mijn hond eten.
Laatst bijgewerkt door Laika op 10-07-10 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:25

Oke, dat is ook nog een manier inderdaad :D Maar dan ga je er dus vanuit dat je vlees geen Salmonella bevat? Want het kan best zjin dat jou hond het wel heeft, maar er absoluut geen last van heeft, en het zo alsnog doorgeeft.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:30

Ik had nog een editje geplaatst dat 85% van de salmonella besmetting verloopt via voedsel, en ik ga ervan uit dat niemand de drol van mijn hond opsnoept.

Nog een editje:
Citaat:
In Nederland doen zich jaarlijks ongeveer 50.000 gevallen van salmonellose voor, veroorzaakt door besmette eieren (39%), varkensvlees (25%), kippenvlees (21%), rundvlees (11%) en overige producten (4%)

bron: http://www.rivm.nl/ziekdoordier/zoon_op ... ellose.jsp

Zo zie je dat het kippenvlees niet eens het grootste risico vormt. En eieren en varkensvlees krijgen mijn honden niet :D

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:45

Sorry, je edit niet gezien!
Mensen niet nee, maar ik denk andere honden wel. Er zijn natuurlijk zat honden die het heerlijk vinden om zo hier en daar een drolletje mee te pikken. En dan voornamelijk pups, waarbij het natuurlijk allemaal nog wat kwetsbaar is.
Mag ik vragen waarom geen varkensvlees?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:56

Dat sommige honden de drollen van andere honden opeten, tja, daar kan ik natuurlijk geen rekening mee houden. Dat is aan de eigenaar om te voorkomen. Je weet zowiezo niet wat er met die hond aan de hand is geweest. Hetzelfde met honden die paardenmest eten. Gevaarlijk als dat paard net een wormenkuur heeft gehad, en dat staat niet op de mest aangegeven.
Tevens denk ik dat een brokkendrol, veel meer niet verteerde delen bevat, dan een vleesdrol. En daarmee dus minder aantrekkelijk is voor een andere hond.

Varkensvlees is ten eerste slecht voor de huid van je hond. Tevens kan varkensvlees de ziekte van Aujeszki bevatten en dat is echt dodelijk voor je hond of kat. Tegenwoordig wordt alle vlees dan wel gekeurd en komt Aujeszki niet meer voor in Nederland, maar toch maar het zekere voor het onzekere nemen.
Gegaard varkensvlees zou dan weer wel kunnen, een plakje ham kan dus geen kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:56

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:17

Laika schreef:
Dat sommige honden de drollen van andere honden opeten, tja, daar kan ik natuurlijk geen rekening mee houden. Dat is aan de eigenaar om te voorkomen. Je weet zowiezo niet wat er met die hond aan de hand is geweest. Hetzelfde met honden die paardenmest eten. Gevaarlijk als dat paard net een wormenkuur heeft gehad, en dat staat niet op de mest aangegeven.
Tevens denk ik dat een brokkendrol, veel meer niet verteerde delen bevat, dan een vleesdrol. En daarmee dus minder aantrekkelijk is voor een andere hond.

Varkensvlees is ten eerste slecht voor de huid van je hond. Tevens kan varkensvlees de ziekte van Aujeszki bevatten en dat is echt dodelijk voor je hond of kat. Tegenwoordig wordt alle vlees dan wel gekeurd en komt Aujeszki niet meer voor in Nederland, maar toch maar het zekere voor het onzekere nemen.
Gegaard varkensvlees zou dan weer wel kunnen, een plakje ham kan dus geen kwaad.

Oh absoluut :+ Heb een specefieke drollenvreter hier. Enke alleen de frolic en bonzo drollen kiest mevrouw ertussen uit (gelukkig zijn ze goed te herkennen :D ). De drollen van jou hond zullen inderdaad minder geliefd zijn.
Wel typisch, dat er met varkensvlees wel voorzichtig word gedaan ivm Aujeski, terwijl dat niet meer voorkomt in nederland, terwijl Salmonella als een minder groot probleem word gezien.

@Chiqa, jemig, je geeft me wel weer een pakket leesvoer zeg :+ Vind je het goed als ik hem door lees als het iets minder warm is :D Houd het stilzitten op 1 plek nu ook maar even vol, dus echt lekker lezen is het dan niet

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:52

Nikki__ schreef:
[
Wel typisch, dat er met varkensvlees wel voorzichtig word gedaan ivm Aujeski, terwijl dat niet meer voorkomt in nederland, terwijl Salmonella als een minder groot probleem word gezien.

ALS ze al salmonella krijgen dan krijgen ze een soort buikgriepachtige verschijnselen. dit is te verhelpen, ze zijn er hoogstens even ziek van. de kans dat ze dit krijgen is zeer klein omdat een hond hele sterke maagzuur heeft. hier zijn salmonella en veel andere bakterien vaak niet tegen bestand. een hond heeft zowiezo een zeer sterke maagzuur. dit wordt niet opgebouwd door het geven van vlees.

aujesky gaan ze zowiezo aan dood. als ze iets eten wat met aujesky besmet is of de hond is in aanraking geweest met bijv. uitwerpselen van een besmet varken, dan kunnen ze eerst "gewone" verschijnselen krijgen als braken en diaree. dit verergerd en de symtomen lijken gigantisch veel op die van hondsdolheid. ziekte van aujesky noemen ze ook wel eens pseudo- hondsdolheid. zeer heftige en pijnlijke dood. tegen aujesky is nog steeds geen behandeling. de ziekte van aujesky is ook zeer besmettelijk voor andere dieren als katten, koeien,schapen enz. dus ze willen zoveel mogelijk uitbannen dat deze ziekte van de ene op de andere gaat en zich zo verspreid. het is een virus.

DorisM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:32

Ik had een vraagje over het hondenvoer van mijn hond. Mijn hond heeft heup dysplasie, daar is hij aan geopereerd en hij krijgt nu Hill's mobiliteit (j/d) voer van de dierenarts. Ik heb gekeken op dogfoodanalysis.com en het zit dus vol met granen en is volgens mij en deze website dus helemaal geen goed voer. Maar we betalen er wel de hoofdprijs voor!
Nou wil ik hem het liefst op echt goed voer, zoals Orijen. Daar zit wel glucosamine in, maar ik denk dat er toch een stofje ontbreekt die hij nodig heeft voor zijn heupen. Ik heb gekeken op de zak, maar ik kan niet vinden wat Hill's nou precies heeft wat Orijen niet heeft (ja, granen), en al helemaal niet waarom ik dit voer bij de dierenarts moet halen. Het enige wat ik denk dat er speciaal aan dit Hill's is is dat er EPA omega-3 vetzuren in zitten en dat kan ik ook wel halen bij de drogist.

Nou vraag ik mij dus af of iemand hier meer van weet? Maandag ga ik sowieso nog naar de dierenarts dus ik kan het wel navragen, maar ik ben graag toch goed geinformeerd van tevoren, voordat ik me weer zo'n zak laat aansmeren. Kan ik wat er dus in dat Hill's zit wat nodig is voor zijn heupen ook geven in supplementen? Wat is nou het handigst voor deze hond?
Ik hoop dat iemand een antwoord voor me heeft!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:45

Nikki__ schreef:
Laika schreef:

Oh absoluut :+ Heb een specefieke drollenvreter hier. Enke alleen de frolic en bonzo drollen kiest mevrouw ertussen uit (gelukkig zijn ze goed te herkennen :D ). De drollen van jou hond zullen inderdaad minder geliefd zijn.

Ja de Frolicdrol geeft licht in het donker :')
Maar zoals tieme al schreef, zit er een levensgroot verschil in salmonella en aujeski. Tevens is de bevattelijkheid voor hond en mens bij die 2 precies omgedraaid. Zo bevattelijk als wij zijn voor salmonella, is de hond bevattelijk voor aujeski, alleen betekend dat voor hem een absolute en zeer pijnlijke dood. En de meeste mensen, behalve kinderen en ouderen overleven ook met gemak een salmonella besmetting.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:46

DorisM schreef:
Ik had een vraagje over het hondenvoer van mijn hond. Mijn hond heeft heup dysplasie, daar is hij aan geopereerd en hij krijgt nu Hill's mobiliteit (j/d) voer van de dierenarts. Ik heb gekeken op dogfoodanalysis.com en het zit dus vol met granen en is volgens mij en deze website dus helemaal geen goed voer. Maar we betalen er wel de hoofdprijs voor!
Nou wil ik hem het liefst op echt goed voer, zoals Orijen. Daar zit wel glucosamine in, maar ik denk dat er toch een stofje ontbreekt die hij nodig heeft voor zijn heupen. Ik heb gekeken op de zak, maar ik kan niet vinden wat Hill's nou precies heeft wat Orijen niet heeft (ja, granen), en al helemaal niet waarom ik dit voer bij de dierenarts moet halen. Het enige wat ik denk dat er speciaal aan dit Hill's is is dat er EPA omega-3 vetzuren in zitten en dat kan ik ook wel halen bij de drogist.

Nou vraag ik mij dus af of iemand hier meer van weet? Maandag ga ik sowieso nog naar de dierenarts dus ik kan het wel navragen, maar ik ben graag toch goed geinformeerd van tevoren, voordat ik me weer zo'n zak laat aansmeren. Kan ik wat er dus in dat Hill's zit wat nodig is voor zijn heupen ook geven in supplementen? Wat is nou het handigst voor deze hond?

Je kan in dat geval met een gerust hart Orijen gaan voeren. Haal dan bij het kruidvat glucosamine/chrondoïtine 1500/500 en omega 3 en 6 en je bent veel gezonder bezig dan met die dure Hills ;)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:52

DorisM schreef:

Hills heeft een speciale dierenartsen lijn gemaakt, die dus echt alleen bij de dierenarts verkrijgbaar is.
Dit voer bevat inderdaad een grotere hoeveelheid glucosamine, en misschien nog wel een stofje. Maar denk dat het voornamelijk gaat om de gluco. Ook denk ik dat er iets minder kaloriën inzitten dan bij normaal voer. Honden met heuproblemen e.d. zien we natuurlijk liever te dun dan te dik.
Mijn Lab heeft artrose en krijgt hiervoor ook glucosamine. Hebben toen ook met dierenarts overlegd. Zij is hierin heel eerlijk en heeft toen ook gezegd dat je ook gewoon glucosamine bij kunt voeren en dan de brok geven die jij graag wil geven. Eventueel op latere leeftijd pijnstilling, maar dat moeten de meeste honden met HD toch.
Ik voer mijn hond dus gewoon brokken, met daar over heen een schepje Glucosamine van Sascha's blend. Persoonlijk zou ik geen menselijke pillen e.d. geven. Sascha's blend kost wel wat, maar je bent zeker goedkoper uit dan de brokken (al is Orijen wel een duurder merk, dus of je dan nog steeds goedkoper uit bent durf ik niet te zeggen).

DorisM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:06

Nikki__ schreef:
DorisM schreef:

Hills heeft een speciale dierenartsen lijn gemaakt, die dus echt alleen bij de dierenarts verkrijgbaar is.
Dit voer bevat inderdaad een grotere hoeveelheid glucosamine, en misschien nog wel een stofje. Maar denk dat het voornamelijk gaat om de gluco. Ook denk ik dat er iets minder kaloriën inzitten dan bij normaal voer. Honden met heuproblemen e.d. zien we natuurlijk liever te dun dan te dik.
Mijn Lab heeft artrose en krijgt hiervoor ook glucosamine. Hebben toen ook met dierenarts overlegd. Zij is hierin heel eerlijk en heeft toen ook gezegd dat je ook gewoon glucosamine bij kunt voeren en dan de brok geven die jij graag wil geven. Eventueel op latere leeftijd pijnstilling, maar dat moeten de meeste honden met HD toch.
Ik voer mijn hond dus gewoon brokken, met daar over heen een schepje Glucosamine van Sascha's blend. Persoonlijk zou ik geen menselijke pillen e.d. geven. Sascha's blend kost wel wat, maar je bent zeker goedkoper uit dan de brokken (al is Orijen wel een duurder merk, dus of je dan nog steeds goedkoper uit bent durf ik niet te zeggen).

Heel erg bedankt! Ik dacht dat dus al dat dat gewoon met supplementen kon. Ik vind het ook eigenlijk een beetje jammer van mijn dierenarts dat ze me dit zelf niet heeft verteld..
Zit er iets anders in mensenpillen dan voor honden dat ik dat beter niet kan geven? Op zich maakt het me niet zo heel veel uit dat het wat duurder is, als het kwalitatief gewoon beter is. In Hills zitten alleen maar restproducten en troep, gewoon géén echt vlees zelfs, maar je betaalt er wel net zoveel (of meer) voor als voor kwalitatief goed voer.

Hij had eerst royal canin mobility voer, dat lust hij niet meer nadat ie ziek is geweest, en daar zat ook groenlipmossel extract in. Dat is misschien ook nog wel wat om als supplement te geven, weet jij daar iets van? en hoe weet je hoeveel hij dan moet hebben daarvan? Hoeveel glucosamine geef jij je hond? Ik heb een goldendoodle dus zal wel ongeveer dezelfde hoeveelheid moeten zijn als van jouw lab..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:09

Mensenproducten zijn volgens de meeste gewoon even goed als je de juiste verhoudingen gebruikt (zoals de 1500/500)

DorisM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:22

Mizora schreef:
Mensenproducten zijn volgens de meeste gewoon even goed als je de juiste verhoudingen gebruikt (zoals de 1500/500)

Oh oke! Top, ga ik morgen even halen dan.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:36

Dierenartsen mogen wettelijk gezien geen humane producten aanraden of verkopen, als er een officieel geregistreerd veterinair product beschikbaar is.
Over Hills Mobility: dat product is het paradepaardje van Hills en heeft echt een beter effect dan ander voer met gewoon wat glucosamines erbij. Misschien toch nog even overleggen voordat je je dier zomaar van een veterinair dieet afhaalt?

DorisM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:09

Knavia schreef:
Dierenartsen mogen wettelijk gezien geen humane producten aanraden of verkopen, als er een officieel geregistreerd veterinair product beschikbaar is.
Over Hills Mobility: dat product is het paradepaardje van Hills en heeft echt een beter effect dan ander voer met gewoon wat glucosamines erbij. Misschien toch nog even overleggen voordat je je dier zomaar van een veterinair dieet afhaalt?

Als je dit leest zou je dat toch niet zeggen: http://www.dogfoodanalysis.com/dog_food ... 70&cat=all
Ik merk aan mijn hond ook weinig verschil. Hij is een tijd heel erg ziek geweest en kreeg toen licht verteerbaar voer, niets voor zijn heupen, daar deed hij niet anders op dan op het voer wat hij nu krijgt. Nou moet ik zeggen dat hij het eigenlijk nooit laat merken als hij ergens last van heeft, dus dat is sowieso moeilijk te peilen natuurlijk. Volgens mij is mobility van royal canin sowieso al beter dan Hill's, maar dat wil hij dus niet meer eten.
Ik zal het inderdaad wel nog even overleggen, maar behalve zijn heupen moet de rest van zijn lichaam ook gezond zijn natuurlijk, dus aan voer wat behalve voor zijn heupen weinig goeds bevat heeft hij ook niet zo heel veel. Dan lijken supplementen mij beter. Maar ja ik vraag het wel maar even!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:21

Als je persé iets voor specifiek honden wilt geven zijn er ook nog tal van mogelijkheden:
http://www.glucobest.nl/
http://www.seraquin.nl/seraquin_dog_nl.htm
http://www.soulmate-nutrition.nl/dog.php?prd=open

Persoonlijk zou ik gaan voor een normaal voer en dan zelf de supplementen toevoegen. Zo zit je niet vast aan één bepaald voer, plus je kan zorgen dat als je hond een dag niet wilt eten, de supplementen op een andere manier te geven (met wat kwark, yoghurt, leverworst of wat dan ook). Dus niet gegeten en toch de nodige supplementen binnen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:34

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:45

Citaat:
Heel erg bedankt! Ik dacht dat dus al dat dat gewoon met supplementen kon. Ik vind het ook eigenlijk een beetje jammer van mijn dierenarts dat ze me dit zelf niet heeft verteld..
Zit er iets anders in mensenpillen dan voor honden dat ik dat beter niet kan geven? Op zich maakt het me niet zo heel veel uit dat het wat duurder is, als het kwalitatief gewoon beter is. In Hills zitten alleen maar restproducten en troep, gewoon géén echt vlees zelfs, maar je betaalt er wel net zoveel (of meer) voor als voor kwalitatief goed voer.

Hij had eerst royal canin mobility voer, dat lust hij niet meer nadat ie ziek is geweest, en daar zat ook groenlipmossel extract in. Dat is misschien ook nog wel wat om als supplement te geven, weet jij daar iets van? en hoe weet je hoeveel hij dan moet hebben daarvan? Hoeveel glucosamine geef jij je hond? Ik heb een goldendoodle dus zal wel ongeveer dezelfde hoeveelheid moeten zijn als van jouw lab..

Er zijn dierenartsen die meer geloven in de brok dan in zelf suplementen toevoegen. Mijn dierenarts heeft dat niet zo en vind het ook belangrijker dat de hond het er goed op doet. Sanne raakt snel aan de diarree bij verandering van voer. Ook hebben we 3 honden, waar het natuurlijk altijd handiger is als ze gewoon alle 3 hetzeflde voer krijgen.
Ik verkies liever honden medicatie voor humane medicatie. Het is niet voor niks humaan.
In Sascha's blend zit naar mijn weten ook groenlipmossel. Heb je dus alles in 1. Ook vind ik het zelf handiger gewoon iets over haar eten te kunnen doen, dan er weer los een pil bij te geven. Vandaar mijn keus.
Sanne krijgt 1 schepje sascha'sblend over haar brok, per dag. Dit is ook de aangeraden hoeveelheid.
Gluco is bij Sanne inmiddels een 'bijproduct' geworden en zie bij haar geen verbetering, omdat de artrose al ver gevorderd is (ze zit ook op een onderhoudsdosis van pijnstillers).
Als jij bij de hond ook geen verbetering ziet, en toch merkt dat ze er last van heeft, denk ik niet dat glucosamine jouw redmiddel zal zijn, en zal zij misschien ook op een onderhoudsdosis moeten. Dit zou ik echter wel eerst bij de dierenarts overleggen. Vertrouw je je eigen dierenarts hier niet in, kan je natuurlijk altijd nog bij een ander zijn mening vragen.