Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
the_titan schreef:Een hond moet bij iedereen passen die er mee te maken gaat krijgen. Mijn ouders worden al wat ouder en hebben niet een overdreven mentaal overwicht over honden, t.o.v. mij. Dan wordt de sterkte en gewicht van een hond ietje belangrijker. Daarom zochten we een kleiner formaat, al is dat met een golden nog niet zo merkbaar. Het belangrijkste wat ik zocht was het karakter. Een zeer vriendelijk, wat makkelijk karakter. Ik zocht een huiselijk dier, met een 'vriend' mentaliteit, niet zo zeer met een werkmentaliteit. Een knuffelhond, een echte schoothond als het ware.
Maltezers ed, ja die vallen ook in de groep, maar vallen af door voorkeuren. ik vind deze bvb nerveuzer dan wat ik verkies.
Oorspronkelijk kwam ik dus bij de cavalier, maar die is me afgeraden vanwege de kans op ziekten.
Hoewel een berner sennen een pracht van een hond is en zijn karakter erg goed paste, is zijn relatief korte levensduur een minpunt. Ook zijn relatief grote massa t.o.v. personen met wat mindere fysiek en mentaal overwicht is een punt waar we proberen mee rekening te houden, zijnde door het formaat of door de mentaliteit van de eigenaar te werken. Mijn moeder werd redelijk gemakkelijk meegetrokken door de Berner.
momenteel zitten we dus met een kooiker of een golden in gedachten, met momenteel een voorkeur voor de golden.
stef schreef:Even op de stamboek site zitten bladeren. De rasomschrijving spreekt me wel aan, maar zo op het eerste gezicht vind ik ze wel erg harig
Zet ze toch mijn "te denken lijstje".
Opvallend dat ik hier ook weer epeleptie terug zie komen bij de erfelijke aandoeningen.
Samir schreef:the_titan schreef:Een hond moet bij iedereen passen die er mee te maken gaat krijgen. Mijn ouders worden al wat ouder en hebben niet een overdreven mentaal overwicht over honden, t.o.v. mij. Dan wordt de sterkte en gewicht van een hond ietje belangrijker. Daarom zochten we een kleiner formaat, al is dat met een golden nog niet zo merkbaar. Het belangrijkste wat ik zocht was het karakter. Een zeer vriendelijk, wat makkelijk karakter. Ik zocht een huiselijk dier, met een 'vriend' mentaliteit, niet zo zeer met een werkmentaliteit. Een knuffelhond, een echte schoothond als het ware.
Maltezers ed, ja die vallen ook in de groep, maar vallen af door voorkeuren. ik vind deze bvb nerveuzer dan wat ik verkies.
Oorspronkelijk kwam ik dus bij de cavalier, maar die is me afgeraden vanwege de kans op ziekten.
Hoewel een berner sennen een pracht van een hond is en zijn karakter erg goed paste, is zijn relatief korte levensduur een minpunt. Ook zijn relatief grote massa t.o.v. personen met wat mindere fysiek en mentaal overwicht is een punt waar we proberen mee rekening te houden, zijnde door het formaat of door de mentaliteit van de eigenaar te werken. Mijn moeder werd redelijk gemakkelijk meegetrokken door de Berner.
momenteel zitten we dus met een kooiker of een golden in gedachten, met momenteel een voorkeur voor de golden.
Ik wil toch ergens ook waarschuwen voor de Golden. Wij hebben nu ook een Golden, en de hele buurt vond dat zo'n lieve hond! Hond is heel goed opgevoed (dus naast puppycursus ook jachttrainingen etc; daar is de golden ook op gefokt) en daarom besloten andere mensen in onze buurt ook een Golden te nemen maar helaas: weinig discipline met als gevolg dat ze wegliepen, niet los konden en niet luisterden. Nu zeg ik niet dat dat bij jullie ook kan gebeuren maar ik vind het jammer om te zien dat zulke (relatief) makkelijke honden ook nog enorm verpest kunnen worden... :X
anneliesdj schreef:Stef, wat wil je vooral en wat vooral niet?
Moet de hond waken, blaffen, actief zijn, veel aandacht hebben voor jou of lekker zijn eigen ding doen?
klien schreef:Voor Billy, elke jachthond zou jachtinstinct moeten hebben, maar tegenwoordig fokken ze vaak in twee lijnen: het oude doel, de jacht of meer het huishonden type.
En elke jachthond is ook goed bij je te houden mits je consequent opvoed van jongs af aan en ze heel veel beweging en denkwerk geeft. Elke hond heeft aandacht nodig om leuk en sociaal te worden en te blijven.
Billy20 schreef:klien schreef:Voor Billy, elke jachthond zou jachtinstinct moeten hebben, maar tegenwoordig fokken ze vaak in twee lijnen: het oude doel, de jacht of meer het huishonden type.
En elke jachthond is ook goed bij je te houden mits je consequent opvoed van jongs af aan en ze heel veel beweging en denkwerk geeft. Elke hond heeft aandacht nodig om leuk en sociaal te worden en te blijven.
Tja, zo'n reactie had ik natuurlijk kunnen verwachten.Het lijkt me logisch dat een jachthond jachtinstinct heeft maar het gaat me ook om de mensgerichtheid en de trainbaarheid. Bepaalde jachthonden zijn gewoon minder goed trainbaar en ik geloof niet dat je elke jachthond bij je kunt houden. Als voorbeeld de basset van mijn buren maar ook van de beagle hoor ik het vaak. De basset van mijn buren is gewoon heel eigenwijs en die kan echt niet los hoeveel je de hond ook traint en hoe goed je hem ook opvoedt. Nu is de basset ook niet het type hond waar ik aan zat te denken maar als voorbeeld. Ik denk zelf meer aan: spaniel, setter, duitse staande, enz.