[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:19

Ik zou zeggen, een middenslag poedel. Die past bij vrijwel alle taken. Ze hebben alleen wel humor.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:21

Ohnee, poedels heb ik echt helemaal niks mee :n maar toch bedankt ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:30

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:35

Karakter geen idee, maar t oog wil ook wat ;) en qua uiterlijk vind ik er echt niks aan, no offence voor mensen die ze geweldig vinden ;)
Ik hou wel van bont trouwens qua kleur

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:45

the_titan schreef:
Een hond moet bij iedereen passen die er mee te maken gaat krijgen. Mijn ouders worden al wat ouder en hebben niet een overdreven mentaal overwicht over honden, t.o.v. mij. Dan wordt de sterkte en gewicht van een hond ietje belangrijker. Daarom zochten we een kleiner formaat, al is dat met een golden nog niet zo merkbaar. Het belangrijkste wat ik zocht was het karakter. Een zeer vriendelijk, wat makkelijk karakter. Ik zocht een huiselijk dier, met een 'vriend' mentaliteit, niet zo zeer met een werkmentaliteit. Een knuffelhond, een echte schoothond als het ware.
Maltezers ed, ja die vallen ook in de groep, maar vallen af door voorkeuren. ik vind deze bvb nerveuzer dan wat ik verkies.

Oorspronkelijk kwam ik dus bij de cavalier, maar die is me afgeraden vanwege de kans op ziekten.

Hoewel een berner sennen een pracht van een hond is en zijn karakter erg goed paste, is zijn relatief korte levensduur een minpunt. Ook zijn relatief grote massa t.o.v. personen met wat mindere fysiek en mentaal overwicht is een punt waar we proberen mee rekening te houden, zijnde door het formaat of door de mentaliteit van de eigenaar te werken. Mijn moeder werd redelijk gemakkelijk meegetrokken door de Berner.

momenteel zitten we dus met een kooiker of een golden in gedachten, met momenteel een voorkeur voor de golden.

Ik wil toch ergens ook waarschuwen voor de Golden. Wij hebben nu ook een Golden, en de hele buurt vond dat zo'n lieve hond! Hond is heel goed opgevoed (dus naast puppycursus ook jachttrainingen etc; daar is de golden ook op gefokt) en daarom besloten andere mensen in onze buurt ook een Golden te nemen maar helaas: weinig discipline met als gevolg dat ze wegliepen, niet los konden en niet luisterden. Nu zeg ik niet dat dat bij jullie ook kan gebeuren maar ik vind het jammer om te zien dat zulke (relatief) makkelijke honden ook nog enorm verpest kunnen worden... :X

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:47

Stef; een sheltie? Vrienden van mij hebben er een en die past goed bij je omschrijving. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:16

Even op de stamboek site zitten bladeren. De rasomschrijving spreekt me wel aan, maar zo op het eerste gezicht vind ik ze wel erg harig ;)
Zet ze toch mijn "te denken lijstje".

Opvallend dat ik hier ook weer epeleptie terug zie komen bij de erfelijke aandoeningen.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:29

stef schreef:
Even op de stamboek site zitten bladeren. De rasomschrijving spreekt me wel aan, maar zo op het eerste gezicht vind ik ze wel erg harig ;)
Zet ze toch mijn "te denken lijstje".

Opvallend dat ik hier ook weer epeleptie terug zie komen bij de erfelijke aandoeningen.

Misschien een kortharige schotse collie dan, als een sheltie je aanspreekt? Zijn wel weer een maatje groter. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:39

Stef, wat wil je vooral en wat vooral niet?
Moet de hond waken, blaffen, actief zijn, veel aandacht hebben voor jou of lekker zijn eigen ding doen?

the_titan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:22

Samir schreef:
the_titan schreef:
Een hond moet bij iedereen passen die er mee te maken gaat krijgen. Mijn ouders worden al wat ouder en hebben niet een overdreven mentaal overwicht over honden, t.o.v. mij. Dan wordt de sterkte en gewicht van een hond ietje belangrijker. Daarom zochten we een kleiner formaat, al is dat met een golden nog niet zo merkbaar. Het belangrijkste wat ik zocht was het karakter. Een zeer vriendelijk, wat makkelijk karakter. Ik zocht een huiselijk dier, met een 'vriend' mentaliteit, niet zo zeer met een werkmentaliteit. Een knuffelhond, een echte schoothond als het ware.
Maltezers ed, ja die vallen ook in de groep, maar vallen af door voorkeuren. ik vind deze bvb nerveuzer dan wat ik verkies.

Oorspronkelijk kwam ik dus bij de cavalier, maar die is me afgeraden vanwege de kans op ziekten.

Hoewel een berner sennen een pracht van een hond is en zijn karakter erg goed paste, is zijn relatief korte levensduur een minpunt. Ook zijn relatief grote massa t.o.v. personen met wat mindere fysiek en mentaal overwicht is een punt waar we proberen mee rekening te houden, zijnde door het formaat of door de mentaliteit van de eigenaar te werken. Mijn moeder werd redelijk gemakkelijk meegetrokken door de Berner.

momenteel zitten we dus met een kooiker of een golden in gedachten, met momenteel een voorkeur voor de golden.

Ik wil toch ergens ook waarschuwen voor de Golden. Wij hebben nu ook een Golden, en de hele buurt vond dat zo'n lieve hond! Hond is heel goed opgevoed (dus naast puppycursus ook jachttrainingen etc; daar is de golden ook op gefokt) en daarom besloten andere mensen in onze buurt ook een Golden te nemen maar helaas: weinig discipline met als gevolg dat ze wegliepen, niet los konden en niet luisterden. Nu zeg ik niet dat dat bij jullie ook kan gebeuren maar ik vind het jammer om te zien dat zulke (relatief) makkelijke honden ook nog enorm verpest kunnen worden... :X

Ikzelf zorg er voor dat de basis er in zit. Daar denk ik wel in te kunnen lukken. Op het gebied van loslopen zal wel gewerkt moeten worden, want daar vertrouwde ik mijn berner niet in, enkel als er echt geen enkel kans bestond dat ie overreden kon worden wel. Het punt is dat ik er een zoek die als hij kent wat er van hem verwacht wordt, hij dat ook gemakkelijk van iedereen aanneemt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:41

anneliesdj schreef:
Stef, wat wil je vooral en wat vooral niet?
Moet de hond waken, blaffen, actief zijn, veel aandacht hebben voor jou of lekker zijn eigen ding doen?

Iets waaks mag wel, mits te controleren. Gewoon een gezellig beestje wat we mee nemen samen met onze ouwe sok ;)
Wil misschien wel wat clickertraining doen, en verder gewoon een maatje

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 08:31

Ik ben me aan het oriënteren in de jachthondengroep (geen golden of labrador). Ik zoek een vriendelijke hond die mensgericht is en (redelijk) makkelijk te trainen met een niet al te extreem jachtinstinct.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 09:04

Stef: kijk eens om te oriënteren op de site van de dierenbescherming: http://www.ikzoekbaas.nl/zoek-asieldieren/pagina/1
Als ik lees wat je zoekt, dan kan dat niet gevonden worden in een pup. Sociaal, lief, dat zouden alle pups moeten worden, maar daar moet je uiteraard aan werken. Wellicht zit dé hond voor je andere maatje er gezellig bij en anders kan je ook andere rassen zien.

Voor Billy, elke jachthond zou jachtinstinct moeten hebben, maar tegenwoordig fokken ze vaak in twee lijnen: het oude doel, de jacht of meer het huishonden type.
En elke jachthond is ook goed bij je te houden mits je consequent opvoed van jongs af aan en ze heel veel beweging en denkwerk geeft. Elke hond heeft aandacht nodig om leuk en sociaal te worden en te blijven.

Onze herders krijgen niet alleen verschillend aanbod in wandelingen (lengte/afwisseling in omgeving, wandelen/fiets/naast paard), maar ook wat te doen als apporteren, zoeken van dingen, afgeven van bijvoorbeeld een pen. Geestelijk bezig houden kan ook vermoeiend zijn en kost je vaak niet veel tijd, maar het stompt ze minder af.

Succes met zoeken, want dat is ook best leuk om te doen :j

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 11:00

klien schreef:
Voor Billy, elke jachthond zou jachtinstinct moeten hebben, maar tegenwoordig fokken ze vaak in twee lijnen: het oude doel, de jacht of meer het huishonden type.
En elke jachthond is ook goed bij je te houden mits je consequent opvoed van jongs af aan en ze heel veel beweging en denkwerk geeft. Elke hond heeft aandacht nodig om leuk en sociaal te worden en te blijven.
:j

Tja, zo'n reactie had ik natuurlijk kunnen verwachten. :) Het lijkt me logisch dat een jachthond jachtinstinct heeft maar het gaat me ook om de mensgerichtheid en de trainbaarheid. Bepaalde jachthonden zijn gewoon minder goed trainbaar en ik geloof niet dat je elke jachthond bij je kunt houden. Als voorbeeld de basset van mijn buren maar ook van de beagle hoor ik het vaak. De basset van mijn buren is gewoon heel eigenwijs en die kan echt niet los hoeveel je de hond ook traint en hoe goed je hem ook opvoedt. Nu is de basset ook niet het type hond waar ik aan zat te denken maar als voorbeeld. Ik denk zelf meer aan: spaniel, setter, duitse staande, enz.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 11:11

Billy20 schreef:
klien schreef:
:j

Tja, zo'n reactie had ik natuurlijk kunnen verwachten. :) Het lijkt me logisch dat een jachthond jachtinstinct heeft maar het gaat me ook om de mensgerichtheid en de trainbaarheid. Bepaalde jachthonden zijn gewoon minder goed trainbaar en ik geloof niet dat je elke jachthond bij je kunt houden. Als voorbeeld de basset van mijn buren maar ook van de beagle hoor ik het vaak. De basset van mijn buren is gewoon heel eigenwijs en die kan echt niet los hoeveel je de hond ook traint en hoe goed je hem ook opvoedt. Nu is de basset ook niet het type hond waar ik aan zat te denken maar als voorbeeld. Ik denk zelf meer aan: spaniel, setter, duitse staande, enz.

Het was niet bedoeld als een nare opmerking hoor, sorry als dat zo over komt. Ik zie tegenwoordig zelfs valse Golden Retrievers omdat die niet pupklaar zijn opgevoed. Vandaar de opmerking ;)

En ja, meute honden als beagles en Bassets zou ik overslaan. Een hond als een Duitse staander of een Weimaraner vind ik zelf prettige honden of een Munsterlander. Gezellige honden sociale honden, je ziet ze ook wat minder dan de retrievers momenteel en daarmee hoop ik ook op wat minder doorfokproblemen.
Setters is wat onrustiger en misschien toeval, maar daar heb ik in de omgeving al aardig wat leed mee gezien in de vorm van kanker :(

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 11:13

Ik zou ook heel graag een hond willen hebben. Ik zou alleen wel wat advies kunnen gebruiken wat het beste bij ons in huis past.

Wij hebben een hof met een grote tuin, binnenplaats en schuren.
De hond moet met paarden, kinderen (jongste is 9) en de kat overweg kunen.
Ik wil hem/haar ook graag met uit rijden nemen. Er zit hier veel wild (vossen, herten, wilde zwijnen, konijnen enz.) het jachtinstinct moet dus minimaal zijn.
De hond moet in de middenmaat vallen.
Het kan wel eens voorkomen dat we een paar uurtjes van huis zijn, als zal dit niet heel vaak gebeuren, meestal is er wel iemand aanwezig.

Mijn buurvrouw heeft een kruizing tussen een labrador en een appenzeller, qua maat ideaal en een gouden karakter.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:57

T is weer een boerenfox geworden ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:11

Leuke hondjes Stef, veel plezier ermee.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:38

Stef: Wat vind je van een Border Terrier? Het zijn vriendelijke, altijd vrolijke hondjes, ook makkelijk voor kinderen, wel actief, maar goed te trainen en in huis vind ik ze heerlijk rustig. Ik heb een 3 jarige border overgenomen via een fokker, en het is een ontzettend makkelijke hond, heerlijk dier eigelijk. Wat betreft ziektes moet je vooral letten op de zgn 'trilziekte' maar een ervaren goede fokker zorgt dat zoiets er niet in komt, toen ik mijn hondje ging opgehalen werd dat er nog bijgezegd dat hij daar vrij van was.
edit: zie net dat het een foxje geworden is
Billy: ik heb zelf een Duitse staande draadhaar, over het algemeen zijn de draadharen het zachtste van karakter, minder zenuwachtig, maar wel flink wat karakter erin. De Cesky fousek is daar veel makkelijker in naar het schijnt. Dus mss is dat iets om even naar uit te kijken?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 09:40

dom dom, maar ik had dit topic geopend :
[BB] Welke hond past voor ons?
Dus ik stel mijn vraag hier nog eventjes :)
Ik heb al jaren honden, heb dierverzorging gedaan, werk momenteel zelf in een dierenwinkel, en toch kom ik idd met deze vraag

Ikzelf ben een echte hondenmens, kan de meeste honden en karakters wel aan (maar ben niet zo aan slome honden zoals bv een basset)
Mijn vriend is een echte kattenmens, kan rustig uren liggen kroelen en doen (kan ik dan weer niet)
Nu is het zo dat wij momenteel op een klein appartement wonen, en ondertussen een britse korthaar en een heilige birmaan hebben.
Nu hebben we een aanbod gekregen om misschien naar een groter appartement te kunnen wonen. (aparte keuken, grote zitplaats, hal, badkamer, 3 of 4 slaapkamers, gigantisch (omheind) balkon)
Het appartement ligt op een soort industrieterrein boven een winkel, langsachter is een grote parking.Hier in belgie is het zowiezo niet de gewoonte om een hond 4 X per dag uit te laten, dit is ook niet de bedoeling. Het appartement heeft dus de afmetingen van een gemiddeld huis, met als voordeel dat de slaapkamers op dezelfde verdieping zijn (een gebruik als slaapkamer, een als kattenkamer, en een als opbergruimte/wasplaats/hobbyruimte) en de dieren toegang hebben tot die slaapkamers (katten kunnen het niet hebben als er deuren dicht zijn)
het balkon heeft de ruimte van een redelijke afmeting tuin (weet nog geen afmetingen)

Ikzelf heb flexibele uren, de hond zal drie dagen per week langer "alleen" (met de katten dus) zitten. (ik werk drie dagen per week van 9.30-19, dus ben van 8-20 weg), de andere dagen heb ik vrij of kortere dagen.
Mijn schoonmoeder wil een van die dagen langskomen om te wandelen. de vrouw van mijn schoonvader zal in de winkel onder ons werken. Dus op de lange dagen is het mogelijk dat de hond tussendoor eventjes buitengelaten wordt.

ikzelf neig eerder naar stoerdere rassen (amstaff), vriend eerder naar herdershonden (mechelaar, tjech, terveuren).
Nu, herders vallen zowiezo af, onze tuin is niet groot genoeg, en we hebben geen tijd om meerdere keren per week intensief te gaan trainen (hondenschool oid).
We zoeken dus een ras die wel vrij "actief" is (in de zin, kan het wel aan om in het weekend 2-3 uur mee te gaan wandelen, kan die dan fijn mee met de paarden), een groter ras (ook met oog voor als hij mee gaat met de paarden), weinig vachtonderhoud, maar geen werkhond (herder,border).
Een beetje stoerder zou wel fijn zijn voor mij kwa veiligheidsgevoel (vaak savonds alleen in een industrieterrein, met een winkel met dure spullen onder me).

Asielhonden vallen op het eerste gezicht af (we willen niet dat de katten als barf dienen). Ofwel dat effectief bewezen is dat ze goed met katten en mensen omkunnen (kwestie als schoonmoeders eens gaan wandelen ermee, hebben bij mijn ouders een berner uit het asiel, en schoonmoeder heeft een mechelaar uit asiel, en beide zijn beetje gestoord en hebben angstagressie). Dus voorkeur is wel effectief een pup/jonge hond.

Kwa omheining van het balkon: we willen uiteraard vermijden dat hondlief naar beneden springt, aan welke eisen moet een hondproof omheining voldoen? (hoogtes?)
Heeft iemand ervaring met aanleg van een hondentoilet?

Er zijn in het topic al enkele reactie's gekomen, oa over het uitlaten en de oppervlakte.
ik ben drie dagen per week 12 uur gaan werken, dit wil niet zeggen dat hij effectief drie dagen alleen zit.
(mijn schoonmoeder komt de woensdag minstens een uur wandelen, de andere twee dagen zal de vriendin van mijn schoonvader de hond kunnen buitenlaten, of misschien zelfs mee wandelen; in de zomerperiode kan hij vrij in en op het balkon (met een goede afsluiting uiteraard)

in belgie is het niet zo de gewoonte zoals in nederland dat een hond drie maal per dag uitgelaten wordt. Meestal doen ze hun behoefte in de tuin, en wordt er naar een wandeling per dag gegaan.ik weet niet wat jullie verstaan onder uitlaten? (aan de leiband naar buiten voor de behoefte, of effectief een lange wandeling?)
Daarnaast is de gehele parking achter de winkel afsluitbaar, en is er de mogelijkheid dat hij savonds (of misschien zelfs snachts, in de zomer, afhankelijk of de hond dat wil of niet) daar kan rondlopen, dan hebben we het over een 1000 m²)

Ons balkon zal zeker 10*10 zijn, maar dat moeten we dus nog nader bekijken.
Amstaff valt idd af want vriend ziet die niet graag, herders wegens hun werkdrang. Golden en labrador zijn mijn stijl niet.
de berner van mijn ouders heeft een leuk karakter (kan mee op langere wandelingen, maar vind het ook niet erg als hij een weekje niet wandelt, heeft uiteraard wel een grote tuin ter beschikking)
Maar ik neig eerder naar geen langharige hond (Moest hij eventueel snachts buitenlopen, is een kortharige wel gemakkelijker in onderhoud)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:28

@duhelo,vergeet niet dat de hond veel trappen zal moeten lopen. Dat kan lang niet elk ras aan oa vanwege de combinatie hoog gewicht en zwakke heupen (zoals de berner senner). Ik zou voor een dier gaan dat je, mocht hij ziek zijn of toch last krijgen van gewrichten, door jou de trap opgetild kan worden. Dus iets van max 15 kilo?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:48

Duhelo, ik denk dat jij juist geen jonge hond moet nemen maar een oudere, een pup kun je echt geen 3 dagen 12 uur lang alleen laten.
Toevallig heb ik hier een hond in opvang zitten die aan al je wensen lijkt te voldoen, het is een amstaff reu van 7 jaar, nog lekker actief, speels en gaat graag mee fietsen. Hij kan heel goed met katten, kinderen en andere mensen, is rustig in huis en kan alleen zijn.
Klinkt ideaal voor jullie.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:54

Ik moet hierbij heel erg aan bijvoorbeeld de shiba denken... Geen idee of je dat leuk vind? Grotere variant is eventueel de akita, maar dan zul je idd moeten rekening houden met trappen...

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:07

Wat ben je nog meer van plan met de hond duhelo? Een hond moet je namelijk ook bezig houden, geestelijk en lichamelijk. Aangezien je zegt dat je weinig tijd hebt om bijvoorbeeld op cursus te gaan, vraag ik me af hoeveel tijd je een hond dan te bieden hebt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:10

trappen is geen probleem, als het goed is hebben we een lift :)

anneliesdj: dank voor je aanbod, echter kunnen we pas in mei gaan kijken naar het huis, dus wss er pas tegen de zomer erin.
Kwa herplaatsers heb ik gemengde gevoelens (toen ik nog bij mijn ouders woonde hebben we een berner uit het asiel gehaald, en die is toch op bepaalde vlakken kapot (erge angstagressie, vooral tegenover vreemde (mannen). Vaak hyperkinetisch zonder redenen, heeft vaak rare gedragingen. Schoonmoeder heeft een mechelaar uit het asiel, die heeft ook de neiging om zonder echte redenen te happen, is agressief tegenover vreemden.)
ALS we een herplaatser nemen dan moet die 100 % zeker vriendelijk zijn tegen andere huisdieren, mensen en kinderen (heb twee erg jonge neefjes die regelmatig langskomen)

Shiba is ook niet echt mijn ding, die zijn nogal vaak erg eigenzinnig.

@ Kimbers: we hebben geen "tijd" voor cursussen omdat die niet combineerbaar zijn met mijn werkuren (ik train graag met clicker, daar zijn er echter enkel op woensdagavond cursussen, en ik werk tot 19 uur, dus ik haal de lessen niet. Ik heb echter wel jaren gaan trainen met mijn cavalier (stond met haar klaar om wedstrijden te beginnen, dus brevet gehaald, maar toen sloot de hondenschool ,en ben dan overgegaan naar recreatief trainen en wandelen. Ze heeft dan gezondheidsproblemen gekregen, ondertussen is ze 9 jaar, en moeten we ons beperken tot blokjes rond)

Als ik het goed begrijp van schoonvader zou de hond tijdens de sluitingsuren van de winkel op het hele terrein mogen lopen (totaal incl gebouwen 2000 m²)
Tijdens openingsuren (die zijn nog niet duidelijk, nu is de winkel open van 14-18 denk ik) zou hij binnen moeten of eventueel in een kennel.
In principe gaat het eropneer komen dat de vrije tijd die ik heb hij eigenlijk mee mag met mij.(veel van mijn vrije tijd is bij de paarden, het zou heel erg fijn zijn als hij mee kan naar daar, en op buitenrit mee kan.) Dan zal hij (wanneer volgroeit uiteraard) wel aan de nodige km's en beweging raken.
Schoonmoeder heeft ook al aangeboden om eens per week een lange wandeling te maken ermee (en vaak in de weekends kunnen we met de hele bende op stap)
Sociale contacten met andere honden kan hij krijgen met de honden van mijn ouders (en misschien met tijd een tweede hond erbij)
Daarnaast wil ik ook dat de hond wel de basisopvoeding heeft (netjes aan leiband lopen aan de voet, aan de voet zitten, liggen, blijven, onderbreking, zit voor, plaats, etc) en los kan lopen (en onder appél staat).
ik werk in een dierenspeciaalzaak, heb ook al een legio van denkspelletjes voor honden liggen. :D

mijn werkuren zijn:
ma 13-19
dinsdag vrij
woe,don en vrij 9.30-19
zat eens op twee 9.30-19 (dan is vriend thuis), andere week vrij
zondag vrij