Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 00:41

zonnebloem18 schreef:
Evi84 schreef:

Neen, ik niet. Er is hier echter iemand in dit topic geweest die ervaring had met chipreaders die door draadkooien de chip kunnen aflezen.

Dat is mooi, maar mijn ervaring is dat die gewoon niet bestaan. Ik heb een andere gebruiker in dit topic ook al gevraagd welke ik dan zou moeten hebben, maar dat was de chiplezer die we al in gebruik hebben en een variant daarop met dezelfde techniek. Als we dan volgens sommige slecht materiaal gebruiken wil ik graag weten wat we dan wel moeten gebruiken. Een chiplader die werkt met een vangkooi zou echt ideaal zijn namelijk.

techniek veranderd ook niet... die is altijd hetzelfde.
de 2e variant is voor anderen en had je ook gezegd dat die andere schijnbaar al 2 varianten heeft, nl tot max 10 cm uitlezen en tot 25 cm lezen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 00:47

zonnebloem18 schreef:
[ Video ]
Even een filmpje van YouTube, maar dit is hoe de gemiddelde wilde kat reageert in een kooi. Daarbij kan je even niet eventjes de kooi even een stukje open doen want dan ben je ze kwijt en krijg je ze nooit meer.

Ze doen anders wel het deurtje open... reader er bij tussen en voilà... chip gelezen.... of eerst de reader erin kat erover en klaar....
Of van ene metalen draadkooi in plastic kooi :)*

Want je vingers wil je dan niet in die vangkooi steken (had ik me al eerder bedacht bij een foto van een vangkooi, maar had maar even zelf bedacht dat er misschien een soort van draag ding was om die kooi met kat te verplaatsen.

LukieBradley

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 00:56

Ik ben blij dat beert hierboven exact uit legt hoe dierenlot werkt.
Ik wist het wel maar had even de kracht niet het uit te typen.
Stichting van een vriendin word er ook door gesteund en rijden er een ambulance van.
Zodoende vind ik dat ze fantastisch werk leveren aan de kleine stichtingen die het lastig hebben vaak:)

Maar goed het ging hier om een kat toch :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 01:01

Shadow0 schreef:
In de reclames op National Geographic vragen ze om donaties.

Op TLC en Animal Planet ook.
En ik heb me daar al eens flink over verbaasd, want wat duren die reclames lang! Ze hadden er een van ruim twee minuten. Kwam geen einde aan!
Dat moet toch een vermogen kosten? Kunnen ze dat geld niet beter in de dieren investeren?

Dit totaal off-topic trouwens want ik dacht dat het hier voor ts niet verder om DierenLot gaat.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 01:07

@Cayenne, same, ik dacht altijd dat ze die zendtijd misschien wel gratis kregen van NGC/TLC/AP omdat ze een goed doel zijn? Maar das puur mijn persoonlijke idee achter de lange duur (en goedgelovigheid wellicht).

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 02:13

Haarbal schreef:
@Cayenne, same, ik dacht altijd dat ze die zendtijd misschien wel gratis kregen van NGC/TLC/AP omdat ze een goed doel zijn? Maar das puur mijn persoonlijke idee achter de lange duur (en goedgelovigheid wellicht).

Even het jaarverslag van Dierenlot erbij gepakt en het is vrees ik niet gratis;
Afbeelding
Sowieso best interessant om het jaarverslag van zo’n organisatie eens te bekijken. Sorry ook offtopic :o

Edit: wat ze hier precies aan uitgeven wordt niet exact genoemd helaas, het kan ook in meerdere categorieën van hun staat van baten en lasten toelichting vallen..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 08:49

Ibbel schreef:
Overigens, over wie betaalt de kosten hè... Wie betaalt de DB als iemand melding maakt van een paard dat tot over z'n oren in de bagger zou staan en niet te vreten en te drinken zou hebben? DB komt langs, praat met eigenaar, ziet prima verzorgde Shetlander in minimale modder staan, met een gevuld hooinet en gevulde drinkbak, en constateert dat het een loze melding was. Dan hoeft de eigenaar van de Shetlander toch ook niet voor het bezoek van de DB te betalen? En die maakt dan toch ook z'n kilometers voor dat huisbezoek?

Als het goed is kan je niet meer rechtstreeks meldingen doen bij de DB of de AID, alles is samen gebracht onder 144. Die geven je melding door aan de dierenpolitie en als die er niet verder uit komen gaat het naar de DB omdat die daar weer boven staan. Als het om een bedrijfsmatige verwaarlozing gaat bij bijv. een paardenhandelaar gaat het naar NVWA.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 08:51

5 dagen verder en de klok loopt...
Ondertussen...

#spannendverhaaldit! :D
Zou t een goeie ontknoping worden ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 08:52

Ik vraag mij vooral af waarom de chip van de kat niet gelijk ter plaatse is uitgelezen, dan hadden ze gelijk kunnen zien dat de kat daar woont (de chip was immers geregistreerd) en hadden ze hem niet mee hoeven nemen. Er zijn inderdaad chiplezers die op afstand lezen, en al hadden ze hem na het uitlezen op het asiel (oliebol, gevangen voor zn huis! Foutje!) bij de volgende route (stiekem) terug gezet, dan had niemand er wat van geweten!

Succes TS, ik volg voor de afloop!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-01-18 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 08:56

Shanna, dat schijnt blijkbaar niet te gaan in een vangkooi
(hier zijn zeker al 30+ berichten over geplaatst)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 08:57

Dorine92 schreef:
Winged schreef:
Heb je eigenlijk al contact gehad met de buren ts?

Jazeker dat zijn vet leuke mensen dus ben daar ff op de thee geweest. Ze zeiden dat de kat na 2 weken weer wordt teruggezet als hij niet (tegen betaling) zou worden opgehaald

Zullen we gewoon bij het onderwerp blijven ipv hoe dierenorganisaties hun geld ontvangen en uitgeven?

Ik kan mij niet voorstellen dat het asiel zo'n dier weer terug zal zetten? Je gaat toch niet aan de ene kant zwerfdieren proberen te vangen, maar ze daarna weer uitzetten na 2 weken? Dat lijkt me heel onlogisch.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 08:58

Cer schreef:
5 dagen verder en de klok loopt...
Ondertussen...

#spannendverhaaldit! :D
Zou t een goeie ontknoping worden ??

Het weekoverzicht? :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:06

Nou ik zat zo eens globaal te lezen en volgens mij is er nu:

- ongeveer een gelijke verdeling tussen de twee "kampen"

Volgens mij is de samenvatting:
Kat liep als boerderijkat in een 'boerderijwijk', was verwilderd, zag er stoffig uit en liep mank.
De buren (van enige meters/kilometers) verderop hebben melding gemaakt van een zwerver en iemand (DA / DB / Dierenambulance / Asiel / een combinatie van voorgaande) hebben het dier eerst weken gevoerd en toen gevangen.

- er is herhaaldelijk gevraagd of de kat gechipt was.
- er is al herhaaldelijk gezegd dat dat zo was

- er is een discussie gaande over een chip uitlezen door een metalen/plastic vangkooi heen, vanaf afstand met een lezer op een stokje of van dichtbij met ovenhandschoenen aan.

Er is uiteengezet waarom de organisatie die de kat heeft, wel of niet recht heeft op een vergoeding.
Er is ondertussen waarschijnlijk sprake van twee soorten vergoedingen die wel of niet betaald moeten worden:
1 - de vangkosten
2 - de verzorgkosten

De eigenaar van de kat heeft tot nu toe
- 1x gebeld
hierin werd gemeld dat er kosten betaald moeten worden, hierover is discussie ontstaan
- 2x gemaild
en nog geen reactie gehad van het asiel op de emails

Er is ondertussen ook besproken hoe je dieren moet beoordelen op gezondheid, of dierenbeschermende organisaties stichtingen of commerciele bedrijven zijn, hoe die aan hun geld komen, wat voor mensen er werken en hoe goed/slecht die in hun werk zijn.
Verder zijn ook de paarden, ponies en honden besproken.

Oh ja, de vraag is ook of het dier, als deze te lang zit:
- teruggeplaatst wordt
- herplaatst wordt (maar dat kan alleen weer op een boerderij want een wilde kat krijg je wel/niet weer tam)
- geëuthanaseerd wordt
- doodgeschoten wordt (want jagers mogen wel/niet katten afschieten)

Nogal wat mensen vinden er wat van, maar niemand weet precies hoe het zit eigenlijk.

Mis ik dan nog wat?
Laatst bijgewerkt door Cer op 15-01-18 09:11, in het totaal 2 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:07

[quotatBenIkNou"]
Dorine92 schreef:
Winged schreef:
Heb je eigenlijk al contact gehad met de buren ts?

Jazeker dat zijn vet leuke mensen dus ben daar ff op de thee geweest. Ze zeiden dat de kat na 2 weken weer wordt teruggezet als hij niet (tegen betaling) zou worden opgehaald

Zullen we gewoon bij het onderwerp blijven ipv hoe dierenorganisaties hun geld ontvangen en uitgeven?

Ik kan mij niet voorstellen dat het asiel zo'n dier weer terug zal zetten? Je gaat toch niet aan de ene kant zwerfdieren proberen te vangen, maar ze daarna weer uitzetten na 2 weken? Dat lijkt me heel onlogisch.[/quote]
Jawel alleen vaak worden ze gecastreerd of gestirelliseerd terug gezet..
Laat dat bij ts al het geval zijn.

Een erfkat maak je echt niet blij met een rijtjeshuis ookal mag hij daar naar buiten.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:10

Een paar weken geleden waren buren een kat kwijt. Die later opdook op de fb pagina van het dierenasiel. Gevonden in onze eigen straat, waar die kat dus altijd loopt. Mochten ook betalen om hun kat terug te krijgen.

Aan de hand van die situatie vroeg ik mij dus af: Wie bepaalt er of een kat zijn standaard rondje loopt of vermist/verdwaald is :')?

Heb nu 2 keer een loslopende hond gehad die ik mee naar huis heb genomen en de baasjes heel blij waren toen de vermiste hond gevonden was. Maar bij een loslopende kat denk ik niet: 'goh die neem ik mee en breng ik naar het asiel/ik bel het asiel'.

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:19

Succes TS.
Ik heb wel het topic gelezen(deels dan haha) maar mijn buren hebben precies hetzelfde gehad.
Kat in de straat gevangen (en dit was een tamme huiskat) en moesten ook betalen om de kat terug te krijgen.
Hebben ze niet gedaan en wat dagen gewacht tot het asiel belde om haar op te halen zonder kosten want de kat was moeilijk te herplaatsen.

Hoewel ik persoonlijk mijn kat meteen was gaan halen begrijp ik ook dat als je kat in je straat word weg gehaald dat je dan echt even wacht en niet zomaar gaat betalen.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:31

Artimes schreef:
Succes TS.
Ik heb wel het topic gelezen(deels dan haha) maar mijn buren hebben precies hetzelfde gehad.
Kat in de straat gevangen (en dit was een tamme huiskat) en moesten ook betalen om de kat terug te krijgen.
Hebben ze niet gedaan en wat dagen gewacht tot het asiel belde om haar op te halen zonder kosten want de kat was moeilijk te herplaatsen.

Hoewel ik persoonlijk mijn kat meteen was gaan halen begrijp ik ook dat als je kat in je straat word weg gehaald dat je dan echt even wacht en niet zomaar gaat betalen.

Ik heb jaren lang in een dierenasiel gewerkt. Het is somsbest lastig om te beoordelen welke kat nog wel en welke geen baasje meer heeft. (de meest gezonde/leuke katten waar nooit een eigenaar voor komt) Bij ons was het wel altijd zo dieren worden bij vangst door dierenambulance meteen gecontroleerd op chip. Is die aanwezig en geregistreerd word er contact opgenomen en word het dier thuisgebracht. Een niet gechipte of niet geregistreerde, dan gaat het dier gewoon naar het asiel en heeft eigenaar 2 welen de tijd om zich te melden. Bij ons was de regel wel, is de eigenaar bekend mag het dier niet meer na 2 weken herplaatst worden. Pas na meerdere aanmalingen naar de eigenaar toe. Als dier dan nog niet opgehaald is kan het dier herplaatst worden.

Vooral is het dus belangrijk om het dier gechipt en goed geregistreerd te hebben. Dan sta je als eigenaar meer in het recht.

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 10:13

Cer schreef:
<Samenvatting>

Mooie samenvatting! :D Over en weer is ook nog een half wetboek gedeeld... maar dan zijn we nog even bezig als we dat willen samenvatten :')

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 10:23

Mjetterd schreef:
Een paar weken geleden waren buren een kat kwijt. Die later opdook op de fb pagina van het dierenasiel. Gevonden in onze eigen straat, waar die kat dus altijd loopt. Mochten ook betalen om hun kat terug te krijgen.

<KNIP>

Absurd

Artimes schreef:
Succes TS.
Kat in de straat gevangen (en dit was een tamme huiskat) en moesten ook betalen om de kat terug te krijgen. <KNIP>

Absurd deel 2.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 10:25

Cer schreef:
Nou ik zat zo eens globaal te lezen en volgens mij is er nu:

- ongeveer een gelijke verdeling tussen de twee "kampen"

(...)

Ik mag toch hopen dat je ook nog een derde kamp hebt opgezet, namelijk het kamp 'ik ben niet voor maar ook niet tegen TS'-kamp.

Koosnaamloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 10:26

67 pagina's verder en de kat zit op maandag nog steeds in asiel..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 10:27

Jolien87 schreef:
Ik mag toch hopen dat je ook nog een derde kamp hebt opgezet, namelijk het kamp 'ik ben niet voor maar ook niet tegen TS'-kamp.

Staat dat erbij? :+

Er staat wel "Ben ik nog wat vergeten?"... blijkbaar ben ik nog wat vergeten :j
Mea Culpa..

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 10:31

Koosnaamloos schreef:
67 pagina's verder en de kat zit op maandag nog steeds in asiel..

5 dagen verder en ik zit nog steeds op bokt. :+

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 10:38

Ik heb alles meegelezen, maar wil even vanuit mijn ervaring als dierenambulance medewerker reageren. Als wij namelijk een melding kregen over een loslopende kat reden we niet, kat moest altijd eerst gevangen zijn. Als de kat dan gevangen was, was altijd stap 1 de chip lezen en de huisdiercentrale te bellen om te kijken of de chip geregistreerd is. Als er gelijk een eigenaar bekend was belden we die en brachten we de kat terug. Ik vind het dus sowieso vreemd dat dit niet gebeurt is, al zullen dierenambulances mogelijk allemaal anders werken. Alleen had die werkwijze wel dit hele gedoe gescheeld. Klant heeft kat gewoon gechipt, dus ze hadden de kat direct weer thuis kunnen brengen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 10:40

Maar volgens sommige hier is die chip readen bij een wilde kat zo ongeveer onmogelijk en is naar de maan op en neer vliegen nog gemakkelijker.
Hoe konden jullie dit dan wel?