Het Konijnentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 18:31

Denk dat dat te klein wordt. Vlaamse Reuzen zijn groot.. en dan echt groot. Tenminste als je raszuivere dieren hebt. Sommige mensen onderschatten dat. Denk dat je een konijn uit het andere topic wil nemen. Dan.. konijnen mogen pas vanaf 8 weken bij elkaar weg, maar het meisje wil ze nu al met 6 weken weghebben..., zou dus wel eventjes opletten met koppelen... we koppelen zelf namelijk pas met 4 maanden omdat jonge konijnen de rangorde niet snappen en zich niet kunnen verdedigen.
Daarnaast zou ik zeker voordat het konijn 12 weken is het geslacht zeker laten dubbelchecken! Aangezien ze daar bekeken worden door een vriendin...

Afbeelding
Afbeelding
Vooraan is geen dwerghangoor. Dus ook al een grotere hangoor.

Moonfight

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 18:36

Ik denk wel dat het nacht hok te klein is. Alle dieren moeten er tegelijk inpassen... Ik zie dat niet gebeuren :+

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 18:50

Als ze 24/7 in de tuin kunnen lopen, dan zou het prima kunnen. Anders is het echt véél te klein..

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 18:56

Laptopmuis.... is de bovenste een echte ? Kunnen vlaamse reuzen zo groot worden?

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 18:57

Faniek schreef:
Kunnen ze dag en nacht in de hele tuin lopen?

nee wel heel de dag door snachts gaan ze in de ren en hun nacht hok

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 18:58

Dan is het zeker niet groot genoeg... 's Nachts zijn konijnen juist het actiefst (dan gaan de mijne juist naar buiten, staan ze ook niet in de weg als je er langs moet).

Hoe groot is de ren anders? Want dan heb je er 1 konijn in zitten, 1 kruising Vlaam en 2 vlaamse reuzen?

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 19:00

Nimfee schreef:
Dan is het zeker niet groot genoeg... 's Nachts zijn konijnen juist het actiefst (dan gaan de mijne juist naar buiten, staan ze ook niet in de weg als je er langs moet).

Hoe groot is de ren anders? Want dan heb je er 1 konijn in zitten, 1 kruising Vlaam en 2 vlaamse reuzen?

bedoel je de ren die onder het hok zit ?
en er komt 1 reus in en 2 kruisingen

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 19:04

Ok drie konijnen dus. Ik zou uitgaan van twee vierkante meter voor 1 vlaamse reus en 2 vierkante meter voor de andere twee konijnen, ik zou uit gaan van 4-5 vierkante meter als permanente huisvesting en het rondlopen in de tuin zien als een extra optie voor meer ruimte (wat ik dus ook doe met mijn konijnen). Konijnen moeten namelijk echt grote permanente huisvesting hebben, anders kunnen ze gaan knokken door frustratie (althans dat is mijn ervaring.... ik heb zelfs een konijn gehad die zichzelf maar ging kaal plukken door verveling!).

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 19:12

Nimfee schreef:
Ok drie konijnen dus. Ik zou uitgaan van twee vierkante meter voor 1 vlaamse reus en 2 vierkante meter voor de andere twee konijnen, ik zou uit gaan van 4-5 vierkante meter als permanente huisvesting en het rondlopen in de tuin zien als een extra optie voor meer ruimte (wat ik dus ook doe met mijn konijnen). Konijnen moeten namelijk echt grote permanente huisvesting hebben, anders kunnen ze gaan knokken door frustratie (althans dat is mijn ervaring.... ik heb zelfs een konijn gehad die zichzelf maar ging kaal plukken door verveling!).

wat ik al schreef het hok is echt groot en ze komen alleen savond laat er in en gaan er ook weer heel vroeg uit
en dan hebben ze een grote uin tot hun beschikking waar ze overal mogen lopen

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 19:16

Het hok is idd groot, maar ik twijfel of het groot genoeg is voor 3 konijnen waaruit het ook nog bestaat uit twee vlaamse reuzen (en een kruising ervan). Hoe groot is het hok precies?

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 19:17

Nimfee schreef:
Het hok is idd groot, maar ik twijfel of het groot genoeg is voor 3 konijnen waaruit het ook nog bestaat uit twee vlaamse reuzen (en een kruising ervan). Hoe groot is het hok precies?

moet ik even na meten

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:02

Nagano schreef:
wat ik al schreef het hok is echt groot en ze komen alleen savond laat er in en gaan er ook weer heel vroeg uit
en dan hebben ze een grote uin tot hun beschikking waar ze overal mogen lopen

Sorry, maar dat hok wat je daar hebt staan is veel en veel te klein om 3 konijnen met een Vlaamse Reus in op te sluiten.
Het hok is 1.98x0.75 en dat is nog geen 2m2...
Een Vlaam heeft minimaal 3m2 nodig alleen... Je vergist je echt in hoe groot een vlaam is.. languit liggend zijn ze al meer dan een meter lang.
Dit hok heb jij?
http://www.marktgigant.nl/tweedehands/d ... ts_detail/

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:26

wemkelover schreef:
Laptopmuis.... is de bovenste een echte ? Kunnen vlaamse reuzen zo groot worden?

Vlaamse Reuzen zijn groot. Je moet ze eigenlijk in het echt hebben gezien om een oordeel te geven.
Op foto's lijken ze namelijk klein.
Het konijn op de foto van de man is een echte vlaam.

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:25

Morgenochtend wordt Irano verdooft om tandjes bij te slijpen,
was volgens mij toch nodig, mijn veearts voor mijn paarden ernaar laten zien,
die dacht dat het misschien ook wel mogelijk was.
Zijn vrouw doet kleine huisdieren, ik mag bij de 'handeling' blijven,
ben benieuwd :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:40

Ik heb echt oversekste nijntjes!

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:48

maroescha schreef:
Ik heb echt oversekste nijntjes!

_O-

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:55

ik lees al tijden mee. En misschien hebben jullie tips.

Mijn konijnen zijn zindelijk en doen het op een kattenbak met deksel en deurtje daar in liggen stro korrels. Nu graven ze deze korrels continu uit hun bak. Wat moet ik nu? me hele kamer ligt er mee vol.

Ik begrijp dat ze behoefte voelen om te gaan graven. En wil ze ook een zandbak geven als dat nodig is. Maar waar moet ik het dan in stopen zonder dat ze het er weer uit graven?

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 22:01

Bak hoog genoeg maken? :/
Dan moet je ze er wel zelf inzetten en uithalen.

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 22:29

Laptopmuis schreef:
wemkelover schreef:

Vlaamse Reuzen zijn groot. Je moet ze eigenlijk in het echt hebben gezien om een oordeel te geven.

Grote hangt ook af van voedster of ram en de bouw van het konijn.
Heb een vlaam zitten en is vrij 'dik' en groot en haar zusje had een sportief lichaam.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:25

Laptopmuis schreef:
wemkelover schreef:

Vergeet niet dat dat een Duits gefokte vlaam is. Daar zijn de konijnen vaak wat groter. Maar verder met ik het eens...ze zijn enorm met hun 8, 5 kilo

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:00

Tianbelli schreef:
Bak hoog genoeg maken? :/
Dan moet je ze er wel zelf inzetten en uithalen.

Het is een idee alleen zijn ze dan afhankelijk van mij. Dat vind ik onwenselijk heb ze graag onafhankelijk

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 07:18

Denise1984 schreef:
Laptopmuis schreef:

Vergeet niet dat dat een Duits gefokte vlaam is. Daar zijn de konijnen vaak wat groter. Maar verder met ik het eens...ze zijn enorm met hun 8, 5 kilo

Duitse vlamen zijn echt niet anders dan NL vlamen hoor. Heb gewoon NL gefokte gehad van 10, 9 en 8.5 kg. Echter ook van 5.5 á 7 kg en deze laatste groep heb ik het liefst. Deze worden gewoon het oudst. Die enorm grote, grove, zware vlamen zijn fantastisch om te zien maar de gezondheid laat vaak veel wensen over, echt oud zijn ze hier nog niet geworden. Die poten krijgen het zo zwaar dat je ze eigenlijk niet eens normaal bewegingsvrijheid kan geven want dan gaan ze weer makkelijk sore hocks ontwikkelen.

Daarnaast moet je maar eens op MP kijken. Vlaamse reuzen zijn ongeveer 25 euro. Duitse reuzen rond de 50 euro en dan alleen maar voor de naam want super groot zijn ze vaak niet en meestal is het dan nog dat pa OF ma zo'n 'geweldige' Duitse vlaam is en daarom moet je er zoveel van betalen. Onlangs gereageerd op een advertentie van iemand die ze te koop had en gevraag naar de gewichten. KReeg ik te horen dat ze van die karl nog wattes uit Duitseland waren met de tatoeages erbij. De ram was 5 kg en de voedster 4 kg. Beiden uitgegroeid maar de jongen zouden echt enorm worden :+ :+ :D 50 euro a.u.b.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 07:20

en dan heb je nog 2 typen vlaam. Heb hier het korte type wat niet zo'n lange rug heeft maar wel weer breed gebouwd is en dus nog steeds zo'n 6 kg weegt en had hier ook een type met veel langere rug wat dan weer makkelijk 8 á 10 kg woog. Bewust zal ik die langere type vlaam niet meer nemen vanwege het gewicht en de lengte van de rug krijgt de rug het te zwaar voor de kiezen (ik hanteer regelmatig zeker als er een aai project is)

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 07:54

Als je kleine konijnen hebt kun je voor het graven een grote curver pakken (echt groot uiteraard of een cement bak ofzo) en daar dan een deksel op maken met een gat in in de midden, dan aan de buitenkant iets maken dat het konijn er gemakkelijk op kan (maar vergis je niet als ze iwllen springen ze best goed :+ , en dan kunnen ze graven en dorodat er een deksel op zit is dekans dat het zand eruit komt veeeeeeeeeeel minder mjah er zal ongetwijfeld zand mee naar buiten komen als ze eruit komen antuurlijk mjah het is dan allersinds minder, miss niet voor elke dag maar voor paar dagen in de week ofzo neer te zetten

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 10:51

Ik heb het ook niet over een Duitse reus die de Duitsers zelf hebben veranderd terwijl het gewoon een Vlaamse is. Het verschil zit hem in de type bouw volgens onze richtlijnen en die van Duitsland.