Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DaanCats

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 11:24

Ik was vorige week in Tenerife en uiteraard zijn we richting morgan gegaan, maar welke nou morgan was... Geen idee :Y) ik heb dr de groeten gedaan van bokt ;-)

Er werd wel veel aandacht aan dr besteed door middel van een filmpje hoe ze daar was gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 12:52

Mindim schreef:
Misschien heeft Toot ten tijde van OS wel een blessure :')

Nu ja, dit was voor een ander topic bedoeld :o Sorry, kan het niet meer verwijderen.

assie

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 15:49

Totilas is zwartwit, morgan ook toch? Ik zie de vergelijking wel :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:26

Ik zat in twee topics te lezen, meerdere sites open staan en het was al laat :D

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:00

Is er inmiddels alweer iets meer bekend over de toestand van Tilikum??
Het lijkt wel of die expres buiten beeld gehouden word!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:14

Indy29 schreef:
Is er inmiddels alweer iets meer bekend over de toestand van Tilikum??
Het lijkt wel of die expres buiten beeld gehouden word!

Er is sowieso weinig nieuws van de dolfinaria zelf over hun orka's. Op Loro Parque kun je bijvoorbeeld ook niet zien, welke dieren er zitten.
Ik hoorde op de radio dat er een dolfijn in Harderwijk 50 is geworden vandaag.

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:08

Heb vandaag mijn nieuwe boek Tuschka binnengekregen... Ga vanavond met een lekker glaasje in de zetel ploffen.
Het enigste dat je over Tilikum terugvind op internet, zijn de artikels waar in staat dat hij zijn trainer doodbeet. Verder word er helemaal niets over hem, of eender welke orka openbaar gegooid...
Vraag me af waarom dat is... |o >;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:11

Zouden ze (eerlijk) reageren als iemand een mail naar dat marteloord stuurt? :D

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:24

misschien als je een extreem vriendelijke brief mail stuurt, maar of het eerlijk zal zijn is de vraag dan

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:36

Ze zijn in de pers al niet eerlijk, dus ik denk het niet. Denk dat, áls ze al reageren, je weer een supermooi gelogen verhaal krijgt hoe goed ie het daar doet :D

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:47

met onderaan waarschijnlijk het voorstel om marchandising te kopen, zodat ze de Orka's een 'nog betere leefomgeving' kunnen bieden...

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:35

Afbeelding

Ik kreeg deze van een vriendin-collega..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:51

Dat denken mijn vrienden ook, dat ik alleen op een paard zit, terwijl ik ook veel mest sta te schuiven. Hoort er bij toch, niets vreemd.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:31

ze kunnen zich ook beter met die beesten bezig houden ,ipv te schrobben... Afbeelding

althans wat ik begrepen heb,houden ,volgens de deskundigen hier ,de trainers zich vooral bezig met het entertainen en vermaken van de zeezoogdieren,volgens medewerkers zelf zijn ze blijkbaar meer bezig de boel schoon te houden...

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:07

_Antikana_ schreef:
Heb vandaag mijn nieuwe boek Tuschka binnengekregen... Ga vanavond met een lekker glaasje in de zetel ploffen.
Het enigste dat je over Tilikum terugvind op internet, zijn de artikels waar in staat dat hij zijn trainer doodbeet. Verder word er helemaal niets over hem, of eender welke orka openbaar gegooid...

Ik heb het boek bijna uit. Het is indrukwekkend en speciaal. En inderdaad ga je leren om door de ogen van een orka heen te kijken...
Ik vind het een aanrader. Het is een heel mooi boek, waarin families en vriendschappen centraal staan!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 00:43

kimmie261 schreef:
ze kunnen zich ook beter met die beesten bezig houden ,ipv te schrobben... Afbeelding

althans wat ik begrepen heb,houden ,volgens de deskundigen hier ,de trainers zich vooral bezig met het entertainen en vermaken van de zeezoogdieren,volgens medewerkers zelf zijn ze blijkbaar meer bezig de boel schoon te houden...

Je hebt schoonmaakploegen die schoonmaken, trainers die de hele dag bezig zijn met de dieren, en ploegen die zorgen voor het eten (keukendienst) Deze dingen draaien door. Iedereen een dag rot werk, iedereen een dag leuk werk.

Vind het gewoon een leuk plaatje!

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 22:51

Indy29 schreef:
_Antikana_ schreef:

Ik heb het boek bijna uit. Het is indrukwekkend en speciaal. En inderdaad ga je leren om door de ogen van een orka heen te kijken...
Ik vind het een aanrader. Het is een heel mooi boek, waarin families en vriendschappen centraal staan!

Is dit een nederlands boek? ben wel nieuwsgierig

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 04:03

kimmie261 schreef:

Ik sta in een winkel. Liefst sta ik een hele dag te verkopen.
Realiteit staan we veel aan te vullen, proper maken etc.

Dat ligt niet aan ons.

MAAR aan het feit dat we én winst willen maken én klanten willen hebben die ook niet het dubbel willen betalen én onze medewerkers nog mooie lonen willen betalen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:06

oww er was hier voornamelijk geschreven door andere posters dat trainers de hele dag bezig waren met de orka's te vermaken,daar waar wij zeggen dat die dieren zich stierlijk moeten vervelen in een betonnen badje,wordt ontkent omdat ze de hele dag geentertaind worden door de trainers..

gek dan dat een trainer zelf een kaartje maakt dat ze de hele dag aan het schrobben is,had liever gezien dat deze inderdaad als laatste plaatje een "orka/dolfijn bezighoud" bezigheid had geplaatst... Afbeelding

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:31

Zo'n plaatje is natuurlijk ook totaal niet sarcastisch bedoeld ;) .
Meestal zijn er zoveel trainers op de werkvloer dat er genoeg trainers zijn om orka's te 'vermaken' en de rest om schoon te maken. Trouwens, de orka's worden niet non stop vermaakt. Het lijkt me logisch dat de dieren ook hun rust krijgen tussen de sessies door.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:44

Citaat:
Je hoeft er ook niet te gaan werken, gewoon een paar dagen meelopen, en die dieren zwemmen niet de hele dag doelloos rondjes. Die worden namelijk dag en nacht bezig gehouden met verrijking door spelletjes, speeltjes, trainingen, en iedereen is zo creatief mogelijk om de dieren te blijven prikkelen.
En die kunstjes vinden ze super leuk om te doen, anders doen ze er niet, zo werkt die trainingsmethode nou eenmaal.

nu kan ik iets verkeerd lezen hoor,maar daar staat dat toch??

dan nog blijft het een feit dat een trainer dus ipv de hele dag dieren vermaakt, haar eigen werkt vooral omschrijft als schoonmaken ipv dieren trainen,is ze nu schoonmaakster oke,maar als trainer dit als laatste plaatje neerzetten...zal dan wel grappig bedoeld zijn,maar aan de andere kant geeft dit dus aan wat het werk van "trainers" over het algemeen blijkt te zijn,niets dieren vermaken zoals hier eerder aangegeven werd...,maar soppen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:02

assie schreef:
Zo'n plaatje is natuurlijk ook totaal niet sarcastisch bedoeld ;) .
Meestal zijn er zoveel trainers op de werkvloer dat er genoeg trainers zijn om orka's te 'vermaken' en de rest om schoon te maken. Trouwens, de orka's worden niet non stop vermaakt. Het lijkt me logisch dat de dieren ook hun rust krijgen tussen de sessies door.

Ik vind dit altijd grappig om te lezen. Enerzijds wordt er beweerd dat orka's erg sterke banden met hun trainer aan gaan, met hoeveel trainers doen zij dit dan wel niet, zo'n hechte band aan gaan? Je zou verwachten niet zoveel, want ik bijvoorbeeld het geval van Tilikum, mochten er slechts eentje bij hem in het water. Maar als ik dit zo lees, loopt er nogal wat volk rond die dieren. Dus hoe hecht is dan zo'n band met elke trainer die voorbij komt?

Dat ze niet non stop vermaakt worden, dat was bekend. Die dieren dobberen soms uren achtereen in een zeer stille houding in hun bad, ze verbranden er van door de zon. Af en toe zie je ze zwemmen, ze doen een show en in de nacht worden ze niet vermaakt lijkt me of staan ze in de nacht ook kunstjes te doen? Hoeveel tijd spenderen die trainers dan aan vermaak voor het dier. Evenals men zegt dat de dieren speeltjes hebben, nou ben ik daar eens op gaan letten in bijvoorbeeld foto;s. Maar ik zie ze zelden tot nooit?

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:47

Morgan, 8 februari 2012

Orka’s staan bekend om hun zwart-witte kleurenpatroon. De witte en zwarte delen zijn scherp van elkaar gescheiden en vormen bijzondere vlakken op het lichaam. Achter de rugvin is een grijze vlek die ‘zadel’ wordt genoemd en minder scherp van vorm is. Een ovale, witte oogvlek loopt net boven en achter het oog langs. Hoewel orka’s op het eerste gezicht allemaal op elkaar lijken blijken de kleurpatronen van groepen verschillend, afhankelijk van de verschillende regio’s waar ze voorkomen.

De kleurstelling van de orka beschermt het dier, het werkt als een schutkleur. De donkere bovenkant valt als je van bovenaf kijkt, weg tegen de donkere diepte van de zee. De lichte onderkant is als je van onderen kijkt, minder goed te zien in het lichtere wateroppervlak. De kleurvlekken werken verwarrend en de orka is in de schemerige omgeving niet snel te herkennen of te zien. Handig tijdens het jagen.

In Loro Parque Morgan zwemt Morgan in een groep orka’s en is ze niet eenvoudig te herkennen op de beelden. Toch heeft Morgan een kenmerk dat niet veel mensen weten. Op haar linker witte oogvlek zit een klein, zwart stipje. Op de close-up foto is dit stipje goed te zien.

Afgelopen periode is het in Orca Ocean gelukt om bloed af te nemen bij Morgan. Dit is een onderdeel van de standaard gezondheidscontrole. Het afnemen van bloed gebeurt via de staart. Morgan geeft haar staart aan en weet wat de bedoeling is. De verzorger houdt de staart op zijn handen terwijl de dierenarts rustig het bloedvat kan opzoeken, de plek kan ontsmetten en dan bloed kan afnemen. Dit wordt regelmatig geoefend en kan alleen als Morgan de verzorger vertrouwt.

De bloedmonsters van de orka’s maken deel uit van een breed onderzoeksproject. De groep orka’s op Loro Parque vormt een referentiegroep voor een onderzoek naar de invloed van vervuiling bij orka’s in de natuur. Dit onderzoek zal steeds meer duidelijkheid scheppen over de consequenties van de vervuiling in de zee voor orka’s. Een soortgelijk onderzoek loopt ook op het gebied van dolfijnen. Natuurlijk wordt het bloed van orka’s ook gebruikt om de algemene gezondheid van de dieren in Orca Ocean goed in de gaten te houden.

Lees hier meer over de onderzoeken.

Bron: http://www.dolfinarium.nl

Afbeelding

Afbeelding

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:54

Orka Morgan doet mee in shows, 19 februari 2012

Vrijdag heeft Morgan voor het eerst meegedaan aan een van de orka shows in Loro Parque.
Tijdens de eerste show van de dag deed ze samen met Skyla en Kohana het laatste gedeelte van de show.
Morgan bleef daarbij enkel bij de trainer aan het centrale platvorm. Er werden een paar gedragingen aan Morgan gevraagd, zoals haar borstvin aangeven aan een trainer en vanuit het water op de kant glijden.
De gedragingen waarbij Morgan op de kant glijdt is enkele weken geleden aan haar geleerd, om Morgan te kunnnen wegen. Hiervoor moet ze namelijk op de weegschaal glijden die aan de rand van het bassin staat. Het bepalen van haar gewicht is belangrijk om haar gezondheid in de gaten te houden.
Op zaterdag was Morgan in elke show van die dag te zien. Deze dag kwam Morgan ook bij de slide out bij het publiek en vroegen de trainers meer gedragingen aan haar.

Bron: Bezoeker Loro Parque

Bron: http://www.orca-ocean.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:15

Nog geen 3 maanden op haar nieuwe stek en ze kan al de kas spekken.