Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:38

Chubby schreef:
Moontje1991 schreef:
Even iets anders maar hebben jullie laatst dat filmpje van klokhuis gezien?
Deze dus http://player.omroep.nl/?aflID=11138796

Cool!

>;)
ik bedoel het stukje over hoe kattenvoer wordt gemaakt ik dacht er zullen mischien wel mensen zijn die dat interesant vinden.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:38

@ Laika; Dus eigenlijk is KVV ook niet meer zo natuurlijk als dat de versvoeders graag willen (niet aanvallend naar jou toe!)
Laatst bijgewerkt door Nikki__ op 07-07-10 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikki__

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:40

@ moontje, in dat filmpje word nou ook niet echt een denderdend voermerk aangekaart.
Wacht trouwens nog steeds op een link van je ;)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:45

Nikki__ schreef:
@ Laika; Dus eigenlijk is KVV ook niet meer zo natuurlijk als dat de versvoeders graag willen (niet aanvallend naar jou toe!)

Nee, zeker niet. Hangt heel erg af van het merk. Ook kenmerkend is vaak de prijs. Als je écht wilt weten wat je in je hond stopt, moet je zelf samenstellen.

zitake schreef:
Ivm vleeskwaliteit, ik heb de opleiding veterinaire volksgezondheid gevolgd, wat inhoudt dat ik oa in slachthuizen vlees kan keuren, maar ook in de vleesverwerkende sector. Ken alles van labotesten, vele strenge richtlijnen, betreffende temperatuur en de nodige onderzoeksresultaten en nogmaals, mij maak je niet wijs dat wat gedaan wordt correct is ivm ontdooien en invriezen. Kwaliteit, jullie zijn allemaal wel erg zeker dat er voldoende voedingsstoffen inzitten, maar moet je wel weten wat je koopt, sommige vlees bevat meer water dan wat anders, is alleen niet aan de buitenkant te zien. en wat met hormonen en geneesmiddelen en toevoegingen? Vlees ondergaat ook behandelingen ivm houdbaarheid. Nuja als er iets niet heilig is is het de vleesindustrie. :)

Vandaar dat ik mijn honden alleen vlees geef dat geschikt (lees: gekeurd) is voor menselijke consumptie. Is geen garantie voor natuurlijk product natuurlijk, dat kan alleen als ik het zelf in het wild ga schieten, en daar pas ik voor ;)
Laatst bijgewerkt door Laika op 07-07-10 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:45

Nikki__ schreef:
Maar als jij vind dat het overdreven is, zeg je dus eigenlijk dat iemand beter slechte verhoudingen kan voeren dan een goede brok?

Neehoor, alleen dat je niet persee 'gewoon' terug moet naar brok.

Cemlys

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:51

En er blijf maar doorgedramd worden, versvoerders vers en andere brok, weten we ondertussen goed genoeg, niemand wijkt van z'n standpunt dus graag weer interessante dingen gaan vertellen nu. Of ik ben gewoon de enige die het beu is ;)...

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:51

Chiqa schreef:
Chubby schreef:
BTW: hoevaak denk je dat jouw vlees uit de supermarkt is ingevroren en ontdooit?

Heb slagervakschool gedaan (Afdeling Horecavakschool) :P dus ja ik zou dat moeten weten van de tijd dat ik nog zelf slachtte en verwerkte.
Ik heb toen lab testen gedaan (Was een onderdeel van de opleiding) met vlees wat meerdere keren ontdooit is geweest en daar werd je niet vrolijk van.
De bacterien vreten de goede voedingstoffen op en laten afval achter.

Klopt, maar dat betekend dat je dus ontdooit in een voor bacterien leefbare omgeving. Dat is de koelkast als hij goed gekoeld is (lager dan 5 graden) niet. Dus kun je het een 2e of zelf 3e keer invriezen (al vind ik het zelf overdreven om iets meerdere male uit de diepvriezer te halen). Theoretisch gezien.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:52

@ Laika; Oke! Dus dan zou KVV wel de oplossing zijn voor mensen die zich eigenlijk niet willen verdiepen?

@Loiz; hoe zou het dan wel moeten? Als je iemand hebt die niet de moeite neemt zich verder te verdiepen en dus eigenlijk slecht voert? Wat zou jij deze dan advieseren? Door blijven gaan en het dier daardoor dus een tekort creeërd, of een goede brok advieseren?

Aangezien moontje mij duidelijk heeft gemaakt via PB niet meer te gaan reageren op mijn reacties, ben ik benieuwd ofdat iemand anders dan misschien een link/artikel heeft over gedragveranderingen die veroorzaakt zijn door brok?

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:56

Nikki__ schreef:
@Loiz; hoe zou het dan wel moeten? Als je iemand hebt die niet de moeite neemt zich verder te verdiepen en dus eigenlijk slecht voert? Wat zou jij deze dan advieseren? Door blijven gaan en het dier daardoor dus een tekort creeërd, of een goede brok advieseren

Dan moet er zeker wat gebeuren, dat vind ik ook. Maar er is naast deze twee optie's nog een optie, zich laten informeren, daarvoor
openstaan en dit gebruiken. En het staat mij tegen dat je deze optie nergens aangeeft.
Als de hond het op brok beter doet dan op vlees, dan moet je brok (gaan)voeren, daar ben ik ook duidelijk in, ben dan ook zeker niet tegen brok. Maar als de hond vlees lekkerder vind, dan heb ik liever dat iemand zich informeerd en hiermee het voer positief veranderd.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:57

Nikki__ schreef:
Aangezien moontje mij duidelijk heeft gemaakt via PB niet meer te gaan reageren op mijn reacties, ben ik benieuwd ofdat iemand anders dan misschien een link/artikel heeft over gedragveranderingen die veroorzaakt zijn door brok?

Ik denk niet dat die onderzoeken er zijn, omdat het commercieel gezien geen interessante waarde heeft.

Bij mensen is het wel onderzocht én bewezen én zo ongeveer iedereen kent die resultaten. Ik heb al een keer een veelgekend voorbeeld genoemd: zeer druk gedrag tot het onhandelbare aan toe, wat veroorzaakt kan worden door veel kleur-, geur- en smaakstoffen.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:59

Chubby schreef:
Ik denk niet dat die onderzoeken er zijn, omdat het commercieel gezien geen interessante waarde heeft.

Bij mensen is het wel onderzocht én bewezen én zo ongeveer iedereen kent die resultaten. Ik heb al een keer een veelgekend voorbeeld genoemd: zeer druk gedrag tot het onhandelbare aan toe, wat veroorzaakt kan worden door veel kleur-, geur- en smaakstoffen.

Chubby er wordt zelfs binnenkort weer een onderzoek gedaan naar gedrags en gezondheids veranderingen.
Waarbij elke hond 4 weken op brokken gaat en 4 weken op vers.
Hellaas erg kort om echt duidelijke resultaten te behalen.
Maar wel de kans voor brok voerders om vers te proberen aangezien het voer vergoed wordt.

En er zijn eerder onderzoeken gedaan die kan ik helaas niet meer terug vinden aangezien ik niet meer weet waar ik het precies heb gelezen.
Maar over het onderzoek dat binnenkort vericht wordt kan ik wel even kijken naar de link want die weet ik nog wel te vinden. (1 tel)

Ik geloof dat ik hem heb bij mij wil hij namelijk nu niet openen pc doet een beetje vreemd vandaag.

http://www.dierenwetenschap.com/Enquetes/VoedingGedrag/tabid/89/Default.aspx
Laatst bijgewerkt door Moontje1991 op 07-07-10 23:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:00

Loiz schreef:
Nikki__ schreef:
@Loiz; hoe zou het dan wel moeten? Als je iemand hebt die niet de moeite neemt zich verder te verdiepen en dus eigenlijk slecht voert? Wat zou jij deze dan advieseren? Door blijven gaan en het dier daardoor dus een tekort creeërd, of een goede brok advieseren

Dan moet er zeker wat gebeuren, dat vind ik ook. Maar er is naast deze twee optie's nog een optie, zich laten informeren, daarvoor
openstaan en dit gebruiken. En het staat mij tegen dat je deze optie nergens aangeeft.
Als de hond het op brok beter doet dan op vlees, dan moet je brok (gaan)voeren, daar ben ik ook duidelijk in, ben dan ook zeker niet tegen brok. Maar als de hond vlees lekkerder vind, dan heb ik liever dat iemand zich informeerd en hiermee het voer positief veranderd.

Tuurlijk, als men zich wil laten informeren kan je daarna nog altijd die keus maken. Helaas zijn mensen nooit zo happig op goede informatie, anders zouden ze dit vaak al aan het begin doen (lijkt mij!). Maar mocht iemand zich willen laten informeren, kan hij inderdaad altijd nog de keus maken. Daar heb je gelijk in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:02

manishdra schreef:
Klopt, maar dat betekend dat je dus ontdooit in een voor bacterien leefbare omgeving. Dat is de koelkast als hij goed gekoeld is (lager dan 5 graden) niet.

:j was voor de test ontdooit zowel in de koelkast als op het aanrecht. dat ga ik mijn hond niet meer geven ik geef liever iets wat kwalitatief vers is met veel voedingstoffen.

Zitake dan hebben wij dezelfde onderzoeken gedaan :)
Fijn dat je nu eindelijk een brok heb gevonden waar je pup het goed op doet, en dat al zo snel :)
Wss toch een bepaalde allergie op een van de ingedrienten van Orijen, is dus ook niet zaligmakend.

Het filmpje kan ik niet zien (Mis een plugin) maar ken het principe.
Er gaat een meelbal met een x percentage gedroogd vlees, houdbaarheidsmiddelen en eventuele andere in een machine, aan het eind worden de vitamines en mineralen dr overheen gespoten.
Het jammere van brok is dat je eenzijdig voert, met Barf of NRV geef je elke dag een andere diersoort waardoor ze van elk soort weer andere stoffen meepikken, dat punt sprak mij enorm aan.

je kan bv elke dag wel mineraal X binnen krijgen, maar als Y er zelden aan te pas komt of gewoon helemaal niet komen ze op den duur tekorten.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:03

Chubby schreef:
Nikki__ schreef:

Geur, kleur en smaakstoffen bij de mens ben ik mee bekend, maar of dat bij de hond ook zo is weet ik niet? Vaak zijn het toch ook problemen bij kinderen, en heb volwassene daar minder last van?

Moontje zou een link hebben over resultaten daarvan, daar ben ik benieuwd naar.

@moontje, 4 weken is inderdaad te kort om echt goed resultaat te zien. Maar ook na 4 weken zou ik zeker benieuwd zijn naar de cijfers.
Maar dan ook wat voor honden het zijn, welke voeders er zijn gebruikt, enz.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:04

dus kun je weinig waarden hechten aan zo'n onderzoek, snap niet dat ze het dan doen, als het niet lang genoeg kan gedaan worden. Ik vind dat je een voer toch minimaal 6 weken moet geven om er een beeld van te kunnen vormen. Dan nog, met welk voer gaan ze versvoer vergelijken? Een pedigree/lidl voer bijvoorbeeld of een premiumvoer, want uiteraard weet ik dan nu ook wel al wat de resultaten zullen zijn. Ik vind het zowiezo een waardeloos onderzoek, omdat je zoveel soorten voer hebt, zoveel verschillende honden, rassen en karakters. En elk reageert weer heel anders op een bepaald voer. Mij lijkt dat je zoiets moet kunnen uitvoeren bij diverse rassen en dan gemiddeld een 100 honden per ras/groep. anders kun je echt geen reeel beeld vormen. Ook moeten de honden allemaal aan hetzelfde strakke schema onderworpen worden, zelfde omgeving, ... lijkt me sterk dat dit verwezenlijkt kan worden. dus voor mij heeft zo'n onderzoek 0,0 waarde.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:06

Nikki__ schreef:
Tuurlijk, als men zich wil laten informeren kan je daarna nog altijd die keus maken. Helaas zijn mensen nooit zo happig op goede informatie, anders zouden ze dit vaak al aan het begin doen (lijkt mij!). Maar mocht iemand zich willen laten informeren, kan hij inderdaad altijd nog de keus maken. Daar heb je gelijk in.

Kijk en dat vind ik fijner klinken dan of brok of slecht vlees ;)

Ach wij hebben ook 3 weken Lotgering gevoerd aan Jua die toen 5/6 maanden was, wisten dat dat niet goed was ;)
Maargoed, we moesten wat, aangezien ze alleen maar aan de diaree was van brok, welke dan ook (RC, Hills, Cavom)
Maar wij zijn toen opzoek gegaan naar goed vlees. En ik hoor regelmatig van mensen die het een en ander voeren,
dan onstaat er een discussie en dan gaan die mensen op internet opzoeken of het klopt, en regelmatig stappen ze over ;)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:08

Mensen die wel benieuwd zijn na wat er verandert in 4 weken en de verdere inhoudt van het onderzoek.
Ik zou zeggen geef je op dan kun je het mee maken.
Want wat heb je te verliezen?
Je voer wordt vergoed dus financieel ga je er niet op achteruit.
En je het is een mooie manier om de hoe zal ik het noeme? "andere" kant van voeren te zien.

hoe het verder werkt?
Geen idee mijn katten hebben brok gehad en hebben nu vers dus meedoen heeft voor mij geen meerwaarde. (en ik geef geen brokken)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:10

Ik heb de link even door gelezen. Ze 'vermoeden dat (dus nog steeds geen duidelijke feiten)', omdat het bij landbouwdieren wel effect heeft. Verder zie ik voorral oude onderzoeken staan en het onderzoek waar ze nu aan gaan beginnen vind ik ook niet echt denderend. Het zijn allemaal kleine testjes die zich voorral op informatieverstrekking richting. Niet gedrag dus.

@Loiz; er is altijd een middenweg. Loterging ken ik niet.
Maar jij omschrijft precies het geen wat ik eigenlijk al die tijd probeer te zeggen.
Het is altijd nog afhankelijk van het dier waarop ze het goed doet. Je kan 3 honden uit hetzelfde nest nemen, de een doet het super op vers, de ander walgt ervan. Het is specifiek per dier.
Maar daarom ben ik nog geen slechte hondenbaas omdat k mijn hond een voer geef waar zij het super goed op doet. Het geen waar de discussie ooit mee is begonnen.

@Zitake; amen.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:11

Jammer Moontje1991, het is wel intressant, maar Jua kan niet tegen brokken..

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:12

Moontje1991 schreef:
Mensen die wel benieuwd zijn na wat er verandert in 4 weken en de verdere inhoudt van het onderzoek.
Ik zou zeggen geef je op dan kun je het mee maken.
Want wat heb je te verliezen?
Je voer wordt vergoed dus financieel ga je er niet op achteruit.
En je het is een mooie manier om de hoe zal ik het noeme? "andere" kant van voeren te zien.

hoe het verder werkt?
Geen idee mijn katten hebben brok gehad en hebben nu vers dus meedoen heeft voor mij geen meerwaarde. (en ik geef geen brokken)

Er zijn zat risico's, wat betreft de gezondheid van je hond. Mijn hond is geen proefdier, en dat wil ik graag zo houden

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:14

Nikki__ schreef:
@Loiz; er is altijd een middenweg. Loterging ken ik niet.
Maar jij omschrijft precies het geen wat ik eigenlijk al die tijd probeer te zeggen.
Het is altijd nog afhankelijk van het dier waarop ze het goed doet. Je kan 3 honden uit hetzelfde nest nemen, de een doet het super op vers, de ander walgt ervan. Het is specifiek per dier.
Maar daarom ben ik nog geen slechte hondenbaas omdat k mijn hond een voer geef waar zij het super goed op doet. Het geen waar de discussie ooit mee is begonnen.

Ho! Dat heb ik nooit gezegt.. ben niet tegen brok, als het ook maar goed gebeurt, waar je je dus ook in moet verdiepen.
Vond je reactie eerder overdreven omdat je óf vlees, óf brok stelde, en dat vind ik niet redelijk aangezien je zo zegt dat vlees
dan slecht is. Dat is 't niet, als er goed vlees gevoerd word, maar dat is hetzelfde met brok, daar zitten ook slecht tussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:16

Loiz schreef:
Vond je reactie eerder overdreven omdat je óf vlees, óf brok stelde, en dat vind ik niet redelijk aangezien je zo zegt dat vlees

Nou nu weten we het ondertussen wel.....
Zullen we weer ontopic gaan?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:17

Nee, ik heb het ook niet over jou! Beetje stom gequote, maar dat was gewoon in het algemeen!
Ik bedoelde in die zin voorral dat, als men dus niet wil verdiepen, ze dan naar mijn mening, beter terug kunnen gaan op brok.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:20

Idd en met een pup lijkt me dat te riskant. En aangezien het onderzoek geen meerwaarde lijkt toe te voegen...

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:26

Nikki__ schreef:
@ Laika; Oke! Dus dan zou KVV wel de oplossing zijn voor mensen die zich eigenlijk niet willen verdiepen?

Zeer zeker! Maar je moet niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. De goedkopere merken zijn niet te vergelijken met de middenprijs en duurdere.

@Zitake, met een pup wil je al helemaal geen risico's nemen. :n