[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:40

Honkvast is simpelweg dat ze niet aan de wandel gaan.
Doggen hechten heel erg aan hun familie en terrein, daarmee zijn het dus echte waakhonden. Die zijn op hun terrein heel waaks maar neem je ze mee van het terrein af dan is dat over. Ook op hun familie zijn ze heel waaks, dus je ouders en broers en zussen, maar ook de kat, kippen en konijnen horen echt bij de familie. Ze beschermen hun familie door dik en dun, hebben vaak ook een aangeboren zintuig om mensen met kwaad in de zin te herkennen.

Maar voor een dog heb je wel overwicht nodig. Ze zijn zelfstandig en beslissen zelf, ook wanneer ze moeten waken bv. Als eigenaar moet je echt zorgen dat de hond jou accepteert als leider, dan kun je hem met een paar woorden wegsturen en laten weten dat jij het overneemt (wanneer hij waakt bv) en dan laat hij het ook volledig aan jou over. Als hij niet op jouw oordeel vertrouwd zal hij dus blijven staan omdat hij die persoon niet vertrouwd en je begrijpt dat dat lastige situatie's kan veroorzaken.
Maar tussen doggen zit wel verschil natuurlijk, sommige rassen zijn zelfstandiger en intenser dan anderen.

Hoeveel Bouviers hebben jullie gehad? Hoe waren die opgevoed? Ooit bepaalde situatie's mee gehad?

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:43

Dit is de 2e, tot nu toe zeeeer tevredem dus eigenlihk zijn.mijn vader en moeder belachelijk bezig omsat we er dus zulke goede ervaringen mee hebben. Kon los lopen, luistert goed, nu minder omdat ze doof wordt, maar eigenlijk zover ik weet niet echt iets mee gehad, ze heeft wel 2/3 x naar iemand gehapt maar dat was niet haar schuld

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:46

Nee dat ligt dan aan de opvoeding.
Wie heeft die honden opgevoed? Waren dat teefjes?
Hebben jullie al andere rassen gehad?

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:57

Uhm, mijn vader het meeste maar degene die we nu hebben heeft/had een gebruiksaanwijzing bij vreemden die we ook altijd zeiden, ze voelde zich bedreigt als er iemands vreemds naar haar toe kwam maar als zij als aan hun had geroken was er niks meer aan de hand. We hebben ook een jack russel gehad :) verder volgens mij alleen bouvier

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:01

Wijzigen.doet raar dus dan maar zo,

Ik weet niet veel van de opvoeding want ik was jong.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:36

hoi allemaal .
Ik ben op zoek naar de volgende hond.

- sociaal
- waaks
-niet agressief van aard
- rustig in huis maar , mag buiten gek zijn.
- met katten en andere hond kunnen.

We hebben sinds kort last van inbrekers in de buurt. Ik heb nu een border collie, maar die is niet bepaald de ideale waakhond.
Hij blaft wel , maar alleen als hij daar zin in heeft

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:39

daar passen in principe veel honden bij, maar wat heb je de hond te bieden?
en sinds kort inbrekers in de buurt.. dat betekend dat je NU een nieuwe hond nodig hebt?

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:00

niet perse nu , we hebben een inbrekersalarm laten zetten, dus ik kan er tijd in steken.
Nou er is altijd iemand thuis, ik ga ermee naar de club ( onze border heb ik ook tot wedstrijd niveau gewerkt)
we hebben een hele grote tuin waar voldoende uitloop is, de tuin is ook helemaal afgemaakt dus geen escape haha.
Kan binnen wanneer gewenst.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:18

Ik zou eens kijken voor een herder in het asiel.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:10

roosjuh17: een bouvier misschien wat voor je ? We hebben een bouvier van een jaar oud van marktplaats gehaald, engel in huis, slaat goed aan ( schrik me het lazerus elke keer). Als we er niet zijn loopt ie los op het erf. Blijft braaf achter het stroomdraad en gaat super met de paarden!! onze zat wel een beetje werk aan omdat ie een beetje verklooit was bij de oude eigenaar maar hij schrikt goed af als hij blaffend voor het draadje staat. Komt erg impnerend over. De pakketdienst rijdt écht het erf niet op óf blijft in zijn auto zitten....Hij zit als we thuis zijn gewoon binnen bij ons. Hij slaapt 's nachts gewoon buiten. Ook met die vorst, zijn vacht houdt hem lekker warm. Nog een voordeel: ze verharen niet! in de zomer scheren we hem gewoon kaal.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:02

Stoof schreef:
Jis_ schreef:

De IJslandse hond zal heel goed bij jullie passen nu en later denk ik...een stukje over de IJslandse hond...

Karakter van de IJslandse Hond
de IJslandse Hond is een ideale kameraad, vrolijk tegen iedereen en buitengewoon lief en betrouwbaar bij kinderen. Hij ziet er vriendelijk uit, dikwijls met een glimlachende snuit en altijd bewegende oren, houdt ervan om aangehaald te worden en vlijt zich graag aan de voet. Meerdere honden liggen dikwijls dicht bij elkaar. De IJslandse Hond is tolerant tegenover soortgenoten en andere huisdieren. Hij is leergierig en sportief, vlug, soepel in zijn bewegingen en heeft een geweldig uithoudingsvermogen. Het is een schrandere, trouwe en betrouwbare waakhond met een moedige, levendige en nieuwsgierige ingesteldheid. Wanneer je hem aandachtig bekijkt is het net alsof hij 'tevredenheid' uitstraalt. Het is een blaffer, wat hem als waakhond interessant maakt.

Een ijslandse hond is wel een heel intense hond (richting van een Border Collie), ik weet nu niet of ze zoiets zoeken. Maar als je dat type wel leuk vind is een Australian Cattle dog misschien ook iets voor je. :))[/quote]

ik vind de ijslandse hond lang niet zo intens als een border... bij lange na niet, ja het zijn geen "suftrutjes" zeg maar, maar heel wat behapbaarder voor de gemiddelde hondeneigenaar dan een border . Althans, de verschillende ijslanders die ik ken dan .
ik denk wel dat ze goed mee kunnen kwa lopen, activiteit en huisvesting nu , maar ook bij het toekomstbeeld :j

ik wil in de toekomst ook nog wel een ijslandse hond :j maar dan moet eerst dat gevaarte wat we nu hebben uit gestuiterd zijn ... pubert :+

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:58

Ja ik vond die ijslandse honden altijd vergelijkbaar met cattle dogs, qua gedrag. Maar misschien zie ik dat verkeerd. Ik heb er nog nooit een gehad, maar wil er misschien ook wel een in de toekomst. :j Voor de liefhebbers, er zit er een in het asiel omgeving Belgisch limburg dacht ik.

CelineZilko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:57

@ roosjuh17

Ik raad je aan eens naar Hollandse Herders te kijken.
We hebben er zelf ook een.
Zijn in huis echte knuffel beesten, met wandelen erg actief , en goed waaks!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:21

Roosjuh, ik zou gaan voor een volwassen hond. Het beste stap je dan naar een asiel en besrpeek je daar je wensen, dan hebben ze best een leuke hond voor je verwacht ik!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:25

Oh man, neem géén ijslandse hond, ik woon in ijsland en heb er nogal wat meegemaakt.
De meeste zijn lawaaig (erg irriterend geblaf) hoewel men dater nu weer wat uit probeert te fokken, ze zijn niet erg "biddable", en hoewel hier natuurlijk over te discussieren valt niet al te slim.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 23:27

Dergelijke honden staan wel bekend als enorme blaffers idd, daar zou ik ook niet voor gaan.

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:03

Bedankt voor de reacties iedereen!

Na de reacties hierboven over de Ijslandse hond lijkt me dat ook niet zo'n goed idee. Na wat nadenken gaan we waarschijnlijk toch voor de Berner Sennen.
Zijn er nog mensen die ervaring hebben voor het kiezen van een goede fokker? Mag in BE of NL zijn. Er zijn namelijk meerdere landelijke verenigingen dus ik weet niet goed waar ik moet beginnen met zoeken.... En uiteraard een goede erkende fokker. ;)

the_titan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:02

Na bijna 7 jaar een berner sennen gehad te hebben en nu al bijna 4 jaar zonder hond, zijn we aan het rondkijken voor een hond.

Ik woon in een vrijstaand huis met een grote tuin van 1500m² in een wat landelijke omgeving met een drukke sluipweg.

ik ben een relatief rustig , middelmatig actief persoon op zoek naar een goede vriend. Ambities in de sport heb ik niet, maar Ik ben wel iemand die zeker tijd wil steken in de opvoeding van de hond. Hij mag waken, maar het hoofdpunt is gezelschap.
ik werk, maar overdag zal hij vrijwel altijd in het gezelschap zijn van mijn ouders.

Daarom was ik aan het zoeken ik een middenmaat.

Een eerste idee was een cavalier king charles spaniel, maar gezien de berichten denk ik dat ik die beter mijd.
Momenteel spelen de kooiker en de golden in de keuze.

wie heeft informatie?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 00:59

Kooikers zijn ontzettend leuke hondjes maar wel heel pittig. Ik vind ze echt geweldig haha, maar het karakter is wel heel anders dan dat van een Golden. Ik zie bij Kooikers toch vaak veel meer gereserveerdheid (tot zelfs een beetje achterdocht) naar vreemde mensen en honden. Teefje van een kennisje liep met 10 weken al mijn ontzettend vriendelijke volwassen reu af te snauwen hahaha :P Goldens zijn naar mijn idee wat goediger, wat vriendelijker. Hangt er natuurlijk ook maar net van af wat je belangrijker vind in een hond :)

Ook in maat verschillen ze nogal natuurlijk, de Golden zit voor mij eerder in maatje vrij-grote-hond terwijl je een kooikerteefje bij wijze van spreken nog op de arm neemt als dat nodig is..

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:49

Wat is de reden dat je geen Berner sennenhond meer wilt?

Golden hebben over het algemeen een goede 'will to please'. Wij hebben zelf altijd Golden's gehad en waren super honden. Liepen altijd los en luisterden heel goed. Buren hadden een kooiker en die was toch wat heviger dan onze golden.

the_titan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 22:36

Een hond moet bij iedereen passen die er mee te maken gaat krijgen. Mijn ouders worden al wat ouder en hebben niet een overdreven mentaal overwicht over honden, t.o.v. mij. Dan wordt de sterkte en gewicht van een hond ietje belangrijker. Daarom zochten we een kleiner formaat, al is dat met een golden nog niet zo merkbaar. Het belangrijkste wat ik zocht was het karakter. Een zeer vriendelijk, wat makkelijk karakter. Ik zocht een huiselijk dier, met een 'vriend' mentaliteit, niet zo zeer met een werkmentaliteit. Een knuffelhond, een echte schoothond als het ware.
Maltezers ed, ja die vallen ook in de groep, maar vallen af door voorkeuren. ik vind deze bvb nerveuzer dan wat ik verkies.

Oorspronkelijk kwam ik dus bij de cavalier, maar die is me afgeraden vanwege de kans op ziekten.

Hoewel een berner sennen een pracht van een hond is en zijn karakter erg goed paste, is zijn relatief korte levensduur een minpunt. Ook zijn relatief grote massa t.o.v. personen met wat mindere fysiek en mentaal overwicht is een punt waar we proberen mee rekening te houden, zijnde door het formaat of door de mentaliteit van de eigenaar te werken. Mijn moeder werd redelijk gemakkelijk meegetrokken door de Berner.

momenteel zitten we dus met een kooiker of een golden in gedachten, met momenteel een voorkeur voor de golden.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 22:38

En een leuke Spaniel? Heeft wel genoeg beweging/uitdaging nodig, maar indien daaraan voldaan dan zijn dat echte knuffelkonten en bankhangers :) Die van mij is vrij actief maar met een goeie losloopwandeling elke dag (naast de gewone aanlijnwandelingen) heb ik hier echt een vloerkleed in huis :')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 22:38

the_titan: we hebben 2 koningspoedels (eentje helaas recent overleden) en één golden retriever. Onze koningspoedels zijn echt levende knuffels, zelden zo'n ingoede, vriendelijke honden meegemaakt. Ze komen van dezelfde fokker, dus ik weet niet of dit voor alle koningspoedels geldt. Maar wij hebben er geen werk van, ze schieten goed op met alles en iedereen, alle soorten dieren, kruipen het liefst elke avond op schoot, er zit niks gemeens of dominant in. Het zijn wel eigenwijze slimmerds :)

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:04

hallo,
ik ben nieuw hier.
wat ik zoek in een hond.
-lief en rustig
-lief voor mens en dier
-een hond die weinig kans heeft erfelijke ziektes of zorgenkindje

wat ik te bieden heb
-groot huis met een grote tuin (600m2) uitzicht op de landerijen hihi.
lekker warm mandje.
werk niet en ben dan alle dagen thuis (als ik weg ga is het niet zo lang)
-en een engelse stafford als maatje die nog geen vlieg kwaad doet

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:09

Ik meld me hier ook even.

Vrijdag hebben we compleet onverwacht onze penny in moeten laten slapen.
[BB] Ik heb duimen nodig! upd 1/3 helaas in laten slapen..

Ondanks dat we nog een hondje (boerenfox teefje, bijna 15) en twee katten hebben, is het ontzettend stil en leeg in huis.
Penny was de gangmaker, altijd vrolijk, altijd blij, altijd bezig.
Rocky is gewoon een oud hondje, en dat geeft niet, ze is super lief, maar niet zo actief als penny was.

We hoeven niet vandaag of morgen een pup erbij, maar we zitten wel wat rond te kijken.

Wat we willen:
Gezond! (Geen grote erfelijke afwijkingen zoals bijv de king Charles spaniël)
Niet te klein en niet te groot, rond de 40 cm.
Teef (wordt geholpen zodra het kan, geen fokplannen)
Makkelijk
Gezellig
Mee kunnen op wandeling maar ook lekker gezellig bij ons op de bank liggen tijdens een film.
Stamboek heeft voor ons compleet geen meerwaarde behalve dat je erfelijke ziektes misschien uit kan sluiten, maar aan de andere kant: penny bleek compleet verkankert te zijn, dus tja....
Geen levensverwachting van maar 8 of 10 jaar ofzo
Sociaal hondje
Makkelijk te trainen
Moet (op den duur) alleen thuis kunnen blijven.
Rustig maar toch actief (geen zenuwpees)

En verder kan ik het even niet verzinnen.

We zitten wat naar kooiker hondjes te kijken, vanaf de plaatjes vind ik ze erg leuk. Maar ken het ras verder niet echt.
Of misschien toch weer een boerenfox?

Wat iig niet?
Bomer, Jack russel, Maltezer, mops, etc.