beert schreef:Stichting Dierenlot is eigenlijk een loterij. Mensen kopen loten en van een deel van het geld dat het oplevert, geven zij geld aan kleine stichtingen die zich direct inzetten voor dieren.
Zij "geven" ook dierenambulances weg, maar dat is niet te verwarren met DE dierenambulance. Zij geven een auto (met hun logo erop) in soort bruikleen aan de kleine opvang of stichting. Ook bijvoorbeeld aan een caviaopvang, dus niet alleen aan "echte" asielen.
In ruil daarvoor rijden die organisaties dus eigenlijk gratis reclame voor Dierenlot. En ze krijgen soms een extra gift van bijvoorbeeld 500 of 1000 euro. Dat zijn hele fijne bedragen voor vrijwilligersorganisaties (vogelopvang aan huis bijvoorbeeld) en daar praten we nu ook over. Voor een professioneel dierenasiel met personeel in dienst heb je daar niet zoveel aan.
Maar als jij nu besluit een rattenopvang te starten en dat een beetje serieus oppakt en aan bepaalde voorwaarden voldoet, dan is stichting Dierenlot eigenlijk één van de weinige partijen waar je jaarlijks een bijdrage van kunt krijgen. Via de Dierenbescherming of gemeente moet je (meestal) niks verwachten.
Kortom, Stichting Dierenlot is een grote organisatie die kleine organisaties steunt en geld verdeeld. Maar zij zijn enkel en alleen "sponsor" en hebben dus geen beleid of iets te zeggen over de werkwijze van die organisatie.
De Dierenbescherming is overigens ook niet één pot nat. Er zit een groot kantoor in Den Haag. Maar er werken ook enorm veel vrijwilligers voor de Dierenbescherming. Je kan van die vrijwilligers niet verwachten dat ze alles maar weten.
Ik heb nooit de indruk gehad dat het een loterij was?
In ieder geval, dit maakt een hele hoop duidelijk voor mij! Bedankt voor je uitleg.
Zo duidelijk zijn ze zelf niet in hun reclame's en zo vind ik het een stuk nuttigere stichting dan ik zelf voor ogen had.
Ik deel je mening dat een vrijwilliger niet alles kan weten. Maar ik vertrouw er wel op dat organisaties zelf een stukje opleiding geven aan de (aanstaande) vrijwilligers.