BARF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: BARF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:00

economisch is ons wafje heel verantwoord :+ ons logeeradres snapt er geen hout van , als die zien wat Eyck eet en die van hun (zo 3 keer zo veel als die van ons)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:54

IK ga denk ik bullspirit bestellen, want ik lees toch wel veel slechte recensies over lotgering. Bullspririt is ook niet duur, en lijkt me goed, hoor er veel goede verhalen over.
Kan ik naast kvv wel gewoon af en toe wat vers botvlees erbij geven?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:04

Ligt eraan hoe vaak je het geeft, hoe je hond het op de kvv doet en wat je geeft. :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:07

Maar ik heb wel mijn twijfels over dat Bullspirit? Zonder kunstmatige toevoegingen, maar wel compleet met maar 1 bekende diersoort? En welke diersoorten zijn het spiervlees en orgaan? Strot en milt zie ik niet echt een toegevoegde waarde in in een orgaanpercentage?

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:13

Nee inderdaad, daar had ik ook al mijn twijfels over, ik heb die vraag ook gemaild en ben benieuwd wat ze daarop zeggen. Want maar 2 diersoorten en 1 vissoort lijkt mij ook niet echt helemaal compleet.
Maar als het maar 2 soorten zijn, ga ik dat ook niet nemen want dat lijkt me ook niet goed.
Verder klinkt het wel goed, dus even afwachten :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:17

Kan wel, maar dan moet je afwisselen met andere merken. ;) Best4dogs zit ook in die prijsklasse. Sowieso vind ik afwisselen goed.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:42

Oke dus gewoon afwisselen kan gewoon? krijgen ze dan geen last van de overgang van diaree ofzo? Met brokken is dat wel zo...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:25

Met KVV niet, tenminste dat is mijn ervaring. Soms als het ene merk veel minder bot heeft of veel meer orgaan iets zachter, maar geen diarree.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:15

@Sammy, heb je al een mailtje terug toevallig? Ben wel benieuwd...

Wel vervelend hoor slechte eters, maar wel goed voor je portemonnee! Haha.
Hier weer een goede eter die nog steeds zo weinig mag.

Ik weet nu dat lam goed gaat (geit/schaap zal dus ook wel goed gaan) en verder durf ik nog steeds niks bij te geeven. Ieder uitschietertje is meteen te merken / zien. Geen varken, geen rund, geen kip, vis moet ik voorzichtig mee zijn, groenten moet ik voorzichtig mee zijn, konijn twijfel ik nog over....
Paard heb ik nog als optie, maar dat doe ik pas als alles weer rustig is (vandeweek ook weer wat te pakken gehad, oog is nu helemaal kapot). Het is bizar waar die hond wel niet allergisch voor is.

Nu heb ik hier in de buurt de lupa zitten waar ik snacks etc kan halen. (hond staat nu op simpsons droogvoer, dat is het enige wat nu goed gaat zonder problemen) en ik heb dus nog geen kvv gevonden die ik vertrouwen kan daarin. (behalve dan kvv's die mij qua prijs echt de pet boven gaan)
Zelf barfen met alleen lam/geitzie ik ook niet als optie.

Iemand die nog tips heeft? Of misschien een plek weet waar lamsproducten goed te halen zijn? Iets waar ik +20 euro de kilo voor moet betalen vind ik gewoon veel...Weet dat Jilleroo aan een droogmachine zat te denken, misschien is dat nog wat om vers lamsvlees te drogen en te gebruiken. Maar het is zo duidelijk dat die hond wat te kauwen nodig heeft...soms wordt ik er een beetje moedeloos van. Ik durf haar van ellende gewoon bijna niks meer te voeren.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:18

ik kan bij degomeat lamsribben, bouten of koppen voor je meebestellen , dan kun je haar iig wat te knagen geven, en als ik de droogmachine heb droog ik ook voor je mee, genoeg lamsspul te bestellen daar en nog leuk qua prijs vind ik. maar om echt te knagen zou je misschien 2 dagen botvlees en evt wat lams orgaan/spiervlees bij kunnen voeren. zo;n kop is wel lekker om mee te klieren natuurlijk. want ik kan wel drogen maar die stukken heeft waf natuurlijk ook zo op zonder veel te knagen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 12:30

Ik zou toch echt overgaan op barf lolleke, even voor herinnering, heb je al op vers geprobeerd? (Je zegt staat nu op droog voer) met barfen kan je nl echt goed in de gaten houden wat er in gaat. Ook is het vaak zo dat honden die allergisch reageren op diersoorten in droogvoer dat niet doen in rauwe staat dus KVV dan wel barf

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:39

ik kan dat voor haar beantwoorden, lolleke's hond heeft op kvv gestaan en kreeg daar dus ook uitbraak van.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 12:56

Ok.. Dan zou ik dus helemaal niet twijfelen om zelf samen te stellen :)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:12

Ja ik heb t mailtje pas ontvangen.
ze zei dat de meningen verschillen dat je verschillende diersoorten moet gebruiken, en sommige mensen vinden het juist beter gaan om maat 2 diersoorten te voeren.
Ook dierenartsen hebben dat gezegd.
ik ga denk ik wel bij hun bestellen, en dan inderdaad gewoon een beetje afwisselen met verschillende merken.
verder lijken mij het hele aardige mensen die wel het beste voor je dier willen.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:26

maar dan zit je er nog steeds mee dat ze tot nu toe enkel lam kan voeren, je moet minstens 6 diersoorten hebben toch? of was het 4?

overigens zelf voer ik kvv voor mijn hond en kat (en over 2 dagen de nieuwe pup erbij) en ik ben nu bezig met instellen van 1 en straks 2 'barf' dagen a la botvlees voor mijn chihuahua, ze moet meer knagen ivm tandsteen ontwikkeling, omdat ze een klein bekje heeft heeft ze daar eerder last van. knaagwerk bestaat nu uit konijnkarkas en kippennekken, daar wil ik nog kwartel aan toevoegen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:31

Minimaal 4 idd. Met een eliminatie dieet begin je gewoon met één en voeg je steeds 1 diersoort er aan toe. Je kan stoppen als je er 4 hebt waar de hond het goed op doet of je gaat door tot je er meer hebt/weet waar de hond op reageert.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 13:46

Wat mwm zegt idd
Daarnaast heeft ze diersoorten gevoerd waar genoeg honden niet tegen kunnen (daarnaast mag je GEEN varken voeren!) je hebt nog zo veel diersoorten die ze uit kan proberen. Paard, wild konijn, hert, kangoeroe etc etc

Lolleke waar moest jij 20 euro de kilo betalen dan? Heb ik echt nog nooooit ergens gezien dat is ook echt absurd.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:34

ik denk dat varken een mis typ was hoor haha. ken haar goed genoeg dat ze dat wel weet, meer wijze van.

overigens nog eens een vraag,
tot nu toe durf ik kippennekken, konijnkarkas aan en kwartel staat nog op de lijst van te proberen, heeft iemand anders nog suggesties wat ik zou kunnen gebruiken als knaagwerk voor mijn hond?
het moet op te delen zijn in 50 gram portie, en daarmee niet gevaarlijk qua doorslikken in zn geheel, 1 rib word hem bijv niet dat zie ik haar zo doorslikken en dan wordt het een ritje DA

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:30

Parelhoenkarkas?

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:23

Varken ging vooral om de varkensoren, ik zal er verder nooit varken in stoppen nee.

Alle gevogeltes vallen wat mij betreft ook af, konijn ook. Wat bettreft 20euro per kilo, dat gaat dan vooral om snacks. Voor KVV en barf zal het uiteraard allicht goedkoper zijn :D Ik zoek nog steeds voornamelijk ook wat om op te kauwen, ik zie dat dat in mijn post niet duidelijk is neer gezet. Weet zelf de laatste tijd ook niet zo goed meer wat ik er mee moet...
Zat ook al te kijken naar hertengewei.

Ik ben nu 9 maanden bezig geweest om voer te vinden waar niet de pleures van uitbreekt. In combinatie met kilo's medicatie, zalfjes, tabletjes toevoegingen en weet ik het wat. Ik denk dat ik er even klaar mee ben, en die hond ook. Allicht dat ik volgend jaar weer nieuwe moed vind, maar voor nu heb ik een brok waar ik me heel fijn bij voel (geen pedigree rotzooi gelukkig) en ze ziet er beter uit dan dat ze deed op KVV helaas. Het is gewoon heel duidelijk terug te leiden naar een situatie als het weer fout gaat. En als het dan zo ver is, en ik pak de zalf en pillen uit de la, omdat ze er weer beroerd bij ligt, en pijn toont, en die hond komt op me afgerend en gaat van ellende al met d'r poten omhoog liggen, tzja...ben er gewoon even klaar mee.

Het barfen heeft nog steeds een grotere vriezer nodig. Daar ben ik toen actief naar op zoek gegaan en mee bezig geweest, omdat ik dat toch wel wilde, maar na dierenartsbezoek 4 was het ik het zat en is het geld aan andere dingen op gegaan. Daarnaast, barfen vind ik niet zo erg, maar mijn wederhelft gaat dat gewoon een stap te ver. Dus dan het liefste een kvv die ik kan vertrouwen. Maargoed, de enige kvv die ik nu enigzins zou vertrouwen zou me financieel een flinke domper geven....Geloof me, ik heb veel voor die hond over. Maar er is ruim 2000 euro aan DA kosten doorheen gegaan. En dat merken we wel. 80 euro per maand aan voer, valt me gewoon tegen, zeker nu ik niet de garantie heb dat het goed gaat, of weer meer kosten levert.

1 stukje ham? Blokje, gesneden voor in de pasta. Viel bij een ander 'per ongeluk op de grond'...zal ik me daar verder niet over uitlaten, maar bingo...
Een plakje kipfilet? Want dat kan best? Bam..uitbraak...
Een hapje van whatever / kruimel met een of ander iets / groente / whatever, bam uitbraak...Ook voor rijst, granen en al dat meer.
Ik wil niet weten waar die hond nog meer allergisch voor is. Laat staan wat er gebeurt\ als ze weer op een kvv komt die niet zuiver is.

Ik weet dat het wat tegenstrijdig is, omdat barfen helemaal niet zo duur hoeft te zijn. (ik vraag me wel af wat jullie voor een dieet van 500gr per maand dan ongeveer kwijt zouden zijn?) maar de vriezer, en mijn wederhelft die ik zeker nog wel ga overtuigen, en daarnaast de momenteel hele hoge kosten gecombineerd met een hele zieke hond maken dat ik nu eerst even 2 maanden rust wil, ook voor Zoë.

Ik blijf erbij dat het goed is, en zou er zeker naartoe willen..maar soms weet ik gewoon even niet meer wat goed is. Zeker als ze dan weer zo ziek is -O-

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:34

Voor 500 gram BARF per dag reken ik maandelijks ongeveer 40 euro. Daar zitten dan wel duurdere diersoorten bij. Zo voer ik vrijwel geen kip en helemaal geen rund.

Verder... Kan ik me voorstellen dat je even rust in de tent wilt. En hoewel het moeilijk toe te geven is, lijkt het er inderdaad op dat sómmige honden een rauw dieet niet verdragen, om de een of andere reden. Uiteindelijk heb je 1 doel met je zoektocht, namelijk een gezonde en gelukkige hond. En er zijn meer wegen die naar Rome leiden...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:56

Welke kvv vind jij wel te vertrouwen, die zo duur is? Ik snap dat je het compleet zat bent. Misschien eens kijken op www.hondjekoek.nl Daar heb ik vorige keer een hele berg besteld en vond het qua prijs best meevallen, maarja, ik ben niet afhankelijk van diersoorten. Wat k u t :(:)

Mocht je het ooit weer willen proberen is degomeat misschien wat? Of dan de best4dogs, de grootverbruik variant daarvan. Ik weet dat ze daar na elke maling alles helemaal schoonmaken. Maar als je het nooit meer zou willen proberen zou ik dat heel goed snappen

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:38

Lolleke schreef:
Ik weet nu dat lam goed gaat (geit/schaap zal dus ook wel goed gaan) en verder durf ik nog steeds niks bij te geeven. Ieder uitschietertje is meteen te merken / zien.
Geen varken, geen rund, geen kip, vis moet ik voorzichtig mee zijn, groenten moet ik voorzichtig mee zijn, konijn twijfel ik nog over....
Paard heb ik nog als optie, maar dat doe ik pas als alles weer rustig is (vandeweek ook weer wat te pakken gehad, oog is nu helemaal kapot). Het is bizar waar die hond wel niet allergisch voor is.

Nu heb ik hier in de buurt de lupa zitten waar ik snacks etc kan halen. (hond staat nu op simpsons droogvoer, dat is het enige wat nu goed gaat zonder problemen) en ik heb dus nog geen kvv gevonden die ik vertrouwen kan daarin. (behalve dan kvv's die mij qua prijs echt de pet boven gaan)
Zelf barfen met alleen lam/geitzie ik ook niet als optie.

Iemand die nog tips heeft?

Ik zie wel nog een hele hoop diersoorten die je kan proberen. Vaak als honden het niet goed doen op de 'reguliere' diersoorten doen ze het heel goed op wild. Denk aan haas, hert, fazant, patrijs, duif e.d.
Voor het knaagwerk kan ik je de lamskop aanraden (als je hond al bot gewend is). Ook kan je bij de bioslager kijken, die van mij verkoopt voor 2 euro de kilo lamsbotten die niet te hard zijn, maar waar mijn hond toch wel bijna 10min. mee bezig is. (Tegenover een uur met een lamskop) Ook ribben van lam en geit kun je geven.

Voor KVV's kun je bijv. ook bij kiezebrink bestellen en losse gemalen mixen bestellen om daar zelf een complete KVV van te maken icm met wat barfhapjes.

Als lam en geit goed gaan, zal ree/hert waarschijnlijk ook wel goed gaan. Fazant/patrijs heeft weer een hele andere samenstelling dan kip/tamme eend. Die zou je dus wel kunnen proberen. Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van een hond die niet tegen haas kan, dus dat is ook een goede optie. Je zou ook eens kunnen kijken of je hond wel tegen visolie kan. Zo zou je al vrij snel een compleet menu hebben:
Lam, geit, hert, fazant, haas.

Iets waar je ook op kan letten: de kleur van het spiervlees. Kip, rund, kwartel, parelhoen e.d. zijn allemaal licht van kleur.
Lam, geit, paard, hert, fazant, patrijs allemaal donker. Grote kans dat jouw hond met 'donker vlees' goed overweg kan en niet met 'licht vlees'.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:05

@Sassol,. die licht / donker vlees valt wel heel erg op zijn plek...zo had ik het nog niet bekeken, maar zo voelt het wel passend. Dat verklaart waarom konijn dan bijvoorbeeld weer niet op zijn plek valt, want dat is dan wel weer licht vlees voor zo ver ik weet.
Alle lichte vleessoorten gaan niet goed, voor zo ver ik die nu geprobeerd heb.
Donkere wel. Dat is het enige waar ik nu echt een verband in zie, behalve weten waar ze overal van uitbreekt.
Geeft wel hoop....:D
Is er dan ook nog wel verband met dat granen trouwens? Aardappelzetmeel gaat goed, maar rijst etc allemaal niet. Denk dat ik daar ook ver van weg moet blijven. Maar ik heb wel het idee dat ze groentes nodig heeft. Als ik haar niet af en toe wat geef wordt het echt een koe en vreet ze de hele tuin op....

Voor nu even rust toch hoor, even pas op de plaats. Zorgen dat ze zelf ook weer lekker zit. Als ik zie wat er van buiten allemaal uitbreekt, vraag ik me af wat daar binnen in dat lijfje ook nog allemaal gebeurt.

Dat kiezebrink idee staat me ook wel aan. Ik moet natuurlijk wel rekening houden met de kosten momenteel, maar een voorgemalen mix i.c.m. met barfhapje sin de zin van nekjes, botten die ze kan hebben, pens etc. is wel heel fijn.

Kan vriendlief gewoon voeren,en kan ik af en toe de barf er tussen stoppen :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:33

Granen horen niet in een dieet thuis van een hond. Ik kan me voorstellen dat een hond die veel vleessoorten al niet verdraagt, het al helemaal niet goed doet met granen.
Zo zou je voor groente/fruitsoorten kunnen kijken naar wat er meer in het menu van een hond past.
Dan kom je uit op knollen (waaronder de aardappel dus ook valt).
Vermijd in ieder geval koolsoorten, die veroorzaken gassen en bij teveel diarree.
Niet aan te raden voor een gevoelige hond dus.
Tomaat, paprika en aubergine zou ik ook vermijden. Dat gaat ook niet altijd goed.

Besjes zijn een goed fruitsoort om mee te beginnen denk ik. Veel honden vinden het lekker en wordt meestal goed verdragen.