Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:39

Vandaar de preventieve anti-biotica zeker 8)7.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:01

Mindim schreef:
Citaat:
Domesticatie, tam maken en kweken van dieren en planten, verloopt overal volgens hetzelfde plan. Dit zogenaamde stappenplan bestaat over het algemeen uit de volgende vier stappen:

1 Selectie van de diersoort
De aanwezigheid en functionaliteit is voor de selectie van een diersoort van belang. Het schaap is bijvoorbeeld geselecteerd voor de vacht als grondstof voor wol.
Wat is de functie van een orka in een tank? Een schaap levert wol voor kleding, van oudsher al, een schaap kunnen we bieden wat ze nodig hebben.
2 Introductie in de menselijke omgeving
Een diersoort moet zich aan de nieuwe leefomgeving aanpassen. Mensen moeten zorgen voor een omgeving waarin een dier zich prettig voelt, omdat een dier zich onder de nieuwe omstandigheden moet kunnen voortplanten.
Menig orka wordt niet in orka vriendelijke omstandigheden gehouden, verder wordt er ook geinsemineerd om voort te planten, dus die vlieger gaat ook niet op.
3 Het tam maken van het dier
Het dier moet afhankelijk worden van de mens en een band met hem ontwikkelen. De dieren worden afhankelijk gemaakt door ze te bieden wat ze het meest nodig hebben: voedsel en bescherming.
Een orka is niet tam, ze doen wat voor een beloning, maar ze zijn niet tam. Er zijn verschrikkelijk veel veiligheidseisen en waterwerk mag vaak niet meer, door dodelijke ongevallen.
4 Fokken en kweken
Dit is de laatste stap van domesticatie: het fokken en kweken met geselecteerde indviduen om tot verschillende stamlijnen te komen en de verschillende functies te kunnen vervullen.
Domesticatie, tam maken en kweken van dieren en planten, verloopt overal volgens hetzelfde plan. Dit zogenaamde stappenplan bestaat over het algemeen uit de volgende vier stappen:

Verschillende stamlijnen? Bij orka's is inteelt heel normaal, omdat er weinig in gevangenschap zijn, waarom denk je dat ze zo blij zijn met Morgan? Er valt weinig te selecteren en ze fungeren bijna allemaal de zelfde functie. Vermaak van de mens.

1. Echte funcionaliteit is er niet. Er word soms educatie genoemd, omdat je de dieren op deze manier goed kan bestuderen. Maar ook bij dieren die al gedomesticeerd zijn en vroeger wel functionaliteit hadden, zijn deze kwijt. Wat heeft een huishond (hiermee bedoel ik dus echt gezinshonden, geen politiehonden, blinde geleidehonden enz) nu voor zin behalve de mens verblijden met zn aanwezigheid. Hij heeft naar mijn idee dus ook geen functionaliteit meer, maar nog steeds blijven mensen deze dieren expres fokken. Imo ook dus alleen voor het pleziertje van de mens.
2. De opmerking over inseminatie vind ik niet echt iets toevoegen. Er zijn ook orka's die zich natuurlijk hebben voortgeplant. KI zorgt er naar mijn mening voor dat er niet nog meer gesleept word met de orka's. Bij gedomesticeerde dieren gebeurd KI ook regelmatig, dit is dus niet iets wat alleen voor orka's geldt. Aan de leefomgeving kan nog heel wat veranderd worden voor de orka's, toch moeten ze zich aanpassen (Nogal logisch als je geen kant op kan). Toch zullen de eerste wilde dieren die gedomesticeerd zijn gemaakt, dit waarschijnlijk ook hebben moeten door maken.
3. De orka's zijn afhankelijk van de mensen die hun eten geven en afleiding. De orka's herkennen de trainers en komen naar ze toe.
4. Doordat ze maar wat raak lijken te fokken met de orka's komt er geen goede stamlijn. Waarom gebruikt SW bevoorbeeld geen orka's uit MLF of orka's uit de parken in japan? Iets wat absoluut beter kan als je een goed fokprogramma wil!

Mindim schreef:
Citaat:
Op die manier hoeft het wnf ook niet meer te bestaan, want die dieren ken je ook niet.
Eigenlijk mogen alle wilde dieren wel dood gaan aan ziekte en uithongering, want die ken je niet
Dat vind ik ook behoorlijk egoistisch
Vogels worden bij ons in de tuin in de winter bijgevoerd, in de zomer niet omdat er dan genoeg eten is.
En een dier helpen wil natuurlijk niet zeggen dat ie nooit de natuur meer in mag.

Ik vind dat je een wild dier zekers mag helpen. Je vergelijking met het WNF vind ik echter mank gaan, die vangen geen dieren op, die proberen leefomgevingen te redden en mensen bewust te maken.

Door de leefomgeving te verbeteren van dieren, helpen ze de dieren ook te overleven.
Maar voor de duidelijkheid was een stichting AAP duidelijker geweest idd.

Mindim schreef:
Citaat:
Moeten ze wel goed worden uitgevoerd.
Bij de SW orka's vind ik het ronduit slecht.
Incest, fokken met steeds dezelfde orka's, fokken met Tilikum, terwijl bijv Ulises een beter karakter schijnt te hebben.

Je zegt nu twee dingen, fokken met orka's is slecht, maar ze kunnen maar beter voor Ulises kiezen?

Ik reageerde hier op iemand zei dat een fokprogramma iets positiefs was.
Ik vind het alleen positief als een fokpramma goed in elkaar zit
En het fokprogramma van SW vind ik bar slecht, enwel om de punten die ik daarna noem.

Mindim schreef:
Al met al een zeer interessante site met bijna elk levensverhaal van elke orka in gevangenschap, met wie ze geleefd hebben, hoe vaak ze verhuisd zijn, waaraan ze zijn gestorven, waar ze gevangen zijn, en noem het maar op, alles iig. Ik zou zeggen lees eens door!

Zeker interessante site, was al bezig met het lezen.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:08

Ik had al gelezen dat seaworld japan klein was, maar als je dan miami ernaast ziet.
En dan te bedenken dat er vorig jaar in japan nog 7 (!) orca's daar bij elkaar leefde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:37

Citaat:
1. Echte funcionaliteit is er niet. Er word soms educatie genoemd, omdat je de dieren op deze manier goed kan bestuderen. Maar ook bij dieren die al gedomesticeerd zijn en vroeger wel functionaliteit hadden, zijn deze kwijt. Wat heeft een huishond (hiermee bedoel ik dus echt gezinshonden, geen politiehonden, blinde geleidehonden enz) nu voor zin behalve de mens verblijden met zn aanwezigheid. Hij heeft naar mijn idee dus ook geen functionaliteit meer, maar nog steeds blijven mensen deze dieren expres fokken. Imo ook dus alleen voor het pleziertje van de mens.

Je kunt de dieren op deze manier niet goed bestuderen, tot op een bepaalde hoogte en dan is het gebeurt. Hetzelfde als je de mens zou bestuderen en je hebt alleen toegang tot mensen in de gevangenis of mensen in een psychiatrisch centrum.

Met je voorbeeld over de hond, dat praat het houden van orka's toch niet goed. Dus als je een hond voor je plezier mag houden, dan moet dat met een orka ook kunnen? Een hond is zo aangepast naar de mens, omdat het dier al honderden jaren onder ons is. Een orka nog maar sinds de jaren 60, vergelijk de orka dan met de wolf die de mens soms ook probeert te houden. De wolf is de wilde variant van de hond, daar stamt de hond van af, de orka heeft in dat opzicht geen wilde voorouder waar hij vanaf stamt, hij is de wilde variant.

Citaat:
Door de leefomgeving te verbeteren van dieren, helpen ze de dieren ook te overleven.
Maar voor de duidelijkheid was een stichting AAP duidelijker geweest idd.

Ik vind leefomgevingen behouden van wilde dieren wel iets heel anders dan 'hands on' dieren uit de natuur halen en dan in een hok plaatsen hoor. Stichting AAP haalt dieren uit menselijke leefomgevingen, waar ze zijn mishandeld, dat is ook weer iets heel anders dan een dier uit de natuur halen en in een hok zetten. Vind beide dus geen vergelijk.

Citaat:
Ik reageerde hier op iemand zei dat een fokprogramma iets positiefs was.
Ik vind het alleen positief als een fokpramma goed in elkaar zit
En het fokprogramma van SW vind ik bar slecht, enwel om de punten die ik daarna noem.

Daarom komt Morgan handig van pas ;) en daarom komt ze niet meer vrij. Fokken met deze dieren vind ik alleen al fout omdat je ze een bar slechte leefomgeving te bieden hebben. Vele dieren halen de volwassenheid niet eens.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:37

Vind net op een ander forum een hele mooie uitleg :j

Citaat:
In deze 'discussie' is het vooral nodig om het verschil te weten tussen gedrag en instinct, wat dat zijn beide compleet andere begrippen.

Instinct: zit sowieso in het dier. Hij weet dat hij dat moet doen, zonder het te hebben aangeleerd van moeder of vader, of opvoeder in het algemeen. Is bij alle diersoorten hetzelfde en draait voornamelijk om het overleven.
Een konijn (jaja, ben hier weer met m'n konijnen :lol: ) weet dat hij moet stampen en weglopen als er een roofvogel overvliegt, dat is instinct. Dat is geen gedrag.

Gedrag is bijvoorbeeld een konijn dat in een veel te klein hokje zit en daardoor grommerig en boos wordt en gaat tralieknagen (klinkt bekend in de oren he, Beert ;) )

Gedrag heeft dus veel, zoniet alles, te maken met de omstandigheden waarin een dier leeft en met wie hij omringd is. Een aap kan tegen z'n moeder poeslief doen en haar vlooien, maar diezelfde aap kan z'n neefje doodleuk negeren omdat hij 'em niet leuk vindt.

En dat kan denk ik makkelijk gespiegeld worden aan de mens. We weten dat we moeten eten, we voelen dat ook, zelfde verhaal met slaap, we beginnen ons moe te voelen en weten dat het bedtijd is. Dat zou ons instinct kunnen zijn.

Dat we de deur niet opendoen, omdat die lastige buurman weer heeft aangebeld, is gedrag. Iets waar elke mens anders op zou kunnen reageren, is gedrag. Iets waar elke mens ongeveer hetzelfde op reageert, is instinct. Bijvoorbeeld hard weglopen als er een vieze meneer achter je aan loopt

Geen idee dat dit 2 verschillende dingen waren.
Maar het aanpassen van orka's is dus gedrag en niet instict leer ik nu :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:43

Het verschil tussen gedrag en instinct is hier wel bekend.
Eerder in dit topic zag je bijvoorbeeld een filmpje van mensen die een half hond/ half wolf in huis hebben. Deze dieren reageren veel meer op instinct dan een gedomesticeerde hond. De hybriden zijn dan ook zeer moeilijk te houden en omdat ze hun instinct in een kennel of mensensituatie niet kunnen volgen, want dat is voor de mens onwenselijk en vaak gevaarlijk, vertonen deze dieren vaak gefrustreerd gedrag.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:56

Nouja goed, ik had het idee dat beide instinct was, dus voor mezelf is dat weer een stukje duidelijker.

Maar gedrag is iets wat je kan aanleren en instinct niet, nou was ik al wel zo ver dat je instinct niet kan aanleren en maar moeilijk te beinvloeden is.
Instinct op zich is geen gedrag, de handelingen die het dier doet voortvloeiend uit dat instinct, dat is gedrag

toch vreemd dat instict zo hardnekkig is dat wij mensen er na die 2000+ jaren 'beschaafdheid' nog last van hebben

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:45

Mindim schreef:
Longontsteking en oorzaak onbekend, zijn de meest voorkomende doodsoorzaken onder orka's in gevangenschap.

Klopt. Dat is ook zo bij dolfijnen.
En niet alleen in parken. Ook in de natuur lijkt dit een veelvoorkomende doodsoorzaak te zijn. Net als uitdroging bijvoorbeeld.

Nog steeds vind ik de cijfers niet dusdanig shockerend. Er is veel doodgeboren bij, dat trekt de verhoudingen al aardig scheef. Voor zover ik weet is het redelijk normaal dat een (groot) percentage baby orka's het eerste jaar niet haalt, in de natuur dus. Dat is niet anders dan bij bijvoorbeeld leeuwen, gnoes en zebra's.
Als je kijkt naar de dieren vanaf 1 jaar oud zijn er inderdaad dieren die niet enorm oud worden. Daar tegenover staan dieren die wél oud worden en dieren die zelfs F2 voortbrengen. Persoonlijk denk ik dat dit met name te maken heeft met het gebrek aan kennis, dat steeds meer wordt bijgeschaafd. Orka's worden steeds beter gevoed, bezig gehouden en überhaupt gehouden, dat komt de levensverwachting ook ten goede.
Mijn verwachting is dat de orka-populatie eenzelfde curve zal gaan doormaken als de dolfijnenpopulatie heeft gedaan. Ik heb de cijfers hier nu niet bij de hand, maar ik zal ze morgen even plaatsen. Uit die cijfers blijkt bijvoorbeeld dat de gemiddelde dolfijn in een park meer dan 25 jaar leeft (en niet 8 jaar zoals bijvoorbeeld WDCS zegt).

Goed, orka Morgan... prachtige aanwinst voor de genenpoel, over een jaar of 8 hopelijk, ik hoop dat ze in Loro Parque verstandig zijn en haar dusdanig lang anticonceptie geven dat ze niet voor haar 12e zwanger wordt. Getuige hun huidige beleid zie ik dat echter eerder fout gaan en dat vind ik jammer.
Ik heb niks tegen fokken van orka's, maar dan wel zo goed mogelijk graag.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 01:01

maar wat is de meerwaarde dan van fokken van orka's??

ze hebben amper een normale voorziening om die dieren een goed leven te geven,de bakken zijn overal te klein en overbevolkt,waarom dan nog meer orka's fokken...

snap dat echt niet,of moeten ze fokken tegen de vroegsterfte van volwassen dieren en maar hopen op dat die jonge dieren oud genoeg gaan worden ooit dat ze die "oudere" dieren die veel te jong sterven kunnen opvolgen??

kan me geen andere reden bedenken om die bakken nog meer vol te proppen met deze dieren ( ja...geld,maar t was de liefde toch,waarom mensen deze dieren vooral ze in gevangenschap hielden... :+ )

en beter gehouden?? waar dan??als loro parque het grootste badje voor die beesten is,is de rest zeer bedroevend gesteld qwa levensomgeving...wat is er dan verbeterd,de ruimte in ieder geval niet...ws zien ze wel sneller dat een orka ziek wordt en grijpen ze eerder in met medicijnen wat de levensduur verlengd,maar verder worden ze nog even bedroefd gehouden als de jaren hiervoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 01:21

assie schreef:
Mindim schreef:
Longontsteking en oorzaak onbekend, zijn de meest voorkomende doodsoorzaken onder orka's in gevangenschap.

Klopt. Dat is ook zo bij dolfijnen.
En niet alleen in parken. Ook in de natuur lijkt dit een veelvoorkomende doodsoorzaak te zijn. Net als uitdroging bijvoorbeeld.

Nog steeds vind ik de cijfers niet dusdanig shockerend. Er is veel doodgeboren bij, dat trekt de verhoudingen al aardig scheef. Voor zover ik weet is het redelijk normaal dat een (groot) percentage baby orka's het eerste jaar niet haalt, in de natuur dus. Dat is niet anders dan bij bijvoorbeeld leeuwen, gnoes en zebra's.
Als je kijkt naar de dieren vanaf 1 jaar oud zijn er inderdaad dieren die niet enorm oud worden. Daar tegenover staan dieren die wél oud worden en dieren die zelfs F2 voortbrengen. Persoonlijk denk ik dat dit met name te maken heeft met het gebrek aan kennis, dat steeds meer wordt bijgeschaafd. Orka's worden steeds beter gevoed, bezig gehouden en überhaupt gehouden, dat komt de levensverwachting ook ten goede.
Mijn verwachting is dat de orka-populatie eenzelfde curve zal gaan doormaken als de dolfijnenpopulatie heeft gedaan. Ik heb de cijfers hier nu niet bij de hand, maar ik zal ze morgen even plaatsen. Uit die cijfers blijkt bijvoorbeeld dat de gemiddelde dolfijn in een park meer dan 25 jaar leeft (en niet 8 jaar zoals bijvoorbeeld WDCS zegt).

Goed, orka Morgan... prachtige aanwinst voor de genenpoel, over een jaar of 8 hopelijk, ik hoop dat ze in Loro Parque verstandig zijn en haar dusdanig lang anticonceptie geven dat ze niet voor haar 12e zwanger wordt. Getuige hun huidige beleid zie ik dat echter eerder fout gaan en dat vind ik jammer.
Ik heb niks tegen fokken van orka's, maar dan wel zo goed mogelijk graag.

Als je kijkt naar de groep dieren die hier onder de loep is genomen, is het sterftecijfer erg hoog, ook het aantal dieren die de volwassenheid haalt is voor een kleine groep schrikbarend klein. Ook bij de ' kleinkinderen' is het sterftecijfer niet veel positiever. Verder zijn de gegevens nou niet bepaald oud, dus om te zeggen dat het steeds beter wordt, vind ik echt de zaken door een roze bril bekijken. Ik heb het hier over de orka's, niet de dolfijnen, want daar heb ik nog niet naar gekeken.
Ook al leeft de gemiddelde orka in de toekomst meer dan 25 jaar, dan nog is dat vrij kort. Als je kijkt hoeveel dieren er zijn gestorven sinds de dag dat de eerste in gevangenschap gehouden werd, nou dan denk ik dat men zich eens achter de oren moet gaan krabben. Al jaren gaan er boven gemiddeld veel dieren dood en ook de aantal miskramen of doodgeboren kalveren is voor zo'n kleine groep enorm. Misschien toch een teken aan de wand, dat orka's niet goed gedijen in gevangenschap en waarom zou je ze ook in gevangenschap willen houden uberhaupt?

Als je ziet hoeveel vrouwelijke dieren al voor hun tiende jaar drachtig zijn, kun je de miskramen of doodgeboren kalveren of kalveren die dood gegaan zijn door gebrek aan voeding bij mams in de eerste weken, in een ander daglicht bekijken. Orka vrouwtjes zijn extreem voeg drachtig in gevangenschap, veelal door KI. Geeft te denken.
Dus dat de generatie kinderen, kleinkinderen voortbrengt, heeft niks te maken met dat die dieren oud worden, nee, ze krijgen in hun pubertijd al kalveren, door toedoen van de mens.
Gebrek aan kennis, ik raad mensen af om uberhaupt een dier aan te schaffen, als er niet genoeg kennis bij die mensen bestaat. Of dat nu om een hond, paard of konijn gaat. Meestal wordt je ook verguisd als je impulsief een dier aanschaft, want impulsief aanschaffen van dieren, betekent in veel gevallen ook gebrek aan kennis, maar bewust met weinig kennis een orka houden, is dan wel goed?

Beter gevoed? Ze krijgen nog steeds dode haring, met supplementen dat het beter wordt? Wat is er beter aan de voeding geworden? Beter gehouden, omdat hun bad nu 3 meter langer is? En misschien iets dieper? Wat is er structureel verbeterd in het houden van orka's dan? Ze zitten zelfs in de modernste baden klein. Zeker als je kijkt hoeveel dieren er in zo'n bad zitten.

Sw fokt bijna standaard te jong met hun dieren, de meesten krijgen voor hun tiende hun eerste kalf, verder is er inteelt, maar wil je met een kleine bevolking in gevangenschap. Dus stop ermee, de dieren zijn niet happy, je kunt ze niet adequaat houden.
Ik vind het persoonlijk echt verschrikkelijk dat er met dieren wordt gefokt, die je niet fatsoenlijk kunt houden, want laten we wel wezen, door de grote sterfte van de orka's in gevangenschap en het niet meer mogen vangen, kun je de vrouwtjes maar het liefst zo gauw mogelijk drachtig krijgen, want het verloop is snel. Is toch de zot. Het draait maar om een ding en dat zijn niet de orka's.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:24

De beloofde cijfers van dolfijnen:
Citaat:
Current scientific data show that the average lifespan of bottlenose dolphins in Alliance of Marine Mammal Parks and Aquariums member facilities is longer than their counterparts in the wild. Calves born in AMMPA member zoological parks and aquariums have higher rates of survivability than those born in the wild. (See references below.)

Average Life Span in AMMPA Facilities
On average, a one-year old bottlenose dolphin in Alliance of Marine Mammal Parks and Aquariums member facilities is expected to live for more than 25 years (Willis 2007, unpublished data).

Average Life Span in the Wild
Research based on tooth extraction from 290 stranded dolphins, in cooperation with the Texas Marine Mammal Stranding Network, produced data that show the average life expectancy from birth of animals off the coast of Texas is 11.73 years, and the average life expectancy from one year of age is 12.72. These numbers are also consistent with the results of other tooth-aging studies of stranded animals (Neuenhoff, 2009; Mattson et al., 2006; Stolen and Barlow, 2003; Hohn, 1980).

Maximum Known Longevity in AMMPA Facilities (2010)
As of 2010, the oldest dolphin in human care was 57 years old. She was born February 27, 1953, at Marineland of Florida, now Georgia Aquarium’s Marineland, St. Augustine, Florida.

Maximum Known Longevity in the Wild (2010)
As of 2010, the oldest dolphin in the wild was 60, documented in the Sarasota Bay population. Researchers extracted a tooth from the animal in 1984 to determine her age. The Sarasota Dolphin Research Program, a partnership led by the Chicago Zoological Society since 1989, has studied dolphins in Sarasota Bay, Florida, since 1970 and is the longest running study of a wild dolphin population in the world (Randall Wells, pers. comm. 6/16/2010).

Ik zeg volgens mij nergens dat het zo ís dat de orka's nu ouder worden. Wel zeg ik dat ik dénk dat orka's in de toekomst ouder gaan worden. En dat ik naar aanleiding van de cijfers hierboven voor dolfijnen eenzelfde curve verwacht bij orka's.
Ik vind het ook logisch dat er in een diersoort in een kleine populatie, waar weinig kennis van is, veel dingen fout gaan en veel dieren dood gaan in het begin. Ik verwacht (en hoop) dat dit beter zal gaan in de toekomst. En ja, er is wel veel veranderd. De manier van omgaan punt 1. De voeding is ook veranderd, gevarieerder qua voedseltype, maar ook qua aanbieden van voeding. Dieren worden beter geestelijk gestimuleerd. Daar zie ik dus wel degelijk verbetering.

De meerwaarde van fokken? Punt één dat je geen dieren uit de natuur meer hoeft te halen. Punt twee dat je enorm veel onderzoek kunt doen aan de dieren. Hoe werkt zo'n zwangerschap? Wat is een normale groei? Wat zijn invloeden van buitenaf op de ontwikkeling van de foetus. Dat komt het dier zelf misschien niet ten goede, maar wel de populatie in de natuur op den duur.
Dat SW te jong fokt met dieren ben ik met je eens, vind ik ook niet goed. Dat zou ik graag anders zien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:36

Hoe komt onderzoek naar zwangerschappen en ontwikkeling van de foetus bij het inteeltfokken van SW de natuurlijke populatie op den duur ten goede?

Mama Natuur heeft dat keurig geregeld, al miljoenen jaren terug. Waar bemoeien wij ons mee? De orka heeft dat soort geneul helemaal niet nodig om te overleven. Was het dier zo zeldzaam als de Amoerpanter, DAN kan ik me iets voorstellen bij dergelijke onderzoeken.

Wat ik mij afvraag, Assie, is waarom jij SeaWorld zo gronding blijft verdedigen terwijl steeds weer wordt beargumenteerd dat dit soort parken NIKS doen ter educatie of behoud en ook helemaal geen geld stoppen in natuurlijke behuizing en voedsel :). Dit is overigens geen aanval, maar pure interesse omdat ik me niet voor kan stellen dat je het werk dat ze doen daadwerkelijk goed vindt.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:17

Kennis over zwangerschappen e.d. bij orka's is in zoverre interessant omdat je een referentiegroep nodig hebt tov de natuur. Daarnaast ben ik zelf van mening dat je eigenlijk niet teveel kennis kunt hebben ;) .
In Loro Parque vormt de groep orka's de controlegroep bij een onderzoek naar vervuiling. Orka's in de natuur worden onderzocht en er wordt vervolgens een vergelijking gemaakt met de orka's in de parken. Ik vind dat dit nuttige onderzoeken zijn waarbij in kaart wordt gebracht wat eigenlijk de invloed is van ons mensen (=vervuilling) op de orka's (= natuur). Informatie die uit die onderzoeken wordt verkregen kan worden gebruikt om een strategie op te stellen om mensen te motiveren mee te werken aan minder vervuilling.
Er gaat redelijk wat geld, tijd en moeite in deze onderzoeken zitten.

Dat jij zegt dat 'dit soort parken' niks aan educatie doet vind ik enigszins onterecht. Ik weet van meerdere onderzoeken die bijvoorbeeld Loro Parque doet. Daarnaast heb ik interessante gesprekken gevoerd met de educatie-directeur van Loro Parque, waarbij duidelijk zijn visie bleek en ook welke dingen zij doen ten behoeve van educatie. En ik denk dat je dan me dan maar gewoon moet geloven als ik zeg dat ik geen roze bril op heb en wel degelijk kritische vragen stel :) .
Van SW zelf weet ik daarentegen vrij weinig op educatie gebied. Ik ken wel enkele van hun onderzoeken en weet dat ze flink bijdragen aan onderzoeken in de natuur en natuurbehoud, maar ik ben zelf nooit in één van hun parken geweest en moet wat dat betreft op hear-say afgaan.
Tot slot weet ik van bijvoorbeeld het Dolfinarium (I know, dat is geen SW) dat zij een groot educatief programma hebben, waarbij zoveel mogelijk kinderen worden bereikt. Ik kan me wel vinden in hun educatieve visie en doelen.
Dolfinariums statement uit 2009 mbt The Cove geeft voor mij wel duidelijk aan waar zij staan.
Dolfinarium schreef:
Het Dolfinarium veroordeelt de Japanse drijfvisserij en de onmenselijke slachting van dolfijnen. Wij zijn van mening dat deze historisch gegroeide activiteiten per direct dienen te stoppen. In die zin hopen wij dat The Cove een bijdrage levert aan dit gezamenlijke doel. Het Dolfinarium is teleurgesteld in de koppeling die de documentaire the Cove maakt met dolfinaria. Het Dolfinarium investeert in een professioneel fokprogramma dat succesvol is. Afgelopen 10 jaar hebben er in Harderwijk 16 succesvolle dolfijnengeboortes plaatsgevonden. Hiermee bekrachtigen wij het streven om geen dieren uit de natuur te halen.

Het Dolfinarium en leden van de internationale brancheorganisaties, waartoe het dolfinarium behoort ondersteunen niet, betalen niet en/of halen geen dieren uit de Japanse drijfvisserij. De genoemde internationale branche-organisaties verbieden acquisitie van dieren uit drive fisheries.

In de vroege historie van het Dolfinarium (meer dan 20 jaar geleden in 1987 voor het laatst) heeft het Dolfinarium indirect een aantal dieren uit deze drijfvisserij verkregen. De mening was destijds dat op deze wijze dieren gered konden worden die anders voor consumptie gedood zouden zijn.

Het Dolfinarium is het niet eens met de sluiting van dolfinaria als oplossing voor de Japanse drijfjachten. Internationale dolfinaria ondersteunen, nemen deel aan en verzorgen middelen voor wetenschappelijke studies en projecten die bijdragen aan de bescherming van zeezoogdieren in het wild en het behoud van de soorten. Tevens kan in dolfinaria onderzoek plaatsvinden wat in de natuur onmogelijk is.

Wij zijn van mening dat het educatieve belang van parken een essentiële bijdrage levert aan de bewustwording van zeezoogdieren, hun natuurlijke omgeving en hun bedreigingen bij het grote publiek. De passie die zeezoogdierparken en dierentuinen bij het grote publiek kunnen oproepen door het bieden van direct contact met de dieren is onvervangbaar. Deze passie beweegt mensen de natuur te waarderen en te koesteren.

Dat gezegd hebbend keur ik echt niet alles goed wat zeezoogdierenparken doen. Er zijn genoeg dingen waar ik mijn vraagtekens bij zet. Maar ik ben niet, zoals velen van de posters in dit topic, pertinent tegen zeezoogdierenparken. Ik zie ook de goede dingen. Ik verdedig dan ook niet per se SeaWorld. Voor mijn part gaat SeaWorld grondig over de kop en wordt alles fatsoenlijk gereorganiseerd, waarbij de dierenploeg de leiding krijgt en niet de marketingafdeling. Persoonlijk vind ik dat de educatieve waarde van (zeezoog)dierenparken namelijk heel groot kan zijn. En als er in parken dan (nog) meer wordt gekeken naar die educatieve, dierwaardige kant, dan denk ik dat de parken alleen nog maar mooier worden.
Wel reageer ik op onwaarheden (in mijn ogen dan ;) ) die worden verkondigd. Ik heb inmiddels redelijk wat kennis over bepaalde zaken in zeezoogdierenparken, uit de eerste hand en ik vind het storend als er dan meningen als keiharde feiten op tafel worden gesmeten. "Feiten" die dan niet eens correct blijken te zijn, zoals Kimmie die verkeerde afmetingen noemt.
En hey, een discussie is niet leuk als iedereen hetzelfde zegt he ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:12

welke afmetingen heb ik verkeerd gezegd dan ??

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:29

kimmie261 schreef:
als loro parque het grootste badje voor die beesten is,is de rest zeer bedroevend gesteld qwa levensomgeving...

Deze, MLF is 2x zo groot

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:03

Mindim schreef:
Met je voorbeeld over de hond, dat praat het houden van orka's toch niet goed. Dus als je een hond voor je plezier mag houden, dan moet dat met een orka ook kunnen? Een hond is zo aangepast naar de mens, omdat het dier al honderden jaren onder ons is. Een orka nog maar sinds de jaren 60, vergelijk de orka dan met de wolf die de mens soms ook probeert te houden. De wolf is de wilde variant van de hond, daar stamt de hond van af, de orka heeft in dat opzicht geen wilde voorouder waar hij vanaf stamt, hij is de wilde variant.

Ik praat het ook niet goed. Ik wil alleen laten zien hoe scheef het is. Stel dat over heel wat jaar de orka ook gedomesticeerd is en de leefomgeving verbeterd, dan zou het dus ook niet meer zielig moeten zijn. Met een hond doe je dit namelijk ook. Een gedomesticeerd dier hoeft niet van een wilde variant af te stammen, een aziatische olifant valt ook onder gedomesticeerd en heeft ook geen wilde variant, want dat is/was hij zelf .

Mindim schreef:
Ik vind leefomgevingen behouden van wilde dieren wel iets heel anders dan 'hands on' dieren uit de natuur halen en dan in een hok plaatsen hoor. Stichting AAP haalt dieren uit menselijke leefomgevingen, waar ze zijn mishandeld, dat is ook weer iets heel anders dan een dier uit de natuur halen en in een hok zetten. Vind beide dus geen vergelijk.

Choce schreef:
Vind dat je best een diertje kan helpen.
Deze zou je gewoon bij kunnen voeren zonder in een hokje te hoeven stoppen :)

En door leefomstandigheden te verbeteren help je een dier ook, dan zorg je ook dat een dier te eten heeft.
De opzet ervan is alleen op veel grotere schaal.

Mindim schreef:
Daarom komt Morgan handig van pas ;) en daarom komt ze niet meer vrij. Fokken met deze dieren vind ik alleen al fout omdat je ze een bar slechte leefomgeving te bieden hebben. Vele dieren halen de volwassenheid niet eens.

Leefomgeving is ook slecht. Vond het ook verbazend om van de tourleider in loro park te horen dat de baas van SW even in z'n privejet voor een dagje heen en weer was gevlogen naar Tenerife, om alleen maar te kijken hoe het bad eruit zag.
In plaats daarvan en steeds nieuwe parken te bouwen zou hij beter eens de leefomgeving van de dieren kunnen aanpassen.
Ipv van allemaal kleine baden ook 1 groot bad, zoals bijv de dolfijnendelta van harderwijk eruit ziet en dan niet 12 meter diep, maar gewoon zo diep mogelijk. Als ie echt zo nodig die dieren wil houden, mag ie er wel wat meer moeite voor doen vind ik.
Want het geld lijkt er wel te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:34

Citaat:
Je moet ook niet vergeten dat de zeezoogdierenhouderij nog in de kinderschoenen staat. Er is nog heel veel onbekend. Door onwetendheid en onkunde gaan er veel dieren dood. poedersuiker voor die dieren. Jawel. Maar daar wordt ook van geleerd. Als je kijkt naar de levensverwachting van orka's in parken, dan is dat een curve die stijl omhoog gaat. Dieren leven tegenwoordig veel langer in parken dan vroeger. En dat is ook logisch, want men leert. Men weet beter hoe ze de dieren moeten verzorgen.

Citaat:
Ik zeg volgens mij nergens dat het zo ís dat de orka's nu ouder worden. Wel zeg ik dat ik dénk dat orka's in de toekomst ouder gaan worden. En dat ik naar aanleiding van de cijfers hierboven voor dolfijnen eenzelfde curve verwacht bij orka's.

Volgens mij zeg je dat wel degelijk. Tevens zeg je dat de curve van de levensverwachting van orka's stijl omhoog gaat, terwijl je een post later zegt dat je dat verwacht naar aanleiding van de curve van dolfijnen.

Misschien kun je me een bron geven van die feiten?
Ik zie niet echt hoge leeftijden van de orka's in parken.

Citaat:
De meerwaarde van fokken? Punt één dat je geen dieren uit de natuur meer hoeft te halen. Punt twee dat je enorm veel onderzoek kunt doen aan de dieren. Hoe werkt zo'n zwangerschap? Wat is een normale groei? Wat zijn invloeden van buitenaf op de ontwikkeling van de foetus. Dat komt het dier zelf misschien niet ten goede, maar wel de populatie in de natuur op den duur.
Dat SW te jong fokt met dieren ben ik met je eens, vind ik ook niet goed. Dat zou ik graag anders zien.

Wat is nu het doel, vermaak en daarvoor hoef je met dit soort dieren niet te gaan fokken.
Wat voor onderzoek wordt er uitgevoerd met de orka in gevangenschap welke het dier helpt? Wat heeft de populatie in de natuur er aan, ze staan niet op uitsterven en dieren in gevangenschap kunnen toch niet terug? Wat hebben ze nog te onderzoeken wat ze nog niet onderzocht hebben dan? Waarom moeten de mensen in SW weten hoe de zwangerschap van een orka loopt? Daarvoor zitten die dieren er niet hoor.
Misschien kun je wat links naar onderzoeken of feiten daarover hier neer zetten? Zo zegt het me niet zo veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:44

Dat stukje over de dolfijnen, ik vind dat wat vaag. Men bepaald hoe oud de gemiddelde dolfijn door tanden te onderzoeken van gestrande dolfijnen. De dolfijnenpopulatie is vrij groot in het wild, dus leeftijd baseren daarop, lijkt me wat vaag en niet even representatief. In wiens opdracht is dat onderzoek uitgevoerd?

Dat dieren oud worden in gevangenschap zegt toch weinig over hoe diervriendelijk die dieren gehouden worden? Het is toch niet zo dat je ze maar beter in gevangenschap kunt houden, want daar worden ze ouder dan in het wild? Zou toch te zot wezen. Maar goed, dit gaat over dolfijnen, daar weet ik verder niets van, dus ik ga maar weer naar de orka's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:52

@Choce, naar mijn mening kun je dusdanig grote zeezoogdieren, nimmer en te nooit niet een adequate leefomgeving bieden.

Ik lees op een site van Seaworld dat Kalina een succes is geweest als in gevangenschap geboren orka. Ze is een dikke 25 jaar (jong) geworden en kreeg op haar 7e (!) haar eerste kalf en heeft er in totaal 5 gekregen. De kalveren werden vroeg bij haar weggehaald, want ze leerde haar jongen onafhankelijk te zijn.
Ik vind dit echt sneu om te lezen en kan dit geen succes noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:25

@ Assie, is er ergens een link naar het milieu onderzoek van Loro Parque.
De LP fundacion geeft alleen aan dat ze de geluiden van de orka's aldaar gebruiken om opnamesoftware te ontwikkelen. Ik kan echter niets over milieu vinden. Misschien heb jij een link naar dergelijk onderzoek?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 01:00

*gniffel* Ik zie dat ik mezelf idd tegenspreek wat betreft de curve (ik ben ook niet perfect). Ik heb er geen harde cijfers over op internet staan helaas. Waar ik mijn uitspraak dan op baseer? Op de uitspraken van mensen in mijn omgeving (die er echt iets van weten, daar ben ik van overtuigd ;) ).

Het onderzoek dat ik noemde van LP: http://www.loroparque-fundacion.org/inv ... ng=en%2DUS
Ze mogen het wel duidelijker op hun site zetten trouwens ;)

Wat vind je vaag aan het dolfijnenonderzoek? Je vindt de onderzochte groep dolfijnen niet groot genoeg ten opzichte van de totale populatie? De steekproef is dus te klein? Dat zou kunnen. Volgens mij is hij echter wel representatief. De onderzoeken zijn door verschillende instanties uitgevoerd (met verschillende redenen), de verschillende onderzoeken zijn vervolgens verzameld door de AMMPA, voor zover ik weet.

Persoonlijk denk ik dat als een dier écht niet goed wordt gehouden, het geen hoge leeftijd zal bereiken. Die cijfers laten dus zien dat de huisvesting in parken redelijk goed is, anders zouden dieren niet zo oud worden. Maar misschien is dat wel een vals argument.

Orka's houden ter vermaak, kán een reden zijn. En misschien, ok, laat ik realistisch zijn; het is de hoofdreden voor sommige Dolfinaria. Voor mij is echter de educatieve reden de belangrijkste. Ik geloof namelijk oprecht dat er maar één ding op kan tegen dieren in het wild zien en daar de 'Wow-experience' ervaren. En dat is niet op een groot scherm, niet op je tv'tje en niet in de boeken. Dat is face to face. Orka's, leeuwen, olifanten etc in de natuur zien is het allerbest, gaafst en indrukwekkendst, laat dat voorop staan, maar helaas heeft niet iedereen de mogelijkheid om dat te doen. Een dierentuin/dolfinarium-bezoekje zit er echter meestal wel in. En míts dieren daar zo goed mogelijk worden gehouden (en daar kan natuurlijk over gediscussieerd worden, wat is goed genoeg), geeft dat een échte WOW-experience.
Wat bedoel ik met die WOW-experience? Dat een dier je raakt, dat je er emoties door voelt (goed of slecht) en dat je je dus gaat interesseren voor die dieren. Dat je er meer over wilt weten, en zo meer leert over de natuur. En uiteindelijk, dat je je realiseert wat de bedreigingen zijn voor een dier, hoe je het dier kunt helpen. En misschien wel beter je best doet voor het milieu. En imo valt dat niet te bereiken zonder een (heftige) emotie. Eentje die je simpelweg minder snel hebt wanneer je een plaatje ziet op tv, een biosscherm of in een boek.
Misschien utopisch, maar zo zie ik het :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 01:24

oke assie,dat je zo dichtbij deze dieren kan komen oke,maar tuurlijk is showelement en geld verdienen daaraan het belangrijkste,anders zouden ze toch wel een soort mega lagunes maken waar je omheen/onderdoor kan lopen om zo de dieren in hun natuurlijk element te zien,althans de meeste dierentuinen ( als je het daar mee gaat vergelijken en niet met een circus) doen tegenwoordig hun uiterste best om voor de dieren een zo natuurlijk mogelijk gemaakte leef omgeving te creeren per diersoort,en deze dieren hoeven niet 3x per dag kunstjes te doen om mensen te vermaken..dolfinaria draaien op die shows,niet op hun zogenaamde "educatieve"waarde ,nogmaals wat is er educatief aan een waterzwaaiende orka,of een orka met een mens op zijn rug... :?

overigens weleens van galberen gehoord en hoe deze leven?? deze worden onder hun miserable leefomstandigheden ook ruim 10 jaar oud,tja moet de behuizing van dieren nu echt zo goed zijn willen ze "oud"erin worden??..zolang ze te eten krijgen en niet ziek worden houden een heleboel dieren het heel lang uit,ook in uiterst belabberde omstandigheden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 01:56

assie schreef:
*gniffel* Ik zie dat ik mezelf idd tegenspreek wat betreft de curve (ik ben ook niet perfect). Ik heb er geen harde cijfers over op internet staan helaas. Waar ik mijn uitspraak dan op baseer? Op de uitspraken van mensen in mijn omgeving (die er echt iets van weten, daar ben ik van overtuigd ;) ).

Het onderzoek dat ik noemde van LP: http://www.loroparque-fundacion.org/inv ... ng=en%2DUS
Ze mogen het wel duidelijker op hun site zetten trouwens ;)
Op die site was ik inderdaad, maar kon dat onderzoek niet vinden. Ik ben bekend met dat er onderzoeken zijn naar PCB waarden in orka's.

Wat vind je vaag aan het dolfijnenonderzoek? Je vindt de onderzochte groep dolfijnen niet groot genoeg ten opzichte van de totale populatie? De steekproef is dus te klein? Dat zou kunnen. Volgens mij is hij echter wel representatief. De onderzoeken zijn door verschillende instanties uitgevoerd (met verschillende redenen), de verschillende onderzoeken zijn vervolgens verzameld door de AMMPA, voor zover ik weet.
Om verschillende redenen, enerzijds vind ik inderdaad de groep dolfijnen niet groot genoeg ten opzichte van de gehele populatie. Ten tweede, en ik weet niet hoe dat bij dolfijnen zit, is bijvoorbeeld het tandmateriaal bij orka's na het 20 levensjaar niet meer geheel betrouwbaar om een goed gerichte schatting van leeftijd te kunnen doen. Ten derde, wanneer een onderzoek wordt uitgevoerd met aan het eind een dolfinarium, of een overkoepelend orgaan van dolfinaria, ik zo'n onderzoek met een snufje zout bekijk. Omdat ze zich niet snel in eigen vlees zullen snijden.

Persoonlijk denk ik dat als een dier écht niet goed wordt gehouden, het geen hoge leeftijd zal bereiken. Die cijfers laten dus zien dat de huisvesting in parken redelijk goed is, anders zouden dieren niet zo oud worden. Maar misschien is dat wel een vals argument.
Ik denk dat dat idd een vals argument is, kijk naar Lolita, is in 1970 gevangen, toen was ze 4 jaar. Ze wordt zo klein gehouden en daarbij ook nog alleen, dat er menig actiegroep bestaat om haar situatie te verbeteren. Leeftijd zegt niets over hoe een dier gehouden wordt op een waardige manier, dat ze eten en medische zorg krijgt, zegt niets over haar leefsituatie verder. Ik vind niet dat je je achter leeftijd moet verschuilen als zeezoogdieren park. Even als met de gegevens over dolfijnen, als je dat leest, kun je ze maar beter in gevangenschap houden, want dan leven ze langer. Ja, misschien, maar is het leven dan ook leuker? Ik denk het niet.

Orka's houden ter vermaak, kán een reden zijn. En misschien, ok, laat ik realistisch zijn; het is de hoofdreden voor sommige Dolfinaria. Voor mij is echter de educatieve reden de belangrijkste. Ik geloof namelijk oprecht dat er maar één ding op kan tegen dieren in het wild zien en daar de 'Wow-experience' ervaren. En dat is niet op een groot scherm, niet op je tv'tje en niet in de boeken. Dat is face to face. Orka's, leeuwen, olifanten etc in de natuur zien is het allerbest, gaafst en indrukwekkendst, laat dat voorop staan, maar helaas heeft niet iedereen de mogelijkheid om dat te doen. Een dierentuin/dolfinarium-bezoekje zit er echter meestal wel in. En míts dieren daar zo goed mogelijk worden gehouden (en daar kan natuurlijk over gediscussieerd worden, wat is goed genoeg), geeft dat een échte WOW-experience.
Wat bedoel ik met die WOW-experience? Dat een dier je raakt, dat je er emoties door voelt (goed of slecht) en dat je je dus gaat interesseren voor die dieren. Dat je er meer over wilt weten, en zo meer leert over de natuur. En uiteindelijk, dat je je realiseert wat de bedreigingen zijn voor een dier, hoe je het dier kunt helpen. En misschien wel beter je best doet voor het milieu. En imo valt dat niet te bereiken zonder een (heftige) emotie. Eentje die je simpelweg minder snel hebt wanneer je een plaatje ziet op tv, een biosscherm of in een boek.
Misschien utopisch, maar zo zie ik het :)
Nee, hoor niet utopisch, maar moet dat gebracht worden met dieren in schrijnende situaties, die dusdanig gehouden worden, welke helemaal niets meer met de orka te maken heeft? Ze zien hem, dat is alles. Ik heb mijn WOW moment gehad op zee, met dolfijnen. Ik stond met tranen in mijn ogen op de boeg, wat een schoonheid, om het dolfinarium kan ik sindsdien alleen maar janken. Dat reuzen als orka's ook in een zwembad hun leven moeten slijten, wat zoveel afbreuk doet aan de geweldige dieren die ze zijn, dat vind ik heel erg. Ik vind het respectloos naar het wezen orka. Moeten dieren zo gehouden worden voor de emotie van de mens, want laten we wel wezen, men vind het geweldig, maar ik vraag me daadwerkelijk af hoeveel bezoekers er bewust nog over na denken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 02:34

Choce schreef:
Nouja goed, ik had het idee dat beide instinct was, dus voor mezelf is dat weer een stukje duidelijker.

Maar gedrag is iets wat je kan aanleren en instinct niet, nou was ik al wel zo ver dat je instinct niet kan aanleren en maar moeilijk te beinvloeden is.
Instinct op zich is geen gedrag, de handelingen die het dier doet voortvloeiend uit dat instinct, dat is gedrag

toch vreemd dat instict zo hardnekkig is dat wij mensen er na die 2000+ jaren 'beschaafdheid' nog last van hebben

Bekijk het als een pc die je koopt, daar staan een aantal zaken voorgeprogrammeerd. druk je op dit knopje dan gebeurt er dat. Wat je zelf er allemaal opzet van programma's is gedrag zeg maar.

Instinct is trouwens iets waar je niet om heen kunt. Als instinctief gedrag dus belemmerd wordt, zorgt dat voor frustratie, stress, angst, boosheid, of iets anders en dat uit zich vaak weer in ongewenst gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 02:53

Misschien heeft Toot ten tijde van OS wel een blessure :')