Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:08

Laika schreef:
Tja, wat ik eerder al zei: als je zelf een menu wilt samenstellen moet je je goed inlezen of laten voorlichten. Het is niet zo heel eenvoudig.
Wel vrij eenvoudig is het geven van een KVV, maar dan moet je wel even kijken waaruit deze is samengesteld. Toegevoegde calcium bijvoorbeeld wordt niet uitgescheiden door het lichaam als het teveel is, natuurlijke calcium weer wel. Dus sommige merken zijn dan weer minder goed, dan andere.

Wat betreft die data, bij een gezonde darmflora is dat dus geen enkel probleem. In de natuur gaat de prooi voor de rest ook niet in de koelkast namelijk :D
Sommige honden begraven hun restant voor de volgende keer dat ze honger hebben. Na 2 dagen is dat echt niet fris meer, maar ze krijgen er niets van.

Wel als je dat geeft aan een brok gevoerde hond. Brokken zijn namelijk steriel, de darmflora is dan ook niet aangepast op iets wat "bedorven" kan zijn, dus hond aan de dunne kak :D

Zelfs met KVV moet je dus nog opletten? Maakt het nog ingewikkelder voor de mens die zich er niet in wil verdiepen.
Bij een dier dat er aangewend is niet inderdaad (al moet ik zeggen dat de mijne gerust een rotte vis naar binnen werkt, en daarna alleen gigantisch stinkt naar dooie vis :+ , er verder ook geen last van heeft terwijl zij brok eet).
Dan zijn er ook weer rassen waarbij bepaalde dingen wel en niet mogen (denk o.a. aan koper), waar je weer extra rekening moet houden met groei e.d. Voor mensen allemaal erg ingewikkeld.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:08

Neehoor dat zeg ik niet, ik zeg dat mensen die verkeerde verhoudingen voeren zich ook beter kunnen verdiepen of informatie kunnen
krijgen van andere vleesvoerders in plaats van meteen weer terug op brok te gaan (waar ook niet altijd alles geweldig mee gaat) ;)

Daarom vond ik je reactie niet overdreven hoor, gewoon de toon waarom je typt.
"dan hoop je echt dat ze het snel zat zijn en gewoon terug gaan op brok"

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:12

Nikki__ schreef:
Zelfs met KVV moet je dus nog opletten?

KVV bevat wellicht niet alles in de ídeale verhoudingen. Maar hoe dan ook kun je beter een minder ideale KVV geven, of een versvleesmenu wat nét niet helemaal klopt, dan een brok die bestaat uit meuk waar een hond ternauwernood op kan overleven.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:12

Laika schreef:
Tja, wat ik eerder al zei: als je zelf een menu wilt samenstellen moet je je goed inlezen of laten voorlichten. Het is niet zo heel eenvoudig.
Wel vrij eenvoudig is het geven van een KVV, maar dan moet je wel even kijken waaruit deze is samengesteld. Toegevoegde calcium bijvoorbeeld wordt niet uitgescheiden door het lichaam als het teveel is, natuurlijke calcium weer wel. Dus sommige merken zijn dan weer minder goed, dan andere.

Wat betreft die data, bij een gezonde darmflora is dat dus geen enkel probleem. In de natuur gaat de prooi voor de rest ook niet in de koelkast namelijk :D
Sommige honden begraven hun restant voor de volgende keer dat ze honger hebben. Na 2 dagen is dat echt niet fris meer, maar ze krijgen er niets van.

Wel als je dat geeft aan een brok gevoerde hond. Brokken zijn namelijk steriel, de darmflora is dan ook niet aangepast op iets wat "bedorven" kan zijn, dus hond aan de dunne kak :D

Maar zolang mijn hond niet wegloopt en in het wild wil gaan leven, hoeft hij geen bedorven dingen te eten. Heeft niks te maken met darmflora die erop aangepast is, maar met gifstoffen/schadelijke stoffen die door desbetreffende bacterieen worden gevormd en gewend of niet, ik heb dit liever niet in het lichaam van mijn hond. Een wilde hond zal zn prooi ook geen paar dagen in de felle zon laten rotten om het te gaan opeten daarna. orgaanvlees zal ook als eerste opgegeten worden. dusja onzin een beetje.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:14

Nikki__ schreef:
Dan zijn er ook weer rassen waarbij bepaalde dingen wel en niet mogen (denk o.a. aan koper), waar je weer extra rekening moet houden met groei e.d. Voor mensen allemaal erg ingewikkeld.

Je hoeft geen ideaalplaatje aan te bieden. Maar dat wat je aanbiedt moet alles bevatten en bij vers vlees zijn de voedingsstoffen dan ook nog van uitmuntende kwaliteit. Dat dat ras met lang haar andere voedingsstoffen nodig heeft dan een hond met kort haar is écht een marketingtechnisch knap staaltje werk van brokfabrikanten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:16

Laika schreef:
Toegevoegde calcium bijvoorbeeld wordt niet uitgescheiden door het lichaam als het teveel is, natuurlijke calcium weer wel. Dus sommige merken zijn dan weer minder goed, dan andere.

Interesant punt en ook niet geheel onbelangrijk om te weten, ik leer veel van jullie :) Nog alle dagen en omdat ik het idee heb dat de rust ook weer wat gekeerd is in het HK topic heb ik ook het idee dat iedereen welkom is, ook mensen die nog twijfelen.

Nikki__ schreef:
@Laika; Verkeerde verhoudingen, vlees wat over data is, maar waarvan men denkt dat het nog wel kan, varkensvlees (waarvan ik heb vernomen dat het niet helemaal goed is?), verkeerde percentages, verkeerde verhoudingen, enz.
De mensen die dus eigenlijk ergens hebben gelezen dat het allemaal goed is, maar de moeite niet nemen zich erin te verdiepen.

Amen, het is erg belangrijk dat je je eerst goed inleest, bijvoorbeeld het percentage lever en nier per week, ze hebben er namelijk lang niet zoveel van nodig als hart.

Loiz schreef:
Alleen vind ik de reactie van Nikki__ engzinds overdreven :+

Als je het topic gelezen had (De laatste pagina's) kon je lezen dat ze een vervelende opmerking naar dr hoofd kreeg en verder nu niet meer op in wordt gegaan, een waardeoordeel dat je niet goed voor je hond zou zorgen als je brokken zou voeren, zelfs geen hodn waard was.
dat is natuurlijk een vervelende opmerking.

manishdra schreef:
Als je dus 3x ontdooit in de koelkast is er niks aan de hand... alleen dus er niet buiten... dat zouden ze er wel bij moeten zeggen ;)

Is dr niets aan de hand? Dus een lap vlees die geheel waardeloos aan voedingsstoffen is geworden geef ik persoonlijk niet meer aan mijn hond.
Doen we zo verschrikkelijk ons best een menu samen te stellen, geven we ingedrienten die geen voeding meer bevatten.

Lijkt me niet de bedoeling toch.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:17

Loiz schreef:
Neehoor dat zeg ik niet, ik zeg dat mensen die verkeerde verhoudingen voeren zich ook beter kunnen verdiepen of informatie kunnen
krijgen van andere vleesvoerders in plaats van meteen weer terug op brok te gaan (waar ook niet altijd alles geweldig mee gaat) ;)

Daarom vond ik je reactie niet overdreven hoor, gewoon de toon waarom je typt.
"dan hoop je echt dat ze het snel zat zijn en gewoon terug gaan op brok"

Ik hoop inderdaad van harte dat iemand die zijn hond een tekort aan voedingsstoffen geeft, snel terug gaat op brok.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:19

Chubby schreef:
Nikki__ schreef:

Je hoeft geen ideaalplaatje aan te bieden. Maar dat wat je aanbiedt moet alles bevatten en bij vers vlees zijn de voedingsstoffen dan ook nog van uitmuntende kwaliteit. Dat dat ras met lang haar andere voedingsstoffen nodig heeft dan een hond met kort haar is écht een marketingtechnisch knap staaltje werk van brokfabrikanten.

Ik heb hiet niet over honden met krot en lang haar. Ik heb het over koper, ik heb het over groei. Zeker geen dingen die beter zijn voor de verkoop, maar nodig zijn voor het dier.
Je overdrijft Chubby; voer waarop ene hond ternauwernood kan overleven? Als dat zo is, worden die honden op dat voer ook geen 16 jaar oud.
Pups een menu geven wat niet aan de eisen voldoed, kan wél dodelijk zijn voor het dier. Dat gaat je met brok niet lukken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:19

Chiqa, dat vlees is niet alle voedingsstoffen kwijt geraakt. Omdat het zó bomvol zit met kwalitatief perfecte voedingsstoffen, kan een brok ook niet op tegen een halfgeworden vleesje..

BTW: hoevaak denk je dat jouw vlees uit de supermarkt is ingevroren en ontdooit? Als je dat thuis weer gaat doen, gaat er hooguit smaak en malsheid verloren en dat vinden wij mensen vervelend. De hond maalt er niet om.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:21

Nikki__ schreef:
Je overdrijft Chubby; voer waarop ene hond ternauwernood kan overleven?

Het is echt te danken aan de flexibiliteit van een fysiek gestel dat sommige dieren (en mensen) overleven op de voeding die ze binnen krijgen. Dat is niet overdreven. Ik ben van mening dat er brokmerken zijn die zó slecht zijn, dat ze verschillende dodelijke kwalen veroorzaken. Neem de vaak genoemde BHT-stofjes: kankerverwekkend. Dus dodelijk. Zit in veel te veel brokken, al da niet vermeld op de verpakking..

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:23

Chiqa schreef:
Loiz schreef:
Alleen vind ik de reactie van Nikki__ engzinds overdreven :+

Als je het topic gelezen had (De laatste pagina's) kon je lezen dat ze een vervelende opmerking naar dr hoofd kreeg en verder nu niet meer op in wordt gegaan, een waardeoordeel dat je niet goed voor je hond zou zorgen als je brokken zou voeren, zelfs geen hodn waard was.
dat is natuurlijk een vervelende opmerking

Dat is het zeker, en dat klopt ook niet. Maargoed, ook bij brok is niet alles perfect, en Nikki__ geeft mij enigzinds het
idee dat brokken het enige is dat goed is, en daar ben ik het niet mee eens, en dat vind ik overdreven. ;)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:24

Nikki__ schreef:
Ik heb het over koper, ik heb het over groei.

Als je beseft hoe perfect lichaam en voeding en de diverse fysieke systemen van nature op elkaar zijn afgestemd, dan besef je wellicht ook dat kunstmatige toevoegingen en voedingsstoffen een poging zijn om die natuur na te bootsen. De kans dat dat functioneel lukt is prima aanwezig, de kans dat het perfect lukt is minimaal.

Ook de brokmaker heeft een voorbeeld nodig, waarop de samenstelling van een brok is gebaseerd. Waarom zou je niet gewoon dat voorbeeld voeren, als het ruimschoots voorhanden is?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:25

Chubby schreef:
Nikki__ schreef:
Je overdrijft Chubby; voer waarop ene hond ternauwernood kan overleven?

Het is echt te danken aan de flexibiliteit van een fysiek gestel dat sommige dieren (en mensen) overleven op de voeding die ze binnen krijgen. Dat is niet overdreven. Ik ben van mening dat er brokmerken zijn die zó slecht zijn, dat ze verschillende dodelijke kwalen veroorzaken. Neem de vaak genoemde BHT-stofjes: kankerverwekkend. Dus dodelijk. Zit in veel te veel brokken, al da niet vermeld op de verpakking..

Tuurlijk zijn er merken die echt wardeloos zijn, maar er is ook nog een tussenweg tussen baggervoer en vlees!
Kankerverwekkend wil niet altijd dodelijk betekkenen.
Roken kan kankverwekkend zijn, wil niet zeggen dat het bij iedereen zo is. Zo ook met BHT.
Je loopt nog altijd een groter risico met een ongester. teef op mammatumoren, dan een hond op jonge leeftijd laten helpen en hem de rest van zijn leven op brok te zetten.
Toch vinden mensen het nog altijd niet nodig om hun hond op jonge leeftijd te laten helpen. Dáár is waar men zich zorgen om moet maken. Niet om die eventueel kanker verwekende stof in brok.
En vanaf wanneer is die stof kankerverwekkend? hoeveel moet ervoor worden genuttigd per dag om kankerverwekkend te zijn? Dat zijn ook nog factoren die meespelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:26

Chubby schreef:
BTW: hoevaak denk je dat jouw vlees uit de supermarkt is ingevroren en ontdooit?

Heb slagervakschool gedaan (Afdeling Horecavakschool) :P dus ja ik zou dat moeten weten van de tijd dat ik nog zelf slachtte en verwerkte.
Ik heb toen lab testen gedaan (Was een onderdeel van de opleiding) met vlees wat meerdere keren ontdooit is geweest en daar werd je niet vrolijk van.
De bacterien vreten de goede voedingstoffen op en laten afval achter.

Loiz schreef:
Dat is het zeker, en dat klopt ook niet. Maargoed, ook bij brok is niet alles perfect, en Nikki__ geeft mij enigzinds het
idee dat brokken het enige is dat goed is, en daar ben ik het niet mee eens, en dat vind ik overdreven. ;)

Dat idee krijg ik totaal niet van Nikki_ :n Denk dat jij het verkeerd interpreteerd.
Ik ben een vers voerder maar krijg niet het idee dat ze ons afvalt.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:26

Chubby schreef:
Nikki__ schreef:
Ik heb het over koper, ik heb het over groei.

Als je beseft hoe perfect lichaam en voeding en de diverse fysieke systemen van nature op elkaar zijn afgestemd, dan besef je wellicht ook dat kunstmatige toevoegingen en voedingsstoffen een poging zijn om die natuur na te bootsen. De kans dat dat functioneel lukt is prima aanwezig, de kans dat het perfect lukt is minimaal.

Ook de brokmaker heeft een voorbeeld nodig, waarop de samenstelling van een brok is gebaseerd. Waarom zou je niet gewoon dat voorbeeld voeren, als het ruimschoots voorhanden is?

Ik raak je een beetje kwijt Chubby, excuseer me. Is al wat later op de avond :o

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:27

Maar nu vergelijken we dus een premium top-of-the-bill brok met een slecht samengesteld vleesmenu?
Da's niet helemaal fair :D

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:28

Even iets anders maar hebben jullie laatst dat filmpje van klokhuis gezien?
Deze dus http://player.omroep.nl/?aflID=11138796

Wel effe doorspoelen voorbij dat raskat gezeur.
Het laat zien hoe kattenvoer wordt gemaakt. (gaat zelfs caramel is zodat het een leuk kleurtje heeft voor mensen en omdat de echte kleur meer op verlepte klei lijkt)
Laatst bijgewerkt door Moontje1991 op 07-07-10 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:29

Nikki__ schreef:
Ik raak je een beetje kwijt Chubby, excuseer me. Is al wat later op de avond :o

Mja, misschien ben ik inmiddels ook niet meer in vorm op dit tijdstip :z

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:30

Citaat:

Nee hoor, ik vind vers voeren prima als de hond het er goed op doet. Ik reageerde in het begin op de reactie van Moontje, misschien dat je die even terug moet lezen (aantal pagina's hiervoor). Zij vond dat mensen die hun hond brok voerde slecht waren voor hun hond. Daar ben ik op ingehaakt, omdat ik dát onzin vind.
Ik ken zat honden die het prima doen op brok, combinatie van brok en vlees, en puur vers. Elke hond doet het goed op zijn of haar menu.
Prima, zolang de hond het er goed op doet, hoor je mij niet. Alleen zodra men tegen mij zegt dat ik eigenlijk geen hond had moeten nemen, omdat ik hem niet op vers zet, ben ik het daar zeker niet mee eens.

Ik waardeer het dat er hier ook bokkers zijn die gewoon normaal kunnen discussiëren en niet continu brok afkraken, dat is namelijk ook niet het geen wat ik doe bij vlees. Wel probeer ik mijn mening te beargumenteren (wat ik ook prijs zou stellen van andere), wáárom ik geen vlees voer.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:31

Chiqa schreef:
Loiz schreef:

Dat idee krijg ik totaal niet van Nikki_ :n Denk dat jij het verkeerd interpreteerd.
Ik ben een vers voerder maar krijg niet het idee dat ze ons afvalt.

Nou dan zal ik wel anders zijn :+ Maargoed, zo komt het bij mij binnen en ik vind vooral de laatste zin van Nikki__ in
een voorgaand bericht niet fair, want je hoeft niet 'gewoon' terug op brok te gaan om goed te voeren.
Daar heb je ook goede en slechte merken bij, verschillende verhoudingen, overdata brokken enz.

Edit; heb je t over mij in die laatste alinea? :+
Kraak brok namelijk niet af, maar ook brok heeft er slechtere tussen zitten, net als vlees.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:34

Chubby schreef:
Maar nu vergelijken we dus een premium top-of-the-bill brok met een slecht samengesteld vleesmenu?
Da's niet helemaal fair :D

Dat is niet het gene wat ik probeer. Het gaat mij er meer om dat ik hoop dat als mensen ineens de kolder in hun bol krijgen om vers te gaan voeren, zonder zich er echt goed in te verdiepen, ik hoop dat ze terug gaan op een brok. En daarbij eigenlijk niet meer gedacht aan bonzo e.d. omdat ik dat niet als brok zie :o maar eerder als een fluoricerend drolletje wat mij de weg wijst. :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:34

Daar heb je wel een punt Nikki_. Mammatumoren, of wat met een doodzieke teef, die een baarmoederontsteking heeft om u tegen te zeggen.

Maar goed om even over iets anders te spreken, ik voer sinds het weekend dit voer http://www.fish4dogs.com/, de pupvariant dus. en ik moet zeggen na RC was ontlasting niet zo super meer geweest, ook eventjes paar dagen diarree en sindsdien geen goeie ontlasting meer gezien op de Orijen. Nu sinds het weekend, moet ik zeggen sinds 2 dagen zie ik weer perfecte poep ;) :D jeuj! Dus hij blijft voorlopig op het stinky visvoer. Heb ook de Dental threats meegekregen, lees visvellen gerold tot botjes jummie :s, en die vind hij ook heel super. Andere snacks vreet hij ter plaatse op, met de visvellen neemt hij de moeite om een plaatsje op te zoeken waar hij ze rustig op kan knabbelen.
Voer bevat veel omega vetzuren, voor zover ik weet geen bht toestanden (vit E zit erin, dus zal wel als conserveermiddel zijn), glutenvrij, hypoallergeen,...

Ivm vleeskwaliteit, ik heb de opleiding veterinaire volksgezondheid gevolgd, wat inhoudt dat ik oa in slachthuizen vlees kan keuren, maar ook in de vleesverwerkende sector. Ken alles van labotesten, vele strenge richtlijnen, betreffende temperatuur en de nodige onderzoeksresultaten en nogmaals, mij maak je niet wijs dat wat gedaan wordt correct is ivm ontdooien en invriezen. Kwaliteit, jullie zijn allemaal wel erg zeker dat er voldoende voedingsstoffen inzitten, maar moet je wel weten wat je koopt, sommige vlees bevat meer water dan wat anders, is alleen niet aan de buitenkant te zien. en wat met hormonen en geneesmiddelen en toevoegingen? Vlees ondergaat ook behandelingen ivm houdbaarheid. Nuja als er iets niet heilig is is het de vleesindustrie. :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:35

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:36

Citaat:
Nou dan zal ik wel anders zijn :+ Maargoed, zo komt het bij mij binnen en ik vind vooral de laatste zin van Nikki__ in
een voorgaand bericht niet fair, want je hoeft niet 'gewoon' terug op brok te gaan om goed te voeren.
Daar heb je ook goede en slechte merken bij, verschillende verhoudingen, overdata brokken enz.

Edit; heb je t over mij in die laatste alinea? :+
Kraak brok namelijk niet af, maar ook brok heeft er slechtere tussen zitten, net als vlees.

En ik vind het niet fair dat jij vind dat ik overdreven reagreer (wat ik trouwens nog steeds niet helemaal begrijp, want vind het in die context niet echt overdreven, maar goed :+ ), bij het lezen van een zin.
Maar als jij vind dat het overdreven is, zeg je dus eigenlijk dat iemand beter slechte verhoudingen kan voeren dan een goede brok?
Laatst bijgewerkt door Nikki__ op 07-07-10 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:36

zitake schreef:
Laika schreef:

Maar zolang mijn hond niet wegloopt en in het wild wil gaan leven, hoeft hij geen bedorven dingen te eten. Heeft niks te maken met darmflora die erop aangepast is, maar met gifstoffen/schadelijke stoffen die door desbetreffende bacterieen worden gevormd en gewend of niet, ik heb dit liever niet in het lichaam van mijn hond. Een wilde hond zal zn prooi ook geen paar dagen in de felle zon laten rotten om het te gaan opeten daarna. orgaanvlees zal ook als eerste opgegeten worden. dusja onzin een beetje.

Oh, maar ik geef mijn honden ook geen bedorven vlees hoor ;) Ik geef alleen aan dat het niet echt kwaad zou kunnen. Overigens heb ik persoonlijk liever díe gifstoffen/schadelijke stoffen dan de chemische gifstoffen die in een brok zitten in mijn hond.

Nikki__ schreef:
Zelfs met KVV moet je dus nog opletten?

Moeten niet, maar ik let er wel op. Ik wil gewoon weten wat er in mijn hond gaat en waarom. KVV producenten kunnen er wel vanalles in stoppen waar ik de noodzaak niet van in zie. Ik geef vlees omdat ik het natuurlijk vind, als er dan allerhande toevoegingen in gestopt worden, vind ik het geen goed product.