[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 00:03

Een Welsh Corgi?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 00:43

Er wordt gesproken over een middenmaat en vervolgens wordt een bullmastiff genoemd :')

Komt de hond overdag los op het terrein te lopen? Wat is waken bij jullie? Gewoon aanslaan of mensen echt staande houden? Komt hij helemaal niet in huis? Is je garage verwarmd?

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 00:55

anneliesdj schreef:
Er wordt gesproken over een middenmaat en vervolgens wordt een bullmastiff genoemd :')

Komt de hond overdag los op het terrein te lopen? Wat is waken bij jullie? Gewoon aanslaan of mensen echt staande houden? Komt hij helemaal niet in huis? Is je garage verwarmd?

Oeps daar had ik overheen gelezen. :o Dan is een Rhodesian misschien ook niet zo'n goed idée. :=

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 00:56

RR heeft ook veel te veel beweging nodig om te houden zoals zij omschrijft.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 08:25

anneliesdj schreef:

Als wij thuis zijn loopt hij altijd los ja, verder wordt hij uitgelaten een paar x per dag (overdag)als wij er niet zijn. Tja, mensen moeten wel zoiets hebben van, wooh, want een terrier kan ook blaffen als er iemand komt maar daar schrik je niet van. Als we willen is hij vwrvwarmd, met deze temperaturen wel ja :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 09:28

Er werd ook gepraat over een rottweiler en een bullmastiff is nauwelijks groter i.m.o.

De welsh corgi lijkt me dan geen strak plan. Een welsh corgi is een geen grote hond, en dan ook nog eens laag op de poten.
Ik ben een beetje out of ideas, wat jullie te bieden hebben voor een hond is lastig in combinatie met wat jullie willen van de hond. Zeker met de extra afvallende groepen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:29

Helemaal als "geen lange staart" een eis is. Kan je vader daar niet nog eens over nadenken? Een hond die qua karakter perfect past lijkt me toch belangrijker dat het model staart.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:47

Volgens mij vond haar vader de lange staart alleen bij de bouvier een probleem als ik het goed begreep (zo te horen hebben ze nu nog een gecoupeerde versie).

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:03

Omdat ik en mijn vriend er niet helemaal uit kunnen komen welk ras, vraag ik het hier even!

Zelf neig ik heel erg naar de berner sennen, maar aan de andere kant spreekt een husky ons ook heel erg aan. Twee totaal verschillende honden, ik weet het maar dat is nu juist het probleem.
Momenteel zijn we gewoon met z'n 2e (dus geen kinderen). De hond komt te wonen in een gewoon huis met omheinde tuin. We zijn erg sportief: we hardlopen meerdere keren in de week, we zijn nu aan het trainen voor de 10 miles van Antwerpen. Ik zou dus graag een hond hebben die met ons mee kan gaan sporten. Dat is de reden voor de husky: erg actief. Ook vind ik mushen zeer interesssant, alhoewel ik daar verder nog geen ervaring mee heb.
Aan de andere kant zien we onszelf over een aantal jaar verhuizen naar een boerderij en willen we ook graag kinderen. Mijn vriend studeert diergeneeskunde, we zijn allebei gek op dieren en er zullen dus ook andere dieren komen, denk aan paarden, geiten, kippen etc. Daarom neig ik dus naar de berner sennen, en lijkt de husky mij helemaal geen goed idee.

Ik heb mij in beide rassen goed ingelezen maar blijf in dubio zitten. De husky past op dit moment helemaal in onze levensstijl maar over 5 tot 10 jaar niet meer, maar bij de berner sennen is het juist andersom.

Wie kan ons helpen? :D En weet misschien een ander ras die helemaal bij ons past?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:16

Ik zou voor een herder gaan, er zijn ook in die rasgroep nog een hoop gezonde rassen en die past eigenlijk in beide situaties. Zowel met het trainen als met het op een boerderij wonen.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:24

Elke gezonde (grote) hond kan mits training beter en langer lopen dan een mens, dus ik zou me in dat opzicht niet zo druk maken over een heel sportieve hond te kiezen. Een husky is een echte werkhond en die moet je volgens mij mentaal ook veel meer bezig houden.
Ik ben totaal geen fan van Berners, maar het zou me deugt doen om eens een te zien die niet te dik is. :+

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:43

Denk ook eens aan de Australian Shepherd, Beauceron, Welsh springer spaniël of Toller, sportieve, lieve honden zover ik weet.
Ook met het oog op later met kinderen en andere dieren, en met het oog op nu qua sportiviteit en energie.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:22

Idd, aeenbij bouvier vindt mijn vader niet mooi, maar ik denk dat het gewoon is omdat we zonder gewend zijn. En als we niks kunnen vinden zo, moet er iemand het accepteren :D
Dankjulliewel iig! :)

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:23

Bedankt voor de reacties!

Ik ben geen fan van herders, vooral omdat ik vrijwilligster ben in een dierenasiel en de een na de andere "geschifte" herder zie binnenkomen (vooral mechelse).
Ik ben niet van mening dat elke hond beter en langer kan lopen dan een mens, als je bv. kijkt naar de berner zal ik dat zeker niet aandurven qua bouw en aanleg voor bepaalde aandoeningen.
Loiz bedankt, ik ken deze rassen niet direct heel goed dus ik ga mij daar zeker eens in verdiepen!

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:55

Daarom dat ik zeg "gezonde". :) Je hebt volkomen gelijk, al denk ik dat zo'n aandoeningen ook vaker tot uiting komen als zo'n hond te dik is en niet voldoende beweegt. Persoonlijk zou ik ook niet voor een Berner gaan, maar je hoeft ook geen husky te nemen omdat je graag een sportieve hond hebt. Er zijn genoeg minder "intense" rassen die prima kunnen volgen bij het hardlopen. Zoals bijvoorbeeld een Dalmatiër, Border Terrier, Visla, Spaanse waterhond, Weimaraner, Schipperke, ... . Heb je nog andere eisen buiten dat het een sportieve hond moet zijn? Grootte, karakter, enz. :)

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:10

Mijn vriend en ik zijn van plan om komend jaar op ons zelf te gaan wonen. Ik heb altijd honden gehad en nu nog steeds. Alleen als ik het huis uit ga blijven de honden bij mijn ouders. Daar kunnen ze gewoon hun eigen ritme houden die ze al jaren hebben. Ook hoeven ze niet weer te verhuizen, ze zijn namelijk in 13 jaar tijd 5x verhuisd en onze hond is na 3 jaar pas weer gewend (de oudste).

Nu zullen wij kiezen voor een huis met ruimte voor een hond, dus veel tuin en grote woonkamer.

Nu wil ik gewoon direct weer een hond. Ik wil wel een wat grotere hond, dus geen klein boomertje ofzo :p Ik zie mij zelf niet zonder hond thuis zitten. Qua werk kan het ook dus tijd genoeg.
Nu komt de vraag: voor wat voor een hond kies je dan. Een RR zit er niet in, mijn vriend vind ze niks en ik vind dat een RR lekker op een stal of boerderij moet wonen.

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:23

Dat is waar, maar de Berner staat niet bekend als een gezond ras door het te zuiver willen fokken.
Wat zoek ik verder in een hond? Een middelmatige tot grote hond, heb een voorkeur voor langharige honden. Qua karakter: hond moet te vertrouwen zijn met kinderen en andere dieren, liefst geen jacht instinct dus. Ik ben van thuis uit Golden Retrievers gewend en zoek denk ik wel een hond die ook redelijk makkelijk te trainen is en los kan lopen. Met het uitzicht op een boerderij liefst ook een hond die op het erf blijft. Ik ga later veel thuis zijn en vind het dan ook wel leuk dat de hond een beetje aan mijn zijde blijft. Hond moet niet persé waken, bij vreemden mag hij wel eens blaffen maar we krijgen wel veel mensen over de vloer dus hij moet daar wel voor open staan.
Tja, ik denk dat een husky al uit the picture is als ik dit lees haha!

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:49

Buiten dat ze iets kleiner zijn dan een middenmaat, vind ik een schipperke wel iets voor je. Ze zijn erfgebonden, herdershond (dus over het algemeen goed trainbaar en ze gaan minder hun neus achterna), lang haar, leuk met kinderen, sportief, zijn heel loyaal en ze zijn waaks.

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:27

Samir schreef:
Omdat ik en mijn vriend er niet helemaal uit kunnen komen welk ras, vraag ik het hier even!

Zelf neig ik heel erg naar de berner sennen, maar aan de andere kant spreekt een husky ons ook heel erg aan. Twee totaal verschillende honden, ik weet het maar dat is nu juist het probleem.
Momenteel zijn we gewoon met z'n 2e (dus geen kinderen). De hond komt te wonen in een gewoon huis met omheinde tuin. We zijn erg sportief: we hardlopen meerdere keren in de week, we zijn nu aan het trainen voor de 10 miles van Antwerpen. Ik zou dus graag een hond hebben die met ons mee kan gaan sporten. Dat is de reden voor de husky: erg actief. Ook vind ik mushen zeer interesssant, alhoewel ik daar verder nog geen ervaring mee heb.
Aan de andere kant zien we onszelf over een aantal jaar verhuizen naar een boerderij en willen we ook graag kinderen. Mijn vriend studeert diergeneeskunde, we zijn allebei gek op dieren en er zullen dus ook andere dieren komen, denk aan paarden, geiten, kippen etc. Daarom neig ik dus naar de berner sennen, en lijkt de husky mij helemaal geen goed idee.

Ik heb mij in beide rassen goed ingelezen maar blijf in dubio zitten. De husky past op dit moment helemaal in onze levensstijl maar over 5 tot 10 jaar niet meer, maar bij de berner sennen is het juist andersom.

Wie kan ons helpen? :D En weet misschien een ander ras die helemaal bij ons past?

De IJslandse hond zal heel goed bij jullie passen nu en later denk ik...een stukje over de IJslandse hond...

Karakter van de IJslandse Hond
de IJslandse Hond is een ideale kameraad, vrolijk tegen iedereen en buitengewoon lief en betrouwbaar bij kinderen. Hij ziet er vriendelijk uit, dikwijls met een glimlachende snuit en altijd bewegende oren, houdt ervan om aangehaald te worden en vlijt zich graag aan de voet. Meerdere honden liggen dikwijls dicht bij elkaar. De IJslandse Hond is tolerant tegenover soortgenoten en andere huisdieren. Hij is leergierig en sportief, vlug, soepel in zijn bewegingen en heeft een geweldig uithoudingsvermogen. Het is een schrandere, trouwe en betrouwbare waakhond met een moedige, levendige en nieuwsgierige ingesteldheid. Wanneer je hem aandachtig bekijkt is het net alsof hij 'tevredenheid' uitstraalt. Het is een blaffer, wat hem als waakhond interessant maakt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:33

Robin_Rikkie schreef:
Als wij thuis zijn loopt hij altijd los ja, verder wordt hij uitgelaten een paar x per dag (overdag)als wij er niet zijn. Tja, mensen moeten wel zoiets hebben van, wooh, want een terrier kan ook blaffen als er iemand komt maar daar schrik je niet van. Als we willen is hij vwrvwarmd, met deze temperaturen wel ja :)

Het ligt er wel aan hoe de hond is, een kleine hond kan veel bedreigender overkomen dan een grote lobbes, ook als ze beide blaffen.

Ik zou denken aan een dog, bv Cane Corso, Argentijnse Dog oid. Sennenhonden zijn ook prima geschikt maar die zijn meestal niet zo waaks dat ze iemand echt staande houden.
Een schnauzer zou ook goed kunnen maar die heeft wel iets meer afleiding nodig.

Waarom vallen voor jullie herders, rottweilers ed allemaal af?

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:39

Mijn moeder vind ze zelf eng :+
dus dat werkt niet niet echt :')
Ik zal eens kijken voor die honden! :D

Edit: die Cane corso ziet er wel leuk uit denk alleen dat mijn moeder een argentijnse ook eng zal vinden :+
en sennenhonden, mijn moeder vind een appenzeller (?) helemaal leuk :) en de entlebucher ook!

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:18

Jis_ schreef:
Samir schreef:

De IJslandse hond zal heel goed bij jullie passen nu en later denk ik...een stukje over de IJslandse hond...

de IJslandse Hond is een ideale kameraad, vrolijk tegen iedereen en buitengewoon lief en betrouwbaar bij kinderen. Hij ziet er vriendelijk uit, dikwijls met een glimlachende snuit en altijd bewegende oren, houdt ervan om aangehaald te worden en vlijt zich graag aan de voet. Meerdere honden liggen dikwijls dicht bij elkaar. De IJslandse Hond is tolerant tegenover soortgenoten en andere huisdieren. Hij is leergierig en sportief, vlug, soepel in zijn bewegingen en heeft een geweldig uithoudingsvermogen. Het is een schrandere, trouwe en betrouwbare waakhond met een moedige, levendige en nieuwsgierige ingesteldheid. Wanneer je hem aandachtig bekijkt is het net alsof hij 'tevredenheid' uitstraalt. Het is een blaffer, wat hem als waakhond interessant maakt.

Een ijslandse hond is wel een heel intense hond (richting van een Border Collie), ik weet nu niet of ze zoiets zoeken. Maar als je dat type wel leuk vind is een Australian Cattle dog misschien ook iets voor je. :))

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:23

Stoof schreef:
Jis_ schreef:

Een ijslandse hond is wel een heel intense hond (richting van een Border Collie), ik weet nu niet of ze zoiets zoeken. Maar als je dat type wel leuk vind is een Australian Cattle dog misschien ook iets voor je. :))

Dat mogen ze dan gaan uitzoeken toch, geen 1 ras is perfect, ik draag een ras aan die denk ik bij ze past. :)
De Australian Cattle dog zou ook kunnen ja. Alleen bij kinderen waar de Australian Cattle dog niet mee opgegroeid is is hij minder sociaal. De IJslandse heeft een wat zachter karakter. Ook naar soortgenoten toe.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:21

Robin_Rikkie schreef:
Mijn moeder vind ze zelf eng :+
dus dat werkt niet niet echt :')
Ik zal eens kijken voor die honden! :D

Edit: die Cane corso ziet er wel leuk uit denk alleen dat mijn moeder een argentijnse ook eng zal vinden :+
en sennenhonden, mijn moeder vind een appenzeller (?) helemaal leuk :) en de entlebucher ook!

En je moeder vind een Bouvier niet eng?!?
Als je zelf zo'n hond hebt is het natuurlijk heel anders, zeker als je ermee begint als pupje.
Je moeder moet er gewoon eens een paar ontmoeten en dan zal ze snel genoeg bijdraaien.

Een appenzeller zou ook prima geschikt zijn, maar die moet wel een stuk meer beweging hebben als een dogachtige en die zijn minder honkvast.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:24

Ja ik weet niet, ze heeft zoals ze zij slechte ervaringen daarmee vanuit vroeger, ik weet niet precies :) honkvast? (blond?) :') wat betekent dat?