Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:40

_San87_ schreef:
Het zal vast niet overal even zuiver gaan en dat zou niet moeten mogen :).

Mocht je in Nederland een dierentuin willen gaan bezoeken, dan raad ik je Burger's Zoo aan, echt een prachtige dierentuin :).

Ik ben daar geweest en ook daar zitten vele dieren gewoon niet erg goed hoor. Ze proberen het wel, maar nee. De gieren in die kooi en ook een zeearend die niet kan vliegen in zijn kooi, mwah, maar goed, ik ben zeer tegen het tentoonstellen van dieren in een daarvoor bestemde ruimte om de mens te vermaken of tot kijkgoed te dienen.
Ik denk ook dat een goede documentaire over dieren vaak beter aankomt dan een dierentuin, waar mensen vooral met kleine kinderen lopen en niet de moeite nemen om de educatieve borden te lezen. Dus vaak komt de boodschap bij de meeste bezoekers niet eens aan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:42

Ik vind dierentuinen oke. Burger's Zoo is niet perfect, geen enkele dierentuin is perfect, maar Zoo is wel een van de betere dierentuinen en ik kom er graag :).

Om nog even op de edit te reageren: Ik zie genoeg mensen die juist wel de borden lezen en deelnemen met de educatieve spelletjes die de dierentuin organiseert :). Zoals ik al zei, liever geen dierentuinen, maar als het dan moet, dan goed. En Burger's Zoo is wat dat betreft heel goed op weg, ook qua behoud van soorten en dat vind ik mooi :).

Ik ben ook nog steeds van mening dat bepaalde diersoorten (olifanten bijvoorbeeld) nooit in een dierentuin gehouden zouden moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:49

_San87_ schreef:
Ik vind dierentuinen oke. Burger's Zoo is niet perfect, geen enkele dierentuin is perfect, maar Zoo is wel een van de betere dierentuinen en ik kom er graag :).

Om nog even op de edit te reageren: Ik zie genoeg mensen die juist wel de borden lezen en deelnemen met de educatieve spelletjes die de dierentuin organiseert :). Zoals ik al zei, liever geen dierentuinen, maar als het dan moet, dan goed. En Burger's Zoo is wat dat betreft heel goed op weg, ook qua behoud van soorten en dat vind ik mooi :).

Ik ben ook nog steeds van mening dat bepaalde diersoorten (olifanten bijvoorbeeld) nooit in een dierentuin gehouden zouden moeten worden.

Hoe mooi ze ook zitten, ik wordt er altijd triest van en idd, dan is burgers zoo een van de betere dierentuinen.
Maar dat is mijn kijk op de dingen, ik vind konijnen in kleine hokjes ook zielig en kippen in zo'n banketstaaf rennetje ook en een opgehokt paard ook. Ik hou nou eenmaal niet van hokjes, kooitjes, badjes en dergelijke :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:56

Ik houd ook niet van hokjes. Maar soms moet je concessies doen en wat dat betreft lopen de dierentuinen in NL ver voor wat betreft dierenwelzijn vergeleken met Sea World, waar de dieren als laatste lijken te komen en daar word ik echt verdrietig van... ;(.

Vooral omdat Orka's een van de diersoorten zijn die je niet in dierentuinen/pretparken moet willen houden, gewoon omdat het simpelweg niet KAN.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:24

_San87_ schreef:
Ik houd ook niet van hokjes. Maar soms moet je concessies doen en wat dat betreft lopen de dierentuinen in NL ver voor wat betreft dierenwelzijn vergeleken met Sea World, waar de dieren als laatste lijken te komen en daar word ik echt verdrietig van... ;(.

Vooral omdat Orka's een van de diersoorten zijn die je niet in dierentuinen/pretparken moet willen houden, gewoon omdat het simpelweg niet KAN.

Heb je gelijk in, zo vind ik olifanten in gevangenschap ook niet kunnen, even als katachtigen, zoals de panters in bijvoorbeeld burgers zoo, in een safaripark oke, maar niet zoals de leeuwen in emmen en dergelijke. Sommige dieren moet je niet in gevangenschap willen houden, omdat je nooit goed aan de eisen van dierenwelzijn kunt voldoen. Stokstaartjes prima, maar niet de grote soorten of de soorten die per dag zovele kilometers maken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:43

En dan bijv de Aziatische leeuw? Is in het wild zo goed als uitgestorven, door toedoen van de mens. Men probeert deze soort te fokken, om zijn voortbestaan te waarborgen. Wordt dit niet gedaan, kennen we ze over 50 jaar alleen nog van plaatjes.

De olifanten in burgers zitten klein. Dit zijn echter oude dieren (voormalig circus olifanten) die een verhuizing waarschijnlijk niet gaan overleven. Verzorgers doen alles om de dieren een zo goed mogelijk leven te geven, en als ze sterven komen er (voorlopig) geen olifanten meer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:47

stef schreef:
En dan bijv de Aziatische leeuw? Is in het wild zo goed als uitgestorven, door toedoen van de mens. Men probeert deze soort te fokken, om zijn voortbestaan te waarborgen. Wordt dit niet gedaan, kennen we ze over 50 jaar alleen nog van plaatjes.

De olifanten in burgers zitten klein. Dit zijn echter oude dieren (voormalig circus olifanten) die een verhuizing waarschijnlijk niet gaan overleven. Verzorgers doen alles om de dieren een zo goed mogelijk leven te geven, en als ze sterven komen er (voorlopig) geen olifanten meer.

Ik vind dat echt super :). Maar dat heb ik in mijn posts al aangegeven :).

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:12

kimmie261 schreef:
wat een onzin zeg..dat stukje over wilde paarden en gedomestiseerde paarden...je wil toch ajb een sport gefokte kwpn-er van 1,80m hoog niet vergelijken meteen wild paard /wild dier :+

Qua bouw en qua karakter is er natuurlijk heel veel gedaan met deze dieren om ze naar de wensen van de mens te maken.
Zodat ze oefeningen die wij van ze vragen zo goed en mooi mogelijk uit kunnen voeren.
En een handzaam karakter, zodat ze niet te moeilijk in de omgang zijn.
Toch vraag ik me af als paarden niet in aanraking komen met mensen ze niet gewoon hun instinct gaan volgen en mensen gaan mijden.

Ik blijf het hoe dan ook vaag vinden, want als je dit bekijkt:
Stappenplan

Domesticatie, tam maken en kweken van dieren en planten, verloopt overal volgens hetzelfde plan. Dit zogenaamde stappenplan bestaat over het algemeen uit de volgende vier stappen:

1 Selectie van de diersoort
De aanwezigheid en functionaliteit is voor de selectie van een diersoort van belang. Het schaap is bijvoorbeeld geselecteerd voor de vacht als grondstof voor wol.
2 Introductie in de menselijke omgeving
Een diersoort moet zich aan de nieuwe leefomgeving aanpassen. Mensen moeten zorgen voor een omgeving waarin een dier zich prettig voelt, omdat een dier zich onder de nieuwe omstandigheden moet kunnen voortplanten.
3 Het tam maken van het dier
Het dier moet afhankelijk worden van de mens en een band met hem ontwikkelen. De dieren worden afhankelijk gemaakt door ze te bieden wat ze het meest nodig hebben: voedsel en bescherming.
4 Fokken en kweken
Dit is de laatste stap van domesticatie: het fokken en kweken met geselecteerde indviduen om tot verschillende stamlijnen te komen en de verschillende functies te kunnen vervullen.

Dan zouden ze ook bezig zijn met orka's te domesticeren.
Want dit alles (behalve dan de omgeving) doen orka's ook :?
Het word er bij mij iig niet echt duidelijker op

Choce schreef:
_Pilipa_ schreef:
Klopt, dat vind ik idd cru.
Als dit over je eigen huisdier of kind zou gaan, zou je dan ook zo makkelijk zijn?
Vind dat je best een diertje kan helpen.
Deze zou je gewoon bij kunnen voeren zonder in een hokje te hoeven stoppen :)

Ik snap je reactie heel goed ( voor jou is het zielig zo zie jij het op het moment dat je het leest ), maar beestje zal voor zich zelf moeten zorgen, en ik als mens heb er niks mee te maken, net als morgan dood had moeten gaan in de natuur!

Vogeltje heeft geen eten door de kou dat is de natuur. als ik hem ga voeren hier, zal hij blijven terug komen en dus niet meer voor zich zelf gaan zorgen... en wat gebeurd er als ik volgende week niet meer terug kom, yep gaat ie alsnog dood.
Wilde dieren afhankelijk maken van de mens is egoistisch!
en dat is mijn mening, en die verschilt van anderen, mensen verschillen..

Maar wat niet te ontkennen is en gewoon waarheid is , is dat Morgan als wild dier met een og zo zielige reden uit zee "gered " is en nu dus een attractie en fokmache is!

Op die manier hoeft het wnf ook niet meer te bestaan, want die dieren ken je ook niet.
Eigenlijk mogen alle wilde dieren wel dood gaan aan ziekte en uithongering, want die ken je niet
Dat vind ik ook behoorlijk egoistisch
Vogels worden bij ons in de tuin in de winter bijgevoerd, in de zomer niet omdat er dan genoeg eten is.
En een dier helpen wil natuurlijk niet zeggen dat ie nooit de natuur meer in mag.

kimmie261 schreef:
er is niets mis met het helpen/redden van een wild dier,er worden zoveel wilde dieren geholpen,van roofvogels,uilen,reetjes,dassen,egeltjes,vogels,bruinvissen,zeehonden enz enz..

alleen deze gaan over het algemeen weer terug de natuur in,daar waar ze horen en vandaan kwamen,en gek genoeg ligt niemand daar wakker van,ook niet als het geredde egeltje een week later dood gereden langs de kant van de weg ligt..

Als het diertje zich zelfstandig kon redden in de natuur, vind ik zo'n uitzetting niet zielig.
Hetzelfde voor Morgan, zou ze weer kunnen jagen, niet naar mensen toegaan en weer door haar familie worden opgenomen vind ik het ook niet zielig als ze binnen een week dood gaat aan vergiftiging of iets. Wel heel erg jammer.
Word ze uitgezet zonder dat ze weet hoe ze moet jagen en geen familie om haar heen, vind ik dat wel zielig

_Antikana_ schreef:
Fokprogramma's zijn absoluut een positief punt.

Moeten ze wel goed worden uitgevoerd.
Bij de SW orka's vind ik het ronduit slecht.
Incest, fokken met steeds dezelfde orka's, fokken met Tilikum, terwijl bijv Ulises een beter karakter schijnt te hebben.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:13

Gefeliciteerd trouwens San :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 00:51

Citaat:
Domesticatie, tam maken en kweken van dieren en planten, verloopt overal volgens hetzelfde plan. Dit zogenaamde stappenplan bestaat over het algemeen uit de volgende vier stappen:

1 Selectie van de diersoort
De aanwezigheid en functionaliteit is voor de selectie van een diersoort van belang. Het schaap is bijvoorbeeld geselecteerd voor de vacht als grondstof voor wol.
Wat is de functie van een orka in een tank? Een schaap levert wol voor kleding, van oudsher al, een schaap kunnen we bieden wat ze nodig hebben.
2 Introductie in de menselijke omgeving
Een diersoort moet zich aan de nieuwe leefomgeving aanpassen. Mensen moeten zorgen voor een omgeving waarin een dier zich prettig voelt, omdat een dier zich onder de nieuwe omstandigheden moet kunnen voortplanten.
Menig orka wordt niet in orka vriendelijke omstandigheden gehouden, verder wordt er ook geinsemineerd om voort te planten, dus die vlieger gaat ook niet op.
3 Het tam maken van het dier
Het dier moet afhankelijk worden van de mens en een band met hem ontwikkelen. De dieren worden afhankelijk gemaakt door ze te bieden wat ze het meest nodig hebben: voedsel en bescherming.
Een orka is niet tam, ze doen wat voor een beloning, maar ze zijn niet tam. Er zijn verschrikkelijk veel veiligheidseisen en waterwerk mag vaak niet meer, door dodelijke ongevallen.
4 Fokken en kweken
Dit is de laatste stap van domesticatie: het fokken en kweken met geselecteerde indviduen om tot verschillende stamlijnen te komen en de verschillende functies te kunnen vervullen.

Verschillende stamlijnen? Bij orka's is inteelt heel normaal, omdat er weinig in gevangenschap zijn, waarom denk je dat ze zo blij zijn met Morgan? Er valt weinig te selecteren en ze fungeren bijna allemaal de zelfde functie. Vermaak van de mens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 01:00

Citaat:
Op die manier hoeft het wnf ook niet meer te bestaan, want die dieren ken je ook niet.
Eigenlijk mogen alle wilde dieren wel dood gaan aan ziekte en uithongering, want die ken je niet
Dat vind ik ook behoorlijk egoistisch
Vogels worden bij ons in de tuin in de winter bijgevoerd, in de zomer niet omdat er dan genoeg eten is.
En een dier helpen wil natuurlijk niet zeggen dat ie nooit de natuur meer in mag.

Ik vind dat je een wild dier zekers mag helpen. Je vergelijking met het WNF vind ik echter mank gaan, die vangen geen dieren op, die proberen leefomgevingen te redden en mensen bewust te maken.

Ik geef ook de vogels eten en heb ook een gestrande gierzwaluw opgevangen en houtduiven, egels en noem het al niet. Maar onder een voorwaarde, als het niet terug kan de natuur in, dan dood ik het. Een dier met zoveel wild instinct moet je niet in gevangenschap willen hebben, das geen respect hebben voor het dier, maar je geweten willen sussen en het meer voor jezelf doen dan voor het dier. Als je een dier vind dat zo verzwakt was als Morgan, dat het zonder hulp geen 24 uur meer leeft, dan moet je de natuur respecteren en een handje helpen, dan moet je zo'n dier niet oplappen tot fok-orka en showdier voor een miljoenenbedrijf, puur en alleen omdat je zo'n dier in leven wil houden. Wat heeft dat dier daar nu aan, het leeft, maar daar houdt het op, ze zal aan alle kanten worden uitgemolken, want reken maar dat ze haar kost moet verdienen. Ze leeft in een zo a-natuurlijke omgeving en moet dingen ondergaan die ze in het wild ammenooit niet zou hoeven, ze gaat te vroeg dood, zoals bijna alle orka's in gevangenschap. Maar goed, de mens mag zich op de borst slaan, want die hebben het dier ' gered'. Nou applaus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 01:03

Citaat:
Als het diertje zich zelfstandig kon redden in de natuur, vind ik zo'n uitzetting niet zielig.
Hetzelfde voor Morgan, zou ze weer kunnen jagen, niet naar mensen toegaan en weer door haar familie worden opgenomen vind ik het ook niet zielig als ze binnen een week dood gaat aan vergiftiging of iets. Wel heel erg jammer.
Word ze uitgezet zonder dat ze weet hoe ze moet jagen en geen familie om haar heen, vind ik dat wel zielig

Je kan haar inderdaad niet plompverloren terug gooien nee. Maar dat was uberhaupt nooit de insteek, om haar terug de natuur in te doen.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 01:12

Ik denk dat ze helemaal nooit meer, of in ieder geval de komende jaren echt geen zee ziet!!
Mensen hebben veel te veel plannen met haar en het is een slimme orka, dus die kunnen ze wel gebruiken.
Ook heeft ze, misschien omdat ze nog niet vruchtbaar is, nog geen kalveren gegeven.
Nee, er zijn te veel geldmakende plannen om haar nu vrij te laten. Die kans maakt ze pas, net als Keiko, als ze oud en afgedankt is. Als haar familie niet meer haar familie is. Dat ze haar moeder zoekt, die er niet meer is......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 01:25

Citaat:
Incest, fokken met steeds dezelfde orka's, fokken met Tilikum, terwijl bijv Ulises een beter karakter schijnt te hebben.

Je zegt nu twee dingen, fokken met orka's is slecht, maar ze kunnen maar beter voor Ulises kiezen?

Voor zover mij bekend heeft Ulises maar 1 kalf gevaderd, meer niet. Waarom weet ik niet, zal wel een reden voor zijn? Moana is in 2011 geboren na een kunstmatige inseminatie.
Tilikum heeft 21 kalveren voortgebracht waarvan nog maar 11 in leven zijn.
Kijk maar eens hoeveel kalveren er geboren zijn en hoeveel er nu dood zijn, het is schrikbarend.
Bingo 6 kinderen - 3 overlevend
Finna 1 kind - 0 overlevend
Hyak II- 2 kinderen- 0 overlevend
Kanduke- 3 kinderen- 0 overlevend
Kandu VII 13 kinderen- 0 overlevend
Keet 4 kinderen - 1 overlevend
Keto 1 kind- 1 overlevend
Kim II 8 kinderen - 4 overlevend
Kotar 6 kinderen - 5 overlevend
Kschamenk 2 kinderen - 0 overlevend
Kyu 1 kind - 0 overlevend
Orky II 9 kinderen - 2 overlevend
Oscar 1 kind - 0 overlevend
Taku 2 kinderen - 2 overlevend
Tilikum 21 kinderen - 11 overlevend
Ulises 1 kind 1 overlevend
Winston 3 kinderen 0 overlevend
84 dieren geboren in gevangenschap 30 overlevenden

Bron:
http://cetacousin.bplaced.net/orca/tree.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 01:27

Indy29 schreef:
Ik denk dat ze helemaal nooit meer, of in ieder geval de komende jaren echt geen zee ziet!!
Mensen hebben veel te veel plannen met haar en het is een slimme orka, dus die kunnen ze wel gebruiken.
Ook heeft ze, misschien omdat ze nog niet vruchtbaar is, nog geen kalveren gegeven.
Nee, er zijn te veel geldmakende plannen om haar nu vrij te laten. Die kans maakt ze pas, net als Keiko, als ze oud en afgedankt is. Als haar familie niet meer haar familie is. Dat ze haar moeder zoekt, die er niet meer is......

Ik weet niet hoe oud haar moeders is, maar misschien dat mams wel langer leeft dan Morgan.

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 09:02

Mindim schreef:
Citaat:

Je zegt nu twee dingen, fokken met orka's is slecht, maar ze kunnen maar beter voor Ulises kiezen?

Voor zover mij bekend heeft Ulises maar 1 kalf gevaderd, meer niet. Waarom weet ik niet, zal wel een reden voor zijn? Moana is in 2011 geboren na een kunstmatige inseminatie.
Tilikum heeft 21 kalveren voortgebracht waarvan nog maar 11 in leven zijn.
Kijk maar eens hoeveel kalveren er geboren zijn en hoeveel er nu dood zijn, het is schrikbarend.
Bingo 6 kinderen - 3 overlevend
Finna 1 kind - 0 overlevend
Hyak II- 2 kinderen- 0 overlevend
Kanduke- 3 kinderen- 0 overlevend
Kandu VII 13 kinderen- 0 overlevend
Keet 4 kinderen - 1 overlevend
Keto 1 kind- 1 overlevend
Kim II 8 kinderen - 4 overlevend
Kotar 6 kinderen - 5 overlevend
Kschamenk 2 kinderen - 0 overlevend
Kyu 1 kind - 0 overlevend
Orky II 9 kinderen - 2 overlevend
Oscar 1 kind - 0 overlevend
Taku 2 kinderen - 2 overlevend
Tilikum 21 kinderen - 11 overlevend
Ulises 1 kind 1 overlevend
Winston 3 kinderen 0 overlevend
84 dieren geboren in gevangenschap 30 overlevenden

Bron:
http://cetacousin.bplaced.net/orca/tree.html

Deze cijfers, daar wordt je toch diep en diep triest van! :n
30 orka's van 84 die het levenslicht zagen in een of ander plonsbadje!
Nu is natuurlijk de vraagd welke beter af zijn: zij die maar kort in zo'n omstandigheden hebben mogen leven, of zij die de rest van hun leven gedoemd zijn om van de ene soepkom naar de andere te moeten verhuizen, en daarbij nog een hoop kunstjes moeten kunnen. Allemaal voor het plezier van de mens!
Ik vind het prachtige dieren, maar zal er nooooit of te nimmer naar gaan kijken in zo'n park. Liever een documentaire op national geographic dan!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:52

Deze cijfers zijn shockerend. Zeker.
Maar... Deze cijfers zijn over welke periode genomen, sinds de eerste orka in gevangenschap? Staat er ook bij wanneer de kinderen zijn overleden? Op hun 2e, 10e, 40e? Zo'n rijtje cijfers alleen zegt mij dus niet zoveel ;) .

Je moet ook niet vergeten dat de zeezoogdierenhouderij nog in de kinderschoenen staat. Er is nog heel veel onbekend. Door onwetendheid en onkunde gaan er veel dieren dood. poedersuiker voor die dieren. Jawel. Maar daar wordt ook van geleerd. Als je kijkt naar de levensverwachting van orka's in parken, dan is dat een curve die stijl omhoog gaat. Dieren leven tegenwoordig veel langer in parken dan vroeger. En dat is ook logisch, want men leert. Men weet beter hoe ze de dieren moeten verzorgen.
Ik weet niet hoe het vroeger, duizenden jaren geleden, met de paardendomesticatie is gegaan. Maar ik kan me zo voorstellen dat het daar ook wel eens 'oeps foutje' ging :) . En dat een paard tegenwoordig wel 20, 30 of 40 kan worden, dat was aan het begin van de domesticatie vast ook niet de gemiddelde levensverwachting.
En kunnen wij een paard geven wat ze nodig hebben? Ja, wat het huidige paard nodig heeft. Het vroegere paard trok ook dagelijks kilometers ver. Al grazend. Dravend. Zie ik de huidige paarden ook niet doen.
Ik wil hier geen paarden en orka's vergelijken, maar wel aangeven dat dieren zich kunnen aanpassen. Dat dieren niet beter weten en dus tevreden zijn met wat ze hebben. Ook als het 'best mogelijke in parken' niet eens in de buurt komt van de natuur....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:41

Er zijn heel veel diersoorten die je niet moet willen domesticeren. Een orka is daar een van. Kap ermee, het is dieptriest.

Daar komt ook bij dat de vroegere gedomesticeerde dieren (rund, paard, hond) nuttig waren voor de mens en ze dus gedomesticeerd zijn om te kunnen overleven, tot op zekere hoogte. Daar is met orka's absoluut geen sprake van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:35

Assie, als je de site bekijkt, dan had je al wat antwoord gehad, maar zal het eens voor je uitzoeken.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:45

de vraag is waarom zou je zeezoogdieren willen fokken als ze eigenlijk amper ruimte hebben om er 1 op redelijke wijze, met genoeg ruimte en natuurlijke orkabehoeftes te kunnen houden???

snap werkelijk de meerwaarde niet van het vermeerderen van deze dieren terwijl de zee aquaria's overbevolkt zijn...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 18:55

EN ze in het wild verre van een bedreigde diersoort zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:10

Bingo
6 kinderen/3 overlevend
1 kleinkind die nog leeft
Dood:
- 1995 dood geboren
-1997 dood geboren
Beiden dus geen naam
- Sarah 2003-2006

Finna
- 1 kind geen naam maar nummer, ik neem aan dood bij geboorte in 1995

Hyak II2 kinderen, beide dood
- de een heeft geen naam, is geboren en gestorven in 1988
- K'yosha 1991-1992

Kanduke
3 kinderen allen dood
4 kleinkinderen, waarvan 2 in leven

- nummer doodgeboren in 1988
- Katerina 1988-1999
- Taima 1989-2010

Kandu VII
13 kinderen allen dood
1 kleinkind en deze is ook dood

- Splash 1989-2005
- doodgeboren 1992
- Neocia 1992- 2004
- Kanuck 1994-1998
- Malik 1996-2000
- Nova 1996-2001
- doodgeboren 1998
- Hudson 1998 - 2004
- Algonquin 1999-2002
- doodgeboren 2001
- April 2004-2004
- doodgeboren 2004
- Athena 2004-2009

@Assie, Zo dit zijn de eerste paar, zoals je ziet worden de dieren niet bijster oud en is het allemaal niet zo lang geleden. Ik ga zo even weer verder, maar je kan ook zelf de moeite nemen om de site te bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:40

Keet
3 kinderen, 1 overlevend

- Halyn 2005-2008
2 doodgeboren kalveren in 2006 en 2007

KimII
8 kinderen, 4 overlevend
- 4 doodgeboren (nummers in elk geval) in 1991 en in 1993, 2001 en 2003

Kotar
6 kinderen, 5 overlevend
kleinkinderen 8 waarvan 5 levend

1 nummer in 1991

Kschamenk

2 kinderen, beide doodgeboren (nummers) 1998 en 2000

Kyu

1 kind, ook nummer in 2004

Orky II
9 kinderen, 2 overlevend

- nummer in 1977
- Spooky nog geen jaar geworden in 1978 (11 dagen)
- nummer in 1980
- Kiva ook geen jaar geworden in 1982 (46 dagen)
- nummer 1985
- nummer 1986
- nummer 1987

Tilikum
21 kinderen, 11 overlevend
- nummer 1992
- Nyar 1993-1996
- taku 1993-2007
- nummer 1994
- nummer 1996
- nummer 1997
- Sumar 1998-2010
- nummer 2001
- nummer 2005
- nummer 2010

Winston
3 kinderen, 0 overlevenden

-Kalina 1985- 2010
- baby shamu -1986 (12 dagen oud geworden)
- nummer 1986

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:11

Orka vangst 9ook dolfijnen trouwens) per werelddeel, inclusief manier van vangen en namen van de dieren.

http://cetacousin.bplaced.net/stat/orca/captures.html

Overzicht met kaartjes van de baden van de verschillende dolfinaria en andere feiten.

http://cetacousin.bplaced.net/stat/orca/facts.html

Al met al een zeer interessante site met bijna elk levensverhaal van elke orka in gevangenschap, met wie ze geleefd hebben, hoe vaak ze verhuisd zijn, waaraan ze zijn gestorven, waar ze gevangen zijn, en noem het maar op, alles iig. Ik zou zeggen lees eens door!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:15

Longontsteking en oorzaak onbekend, zijn de meest voorkomende doodsoorzaken onder orka's in gevangenschap.