Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:02

Moontje1991 schreef:
Goof schreef:
Oh maar die argumenten zijn het niet. Bacterien etc maak ik me niet zo druk om, ze eten buiten ook dode dieren als het even lukt :D

Ik voer brok omdat mijn hond het daar super op doet. En om die reden zie ik nu niet de behoefte over te stappen naar ander voer. Om het even of dat nu een andere brok of vers zou zijn.

oke.
Mag ik je dan nog vragen hoe je achter de nadelen van brok staat zoals de kankerverwekende stoffen en de stoffen die nierproblemen veroozaken enz?
Vindt jij dat het wel mee valt? of geloof je er niet in? of denk je een hond leeft niet lang genoeg om er last van te krijgen of iets anders?

Ach tegenwoordig krijg je al kanker en andere enge ziektes als je de buitlucht inademt of je tanden poetst met een verkeerde tandpasta (bij wijze van...). In light producten zit aspartaam, gaat de mensheid ook verschrikkelijke ziektes van krijgen en toch gebruikt iedereen het.
Ik maak me er niet zo druk om, mijn hond is fit en gezond en als ze ziek wordt, kanker krijgt of iets anders onder de leden krijgt zullen we nooit en te nimmer weten of het door het voer komt, of het erfelijk is of dat het door factoren van buitenaf komt...

En inhakende op de laatste opmerking van Nikki_; dan heeft mijn hond pech, ik heb ze toch genomen en ze zal het ermee moeten doen :D

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:16

Ik heb eerder al voorgesteld dat de vleesvoerders misschien beter naar de huiskamer konden gaan.
Dat de brokken voerende mensen weg blijven is niet zo heel raar als ik onderstaande quote er even bij haal:

Moontje1991 schreef:
Chubby schreef:
Ik vind dat zo bijzonder he, dat mensen zo fel kunnen worden als een ander iets minder extreem denkt.

'Iedereen' snapt dat 100% vlees het gezondste is, maar als dat niet werkt zoekt een goede baas naar het beste alternatief. Daarbij de verschillende randvoorwaarden in overweging nemende en die zijn voor iedereen anders.

Fel?
Ik zeg enkel dat elke hond op vers kan alleen dat niet elke baas de moeite wilt doen en dat vindt ik inderdaad geen goede zaak.
Als je van je dieren houdt heb je het er voor over om wat vriezer ruimte op te geven en eventueel kippennekken in stukken te snijden of een vleesmolen te kopen om het te malen of kvv te voeren en dan maar afentoe de tandjes poetsen.
Als mensen weigeren moeite te doen om hun dier vers te geven vindt ik dat erg jammer en vraag ik me inderdaad af waarom diegeene dan dat dier heeft aangeschaft.
Tja renske en brokken zijn lekker makkelijk maar wat is nou belangrijker makkelijk voeren of de gezondheid van de dier.
En dat er honden zijn die oud worden met renske zegt niks mijn oma is 98 geworden maar rookte meerdere pakjes sigaretten per dag maar dat betekend toch ook niet dat roken gezond is?

En zo extreem is het natuurlijk niet. De meeste mensen doen voor hun dier wat binnen hun vermogen ligt. Voor sommigen is het inderdaad gemakzucht. Wie zijn wij om dat vanachter een beeldscherm te kunnen beoordelen. En zelfs de slechtste brok heeft voldoende voedingswaarden om de hond in leven te houden, en als je geluk hebt, zelfs oud te laten worden.

Dus brokkenvoerders: Laat je niet afschrikken of wegjagen, lees zoveel mogelijk mee en probeer daar je voordeel uit te halen. Doe je dat niet, ook goed, ieder zijn ding!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:24

Nikki__ schreef:
Nadelen staan niet in verhoudingen tegen de postieve dingen over brok ;) Goof geeft duidelijk aan waarom.
Vlees kan ook dodelijk zijn, als je het in verkeerde verhoudingen geeft. Heb altijd nog meer gelezen over puppysterfte door verkeerde verhoudingen vlees, dan puppy's die overlijden aan brok.

Dit komt vooral door onwetendheid van sommige versvoerende mensen. Die denken gezond bezig te zijn door hun hond bijvoorbeeld alleen vlees te geven. Vergeten daarbij rekening te houden met de variatie van vleessoorten als ook het percentage bot en orgaan wat noodzakelijk is om een compleet voer te verkrijgen.

Met brok hoef je daar niet over na te denken. Tenminste, dat denken de meesten. Dan hebben we het even niet over groeipijnen en de kans op ED en HD. Wat overigens ook voor kan komen als je menu niet gebalanceerd genoeg is.
Vlees voeren is nog niet zo heel eenvoudig, het vergt echt wel wat "studie" wil je het echt helemaal goed doen.
Zelfs als je kiest voor KVV moet je weten hoe de samenstelling is, en niet klakkeloos in de bak mikken. Zeker niet bij pups en opgroeiende honden.

Mizora

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:50

En niet iedereen kan/wil dat. Die spelen die tijd liever met de hond. Vaak hebben mensen toch wat krap tijd voor de hond. Heel veel mensen vinden zulke dingen ook ontzettend lastig.
Als je dat combineert met eigenlijk een te grote hond nemen voor het budget dat je voor het voer heb dan zie je ineens de goedkope brokken tevoorschijn komen. Er zijn nou eenmaal veel mensen die wel een labrador/golden hebben terwijl ze qua geld aan voer niet meer willen uitgeven als aan een hond van 10kg.

Sommige mensen vinden vlees voeren ook gewoon vies. Bij ons thuis is rauw vlees altijd heel strak behandeld. Altijd zo min mogelijk met handen aanraken, rauw vlees eten is/was een grote no-no, alles wat er gebruikt is met kokend heet water afspoelen (uit de ketel).
Dan is vers vlees voeren toch een erg grote stap. Ook de vriesruimte voor honden is gewoon al snel behoorlijk groot, zeker als je het goed wil doen.

(voor wie een kleine koelkast zei, ik heb maar 90 cm hoogte voor de koelkast onder mijn keukenblok)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:32

Laika schreef:
Nikki__ schreef:
Nadelen staan niet in verhoudingen tegen de postieve dingen over brok ;) Goof geeft duidelijk aan waarom.
Vlees kan ook dodelijk zijn, als je het in verkeerde verhoudingen geeft. Heb altijd nog meer gelezen over puppysterfte door verkeerde verhoudingen vlees, dan puppy's die overlijden aan brok.

Dit komt vooral door onwetendheid van sommige versvoerende mensen. Die denken gezond bezig te zijn door hun hond bijvoorbeeld alleen vlees te geven. Vergeten daarbij rekening te houden met de variatie van vleessoorten als ook het percentage bot en orgaan wat noodzakelijk is om een compleet voer te verkrijgen.

Met brok hoef je daar niet over na te denken. Tenminste, dat denken de meesten. Dan hebben we het even niet over groeipijnen en de kans op ED en HD. Wat overigens ook voor kan komen als je menu niet gebalanceerd genoeg is.
Vlees voeren is nog niet zo heel eenvoudig, het vergt echt wel wat "studie" wil je het echt helemaal goed doen.
Zelfs als je kiest voor KVV moet je weten hoe de samenstelling is, en niet klakkeloos in de bak mikken. Zeker niet bij pups en opgroeiende honden.

Absoluut, maar daarom vind ik vers dus ook niet het middel. Er is feitelijk nog zo weinig over bekend. het is is ineens masaal omhoog geschoten.
En dan heb je nog de types, die compleet uit hun dak schieten, die het echt niet aantrekkelijk maken om over te stappen op vers vlees. Want als je daar verteld dat je brok voert en heel misschien naar vers over wil, maar je niet precies weet hoe of wat, dan krijg je allemaal verwijten naar je hoofd.
Nee, zolang er nog teveel onbekend is, vind ik brok een stuk veiliger. Precies zoals je zegt Leika, vers vlees is niet zo eenvoudig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:37

Laika schreef:
Ik heb eerder al voorgesteld dat de vleesvoerders misschien beter naar de huiskamer konden gaan.

Ik denk idd dat dat het beste is, dit lijkt me niet de plaats om vers te gaan zitten 'promoten' of nog erger 'op te dringen' persoonlijk altijd een hekel aan gehad.
Laten we elkaar in elkaars waarde laten, wij kunnen leren van elkaar. Ik ben niet antibrok, wel kieskeurig in het soort brok liever een goede brok dan een versvoerder die maar wat doet, geen percentages berekend en eenzijdig voert.
Ik zie zelfs topics op bv een barfplaats staan met de vraag of je vlees drie keer in kan vriezen...of het vlees na een week nog goed is....Die steevast beantwoord worden dat dit nog makkelijk kan.
Deze mensen hebben denk ik echt geen flauw idee waar ze mee bezig zijn, al doen ze zich wel zo voor.

Donna liep zo goed van de week toch? Nou nu is het weer volledig mis, net zaket ze zelfs een paar keer door dr poot, en dat komt omdat ik dr gister even heb laten rennen. Ze was zo megadruk, en het ging zo goed dat dr even van uitging dat het geen kwaad kon...Dus wel.
Dat worden foto's maken, ik hoop dat het niets ernstigs is, ze is nog zo jong ;(

Wat ben ik blij dat ik altidj serieus aandacht heb geschonken aan haar voeding, dat ik haar iig de goede basis heb kunnen geven.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:48

mijn hond krijgt brokken van de Lidl :P haha
ander voer eet hij niet op dan kan het er dagen blijven liggen als het aan hem ligt.

hij lust wel weer alle soorten blikken, ook gewoon van de deen o.i.d. krijgt hij elke zaterdag.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:53

Het is een fabeltje dat je ontdooide producten niet opnieuw mag invriezen. Alles hangt ervan af hoe je de producten ontdooit. Als je dit – zoals vele mensen – doet bij kamertemperatuur (bijvoorbeeld de dag tevoren uit de diepvries halen) dan klopt deze regel wel. In die lange tijd en bij kamertemperatuur kunnen de bacterien immers goed groeien. Als je dit voedsel dan opnieuw gaat invriezen, zullen al die bakterien bij een tweede keer ontdooien terug wakker worden en weer gaan groeien. Ontdooi je echter in de koelkast, dan kunnen de bacterien niet groeien omdat de temperatuur niet boven 5°C stijgt. Dit voedsel opnieuw invriezen is net alsof je het nooit had ontdooid wat betreft aantallen bacteriën.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 16:00

manishdra schreef:
Het is een fabeltje dat je ontdooide producten niet opnieuw mag invriezen.

Chiqa schreef:
of je vlees drie keer in kan vriezen...

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 16:27

Ik voer ook brok. reden: mijn hond doet nu na maanden tobben (mager, diaree, allergieen, nerveus gedrag en andere gedragsproblemen) super goed op de brok dus laat ik het even zo. de mijne heeft EPI en een voedselallergie. door de EPI kan hij dingen heel slecht opnemen en er mag niet teveel vet inzitten. dit kan hij niet goed verteren. hij is ook ergens allergisch voor maar we weten nog niet wat. ik kan gaan elimineren en kijken waarvoor hij allergisch is maar dan wordt het voor de hond niet fijner. van 1x verkeerd eten heeft hij 2 weken last. (jeuken, open plekken, ontstoken oren, nerveus en gedragsproblemen). hij krijgt nu dus brok zonder: geur, kleur, smaakstoffen, gluten/rijst/granen. hij heeft na een lange tijd weer een goed gewicht en is qua gedrag nu stabiel.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:23

Ik blijf ook brokvoerder, hij mag gerust wel een keer in de week of 2 weken wat vers vlees krijgen (commercieel dan), maar ik ga dit niet elke dag doen, daarvoor heb ik te onregelmatige uren, te weinig vriesruimte,... Hij heeft tot zn 6 maand op RC puppy large dog gestaan (de dierenarts variant), tijdje op Orijen waar hij het niet echt goed op deed en staat nu op fish4dogs, wat hypoallergeen is, veel omega vetzuren bevat, glutenvrij is en daar doet hij het uitstekend op. Nu nog steeds puppyvariant al zal ik hem na deze zak toch overzetten op volwassen voer, hij is nu 7 maand, en weegt 25 kg, groeit gewoon hard, dus even wat minder zal geen kwaad kunnen. zeker omdat hij vanaf nu gaat uitzetten en dat kan problemen geven bij onvolgroeide gewrichten.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:24

Chiqa schreef:
manishdra schreef:
Het is een fabeltje dat je ontdooide producten niet opnieuw mag invriezen.

Chiqa schreef:
of je vlees drie keer in kan vriezen...

Als je dus 3x ontdooit in de koelkast is er niks aan de hand... alleen dus er niet buiten... dat zouden ze er wel bij moeten zeggen ;)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:36

Chiqa schreef:
Laika schreef:

Ik denk idd dat dat het beste is, dit lijkt me niet de plaats om vers te gaan zitten 'promoten' of nog erger 'op te dringen' persoonlijk altijd een hekel aan gehad.
Laten we elkaar in elkaars waarde laten, wij kunnen leren van elkaar. Ik ben niet antibrok, wel kieskeurig in het soort brok liever een goede brok dan een versvoerder die maar wat doet, geen percentages berekend en eenzijdig voert.

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Ik vind het zeer vervelend dat er een aantal mensen zijn die brok volledig naar beneden halen, met argumenten die je bijna niet serieus kan nemen, je vervolgens uit maken voor iemand die slecht is voor zijn hond, omdat hij brok voert.
Voorral elke in de waarde laten, ontbreekt.
Zolang er geen bewijs is dat brok daadwerkelijk dodelijk is voor elke hond die het krijgt, vind ik niet dat brok zo gigantisch naar beneden worden gehaald. Mijn honden hebben een geweldig leven, waar veel honden alleen maar van durfen te dromen. Daar is waar ik aan zie dat mijn hondje gelukkig is.

En inderdaad, als je ziet wat sommige mensen hun hond voeren op t gebied van vlees, dan hoop je echt dat ze het snel zat zijn en gewoon terug gaan op brok.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:39

Lijkt me ook slim om een HK te vormen ;)

Alleen vind ik de reactie van Nikki__ engzinds overdreven :+

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:43

Nikki__ schreef:
En inderdaad, als je ziet wat sommige mensen hun hond voeren op t gebied van vlees, dan hoop je echt dat ze het snel zat zijn en gewoon terug gaan op brok.

Zoals wat, Nikki? en waarom?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:44

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:45

@Laika; Verkeerde verhoudingen, vlees wat over data is, maar waarvan men denkt dat het nog wel kan, varkensvlees (waarvan ik heb vernomen dat het niet helemaal goed is?), verkeerde percentages, verkeerde verhoudingen, enz.
De mensen die dus eigenlijk ergens hebben gelezen dat het allemaal goed is, maar de moeite niet nemen zich erin te verdiepen.

@Loiz; hoezo overdreven? En welke stukken dan?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:48

Nikki__ schreef:
@Laika; Verkeerde verhoudingen, vlees wat over data is, maar waarvan men denkt dat het nog wel kan, varkensvlees (waarvan ik heb vernomen dat het niet helemaal goed is?), verkeerde percentages, verkeerde verhoudingen, enz.
De mensen die dus eigenlijk ergens hebben gelezen dat het allemaal goed is, maar de moeite niet nemen zich erin te verdiepen.

Als je het hebt over klok en klepel ;)

Vlees wat over de datum is, kan prima aan de hond gevoerd worden. Rottend vlees beter van niet, alhoewel een (gezonde) daar de poot ook niet voor omdraait (denkt aan dode eenden en konijnen in het veld, zéér smakelijk volgens veel honden). Katten zijn overigens kieskeuriger.

Varkensvlees kán wel, maar kent een (minimaal) risico. Het betreffende gevaar is niet meer voorkomend in Nederland..

Verkeerde percentages = verkeerde verhoudingen ben ik het helemaal eens! Maar dan kun je de schuld niet geven aan de wijze van voeren maar toch echt aan de samensteller. Net zo goed als dat een slechte brok (Bonzo, Pedigree) onder de noemer 'falend beleid' kan worden geschaard..

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:50

Ach wij hebben wel regelmatig verschillende ideeën Nikki__ ;) Niet alleen hierover
Ook onder brok heb je mensen die zich niet verdiepen, meer juist, want brok is zo simpel..

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:52

Ik heb me er verder niet in verdiept, omdat ik het niet voer. Dat zijn de dingen die ik hier in het topic heb gelezen, daarom dat ik ze aankaart.
Ik geef ook niet de schuld aan de wijze van voeren, in dat opzicht, maar hoop wel dat die mensen snel beslissen weer over te stappen op voer. Vaak zijn het namelijk mensen die zich niet verdiepen. En je weet zelf ook dat een verkeerde samenstelling voor een hoop schade kan zorgen. Vandaar dat ik dan hoop voor de hond, dat men zo wijs is om terug te gaan naar brok.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:53

Loiz schreef:
Ach wij hebben wel regelmatig verschillende ideeën Nikki__ ;) Niet alleen hierover
Ook onder brok heb je mensen die zich niet verdiepen, meer juist, want brok is zo simpel..

Kan me even niet zo 1 2 3 bedenken waar dat ookalweer in was?
Maar omdat wij verschillende ideeën hebben, is mijn reactie overdreven?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:54

Tja, wat ik eerder al zei: als je zelf een menu wilt samenstellen moet je je goed inlezen of laten voorlichten. Het is niet zo heel eenvoudig.
Wel vrij eenvoudig is het geven van een KVV, maar dan moet je wel even kijken waaruit deze is samengesteld. Toegevoegde calcium bijvoorbeeld wordt niet uitgescheiden door het lichaam als het teveel is, natuurlijke calcium weer wel. Dus sommige merken zijn dan weer minder goed, dan andere.

Wat betreft die data, bij een gezonde darmflora is dat dus geen enkel probleem. In de natuur gaat de prooi voor de rest ook niet in de koelkast namelijk :D
Sommige honden begraven hun restant voor de volgende keer dat ze honger hebben. Na 2 dagen is dat echt niet fris meer, maar ze krijgen er niets van.

Wel als je dat geeft aan een brok gevoerde hond. Brokken zijn namelijk steriel, de darmflora is dan ook niet aangepast op iets wat "bedorven" kan zijn, dus hond aan de dunne kak :D

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:55

Nikki__ schreef:
Ik heb me er verder niet in verdiept, omdat ik het niet voer. Dat zijn de dingen die ik hier in het topic heb gelezen, daarom dat ik ze aankaart.
Ik geef ook niet de schuld aan de wijze van voeren, in dat opzicht, maar hoop wel dat die mensen snel beslissen weer over te stappen op voer. Vaak zijn het namelijk mensen die zich niet verdiepen. En je weet zelf ook dat een verkeerde samenstelling voor een hoop schade kan zorgen. Vandaar dat ik dan hoop voor de hond, dat men zo wijs is om terug te gaan naar brok.

Voer? Vlees is ook voer.

Ach die mensen hoeven niet over te stappen, zeker als hun hond het er prima op doet, maar zich er in verdiepen kan wel.
Dat betekend dus niet dat ze persee terug moeten naar brok, want ook dat kun je fout voeren.

Nikki__ schreef:
Loiz schreef:

Kan me even niet zo 1 2 3 bedenken waar dat ookalweer in was?
Maar omdat wij verschillende ideeën hebben, is mijn reactie overdreven?

Neehoor, maar valt me op. En jou mening was toen ook totaal tegenover gesteld tegen de mijne.
En dit ging over Cesar Milan ;)
Laatst bijgewerkt door Loiz op 07-07-10 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:56

Ik gaf mijn Amerikaanse Bull : Brokken van Fokker.
Nu overgestap op vlees :)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:04

Citaat:
Voer? Vlees is ook voer.

Ach die mensen hoeven niet over te stappen, zeker als hun hond het er prima op doet, maar zich er in verdiepen kan wel.
Dat betekend dus niet dat ze persee terug moeten naar brok, want ook dat kun je fout voeren.

Flauw om daarop te reageren, je snapt toch wat ik bedoel?
Het gaat om mensen die een verkeerde verhouding geven waardoor het dier te weinig voedingsstoffen binnen krijgen. Vaak willen dat soort mensen zich er niet in verdiepen, anders hadden ze het al gedaan voordat ze begonnen. Pens e.d. stinkt en valt daardoor al bij veel mensen af. Toch een belangrijk iets lijkt me zo?
oke, jij vind dus dat iemand maar beter een verkeerde verhouding vlees kan voeren, waardoor het dier een tekort opbouwd, dan dat hij terug zou gaan op brok?

Citaat:
Neehoor, maar valt me op. En jou mening was toen ook totaal tegenover gesteld tegen de mijne.
En dit ging over Cesar Milan ;)

Oh dat kan wel ja, maar ik geloof dat dat hier los van licht? En dus ook de eventuele overdreven reacties? Want weet nog steeds niet waarin ik nou volgens jou overdreven reageerde?