[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoveBodin

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:18

Oké klinkt leuk!
Die komt zeker op het lijstje te staan :D

Iemand nog andere ideeën?

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:22

LoveBodin schreef:
Veel met hem werken zal het dus waarschijnlijk niet worden. .....dus een beetje leergierig zou fijn zijn, maar geen hond die half doodgaat als hij niet kan werken (zoals border collies)

Dan zou ik ook zeker niet voor een Australische Herder gaan.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:31

Blanket schreef:
LoveBodin schreef:
Veel met hem werken zal het dus waarschijnlijk niet worden. .....dus een beetje leergierig zou fijn zijn, maar geen hond die half doodgaat als hij niet kan werken (zoals border collies)

Dan zou ik ook zeker niet voor een Australische Herder gaan.

Nee?
De hond die ik ken is namelijk erg rustig (volgens mij wel uit de werklijn, maar een 'zachter' karakter).
Er wordt niet echt met hem gewerkt. Hij wordt denk ik 1 à 2 keer per dag uitgelaten, verder in de tuin.. Ben ik het niet helemaal mee eens, maar goed

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:15

Ben het met blanket eens, aussies zijn net als border collies werkhonden en zullen genoeg uitdaging nodig hebben.
Natuurlijk is er wel eens een die wel puur huishond kan zijn, ik ken ook een paar hele rustige borders, maar het is niet rastypisch en er is dus een redelijke kans dat je wel een hond krijgt die uitdaging en werk nodig heeft.
Als jullie dat niet kunnen bieden is dat voor de hond heel vervelend maar voor jullie ook omdat ze uit verveling zichzelf een taak kunnen gaan geven (kinderen of fietsers drijven) of bijv uit frustratie gaan slopen.

Labradors en goldens kan zeker hoor, dan is het alleen heel goed zoeken naar goed geteste ouders en een fokker die je aanstaat.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:19

Een labrador moet je wel goed bezig houden hoor, anders krijgen ze hele nare trekjes en kunnen gaan slopen. Je kan ze ook zo vet voeren dat ze amper meer bewegen en dan heb je een vriendelijk vloerkleed. :D

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:31

Haha, een leuk vloerkleedje is ook niet de bedoeling xD
Denk dat eigenlijk elke hond wel uitdaging nodig heeft..
Het is ook zo dat ik het leuk vind om met de hond wat te doen, ik weet alleen nu nog niet hoeveel tijd ik daarvoor zal hebben.. Maarr goed ik heb nog zo'n 1,5 jaar hihi

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:16

Ik weet niet of ik hier nog antwoord krijg? Had een topic geopend maa werd hiernaartoe verwezen :)

Wij willen van de zomer misschien.een pupy nemen, een waker. Nu hebben we een bouvier en hiervoor ook gehad en zeer tevreden alleen wilmijm vader geen.lange staart, simpel weg omdat hij het niet mooi vind :=
Herder, buldog achtige, berner sennen, boxer, border collie vallen al af. Zaten mss aan labradoor te denken alleen waken.die niet echt, rottweiler zou kunnen maar dat is zeker niet onze eerste keuze.
Misschien.hebben jullie npg ideeën?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:21

Anders dan dat hij moet waken, wat moet de hond nog meer kunnen. En wat gaan jullie met de hond doen? Een labrador waakt meestal niet echt. Dus dat lijkt me geen heel verstandige keuze. Er zijn een hoop herder-soorten. Wordt het een kennelhond of gaat hij in huis wonen? Waarom is de rottweiler niet zeker niet jullie eerste keuze?

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:26

Uhm, hij wordt verder getraind en ik wil xelf zeker af en.toe lange wandelingen maken :) hij mag af en.toe in huis maar groot deel in de garage (als we thuis zijn im omheinde tuin) liefst een sneller leerhond :) liever geen.kennelhond, willen mijn ouders niet. Mijm moeder vindt rottweilers niet echt leuk, waarom weet ik niet precies. Het is vaak dat papa een hond leuk vind, zoals duitse herder, maar die wil mijn moeder niet en andersom :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:50

Getraind als in, hij moet zit, lig, blijf en hier kunnen. Of als in, we gaan iedere week op training en we willen ermee de gehoorzaamheid in gaan (of agility, etc.). Garage of kennel is in mijn ogen hetzelfde. Niet direct in huis over het algemeen dus. Je wilt over het algemeen begrijp ik dus een gehoorzame hond? Dan vallen de meeste terrierrassen af. Af en toe een lange wandeling, hoeveel loopt hij dan dagelijks/doordeweeks per dag (0.5 uur, 1 uur, 2 uur, meer?). Echt van het erf af.
Wel of niet borstelen? Een middelmaat begrijp ik een beetje uit je tekst?

Je kan kijken voor een grote schnauzer, een bullmastiff of een gewone mastiff, de beauceron kan ook nog. Een hoop rassen in rasgroep 1, herders en veedrijvers, passen bij jullie beschrijving. Een herder is niet alleen een duitse herder, ook de bouviers vallen onder die groep bijvoorbeeld.

http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/r ... back/1466/

Maar ook rasgroep 2, pinchers, schnauzers en molossers zijn interessant bij wat ik tot nu toe hoor.

http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/r ... back/1466/

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:58

Zeker wel puplycursus maar niet echt wedstrijden ofzo. ik dacht dat je bedoelde uit het asiel :) dus vandaar :') per dag, uhm, in de zomer sws meer dan in de winter dus het moet niet een hond zijn zoals border collie :)

Edit, ik vind die australian shepperds (?) Super leuk
:D owja, we hebben.een jack russel fehad, samen met huidige bouvier maar.dit.doen we niet meer :')

Ik zal eens kijken!
Laatst bijgewerkt door Robin_Rikkie op 24-01-13 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:05

Dat zijn honden die qua energieniveau vrijwel gelijk liggen aan de border collie, dus dat schiet niet op. Qua lopen heb ik echt een tijd nodig per dag om in te schatten wat mogelijk is. Zo nodig zomer en winter los.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:08

Zoiets dacht ik al idd :P
Tja, vimd het moeilijk om te schatten, ik denk in de zomer 1 tot soms 2 x per dag ong half uur, we laten nu meestal op eigen land uit omdat ze niet veel meer kan maar in de zomer kunnen.we van het erf af rond avondeten en dan 'sochtends en 'savonds en 'smiddags op eigen erf maar vaak is dat wel kwartier ofz

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:08

Ik heb eens even goed op die site gekeken (Top site! +:)+ ) en mij sprak de appenzeller sennenhond en de entlebucher sennenhond echt heel erg aan. Mijn moeder ook!
Iemand die wat meer weet over deze rassen? :)
Edit: Ik denk namelijk dat het redelijk onbekende rassen zijn en dat het best moeilijk wordt om ze te vinden :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:55

waarom kijk je niet voor een wat oudere hond uit het asiel?
een hond die alleen als waker op het terrein zit en in de garage ga je NIET vrolijk van worden
en (zoals hierboven geadviseerd) al helemaaaal een beauceron niet. wat er word genoemd zijn WERKhonden rassen

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:09

Wat dacht je van een Bullmastiff/mastiff type? Echte erfhonden en geboren wakers, maar wel heel vriendelijk en je hoeft er niet 24 uur mee bezig te zijn zoals bij herdershonden. Maar deze zitten wel graag bij het gezin en ik denk dat ze wegkwijnen in een kennel.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:10

Mijn ouders willen niet uit het asiel :n
Hmm vind die bull mastiffs niet zo leuk :o

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:19

Robin_Rikkie schreef:
Mijn ouders willen niet uit het asiel :n
Hmm vind die bull mastiffs niet zo leuk :o

Ach ieder zijn smaak. :) Wat dacht je van een Rhodesion ridgeback? Maar ik geloof dat die nogal wat karakter hebben en veel beweging nodig hebben.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:08

Ik vind die ook erg gaaf! Maar ze zijn toch redelijk groot?
poee wat hebben we veel eisen :') zal nog moeilijk worden :')

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:10

Robin_Rikkie schreef:
Ik heb eens even goed op die site gekeken (Top site! +:)+ ) en mij sprak de appenzeller sennenhond en de entlebucher sennenhond echt heel erg aan. Mijn moeder ook!
Iemand die wat meer weet over deze rassen? :)
Edit: Ik denk namelijk dat het redelijk onbekende rassen zijn en dat het best moeilijk wordt om ze te vinden :)

Ik raad de Appenzeller af, geen makkelijk ras, de Entlebucher is net als de Appenzeller heel erg energiek......dan eerder de Grote Zwitserse Sennenhond, net even wat makkelijker dan de Appenzeller.
Het is een erfhond die wel ook graag veel bij de baas is. Hij bewaakt de boel goed voor je maar verwacht alleen geen hond die je op je wenken bedient, je zult als baas van een GZS over het algemeen wat meer uit de kast moeten halen om dingen gedaan te krijgen dan bij bv een herder. Voed hem vooral niet met de harde hand op dat gaat mis.

Binnen de rasvereniging van de GZS vinden gedragstesten plaats, alleen GZS met een A of B als uitslag mogen voor de fok gebruikt worden. Een goede fokker opzoeken is mede hierom erg belangrijk.

In mijn profiel staat Thor mijn GZS.

http://www.sennenweb.nl/NVAEGZ/

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:14

Okee, dankje! :D
Jammer maarja :)
Ik vind een witte herder (ik weet de naam niet meer) ook echt gaaf!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:21

Zwitserse witte herder?

De Entlebucher ken ik niet goed genoeg om veel over te vertellen, misschien zou dit ras wel bij jullie passen, is wel de kleinste van de 4 Sennenhonden.
Je kunt natuurlijk altijd bij een fokker op bezoek gaan om dit ras in het echt te zien en je verder te laten informeren.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:23

Robin_Rikkie schreef:
Ik vind die ook erg gaaf! Maar ze zijn toch redelijk groot?
poee wat hebben we veel eisen :') zal nog moeilijk worden :')

Je moet toch een paar jaar samenleven met de hond, dus dat je veel eisen hebt is niet erg. :Y)

Rhodesians zijn niet overdreven groot vind ik (maar ik ben dan ook een Bullmastiff gewend :D ). Ik denk dat ze van gestalte vergelijkbaar zijn met een (grote) Dalmatiër. Ik zou me wel goed inlezen als je voor zo'n hond gaat, ze zijn niet echt de makkelijkste honden (maar dat is elke hond als die geen opvoeding krijgt).

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:25

We gaan sws kijken natuurlijk :)
Die hond ja!
Olee ja, elke hond heeft opleiding nodig :)

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:12