Bokkers met vissen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

julius_juut

Re: Bokkers met vissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:40

Hier in alle drie bakken geen gedoe gehad met mistig/vuil water. Ja, een half uurtje o.i.d. gewoon van zand dat nog moest zakken, maar even het filter er op en het was snel genoeg weg. Vreemd.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:42

Ff m'n knappe guppenvent tonen :D
Afbeelding

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:03

Wow, wat een gave gup! Alle vrouwtjes zijn gek op hem zeker :P

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:04

Haha yep, heb er 2 van :') En nu al 2 mannen jonkies :D

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:21

Zo een heb ik er ook :D
Die was favoriet bij de leerlingen hihi

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:49

Bodembedekking(grind/zand) moet je altijd eerst spoelen, nooit meteen in de bak gooien en vullen. Dit om stof e.d. eraf te spoelen. Bij zand kan het zijn dat het lang mistig blijft. Zand een keer goed spoelen en aquarium wordt sneller helder

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:53

Jeujjj de bak vanavond opgehaald :):)
Komt wel pas van de week naar mn werk toe want is niet zomaar mee te nemen natuurlijk zo'n ding van een meter.... al dachten mn leerlingen er anders over, dat nam ik maar gewoon even mee in de metro :+
Maar goed, dan moeten ze daarna ook nog even geduld hebben met het indraaien van de bak hihi!
1 leerling wilde als sint kado een grote vis kado doen, voor in de nieuwe bak. Ik hoop dat ik dat genoeg uit zijn hoofd gekletst heb om het niet te doen, zit daar namelijk echt niet op te wachten!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:58

2a54z6e45r6r schreef:
Ff m'n knappe guppenvent tonen :D
[ Afbeelding ]

Oh, zo eentje heb ik 'vroegah' ook gehad :D. Heel veel plezier met hem! Heeft hij al een naam? Mijne heette Phineas.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:01

Marley, bij zoet kan het eventueel wel. Je hebt producten die je kan toevoegen aan het water waardoor er direct vissen in kunnen. Niet heel erg ideaal en vooral niet meteen 10 vissen toevoegen, amar misschien een idee?

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:03

Ja dat spul ken ik wel, maar ik wil het toch een beetje voorzichtig aan doen om wat meer zekerheid op levende vissen te hebben :)
Vissen zijn ook niet echt goedkoop en een groot deel betaal ik zelf aangezien we als school een steeds kleiner budget hebben.....

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:05

Wij hebben het zo gedaan ( door verkeerde voorlichting om eerlijk te zijn, zou het geen tweede keer doen) en hebben er meteen veel vissen ingezet. Dat was geen succes door de nitrietpiek die we kregen, dat kostte me een maanvis. Maar een paar visjes zou moeten kunnen. Misschien handig een flesje in je tas te stoppen, mocht je leerling toch de vis meenemen kan hij iig de bak in...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:07

secricible schreef:
Marley, bij zoet kan het eventueel wel. Je hebt producten die je kan toevoegen aan het water waardoor er direct vissen in kunnen. Niet heel erg ideaal en vooral niet meteen 10 vissen toevoegen, amar misschien een idee?

Dat zou ik niet doen. Ik geloof niet zo zeer in een nitrietpiek, maar ik vind ook niet dat je het moet gaan uitlokken door er meteen 10 vissen in te plempen, want dan vraag je er gewoon om.

Beter rustig aan introduceren.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:07

Ik heb een bak staan, dus voor nood zou er een meegebrachte vis in die bak kunnen bij de andere vissen :j
En anders is de dierenwinkel dichtbij en kan ik of een leerling daar nog wel even heen om een flesje te halen of de vis daarheen te brengen :+
Ik ga morgen nog even met hem kletsen dat we, als de bak klaar is, samen vissen gaan kopen dus dat hij dat niet hoeft te doen :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:08

Even nog een keer lezen san,er staat NIET meteen 10 vissen toevoegen :) ik geloof wel in een nitrietpiek, heb hem gehad in mijn bak (nogmaals, zou het nooit meer zo doen, maar totaal verkeerde voorlichting) en in een zoutwaterbak kun je het helemaal goed zien als ik de verhalen mag geloven :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:11

secricible schreef:
Even nog een keer lezen san,er staat NIET meteen 10 vissen toevoegen :) ik geloof wel in een nitrietpiek, heb hem gehad in mijn bak (nogmaals, zou het nooit meer zo doen, maar totaal verkeerde voorlichting) en in een zoutwaterbak kun je het helemaal goed zien als ik de verhalen mag geloven :)

Oei, verkeerd gelezen, sorry :o .

Ik moet het anders formuleren, overigens. Ik geloof niet dat iedere bak standaard een nitrietpiek krijgt, als in, als de vissen rustig en met tussenpozen in de nieuwe bak geïntroduceerd worden, zal er geen nitrietpiek ontstaan omdat de bacteriën rustig de tijd hebben aan de bewoners en het afval te wennen :).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:13

Ik heb nog nooit een nitrietpiek gehad. En mijn vriend ook niet, bij geen van zijn aquaria.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:13

Ik stop er eerst wel de guppen in 2 fases in ofzo..... daarvan vind ik het het minst erg als die het niet overleven :o

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:15

Ik zou er gewoon direct 4 guppen ingooien ;-) In een bak van een meter gaat dat wel goed. Ook hoef je dan geen vissen meer aan te kopen want na een half jaar zit je bak vol ;-)

Die guppen zorgen er dan ook voor dat er sneller een bacterieel evenwicht ontstaat. Guppen zijn overigens hele harde vissen, die door een (als dat al plaatsvindt) korte/lichte nitrietpiek niet doodgaan..

Toen ik nog een guppenbak (eerste aqua en ik had er geen verstand van) had, gingen op den duur (na half jaar o.i.d.) al mijn planten dood. Dus op naar de dierenwinkel met een bakje water. Bleek het ammoniakgehalte gewoon 40x zo hoog als normaal te zijn! Guppen hebben het allemaal overleefd, dit kwam doordat het ammoniakgehalte rustig opgelopen was en ze er langzaam aan konden wennen. Dit gebeurt ook met een nieuw opstartend aquarium.

Je kunt er natuurlijk ook af en toe eens wat voer ingooien om de opstartperiode sneller te laten verlopen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:19

_San87_ schreef:
secricible schreef:

Oei, verkeerd gelezen, sorry :o .

Ik moet het anders formuleren, overigens. Ik geloof niet dat iedere bak standaard een nitrietpiek krijgt, als in, als de vissen rustig en met tussenpozen in de nieuwe bak geïntroduceerd worden, zal er geen nitrietpiek ontstaan omdat de bacteriën rustig de tijd hebben aan de bewoners en het afval te wennen :).

Daar heb je gelijk in. Nitriet is een omgezet afvalproduct van je vissen. Als je maar een paar vissen hebt ontstaat niet veel nitriet en je filter kan het vrij snel omzetten in nitraat. Je krijgt dus alleen een piek als je zoveel nitriet in 1x hebt dat je filters het niet aan kunnen. Dus met een berf vissen erin.

In een zoutwateraquarium krijg je altijd een nitrietpiek zodra je je levend steen plaatst. Nitriet ontstaat als afvalstof van je steen, wordt daarna omgezet in nitraat door bacterieen in je bak. Doordat er veel nitraat ontstaat krijg je een grote hoeveelheid algen en pas als deze er zijn mag je beestjes plaatsen (een zogenaamde opruimploeg). Bij zoutwater dus een normale ontwikkeling, die nitrietpiek ;)

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:20

Ik wil juist van de guppen af hahaha, vind het niet zulke leuke visjes....
vind visjes in een schooltje wel leuk om te zien, ook voor de leerlingen :) en ik wil wat rustigere visjes dan de guppen..... ze zijn zo chaotisch en daar hou ik niet van :+

Wel zijn de gupjes dus handig om in de bak te gooien hihi! kan de bak mooi met die vissen op gang komen eerst..... daarna gaan de guppen er wel weer uit, die blijven dan in de kleinere bak bij de andere vissen weg. Weet nog niet of ik het kleine aqua houd of met guppen en al verkoop....

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:22

Wordt het een tropische zoetwaterbak marley? Anders eventueel bijlzalmpjes of een schooltje kardinaal/neontetra's?

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:24

Ik heb hier nog wel wat speciale 3-kleurige dalmatiermolly's ;-)

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:24

het wordt inderdaad een tropische zoetwaterbak :j
neontetra's wil ik inderdaad uitbreiden, daar heb ik er nu 9 van maar die wil ik in een groter groepje.... ik overweeg nog steeds de glasmeervallen maar daar wacht ik nog even mee tot de bak echt goed is en als ook de tetra's het goed gaan doen. Mocht dat allemaal lukken dan wil ik de glasmeervallen erin, na erg goed ingelezen te hebben enzo :)
Daarnaast geen visjes erbij denk ik?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:25

Ik heb altijd begrepen dat dat hele ingewikkelde vissen zijn, of niet?

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:26

wat ik tot nu toe gelezen heb op internet valt het mee..... er zitten wel meer eisen aan dan bij de guppen uiteraard maar het komt nog niet heeeeel vreselijk over :)
maar goed, wil me nog wat meer inlezen dus wie weet wat ik nog tegenkom.... dan doe ik het niet, wil geen vissenmoordenaar worden hihi