Werkhonden & Training

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:51

nadina schreef:
Ik revier tijdens mijn appel. Wel met een bal of bijtrol of een enkele keer iemand met een kussentje in het laatste verstek. Met pakwerk ben ik een stap terug gegaan en zit hij aan de paal. Ik word zelf heel druk als iets nieuw is voor me en mijn hondje reageert heel sterk op mij :) En zijn aanval bij het afstandstellen moet beter worden, hij schept.

Bij onze Gizmo zetten we er juist geen appel op omdat hij wat terughoudend is met pakwerk. Eerst wat meer drift en het spelletje leuk vinden en daarna weer appel erop. Hij moet wel bereikbaar blijven natuurlijk.

Ik verzorg mentale training voor wedstrijdruiters maar heb laatst ook iemand begeleid die VZH examen moest lopen. En binnenkort ga ik een cursus verzorgen voor agility-mensen. Je kunt echt werken aan examenstress :)

Heb jij misschien wat tips? Ik heb sinds een tijdje enorme examenvrees wat ik nooit gehad heb. En is ook helemaal niet nodig maar overdraagt zich enorm op de hond.

Seven

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:52

Dat heb ik ook inderdaad ik word ahum net een robot kwa beweging en in het programma, het Word al beter maar voor het echie neem ik wel altijd wat in om de echte stress te onderdrukken

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:01

Ja heel herkenbaar. Mijn commando's worden heel vreemd wat dan vaak misgaat. En zo zonde want met de training loopt het zo goed. Wat neem jij? heb de laatste keer bach bloesems genomen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 23:27

Ik heb stresss druppels genomen en heb zelfs iets gehad van de ha gehad maar weet zo even niet meer hoe dat heet. Waren ook druppels 3 op de tong met valleraan(heet het zo?) vreselijk vies maar haalt net dat scherpe randje dr af heb mn rij examen er op gehaald :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 20:31

het was weer top vanmiddag
<3 <3 <3
Afbeelding

Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 20:47

Geweldig :+:

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:08

Wat een scheetje he, ze gaat Twister heten :D

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:19

Soooo cute :)leuke naam !

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:24

Dank je tis een klein terroristje hing de halve middag in mn broekspijp hahaha maf pupje

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 23:05

Haha boefje !

Ik ben blij !
Deze week 2 keer extra gaan speuren en beide keren bij alle voorwerpen keurig af !!!!! Whoooohoooo

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 23:06

super dat is ook een geweldig gevoel inderdaad, ik ga zondag weer ben benieuwd

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 11:20

Aaahh wat een prachtige pup en naam <3

Furby is ook bij ons ingetrokken en gaat tot nu toe super.

Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 11:29

Die oortjes :+: Geweldige hondje lijkt het!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 11:33

Wat een droppie wilawander heerlijk,

Ik ben dom aan het doen want voed al jaren honden op, ook van anderen maar maak me nu al druk over de opvoeding etc hihihi komt 100% goed maar toch

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 11:36

Gaat hier ook zo hoor. Je wilt gewoon alles goed doen haha

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 17:22

Ja precies, ik ben zo perfectionistisch hihihi

Maar alles wat ik nu in mn hoofd heb gaat vast weer overboord als de kleine er is dan ga ik alles op haar afstemmen hihihi

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 23:52

Ik besteed in de training o.a aandacht aan ontspanningsoefeningen, focus, gedachtecontrole en doelen stellen. Het zijn alleen niet trucjes die je even aanleert, je moet echt trainen! Het begint al bij goede, uitdagende maar haalbare doelen stellen die je zelf kunt beïnvloeden. Dan kun je je ook beter focussen. Zorg dat je thuis alle oefeningen kent en dat je ook weet hoe je moet handelen als iets niet helemaal goed gaat. Dan kun je bewust je aandacht verleggen van de gedachte 'help het gaat niet goed' naar wat moet ik doen om het probleem op te lossen. Ontspanningsoefeningen zijn ook heel belangrijk. Dit kan door je spieren heel bewust aan te spannen en dan te ontspannen. Ademhalingsoefeningen helpen vaak ook. Door heel bewust vanuit je buik te ademen verleg je je focus naar je ademhaling en je zorgt dat je je hartslag onder controle krijgt. Verder zijn het vaak onze gedachten die maken dat we zenuwachtig worden: lichamelijke spanning en stress hoeven helemaal niet te betekenen dat je niet kunt presteren! Onze gedachten zorgen dat we afgeleid raken en dat we meer gespannen raken. Als je helemaal niet gespannen zou zijn zou de situatie ook niet belangrijk zijn voor je.

- Concrete tips: oefen met ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen, eerst in rustige situaties en dan in moeilijkere situaties. Je ademhaling is een belangrijk instrument dat je altijd bij je hebt!
- Stel uitdagende maar haalbare doelen. Een doel als: 'Ik wil dat de anderen tegen me opkijken' is bijvoorbeeld geen goed doel omdat je het niet zelf in de hand hebt, het behalen van het doel wordt bepaald door de ander en hoe de ander denkt en wat de ander vindt heb je nooit in de hand. Je kunt wel zelf controle uitoefenen op hoe je loopt en hoe je je oefeningen uitvoert. Natuurlijk heb je nog een hond naast je lopen, maar probeer je focus te verleggen naar zo goed mogelijk lopen en problemen oplossen ipv denken hoe het nu gaat en hoe het eigenlijk zou moeten gaan
- Oefen met het verleggen van je aandacht. Dat is een actief proces! ALs je merkt dat je aandacht gaat naar niet functionele gedachten, focus dan bewust (desnoods door het hardop tegen jezelf te zeggen) op iets anders. Onderzoek waar jij prettig bij functioneert. De een vindt het prettig om te focussen op een bepaald punt in de ruimte, de ander om zich te focussen op een gevoel in zijn lijf, weer een ander om een liedje te zingen in zijn hoofd of door tegen zichzelf te zeggen wat hij moet doen... Probeer uit wat voor jou werkt
- Relativeer! Lukt het niet dan is het een goede oefening en heb je huiswerk. Dat is het verschil tussen topsporters en amateurs. Topsporters zien falen en fouten maken als leermomenten, amateurs laten zich er vaak door uit het veld slaan.
- Bedenk dat een gevoel van spanning niets meer en minder is dan een gevoel van spanning. Het zegt niets over hoe je zult presteren. Onze gedachten maken dat het iets ergs is. Als je niet gespannen zou zijn was de situatie ook niet belangrijk voor je.

Het lijkt heel simpel maar het is echt trainen! Door dit in je training al toe te passen en uiteindelijk lastige situaties op te zoeken zal het steeds beter gaan. Besef dat we onszelf de spanning aanpraten! Wees je hiervan bewust en ook dat je andere gedachten kunt kiezen.

Als je in een soort van flow terecht komt lijkt alles vanzelf te gaan. Zoek in je training al naar deze optimale prestatietoestand. Wellicht staan er op mijn site nog interessante tips bijvoorbeeld in mijn blog

http://www.equi-assist.nl/welkom/blog/e ... nzelf-gaat

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 13:37

Als ik dat zo lees ben ik al goed bezig bedankt voor je uitleg

Hier twijfelen we weer over de naam een club genoot die dr pup vokgende week krijgt vertelde met veel trots dat ie twister gaat heten ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:40

Dank je wel voor je uitgebreide post.

Ben geloof ik ook wel al goed bezig want zijn allemaal punten waar ik wel mee bezig en me ook voorbereid. Maar toch moeilijk om te zetten als ik eenmaal het veld oploop. Maar we gaan er verder mee bezig en zal ook op je site kijken. :j

Oh wat jammer Seven het is zo'n leuke naam.

Furby doet het erg goed maar jee wat een belhamel hahaha.

Afbeelding

Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:57

Ja baal er wel van maar vind het niet handig als 2 de zelfde namen in bijna de zelfde leeftijd honden rond loopt geeft zo snel verwarring en ik ben graag origineel :o

Mn mannie kwam nog met Puma vind ik ergens ook wel wat hebben gelukkig hebben we nog 3 weken

Wat is Furby een duveltje om te zien dat brutale koppie heerlijk

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 00:23

Zou ik mij hier mogen melden? Na het halve topic door te hebben gelezen kon ik niet meer wachten om te reageren.

Ik verwacht mijn eerste duitse herder pup in oktober. Mams is drachtig van Mack von Elsgraben en nu hoop ik zo op een reutje!

Ik ben al even lid van de vereniging hier en eindelijk is de tuin klaar voor een pup.

De bedoeling is om hem wel flink aan het werk te zetten :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 07:59

Welkom

Waren wil je gaan doen met de pup?

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 20:51

Dankje!

Ik ga gewoon straks lekker beginnen met de pup cursus en we zullen zien welke kant we op groeien :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:59

xGoldenHero schreef:
Zou ik mij hier mogen melden? Na het halve topic door te hebben gelezen kon ik niet meer wachten om te reageren.

Ik verwacht mijn eerste duitse herder pup in oktober. Mams is drachtig van Mack von Elsgraben en nu hoop ik zo op een reutje!

Ik ben al even lid van de vereniging hier en eindelijk is de tuin klaar voor een pup.

De bedoeling is om hem wel flink aan het werk te zetten :)

Welkom :)

Mack Beuszen von Elsgraben bedoel je denk ik? Die ken ik. Heb een half zus van hem.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:51

Haha ja die bedoel ik. Grapje!