Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:45

Choce schreef:
Over de wildvang, park waar ik was geweest hadden ze dolfijnen uit cuba (niet recent uit de natuur trouwens).
Deze dolfijnen waren aangevallen door haaien en opgevangen.
Hoeven dus ook niet altijd de gezonde dieren te zijn die in parken komen, maar net zoals Morgan, niet meer in staat voor zichzelf te zorgen

Haaien eten soms dolfijnen, dat is de natuur. Als je op die manier dieren op gaat vangen heeft niets met dierenliefde te maken, maar met het goedkoop verkrijgen van dieren voor je dierentuin, onder het mom van redding.

Net als SW dat probeerde met een pilot whale, hoe bont kun je het maken. Het dier heeft scoliose en kan het in het wild niet redden, dus zo'n dier gaat dood normaliter, maar nee hoor SW moet het dier uit het water vissen ne hem onder deze omstandigheden 'helpen'. Laten ze zich eens buiten de natur houden.
Over bokt gesproken, wanneer je een paard met zo'n frame laat lopen, dan ben je bezig met dierenmishandeling, maar dit soort dieren is het ineen goed?
http://www.globalanimal.org/2011/11/16/seaworld-orlandos-scoliosis-solution/58586/

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:04

Mindim schreef:
Choce schreef:
Meeste hier gaat niet over Morgan :Y)

Zonder aandacht was idd ook niet erg prettig voor Morgan geweest, vooral als je ziet hoe erg ze naar mensen toe trekt.
En ze hadden die vissen erbij kunnen doen en kijken wat ze ermee deed, misschien zou ze instinctief er al achteraan gaan.

En dat artikel, tsja, dan kan de PETA ook wel half bokt aanklagen.
Hoeveel mensen doen hier niet aan wedstrijden en worden de paarden ook "gedwongen" om dit te doen, als je het zo bekijkt.
Maar goed, dat is eigenlijk weer een andere discussie.

Een orka kun je never nooit niet de ruimte geven om te zwemmen, duiken, die hij nodig heeft. Dat kun je met een paard wel, dat sommigen dat niet doen is schandalig. Maar de mogelijkheid om een paard dat te bieden zijn veel reeeler dan bij een orca. Ik zou dan liever zien dat ze een wildpark hadden in bijvoorbeeld een fjord of iets dergelijks, dan in een zwembad op de tropen.

Het gaat mij hier even niet om de ruimte, maar om het feit dat ze zeggen dat het slavernij is om orkas kunstjes te laten doen, terwijl we dit met paarden imo ook doen

En met het stukje over wildvang wilde ik aangeven, dat er niet alleen gezonde dieren gevangen worden.

kimmie261

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:59

tja dat is dan weer een wild dier met een gedomesticeerd dier vergelijken,vergelijk een orka dan met een tijger of olifant,of als je met een paard vergelijkt een zebra ,zijn ook wilde dieren.

een paard is net als een hond geen wild dier meer,en mist daardoor een hoop dierlijke instincten en behoeften die een wild dier wel heeft.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:14

toevallig heb ik vandaag wat gedaan wat ergens cruw lijkt , maar een mooi voorbeeld is...

op het werk vliegt al een aantal dagen een roodborstje rond steeds zwakker aan het worden, collegas zeiden we moetne hem eten brengen arm dier, NEE beestje gaat dood omdat het te zwak is, je mag je niet mengen in de natuur, het gaat misschien maar om een roodbortsje , ja die kan je ook in een kooi doen en opknappen, maar daar is dat dier net als morgan niet voor op aarde gezet!!!

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:36

Het gaat er in dat artikel om dat het dier gedwongen word kunstjes te doen.
Alsof een paard Wat gedomesticeerd is het wel heel leuk vind om gedwongen kunstjes te doen.
Ik denk dat je daar echt vraagtekens bij kan zetten.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:53

Een orka die in gevangenschap is geboren is ook níet echt wild meer, hij heeft wel de instincten van een wild dier.
Maar een gedomesticeerd dier heeft ook nog wilde instincten.
Denk aan een paard die aan de kletter gaat als ie schrikt, een kat die muizen vangt of een hond die achter een ruikspoor of konijn aan wil.
Er is zelfs een verhaal bekend van een meisje die samen leefde met 2 honden die helemaal verwilderd was.
Ze maakten geluiden die honden maakten en sprak geen menselijke taal.
Ze hebben haar dit nog geprobeerd te leren, maar ze was te oud om nog echt goed een taal te leren.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat alle dieren instinct hebben, maar dat er naar mijn mening ook heel veel afhangt van je verdere levensomstandigheden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:55

Een orka in gevangenschap geboren is echter ook niet gedomesticeerd en dat is een paard wel. Niet te vergelijken, dus.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:00

_Pilipa_ schreef:
toevallig heb ik vandaag wat gedaan wat ergens cruw lijkt , maar een mooi voorbeeld is...

op het werk vliegt al een aantal dagen een roodborstje rond steeds zwakker aan het worden, collegas zeiden we moetne hem eten brengen arm dier, NEE beestje gaat dood omdat het te zwak is, je mag je niet mengen in de natuur, het gaat misschien maar om een roodbortsje , ja die kan je ook in een kooi doen en opknappen, maar daar is dat dier net als morgan niet voor op aarde gezet!!!

Klopt, dat vind ik idd cru.
Als dit over je eigen huisdier of kind zou gaan, zou je dan ook zo makkelijk zijn?
Vind dat je best een diertje kan helpen.
Deze zou je gewoon bij kunnen voeren zonder in een hokje te hoeven stoppen :)

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:09

1.Gemakkelijk en flexibel dieet
2. Snel opgroeien
3. Zich voortplanten in gevangenschap
4. Een aangenaam karakter hebben
5. Niet snel in paniek raken
6. De mens als zijn baas erkennen

Dit is Wat ik over gedomesticeerd kan vinden op Wikipedia.
Ik denk niet dat dit Voor alle honden katten en paarden geld, zeker niet als ze bijv in een natuurpark geboren worden en bijna nooit mensen zien.
Zelfs een aziatische olifant valt onder gedomesticeerd dier staat er.
Ik vind het eigenlijk een beetje een loze term en zeker niet op elk gedomesticeerd dier van toepassing

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:28

Nog even verder op internet gezocht, om meer duidelijkheid te krijgen.
Maar kom veel tegen in de trant van: Dieren die gewend zijn bij mensen te leven.

Op paardnatuurlijk.be kwam ik dit tegen:

n tegenstelling tot wat velen denken: Wilde paarden zijn geen apart ras. Echte wilde paarden bestaan eigenlijk niet meer; de paarden die in de vrije natuur leven zijn afstammelingen van gedomesticeerde paarden, paarden die de laatste paar honderd jaar zijn vrijgelaten en ontsnapt uit gevangenschap. Deze paarden zijn dan ook representatief voor onze gedomesticeerde paarden; het enige verschil is dat deze paarden hun eigen gang gaan en een leefwijze volgen die niet door de mens is opgelegd.

Gedomesticeerd paarden zijn eveneens geen "aparte soort": Gedomesticeerde paarden zijn nog steeds de dieren die door de natuur zijn gevormd tot wat ze zijn en worden nog steeds geboren als wild dier. Als je dat niet gelooft moet je jezelf maar eens afvragen waarom je paard buiten voortdurend de omgeving afspeurt op mogelijk gevaar, terwijl er hier geen enkel dier leeft dat een paard zou kunnen opeten.

Als wilde paarden eigenlijk afstammen van gedomesticeerde paarden en gedomesticeerde paarden in essentie nog steeds wilde dieren zijn, dan zijn wilde paarden en gedomesticeerde paarden dus eigenlijk hetzelfde! En juist omdat ze hetzelfde zijn is het zeer leerzaam om wilde paarden te bestuderen, want hiermee leer je pas echt wat de behoeften van een paard zijn en waarom hij zich gedraagt zoals hij zich gedraagt.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:31

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:15

wat een onzin zeg..dat stukje over wilde paarden en gedomestiseerde paarden...je wil toch ajb een sport gefokte kwpn-er van 1,80m hoog niet vergelijken meteen wild paard /wild dier :+

nee ,sorry hoor dat gaat er bij mij echt niet in...en de omgeving afspeuren naar "gevaar"...nou dan missen die van mij iets,die speuren vooral de omgeving af naar eten,en zijn geheel niet onder de indruk van alles wat er rond de wei sluipt en beweegd aan "wilde dieren ( reeen,fazanten in het gras,katten,en weet ik wat er nog meer rond loopt hier) :D

een tijger is een wild dier,een tijger die in gevangenschap geboren wordt en opgevoed wordt door een mens blijft een wild dier,met zeer basic instinkten,een orka die in gevangenschap geboren wordt is gewoon een wild dier,met instincten die nog zo rauw zijn,alleen in de natuur zullen z eniet overleven omdat wij mensen ze vern*uken door ze aan ons te laten wennen met voeren en kunstjes aanleren enz,we leren ze afhankelijk te zijn van aan de mens,maar er is echt niets gedomesticeerd aan een orka die geboren wordt in gevangenschap :n
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 08-02-12 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:18

Mijn paard kijkt ook niet op van een hond, vogel of wat dan ook :+. Zijn vluchtgedrag uit zich in hoofd in de lucht, snuiven, hoofd omlaag en kijken om vervolgens weer te gaan eten.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 01:04

kimmie261 schreef:
13 miljoen liter water is niet in verhouding tot een oppervlakte of verhouding aan de miljarden liters waar ze normaal in rondzwemmen,dat stomme gegooi met miljoenen liters water om mensen maar te overtuigen hoe "ruim" ze zitten..,gaat om het oppervlakte waarin ze kunnen zwemmen en duiken..

nou goh,22 maar op die 7000m2 en waar zijn die andere 11?? in het badje van het dolfinarium en hun zielige bassin achter het dolfinarium??

tis gewoon triest dat je 22 beesten op nog geen hectare houdt,miljoenen liters water of niet :n

overigens hebben de orka's in loro parque 22 miljoen liter water in hun tank,dat betekend dat op iets meer dan de helft van de tank van loro parque er 22 dolfijnen rondzwemmen..vind je dat nu echt "genoeg en groot genoeg " te noemen voor 22 van deze dieren?

Ik zeg toch niet dat ik dat groot genoeg vind? Ik geef alleen aan dat jij met feiten gooit die niet kloppen. Die feiten corrigeer ik met de juiste...

@Mindim; mijn uitspraak over het loon van de trainers was ook puur om aan te geven dat je als trainer niet veel verdient en dat trainers dus niet hun mond houden omdat ze bakken met geld verdienen ;) . Dat daar eerder andere motieven aan hangen. Zoals de geheimhoudingsplicht, maar ook het niet willen verliezen van contact met 'jouw' dieren.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:39

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:02

Solleke_Noah schreef:

Jup.

Wat ik wel 'grappig' vind, is dat De Standaard van een pretpark spreekt en niet van een dolfinarium/dierentuin. Pretpark heeft wat mij betreft een nog veel negatievere lading, maar ik vind het wel passend, eigenlijk :).

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:11

Choce schreef:
_Pilipa_ schreef:

Klopt, dat vind ik idd cru.
Als dit over je eigen huisdier of kind zou gaan, zou je dan ook zo makkelijk zijn?
Vind dat je best een diertje kan helpen.
Deze zou je gewoon bij kunnen voeren zonder in een hokje te hoeven stoppen :)

Ik snap je reactie heel goed ( voor jou is het zielig zo zie jij het op het moment dat je het leest ), maar beestje zal voor zich zelf moeten zorgen, en ik als mens heb er niks mee te maken, net als morgan dood had moeten gaan in de natuur!

Vogeltje heeft geen eten door de kou dat is de natuur. als ik hem ga voeren hier, zal hij blijven terug komen en dus niet meer voor zich zelf gaan zorgen... en wat gebeurd er als ik volgende week niet meer terug kom, yep gaat ie alsnog dood.
Wilde dieren afhankelijk maken van de mens is egoistisch!
en dat is mijn mening, en die verschilt van anderen, mensen verschillen..

Maar wat niet te ontkennen is en gewoon waarheid is , is dat Morgan als wild dier met een og zo zielige reden uit zee "gered " is en nu dus een attractie en fokmache is!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:24

er is niets mis met het helpen/redden van een wild dier,er worden zoveel wilde dieren geholpen,van roofvogels,uilen,reetjes,dassen,egeltjes,vogels,bruinvissen,zeehonden enz enz..

alleen deze gaan over het algemeen weer terug de natuur in,daar waar ze horen en vandaan kwamen,en gek genoeg ligt niemand daar wakker van,ook niet als het geredde egeltje een week later dood gereden langs de kant van de weg ligt..

als er dan een verzwakte orka gevonden wordt,die dan heel toevallig voor heel veel geld in het laadje van de dolfinariabonzen kan zorgen,dan kan het inééns echt niet meer vrij gelaten worden,en zou het zó sielugh zijn als ze dood zou gaan op zee als ze daar na aansterken weer terug in vrij gelaten zou worden,,wat voor elk gered wild beestje geen enkel probleem is,is dat wel ineens zo bij een gevonden orka..

die daarom gedoemd is om daarna een leven in een tank te krijgen,circusje mag spelen elke dag en uiteindelijk fokkoe mag worden... ( er is maar 1 reden waarom :$ :$ :$ )

tja...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:40

_San87_ schreef:
Solleke_Noah schreef:

Jup.

Wat ik wel 'grappig' vind, is dat De Standaard van een pretpark spreekt en niet van een dolfinarium/dierentuin. Pretpark heeft wat mij betreft een nog veel negatievere lading, maar ik vind het wel passend, eigenlijk :).

Op zich klopt dit wel. De prijsstelling van bijv hardewijk ligt ook niet in lijn van dierentuinen (ca 16 euro) maar wel in die van pretparken (ca 25 euro)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:28

stef schreef:
_San87_ schreef:

Jup.

Op zich klopt dit wel. De prijsstelling van bijv hardewijk ligt ook niet in lijn van dierentuinen (ca 16 euro) maar wel in die van pretparken (ca 25 euro)

Die van Emmen ook niet (20,50 euro), maar dat is toch echt een dierentuin... :).

Maar dat is niet waar ik op doel. Een pretpark roept bij mij voor wat betreft dieren een negatieve associatie op, want dieren horen niet thuis in een pretpark imo. Ook niet in een dierentuin, maar die heeft tenminste nog een doel en de verblijven zijn stukken beter ingericht naar de behoeften van het dier.

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:57

Dierentuin klinkt toch net iets 'diervriendelijker' dan pretpark. Bellewaerde is ook een pretpark die een verblijf hebben voor giraffen en leeuwen. De leeuwen en tijgers kan je bekijken met een treintje... :s De giraffen hebben een tuintje om hun benen te strekken welke bijlange niet groot genoeg is.
Dieren horen imo niet thuis in beide instellingen, maar wie kan er wat aan doen?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:58

wij als gewone mensen...door er niet meer heen te gaan en andere mensen te vertellen waarom ze er niet meer heen moeten gaan...

en dan maar hopen dat de boodschap doorkomt...

bezoekersloze dolfinaria's en dierentuinen bestaan niet lang :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:00

Mja, ik ben niet zo zeer tegen dierentuinen in verband met de educatieve waarde die deze parken wel degelijk bezitten :). Tevens hebben dierenparken een fokprogramma om bijvoorbeeld bedreigde diersoorten te behouden en dat vind ik ook een goed iets :).

Het reptielen en amfibieën programma van Munster Zoo is echt geweldig _O_.

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:05

Fokprogramma's zijn absoluut een positief punt. Alleen jammer dat de welpen, ... die eruit voortkomen vaak niet lang leven ofwel door de mens moeten grootgebracht worden. Ook hier heb je dan weer het probleem: men fokt de dieren om de populatie groter te maken, maar deze dieren zullen ook nooit naar het wild kunnen om daar hun ding te gaan doen, omdat ze door de mens zijn grootgebracht.

Verder zou ik inderdaad graag eens naar dierentuin in NEderland gaan kijken, gewoon om het verschil met België te kunnen bekijken. Vindt het hier namelijk een grote schande (zoo van antwerpen dan vooral)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:07

Het zal vast niet overal even zuiver gaan en dat zou niet moeten mogen :).

Mocht je in Nederland een dierentuin willen gaan bezoeken, dan raad ik je Burger's Zoo aan, echt een prachtige dierentuin :).