Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:20

Chiqa schreef:
Kijk alleen al in dit topic, Nikki die voor paraventinair gestudeerd heeft en Tieme die lijnrecht met een verhaal tov elkaar staan, sorrie wat moet je hier nu mee....
Ik ga dan meer uit naar de ervaring van Nikki_ omdat zij dr voor gestudeerd heeft

Hetgeen ik hierboven heb getypt, heb Ik van een zeer goed bekendstaande orthopeet voor honden. dus ik geloof liever een orthopeed dan iemand die voor dierenverzorging leert. ;) heb dit later nog met een natuurgeneeskundig dierenarts over gehad en ook zij vertelde dat dit klopte.
en daarnaast is mijn ervaring dat veel paravetinaire en dierenartsen brokken en allerlei pijnstillers juist promoten omdat ze dat "geleerd" hebben en niet verder kijken dan hun neus lang is. vlees is al helemaal uit den boze. en ja, ook ik ga eerst naar de dierenarts maar kijk daarna wel op internet of de symptomen en dergelijke kloppen. heb ook wel eens rymadil en dergelijke mee gekregen maar als ik er achter kom dat het toch niet zo onschadelijk is als ze zeggen, dan ga ik op zoek naar een alternatief. als ik namelijk alleen maar op de dierenarts af was gegaan dan hadden mijn beesten op allerlei pijnstillers en verschillende "speciale" voeders gestaan terwijl ze het nu super goed doen/zelfs beter op alternatieven.

Chiqa schreef:
Gluco van de Kruidvat heb ik niet zoveel vertrouwen in, dat is voor menselijk gebruik.

gluco is gluco. ;) zolang je er maar op let dat de goede verhoudingen erin zitten. en die staan duidelijk op het potje. je hebt inderdaad "speciale" voor huisdieren. hier is dus niets speciaals aan, behalve het etiket en de prijs. dit op advies van orthopeed en natuur dierenarts.
Laatst bijgewerkt door Tieme op 05-07-10 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:30

Tieme schreef:
gluco is gluco. ;)

Nou dan mag je orthopeet wel eens boeken dr wel weer eens op naslaan want er is wel degelijk verschil.
Er zijn namelijk twee soorten is mij toen verteld, en de een werk beter dan de ander, ga je al.
Bovendien is dr verschrikkelijk veel onderzoek gedaan naar de verschillende soorten kwaliteiten.

Nogmaals, een dier wat zich verstapt heeft geef je geen gluco dat is helemaal nergens voor nodig.

Verder vind ik je vrij opdringerig overkomen, mss goed bedoeld hoor maar voor mijn gevoel zit je dr nog wel eens naast en kom je best para over.

Ik vertrouw op mijn Da en niet zo op jou verdere gedachte hierover;

Tieme schreef:
daarnaast is mijn ervaring dat veel paravetinaire en dierenartsen brokken en allerlei pijnstillers juist promoten omdat ze dat "geleerd" hebben en niet verder kijken dan hun neus lang is. vlees is al helemaal uit den boze. en ja, ook ik ga eerst naar de dierenarts maar kijk daarna wel op internet of de symptomen en dergelijke kloppen. heb ook wel eens rymadil en dergelijke mee gekregen maar als ik er achter kom dat het toch niet zo onschadelijk is als ze zeggen,

Lijkt me knap lastig als je zo weinig vertrouwen in je DA heb. Tot op heden heeft mijn DA dr nog nooit naast gezeten.
Succes.

Nikki_ ik houdt je op de hoogte per PB eind van de week ga ik dr weer naar toe.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:43

Chiqa schreef:
Tieme schreef:
gluco is gluco. ;)

Nou dan mag je orthopeet wel eens boeken dr wel weer eens op naslaan want er is wel degelijk verschil.
Er zijn namelijk twee soorten is mij toen verteld, en de een werk beter dan de ander, ga je al.
Bovendien is dr verschrikkelijk veel onderzoek gedaan naar de verschillende soorten kwaliteiten.

Nogmaals, een dier wat zich verstapt heeft geef je geen gluco dat is helemaal nergens voor nodig.

je hebt glucosamine en chondriotine en die moet je samen geven. ;) alleen glucosamine geven heeft weinig nut. de gluco en chondrio versterken elkaar.
en nee, een dier wat zich alleen verstapt heeft dat geef je geen gluco, daar ging het mij ook niet om. je geeft zelf aan dat je brok geeft omdat je bang bent dat je te weinig gluco geeft. als je losse gluco geeft dan kan je gewoon vlees blijven geven. en daarnaast is gluco/chondrio heel goed voor de gewrichten. en ja, die onderzoeken heb ik gezien en daar kwam uit dat ook goedkopere merken goed zijn en soms nog beter.

Moderatoropmerking:
Persoonlijke sneer uit bericht verwijderd

Cemlys

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 00:20

@ tieme: dierenarts of niet, als ik voor mijn dier moet kiezen tussen het 'minder gezonde medicatie, maar wel vrolijk pijnloos kunnen rondlopen' of het gezonde pijnlijk rondlopen met een goeie lever/nier, ik denk dat mijn keuze dan heel erg snel gemaakt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 06:56

zitake schreef:
@ tieme: dierenarts of niet, als ik voor mijn dier moet kiezen tussen het 'minder gezonde medicatie, maar wel vrolijk pijnloos kunnen rondlopen' of het gezonde pijnlijk rondlopen met een goeie lever/nier, ik denk dat mijn keuze dan heel erg snel gemaakt is.

Amen. :)
Zitake kan me goed voorstellen dat google erg vermoeiend is voor jullie vak, je steeds maar weer te moeten overtuigen er staat toch een dierenleven op het spel.
Diagnose stellen laat je over aan mensen die hiervoor gestudeerd hebben, niet aan google of 'van horen zeggen'

Gaat het nog steeds goed met het nieuwe voer?

Eind van de week dr laatste tabletten, het gaat nog steeds goed we zullen het zien!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 07:38

zitake schreef:

Helemaal mee eens, maar ook de leeftijd speelt een rol. Mijn york staat al 1,5 jaar op metacam. Hiervan kom je via google :D ook verhalen tegen dat het niet langer dan 6 weken gegeven mag worden als ook verhalen dat langdurig gebruik niet schadelijk is.
Maar soms moet je gewoon kiezen tussen 2 kwaden, óf de rest van (dan verkorte) leven met pijn, óf de rest van haar leven pijnvrij, al dan niet korter. Ik ga dan dus voor het laatste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:42

Precies laika voor elk medicijn is wel iets te vinden, om het dan meteen af te schrjven gaat nergens meer over, bovendien als het echt zo slecht is wordt het echt wel uit de handel gehaald.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:56

Chiqa schreef:
Diagnose stellen laat je over aan mensen die hiervoor gestudeerd hebben, niet aan google of 'van horen zeggen'

Niet om wie dan ook af te kraken hoor, maar je weet wat voor studie een paraveterinair heeft gedaan? ;)

Een dierenarts is ook maar een mens, zijn studie is eindig. Mijn dierenartsen hebben áltijd op prijs gesteld als ik met ze meedacht en staan open voor suggesties, gelukkig! Een goede dierenarts luistert naar de diereigenaar, neemt deze serieus en staat open voor kritiek en informatie m.i.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 09:03

Moderatoropmerking:
Persoonlijke sneren dragen niet bij aan een nuttige en opbouwende discussie.
Ik heb een persoonlijke sneer uit het topic verwijderd en verzoek jullie hier weer ontopic (met betrekking tot hondenvoer dus) verder te gaan met respect voor de mening van een ander.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 09:15

Chiqa schreef:
zitake schreef:

Amen. :)
Zitake kan me goed voorstellen dat google erg vermoeiend is voor jullie vak, je steeds maar weer te moeten overtuigen er staat toch een dierenleven op het spel.

Gaat het nog steeds goed met het nieuwe voer?

Eind van de week dr laatste tabletten, het gaat nog steeds goed we zullen het zien!

Het gaat idd goed met het nieuwe voer. Voor zover ik kon zien gister normale ontlasting weer. Kreeg gister nog dental threats mee van dat merk, haha ontzettend vieze dingen zien het eruit met visschubben rond of iets in die aard, straks eens kijken wat hij ervan vind ;).

Over google en internet, kijk je weet nooit zeker waar de informatie van afkomstig is, net als bokt bv. Ik zie op internet vaak heel foute informatie, dus die moet je er echt weten uit te filteren. Je kan er uiteraard ook goeie dingen vinden, maar goed het is natuurlijk altijd de vraag wanneer iets correct is.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:54

Chubby schreef:
Chiqa schreef:

Niet om wie dan ook af te kraken hoor, maar je weet wat voor studie een paraveterinair heeft gedaan? ;)

Een dierenarts is ook maar een mens, zijn studie is eindig. Mijn dierenartsen hebben áltijd op prijs gesteld als ik met ze meedacht en staan open voor suggesties, gelukkig! Een goede dierenarts luistert naar de diereigenaar, neemt deze serieus en staat open voor kritiek en informatie m.i.

Pardon? Ik leer mee een slag in de ronte omdat er vanuit word gegaan dat ik álles weet. In twee jaar tijd moet bewijzen van de functie/herstel van de kleine teen tot aan de tongzenuw kennen, weten wat voor ziektes daarbij voor kunnen komen, hoe je ze moet behandellen, hoe je ze kan herkennen, enz. Ben benieuwd wat jij denkt dat een paraveterinair dan voor studie doet?
Dierenartsen stellen het inderdaad op prijs als de eigenaar meedenkt, e.d. Maar wat zeer vervelend is, is dat de eigenaar al een diagnose heeft gesteld omdat google dat zegt. Zie zo'n eigenaar er maar eens van te overtuigen dat het dát niet is, terwijl hun beweren van wel, want hé, google zegt het!

@Chiqa; graag! :j Ben benieuwd hoe het met Donna afloopt! Denk dat ze zich gewoon lelijk heeft beseerd en dat dat net wat meer tijd nodig heeft gehad dan een kleine blessure! Ik zie eind van de week wel een PB'tje verschijnen!

@Tieme; Dierverzorging is iets anders dan paravaterinair, en toevallig, doe ik ze allebei ;) Maar goed, ga het er met jou niet meer over hebben, aangezien je me toch niet geloofd ;)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:39

Ik kijk persoonlijk altijd in het Merck Manual Veterinary online. Vind het altijd jammer dat er weinig veterinaire boeken online staan itt humane medische boeken.
Overigens krijgt mijn hond ook pijnstilling als dat nodig, ik vind het persoonlijk ook onzin dat een hond wat nog een prima leven heeft met pijnmedicatie afgemaakt zou moeten worden.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:44

Sanne heeft artrose in haar achterhand, heupen en knieën, daarboven op nog een rughernia en nu herstellende van een operatie van een gescheurde knieband (zorgenkind? nee hoor :+ ). Ondanks dat ze zo versleten is, huppelt ze nog van tijd tot tijd. En dat allemaal dankzij rimadyl. Ik wil niet weten hoeveel pijn ze zou hebben als er geen pijnbestrijding bestond. Nee, ik zweer bij pijnmedicatie!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:05

Mijn Jack heeft weleens een extra explosieve dag en heeft er dan spierpijn van, hup een paar druppels metacam doet wonderen! Hoeft meestal zelfs maar éénmalig en een kwart tot de helft van haar normale onderhoudsdosis te zijn. Ook mijn york krijgt regelmatig een periode maar de helft als het beter gaat, gaat het weer slechter, krijgt ze de volle dosis.

Maar..... we gaan wel erg offtopic, ook zie ik dat we bijna allemaal versvoerders zijn, dus misschien is het handiger om dit in de huiskamer te doen?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:04

zitake schreef:

Leer a.u.b. even lezen allemaal, zo bedoel ik het helemaal niet!! zeg ik ergens dat je je dier gezond pijnlijk rond moet laten lopen met goeie nier/lever?? nee. ik bedoel dat als er gezondere alternatieven zijn, je die ook moet aanpakken en niet alleen maar klakkeloos aannemen wat de dierenarts zegt. mijn hond had eerst pijnstillers van de dierenarts maar loopt nu op z'n natuurlijke goedje beter en net zo pijnloos. ( en ja, ik kan aan mijn hond duidelijk zien of hij pijn heeft of niet). mocht hij echt niet zonder die pijnstillers kunnen dan krijgt hij die gewoon.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:48

Ik weet dat de brok mensen zo langzaam aan verdwenen zijn.
maar ik moest toch nog even aan dit topic denken toen ik dit las.
Dus mischien lezen er nog brokken mensen mee die dit interesant vinden:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,793.0.html Waarom rauw en vers vlees?
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,17647.0.html Salmonella
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,34598.0.html barf bij nierproblemen
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,4908.0.html voeding voor de hond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:41

Moontje de meeste mensen voeren nog gewoon brok hoor :j
Al is het alleen maar odmat ze te onzeker zijn om over te stappen, ivm met tekorten.
je heb nog steeds mensen die namelijk denken dat je kip niet rauw kan geven, ik neem ze dat ook niet kwalijk.

Wat mij wel blijft verbazen is dat er nog steeds mensen zijn die hun hnd met een gerust hart pedigree of bonzo durven te geven, dat begrijp ik niet dat nieuws is inmiddels toch al aardig ingeburgerd....
De eerste premium brok kwam toch al eind jaren 80 op de markt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:03

Bij ons wordt er ook brok gevoerd, wij zijn toendertijd bij hills of royal canin uitgekomen en aangezien onze dierenarts de hills-pupbrokken afraadde (veel ontlasting) hebben we toen gekozen voor RC. Mijn moeder heeft een tijdje hart bijgevoerd maar ze vond het toch te vies, dus daar is ze vanaf gestapt.
Brok wisselen zijn we niet zo'n fan van omdat elke keer als hij moest wisselen hij meer dan een week van slag is. De laatste keer was het voer bijna op en kregen we proefzakjes mee bij de da van vrijwel hetzelfde voer omdat ze het moesten bestellen (voor in het weekend). Het heeft een week geduurd voordat zijn darmen weer normaal deden, (1 dag die brok gehad, daarna rijst met kip) en hij is al nooit dik maar toen was hij denk ik 200 tot 300 gram afgevallen (7,5kg hond) en gewoon mager.

Vers wil mijn moeder dus niet en brok wisselen is eigenlijk te riskant.

Ik had bijna een hond gehad (de afdeling stak er een stokje voor helaas), maar die had toch ook op brok gestaan. Ik heb geen ruimte voor een grote koelkast doordat ik gewoon maar weinig (16) m2 heb, voldoende voor een kleine hond waarmee voldoende gewandeld en gespeeld wordt, maar een koelkast die bijna een m2 inneemt is dan wel heel prominent aanwezig, laat staan een vrieskist. (mijn vriesvak in mijn koelkast krijgt het bekant niet eens voor elkaar een waterijsje bevroren te houden)

Hij zou op orijen of jarco komen te staan.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:35

Chiqa schreef:
Moontje de meeste mensen voeren nog gewoon brok hoor :j
Al is het alleen maar odmat ze te onzeker zijn om over te stappen, ivm met tekorten.
je heb nog steeds mensen die namelijk denken dat je kip niet rauw kan geven, ik neem ze dat ook niet kwalijk.

Wat mij wel blijft verbazen is dat er nog steeds mensen zijn die hun hnd met een gerust hart pedigree of bonzo durven te geven, dat begrijp ik niet dat nieuws is inmiddels toch al aardig ingeburgerd....
De eerste premium brok kwam toch al eind jaren 80 op de markt.

Nee ik bedoelde de mensen die nu in dit topic zittten.
Ik bedoel dat de meeste brok voeders niet meer echt reageren hier.
Dat de meeste mensen brok voeren weet ik anders kon ik wel eendennekken in de supermarkt halen en had royal canin wel een vers voer lijn.
En moest je brokken speciaal bestellen of er kilometers voor rijden.

Voor hier boven me echt veel ruimte heb je ook niet nodig.
Mijn vriezer is 1,50 hoog en daar zit zowel eten voor ons als voor mijn 2 katten in. (dat dingetje links ernaast is de koelkast die is iets kleiner)

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:45

Citaat:

Brok voeren wordt door de meesten hier ook niet echt begrepen of zelfs geaccepteerd ;)

Ik voer ook brok, altijd gedaan en blijf het doen.
Bij deze je reactie ;)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:48

Goof schreef:
Citaat:

Brok voeren wordt door de meesten hier ook niet echt begrepen of zelfs geaccepteerd ;)

Ik voer ook brok, altijd gedaan en blijf het doen.
Bij deze je reactie ;)

Als je zou willen uitleggen waarom je brok voert wel dus zou je dat willen doen.
Want het meeste wat ik tot nu toe heb gehoord zijn argumenten die niet waar zijn zoals ze kunnen niet tegen bacterien en het zijn geen vleeseters enz.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:50

Oh maar die argumenten zijn het niet. Bacterien etc maak ik me niet zo druk om, ze eten buiten ook dode dieren als het even lukt :D

Ik voer brok omdat mijn hond het daar super op doet. En om die reden zie ik nu niet de behoefte over te stappen naar ander voer. Om het even of dat nu een andere brok of vers zou zijn.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:55

Goof schreef:
Oh maar die argumenten zijn het niet. Bacterien etc maak ik me niet zo druk om, ze eten buiten ook dode dieren als het even lukt :D

Ik voer brok omdat mijn hond het daar super op doet. En om die reden zie ik nu niet de behoefte over te stappen naar ander voer. Om het even of dat nu een andere brok of vers zou zijn.

oke.
Mag ik je dan nog vragen hoe je achter de nadelen van brok staat zoals de kankerverwekende stoffen en de stoffen die nierproblemen veroozaken enz?
Vindt jij dat het wel mee valt? of geloof je er niet in? of denk je een hond leeft niet lang genoeg om er last van te krijgen of iets anders?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:58

@ Moontje, ik wacht nog steeds op dat artikel van je waar staat dat gedragsproblemen worden veroorzaakt door brok.
Wat jij beweerd klopt niet, dat de argumenten niet waar zijn. JIJ vind ze onzin, dat is iets heel anders.

@goof; ik ga volledig met je mee, het word inderdaad door een aantal mensen niet begrepen/geacepteerd.

Moontje, jij was namelijk de gene die zij dat mensen die hun hond brok voeren, beter geen hond kunnen nemen en zich te kort doen voor hun hond. Is nogal een mening, vind je niet?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:00

Moontje1991 schreef:
Goof schreef:

oke.
Mag ik je dan nog vragen hoe je achter de nadelen van brok staat zoals de kankerverwekende stoffen en de stoffen die nierproblemen veroozaken enz?
Vindt jij dat het wel mee valt? of geloof je er niet in? of denk je een hond leeft niet lang genoeg om er last van te krijgen of iets anders?

Nadelen staan niet in verhoudingen tegen de postieve dingen over brok ;) Goof geeft duidelijk aan waarom.
Vlees kan ook dodelijk zijn, als je het in verkeerde verhoudingen geeft. Heb altijd nog meer gelezen over puppysterfte door verkeerde verhoudingen vlees, dan puppy's die overlijden aan brok.