Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
fohadie schreef:Mijn ouders mogen over een paar jaar met pensioen en willen dan graag een hond aanschaffen. Nu heb ik zelf een paar rassen in mijn hoofd maar ben heel benieuwd wat jullie voor rassen voorstellen. (En nee, ik ga nu nog niet zeggen aan welke rassen ik denk, dat zal ik doen na wat reacties. Hieronder de " eisen" waar hij/zij aan moet voldoen en de woon/leefsituatie van mijn ouders:
Zij zullen veel thuis zijn dus hond zit niet lang alleen.
Hond mag altijd mee op vakantie (Ze huren de caravan van mijn tante)
Liefst middenslag hond of ietsjes groter, dus geen " kuitenbijtertje" of Duitse dog. laten we zeggen dat een Labrador de maximale hoogte heeft.
Mijn ouders houden op zijn tijd van lange wandelingen (Max. 20km) maar maken voornamelijk ommetjes van een uur.
Kortharig, weinig vachtverzorging.
Ze wonen in een eengezinswoning met grote achtertuin.
Omdat mijn ouders al zeker 30 jaar geen honden hebben gehad, graag een hond die een relatief makkelijke opvoeding heeft. Dit staat een beetje raar en ik hoop dat jullie dit begrijpen. Natuurlijk heeft elke hond opvoeding en leiding nodig maar bij het ene ras is dominantie een kenmerk, bij het andere ras een stuk minder.
Ook twijfelen ze nog of het een puppy of een volwassen hond wordt.
Welk ras past hier het beste bij?
elisedcl schreef:Ze heeft gezegt dat de border terrier een super ras is, zo op het eerste gezicht. Maar ze vind hem iets te kleinnog voorstellen?
fohadie schreef:Poedel zou idd kunnen, of een labradoodle. Klopt het dat een poedel niet verhaard of is dat een fabel?
Waterspaniel klinkt ook leuk, maar hebben die niet meer vachtverzorging en beweging nodig?
Zelf dacht ik oa aan een labrador, maar ook aan een Drentse Patrijs al heeft die laatste ook weer meer vachtverzorging nodig. Een Appenzeller leek me ook leuk maar daar weer ik weinig over karakter/gedrag van. Volgens mij hadden die ook meer beweging nodig dan elke dag een uurtje en konden ze behoorlijk dominant zijn maar helemaal zeker weten doe ik dat niet.
Mijn vader wilde het liefst een Berner Sennen omdat hij die zo mooi vind. Mijn moeder ziet dat niet zitten vanwege het gekwijl, de vachtverzorging en de slechte naam die het ras helaas een aantal jaar heeft. (Hoewel dat tegenwoordig bij bijna elk ras wel is en je ook goede bloedlijnen hebt natuurlijk.)
Mijn moeder wilde eerst een beagle maardat heb ik snel uit haar hoofd gepraat. Dat vind ik geen beginners honden, achter dat mooie/lieve koppie gaat soms een behoorlijke dominatie schuil. Ook zie ik mijn ouders een beagle niet de beweging en uitdaging geven die het beestje nodig heeft.