Starten met kippen houden: how to?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 19:07

Wat zeggen jullie hier van? Mijn Faverolle kriel liep twee weken geleden wat mank. Even aangekeken maar toen het erger werd apart gezet. Het werd echter met pijnstilling niet beter en vandaag naar de dierenarts geweest. Ze heeft een breuk in de poot en ook de heup ziet er slecht uit. Ik heb haar vandaag toch weer meegenomen om even er even na te denken wat te doen omdat een breuk wel kan herstellen, maar die heupkop lijkt een grote bende te zijn.. Ga ik wekenlang met haar dokteren of zeggen jullie inslapen? Ze is heel helder en eet en drinkt wel goed.

Afbeelding

Afbeelding

Mer1980

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 14:18

Tsja ik heb mijn hen met dezelfde blessuren laten hemelen. Het werd echt niet beter alleen slechter helaas. Ze schijnen wel prima te kunnen leven op 1 poot, maar dan zal je de slechte moeten amputeren. Ik wil zelf niet zoveel geld uitgeven aan een kip, dus heb die keuze niet gemaakt.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 16:25

met het oog op dat een haan een hen treed, zou ik dat deze hen niet aan willen doen en haar ook hemelen (of najha in mijn geval als ze niet al op medicijnen zit, slachten).

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 19:31

Ze is inmiddels ingeslapen, het zag er inderdaad somber uit.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 07:45

Jammer Ketly, maar het is niet anders. Je hebt er in ieder geval alles aan gedaan.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 16:03

Ga hier toch eens advies vragen!
Wij hebben bij onze terugkomst uit Canada weer kipjes in de tuin mogen verwelkomen.
Voordat we vertrokken hebben we 1.5 jaar kipjes gehad, en nu dus weer.
We hebben er nu 6 - 3 uit een legbatterij, en 3 jongere. Ze hebben een ren van 40m2 (we willen nog uitbreiden naar 80m2, maar het hek moet eerst worden vervangen aan die kant). We wonen in het bos, dus hun ren is ook vrij beschut, al hebben ze ook zonnige plekken om lekker te zonnebaden.

Ons probleem is dat de 3 legbatterij kippen maar blijven ontsnappen om een ei te leggen in de (onbewoonde) tuin van de achterburen. Daar is een takkenmuur, en hebben ze een soort nestje gebouwd.
De achterburen vinden het geen probleem (ze wonen er niet, is dus eigenlijk een stuk bos), maar wij vinden het te gevaarlijk omdat 1 van onze honden als ze de kans krijgt een kip dood. We hebben dus een systeem met hekken waardoor ze nooit direct naast de ren kan (er zit 15m tussen). Alleen als de kippen bij de achterburen zitten zit er maar 1 hek tussen en als ze echt geprikkeld is dan gaat ze bijna over alles (zit Husky in haar).

Ondertussen hebben we al geprobeerd:
Net spannen over de ren / zijkanten vd ren. Na 2x een kip uit het net te moeten bevrijden weer weggehaald, want wat als ze helemaal vast komen te zitten als we er niet zijn.
Op 5 plekken in de ren legnestjes gemaakt - inclusief enkele helemaal met takken bedekt om een takkenmuur na te bootsen.
Eitjes in alle nesten gelegd (hadden gelezen dat dat soms helpt)
Takken snoeien etc om te zorgen dat ze niet meer uit de ren kunnen ontsnappen.

Maar niks werkt tot nu toe! We weten ook niet helemaal hoe ze ontsnappen. Het hek is 1.50m hoog en er zijn niet direct bomen aan onze kant die ze kunnen gebruiken als opstap of iets.

De kipjes laten zich prima vangen verder, en toen we 's avonds een keer laat thuis waren, was de ontsnapte kip ook weer terug in het hok gegaan. Het is vooral dat ik bang ben dat Layla ze dood maakt.
Iemand nog een idee?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 07:55

1,50m is NIKS voor een legkip, wellicht kun je 1 van de vleugels kortwieken dan kunnen ze niet meer over het hek fladderen. Ik heb hekken van 2 meter hoog en daar blijven ze achter, maar mijn 'ren' is 400m2. Al zit er af en toe ook een kip tussen de paarden dan zijn ze er via de boom toch weer overheen gefladderd. Ik heb veel vossen in de omgeving dus ze moeten bij mij ook in de wei blijven die is afgezet.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 19:32

Dames ik heb jullie ervaringen nodig.
Ik heb kuikens van nu ruim 8 weken.
9 stuks waarvan 5 haan.
Bijna alle hanen zijn lief en kan ik zo pakken en aaien. Maar er is 1 die zich eigenlijk altijd omdraait en gaat pikken.

Is dit al een belofte voor de toekomst zeg maar?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:18

Tsja wat zal ik zeggen, je komt er natuurlijk vanzelf achter, wat ga je doen met de hanen? Zijn ze voor de consumptie? Dan zou ik zeggen dat die de eerste is die op wintersport gaat. Wil je ermee knuffelen en een hanengroep opzetten? Of wil je ze bij elkaar houden, dat zal dan wel een probleem worden denk ik omdat je per haan wel 4 - 6 hennen nodig hebt en een heeeeeeeeeeeeeeele grote ren. Mijn 'ren' is 450 m2 en ik heb 3 hanen die elkaar echt wel eens achter de vodden aanzitten, maar door de grote ruimte en 36 dames niet verwonden.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:27

Dit is eigenlijk de haan die ik wou houden :x
Maar mijn kinderen lopen ook geregeld tussen de kippen (ook om te knuffelen) dus een haan die aanvalt is eigenlijk geen optie.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 16:35

Als je kids hebt moet je voor de liefste kiezen en niet de brutaalste / knapste.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 18:16

Oshaa 1.5m lijkt me inderdaad ook niet hoog genoeg.

Hoe afgesloten zijn de zijkanten? Tot echt op de grond?
Ik had eerst een kleine ren, en een stuk tuin met prikpalen en kippendraad afgezet. Ze gingen er niet over, maar op een bepaald stuk liep de draad over nog geen half metertje zanderige gazon, en daar hadden ze in no time onder gegraven, ik heb ze meermaals zién ontsnappen op die manier :') Ik heb uiteindelijk gewoon een tweede ren bijgezet, ik heb liever ook een dak - ik vind het idee van de katten van de buren en andere dieren die zomaar kunnen binnen vliegen niet fijn, ik heb 4 krieltjes (en 1 gigantosaurus).

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 19:38

Heb het na gemeten en het hek is 1.80 tot 2m. Realiseerde me dat het hek hoger is dan ik ben en ik ben 1.75m :+ . Foutje!
Hek is aan de onderkant ingegraven of met een betonnen rand erop, dus er onder is het echt niet. Ze ontsnappen ook echt alleen om een ei te leggen. Is het niet een ei-leg dag voor ze, dan ontsnappen ze niet.

We gaan dit weekend en extra hek voor / tegen de hond plaatsen, dan is het ook iets minder riskant voor ze. Ik hoorde vd buurman dat hij binnenkort de takkenmuur waar ze in leggen gaat versnipperen. Hopelijk gaan ze dan in de ren ergens leggen...

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 12:52

Wat je kan doen is de bovenkant van het hek naar binnen laten buigen. Ze vliegt dan tegen die hoek aan en kan er normaal dan niet meer aan op klimmen.

Verder kan je 1 vleugel knippen.

Als dat niet helpt, gaat buiten de bovenkant dicht maken niks helpen vrees ik.

Ik heb ook 1 hen die ergens anders legt (op het moment geeen enkel idee waar nog). Ik heb ook al veel geprobeerd maar ze blijft eruit gaan. Ook dit jaar jonge hennen letterlijk tegen een hek omhoog zien lopen al fladderend om eroverheen te gaan.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 13:00

Oshaa schreef:
Heb het na gemeten en het hek is 1.80 tot 2m. Realiseerde me dat het hek hoger is dan ik ben en ik ben 1.75m :+ . Foutje!
Hek is aan de onderkant ingegraven of met een betonnen rand erop, dus er onder is het echt niet. Ze ontsnappen ook echt alleen om een ei te leggen. Is het niet een ei-leg dag voor ze, dan ontsnappen ze niet.

We gaan dit weekend en extra hek voor / tegen de hond plaatsen, dan is het ook iets minder riskant voor ze. Ik hoorde vd buurman dat hij binnenkort de takkenmuur waar ze in leggen gaat versnipperen. Hopelijk gaan ze dan in de ren ergens leggen...

Ik zou zo wie zo je bovenkant dicht maken,ten eerste kunnen veel kippen soorten een soort van vliegen,hoog genoeg om bv op een dak of zo te vliegen ,maar als je aan het bos woont kan ook de vos er in komen die klimt gewoon over 2 meter hek werk, en de laatste tijd hebben we zelfs buizerds die op de boomtakken klaar zitten met mes en vork. Ondanks onze automatische deuren op het nacht hok en eerder ook op de ren ....zijn onze kippen een 2 x slachtoffer geworden,vandaar dat we ze nu helemaal beschermd hebben .

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 19:34

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 20:05

Hoe doen jullie dat? Ik heb 2m ren ofzo en 4 kippen? Ik tover niet zo snel even een ren tevoorschijn en die van mij zijn gewend over een hectare rond te scharrelen

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 20:10

Die van mij heb ik eerlijk gezegd nog nooit opgesloten. Er zitten ook geen pluimveebedrijven in de buurt en met watervogels komen ze ook niet in contact.

Het artikel klopt ook niet helemaal trouwens. Voor particulieren is er alleen een afschermplicht: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/vogelgr ... phokplicht

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 08:06

Hier mogen ze gewoon scharrelen hoor, ze hebben een stuk grond van ongeveer 800m2, samen met 2 geiten.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 20:12

Ik ga ze niet opsluiten, is niet te doen. We gaan het meemaken. Het oppervlakte is te groot om te overdekken, nachthok te klein om 39 kippen in vast te zetten, leuk voor ze om te slapen, maar niet om te leven.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 20:22

Ik ben toch kippen minderen. En de ren zit al net over.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 21:20

En heel eerlijk, waarom moet ik mijn kippen afschermen, de mussen komen door alle kieren de kippenweide in en waarom? Omdat mijn kippen mogelijk dood kunnen gaan aan een virus waar ze door het bezoek van al die buitenvogels al een weerstand in hebben opgebouwd. Ik heb ze al eens illegaal laten enten tegen de vogelgriep paar jaar terug, er bestaan gewoon entingen voor en sterke vogels overleven het gewoon. Omdat onze overheid en de EU regels ervoor zorgen dat afmaken en een nieuwe kip neerzetten goedkoper is dan inenten moet alles maar opgesloten, opgehokt of afgemaakt worden als er 1 dood ligt. hou toch op....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 21:26

Het gaat niet om goedkoper, vogelgriep valt in dezelfde groep virussen die mensen kunnen krijgen. Zoonose dus en als dat mixt met een flink voor mensen besmettelijke variant vallen er veel doden. Incl. onder juist die mensen die je nodig hebt om land en luxe (als stroom, internet, drinkwater, ... ) gaande te houden.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 08:38

Hej hoi! Weer even een vraagje. Onze kipjes zijn momenteel in de reu. Verliezen al een poosje flink wat haren en leggen geen eieren meer.

We voeren ze al extra meelwormpjes (eiwitten) en proberen het ze zo comfortabel mogelijk te maken. Is er nog iets extras wat ik voor ze kan halen/ bestellen?

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 09:28

Je kunt ze wat extra vitamines geven door hun water tijdens de rui. Ik merkte dat deze rui de hennen toch wel aardig te pakken had en vond ze er wat minder uit gaan zien dan voorgaande jaren dus heb ook weer wat vitamines door het water bijgegeven.