Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 16:42

bruintje123 schreef:
Dan hadden ze de kat los gelaten en niet meegenomen.
Ook al zat hij een stukje buiten de erf grens.

Dat zou het mooiste zijn geweest wat mij betreft. Maar dan hadden ze van mij de kosten hiervoor (benzine, uurloon) wat mij betreft in rekening mogen brengen bij de TS

bruintje123

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 16:42

Nee, bij lokkende buurvrouw die de opdracht gaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 16:44

bruintje123 schreef:

Hèhè we zijn er. Dus kat halen en rekening bij de buurvrouw leggen.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 16:45

zonnebloem18 schreef:
Evi kan je mij dan dat deftige materiaal laten zien want ik heb het nog niet gevonden.

Neen, ik niet. Er is hier echter iemand in dit topic geweest die ervaring had met chipreaders die door draadkooien de chip kunnen aflezen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 16:45

Evi84 schreef:
In mijn ogen hebben ze de kat naar het erf van een ander gelokt. Als ze daar allemaal van dat ongezonde junkfood neerplaatsen (is blikvoer vaak) is het logisch dat de kat meer en meer op het erf van een ander verschijnt en minder thuis toch?

De kat kwam al veel op het erf van de buren voordat ze hem gelokt hebben.

Het is echt niet zo dat een asiel denkt: kom we gaan eens lekker een kat weglokken van een erf, hem vangen, naar het asiel brengen er daar dan lekker ons geld mee verdienen. Ik denk dat er vsn die paar tientjes die ze wrs vragen echt niks over blijft, laat staan dat ze daar vette winst opmaken. Anders begin ik meteen een asiel ;)
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 14-01-18 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 16:46

Anoniem schreef:
bruintje123 schreef:

Hèhè we zijn er. Dus kat halen en rekening bij de buurvrouw leggen.

Je leest niet goed.
Niet kat halen. Hij had nooit meegenomen mogen worden.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 16:48

Tango1979 schreef:
Als ze de chip daar hadden uitgelezen had TS dan wel de kosten van de dierenambulance moeten betalen in jouw ogen? Het asiel maakt hier evch geen winst op ofzo hoor???

In dit topic zijn reeds bedragen voorgekomen tussen 20 en 175€ voor het mogen ophalen van het dier in het asiel. Er is hier zelfs iemand die 3x 120€ moest betalen terwijl die naast het asiel woonde (dus geen benzine etc ) - dus ja....ik denk dat het asiel er regelmatig best wat winst op maakt..

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 16:52

Tango1979 schreef:
De kat kwam al veel op het erf van de buren voordat ze hem gelokt hebben.

Het is echt niet zo dat een asiel denkt: kom we gaan eens lekker een kat weglokken van een erf, hem vangen, naar het asiel brengen er daar dan lekker ons geld mee verdienen. Ik denk dat er vsn die paar tientjes die ze wrs vragen echt niks over blijft, laat staan dat ze daar vette winst opmaken. Anders begin ik meteen een asiel ;)

Kun je dat staven? Ik heb dat nergens teruggevonden in posts van de TS?

Ik heb het altijd begrepen als: Regelmatig (kan heel goed zijn dat we hier initieel spreken over misschien 1x/dag of minder - vermoedelijk de dagelijkse patrouilleronde in het territorium) zien buren een kat langswandelen (steeds dezelfde), waarvan ze niet weten of die een eigenaar heeft. Daarna hebben ze melding gedaan met asiel, die hen geadviseerd heeft daar voer neer te zetten om de kat te lokken zodat die meer en meer op 1 plaats zou komen te zitten, zodat ze de kans hadden om de kat ook effectief te kunnen vangen.
Laatst bijgewerkt door Evi84 op 14-01-18 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 16:53

Evi84 schreef:
zonnebloem18 schreef:
Evi kan je mij dan dat deftige materiaal laten zien want ik heb het nog niet gevonden.

Neen, ik niet. Er is hier echter iemand in dit topic geweest die ervaring had met chipreaders die door draadkooien de chip kunnen aflezen.

Dat is mooi, maar mijn ervaring is dat die gewoon niet bestaan. Ik heb een andere gebruiker in dit topic ook al gevraagd welke ik dan zou moeten hebben, maar dat was de chiplezer die we al in gebruik hebben en een variant daarop met dezelfde techniek. Als we dan volgens sommige slecht materiaal gebruiken wil ik graag weten wat we dan wel moeten gebruiken. Een chiplader die werkt met een vangkooi zou echt ideaal zijn namelijk.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 16:53

Evi84 schreef:
Tango1979 schreef:
Als ze de chip daar hadden uitgelezen had TS dan wel de kosten van de dierenambulance moeten betalen in jouw ogen? Het asiel maakt hier evch geen winst op ofzo hoor???

In dit topic zijn reeds bedragen voorgekomen tussen 20 en 175€ voor het mogen ophalen van het dier in het asiel. Er is hier zelfs iemand die 3x 120€ moest betalen terwijl die naast het asiel woonde (dus geen benzine etc ) - dus ja....ik denk dat het asiel er regelmatig best wat winst op maakt..

Een paar tientjes kost het meestal. Asiel is niet in de buurt geeft TS aan dus de dierenambulance zal echt wel 2 a 3 uur bezig zijn om de kat te halen. Ik reken dan een net uurloon van 15e per uur. Kom ik aan 45e. Als ze net z'n tweeën zijn dus x2 is € 90

Dan nog de benzine en afschrijving auto a € 5,-

Al bijna € 100,- en dan zijn de asielkosten nog niet meegenomen

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 16:58

Dierenambulance werkt niet met een uurtarief maar met een vaste ritprijs.
hier is dat 30 euro(snachts 40).
Het asiel hier vraagt 65 euro,dus in totaal 95 euro

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 17:00

Dorine92 schreef:
Hebben ze gedaan. Nadat er eerst een hoop moeite is gedaan om de kat te vangen. De kat 'zworf' blijkbaar rond het huis van de buren. Die dachten ook dat het een kat zonder eigenaar betrof en hebben hun medewerking verleend.

Ik zeg niet dat het terecht is dat TS moet betalen, maar vind dat het asiel hier ten onrechte als moedwillig geldaftroggelend instituut wordt neergezet.
**
Sommige zeggen dat het asiel dit expres heeft gedaan. Dat is natuurlijk grote onzin. Ze gaan niet expres een kat vangen in de hoop er geld voor te kunnen vangen.
Wél sturen ze expres de rekening. En dat is niet correct. Tot het vangen en meenemen aan toe heb ik nergens problemen mee. Foutje is menselijk[/quote]**

Quote ver*** het deel tussen ** is van TS

De kat zworf al rond. TS geeft ook aan dat ze snapt dat hij is meegenomen. Dus alle acties vind ze terecht.

Ze wil alleen niet voor de kosten opdraaien. En dan zeg ik: kosten voor de eigenaar en niet voor de gemeenschap

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 17:06

Als de kat daar 1x per dag passeert op z'n ronde en buur ziet dat toevallig reeds een tijdje, alsook ziet die dezelfde kat bij de buren (huidige eigenaar) op het terrein soms rondlopen - dan wordt zoiets al snel als zwerven rond je huis bekeken terwijl het dat helemaal niet hoeft te zijn, maar wel zo aanvoelt.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 17:10

Evi84 schreef:
Als de kat daar 1x per dag passeert op z'n ronde en buur ziet dat toevallig reeds een tijdje, alsook ziet die dezelfde kat bij de buren (huidige eigenaar) op het terrein soms rondlopen - dan wordt zoiets al snel als zwerven rond je huis bekeken terwijl het dat helemaal niet hoeft te zijn, maar wel zo aanvoelt.

Dat zou kunnen maar dat kan ik niet beoordelen. Daarom kan jij niet stellen dat asiel fout zit en ik niet dat ze goed zitten. Maar ik denk dat een asiel niet zomaar komt. En aangezien poes mank en stoffig wordt genoemd door TS en in combinatie met het rondlopen bij de buren, zie ik het nog steeds als een redelijke aanname en geef ik nog steeds het asiel het voordeel van de twijfel.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 17:12

Ibbel schreef:
Het is voor jagers verboden katten af te schieten - tenzij ze hiervoor een vergunning hebben, en die wordt slechts afgegeven onder bijzondere omstandigheden. Lees: je moet waden door de zwerfkatten, en vangacties hebben niets opgeleverd.

Verboden zeker, maar desondanks niet ongebruikelijk. Een kat in het jachtveld, zeker als dat niet direct naast bewoning ligt, wordt toch behoorlijk vaak nog als verwilderd beschouwd en afgeschoten.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 17:18

Ik val er niet over dat het asiel is gekomen om ze te vangen, maar dat men de kat niet ter plekke terug heeft losgelaten gezien ze normaal ter plaatse de chip dienen te controleren en verder dat men weigert de kat terug te geven ondanks dat het beestje in zijn eigen territoriumnota bene is opgejaagd geweest om het te vangen. Als TS dan aangeeft het hier niet mee eens te zijn net omwille van die reden, dan dringen ze aan op afstand van het dier (tegen nog meer geld! ) - ik vind dus naar mijn gevoel de focus om geld te vangen véél te groot. Als het dier 3 kilometer verderop was gevangen: ok, maar niet in eigen straat en van eigen erf weggelokt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 17:19

Jis_ schreef:
Janine1990 schreef:
Grappig, een soortgelijk verhaal heb ik niet heel lang geleden ook gehoord.

Mensen met een groot paardenbedrijf hadden een oude hond. Maar dan ook echt oud, slechter gebit (dus ander voer, onder veearts begeleiding), loopt niet meer zo snel en ziet niet meer zo goed. Gelukkig wonen ze aan een hele rustige weg. Hond kwam nooit van het erf af, maar een wandelaar ziet de hond daar lopen en ziet deze aan voor zwerfhond. DB gebeld, hond is gelokt en meegenomen. Hond is aldaar doodziek verklaard en moest zogenaamd allerlei operaties ondergaan. Of ze even een bedrag met meerdere nullen wilden neertellen voor het ophalen van de hond (intussen was er een poos verstreken en die mensen waren paniekerig op zoek naar hun hond). Echt ziek wat daar gebeurd. Ik heb weinig vertrouwen in dergelijke instanties...

Wat ik niet begrijp is dat zo'n wandelaar niet even het terrein oploopt om te vragen of ze de hond kennen. Ook het asiel had hier wat meer kunnen uitzoeken, helemaal met een hond die het erf niet af komt. Raar verhaal.

Misschien waren er andere honden waardoor de wandelaar niet het erf op durfde... Geen idee...
In ieder geval staat er op het bord bij de weg wel een telefoonnummer.

Het probleem is gewoon dat mensen geen contact meer zoeken met elkaar. Meteen een instantie er bij zoeken en hopsaaa, probleem groter maken dan nodig. Zie je immers ook in dit verhaal. Ja, ik begrijp dat je buren niet 10 meter verder op zitten. Maar je kan toch verdorie een rondje door de buurt maken met een foto op je telefoon en vragen: Joh, hebben jullie enig idee?

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 17:21

zonnebloem18 schreef:
Dat is mooi, maar mijn ervaring is dat die gewoon niet bestaan. Ik heb een andere gebruiker in dit topic ook al gevraagd welke ik dan zou moeten hebben, maar dat was de chiplezer die we al in gebruik hebben en een variant daarop met dezelfde techniek. Als we dan volgens sommige slecht materiaal gebruiken wil ik graag weten wat we dan wel moeten gebruiken. Een chiplader die werkt met een vangkooi zou echt ideaal zijn namelijk.

Ik heb even gegoogeld en kwam uit bij de Xtend max ( Deze innovatieve microchip scanner is uitermate geschikt om bij agressieve, wilde of gestreste dieren de chip op een veilige afstand af te lezen.)

Waarom is deze niet geschikt dan?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 17:22

Evi84 schreef:
Ik val er niet over dat het asiel is gekomen om ze te vangen, maar dat men de kat niet ter plekke terug heeft losgelaten gezien ze normaal ter plaatse de chip dienen te controleren en verder dat men weigert de kat terug te geven ondanks dat het beestje in zijn eigen territoriumnota bene is opgejaagd geweest om het te vangen. Als TS dan aangeeft het hier niet mee eens te zijn net omwille van die reden, dan dringen ze aan op afstand van het dier (tegen nog meer geld! ) - ik vind dus naar mijn gevoel de focus om geld te vangen véél te groot. Als het dier 3 kilometer verderop was gevangen: ok, maar niet in eigen straat en van eigen erf weggelokt.

Dus dan moet de gemeenschap maar betalen? Haar dier, haar verantwoordelijkheid, haar kosten.

@janine: 100% mee eens. TS had imo rondje buurt mogen doen en haar buren ook. Nu komt DA helpen, maakt kosten, verhalen dat op de eigenaar en zijn opeens de gebeten hond.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 17:30

Vandaag hebben we vrienden op de koffie gehad die een jaar of 3 geleden nog op de dierenambulance werkzaam waren, maar volgens haar worden er wel degelijk katten ingeslapen die weinig tot geen kans op herplaatsing hebben. Dat is geen licht overwogen beslissing, maar ze doen het dus wel.
Ik vond het wel interessant om hun kijk op de kwestie te horen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 14-01-18 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 17:31

Geweldig hier al die aannames en rekensommen _O-
Ts wat mij betreft heb je groot gelijk.
Ik vind het belachelijk dat het asiel nog niet gereageerd heeft op je mail(s). Hopelijk zien ze in dat het voor iedereen het beste is de poes gewoon terug te brengen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 17:39

Tango1979 schreef:
Evi84 schreef:

Dus dan moet de gemeenschap maar betalen? Haar dier, haar verantwoordelijkheid, haar kosten.

@janine: 100% mee eens. TS had imo rondje buurt mogen doen en haar buren ook. Nu komt DA helpen, maakt kosten, verhalen dat op de eigenaar en zijn opeens de gebeten hond.

Nou, te beginnen bij de buren... en de dierenambulance die dit eerst moet vragen aan de buren voordat ze überhaupt daarheen komen... Ik zie dit zelf namelijk ook (mede door wat ik meer heb gehoord) als geld sprokkelen. Kijk zelf naar de reclame die ze zelf maken... Nemen zie die dode wolf in de reclame en je hoort verhalen over mishandeling. Nou sorry hoor... Dat vind ik gewoon misleidend.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 17:39

Evi84 schreef:
Ik heb even gegoogeld en kwam uit bij de Xtend max ( Deze innovatieve microchip scanner is uitermate geschikt om bij agressieve, wilde of gestreste dieren de chip op een veilige afstand af te lezen.)

Omdat volgens mij gesproken werd over een chiplezer die door een vangkooi heen kan lezen en niet alleen "vanaf afstand". Dat stond er....

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 17:40

pmarena schreef:
Volgens mij is na slechts 1 telefoontje nog steeds de prioriteit de kat z.s.m. thuis krijgen (dus er naartoe of op zijn minst bèllen en niet zitten wachten op een mailtje...) en niet "een zaak" verzamelen tegen het asiel....maar dat zal wel aan mij liggen ;)

meggiemeg schreef:
Ik denk zeker in deze situatie dat het een meerwaarde kan zijn. Zodra het asiel eenmaal iets toegeeft zwart op wit weten ze ook dat ze fout zijn. Een telefoongesprek is lastig, tenzij deze is opgenomen, om te bewijzen wat er gezegd was en wordt het vaak een welles nietes spelletje.

Dat is de andere kant van het verhaal, ik kan me voorstellen dat TS nu haar poot stijf houdt om het zo even te omschrijven, een ander had gezegd ik haal m op, betaal en zie dan wel weer hoe ik het geld terug krijg

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 17:42

Evi84 schreef:
zonnebloem18 schreef:

Deze stralen komen niet door de vangkooi heen maar worden door het metaal van de vangkooi weerkaatst. Handig dat er een verlengstukje aan zit maar zo dichtbij een loslopende zwerfkat kan je echt niet komen en het ding zelf past niet door het gaas/tralies van de vangkooi.