BARF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjan1984

Re: BARF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:11

Kaya heeft vandaag voor het eerst een hele kwartel gegeten. Zonder veren maar verder compleet. Die ging er wel in. Het was even zoeken voor haar waar ze moest beginnen maar toen ze het eenmaal door had was die zo op.
Heerlijk om die pup zo te zien genieten.

De katten hebben een paar muisjes gehad maar snappen het nog niet helemaal. Dus die snij ik zo maar even open.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:31

Gisteren prachtige fazant karkassen en -boutjes kunnen scoren voor een klein prijsje...
Was natuurlijk te voorzien dat de helft van de bende hier het niet eet, nu ja, dan heeft de rest geluk en mogen die wel dit prachtige goed bevleesde spul eten :+
Het ganzenvlees viel hier ook al niet in de smaak bij enkele van de dames en heren.
Terwijl dat zo een mooi vlees is, en niks uit de bio-industrie wat vol zit met AB en andere troep!
Misschien leren ze dat nog eten...verwende nesten!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:10

Ik kreeg vandaag een paar gedroogde eendenpootjes van iemand op training maar mevrouw blieft het niet om op te eten. Speelt er een beetje mee maar dat was het...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 01:07

Oh sassy das hier helaas ook, fazant eten ze niet, wilde eend niet en ook gans (recht van de jager) niet :(
Wel mooie bio kip karkassen voor weinig gescoord :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:48

Fazant wordt hier dan wel weer gegeten, maar wilde eend en gans inderdaad ook niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:52

Baruch wordt steeds lastiger, die eet ineens ook geen runderlong en nieren meer.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:54

Hallo allemaal, ik had net een topic geopend maar ik werd hierheen gewezen.

Ik heb een vraagje

Ik ben nu sinds anderhalve maand aan het barfen.ik vind het alleen erg lastig om de juiste samenstelling te maken.dit merk ik door hun ontlasting. Als ik veel bot geef hebben ze droge witte ontlasting, maar als ik weer meer spiervlees geef, gaan ze zwaar aan de diarree. Ook vind ik dat ze meer scheten l as ten, en ruiken ze ook niet lekker uit hun bek.ik geef hun nu kip geit lam rund en eend. En wat groenten. Maar het wil niet lukken, en om nou elke x spetterpoep van de deuren en kieren te verwijderen vind ik echt ranzig.heeft iemand een tip voor mij?

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:58

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:03

Ja daar heb ik al op gekeken, maar kan nou niks vinden.
ook een topic geopend maar geen reactiee ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 17:30

Kan je hier je menu even opschrijven? Incl percentages en hoe ze daarop reageren.
Dan kijk ik er even naar

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:00

Ik geef 60% botvlees 30 % spiervlees en 10 % organen.
ik wissel af met geit rund en kip botvlees en spiervlees van lam rund en kip.
groentes geef ik niet zoveel want dat eten ze bijna nooit op.
organen is van kip of lam.

een hele weekmenu enzo heb ik nog niet want ben nu eigenlijk aan het kijken wat het beste gaat, alleen lukt het niet.

Oja en ze krijgen tussen 700 en 900 gram per dag.
is wel veel maar mn ene hond mag wel wat dikker worden. De andere hond krijgt meestal gewoon 700 gram.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:48

Sammy_xxs schreef:
Ik geef 60% botvlees 30 % spiervlees en 10 % organen.
ik wissel af met geit rund en kip botvlees en spiervlees van lam rund en kip.
groentes geef ik niet zoveel want dat eten ze bijna nooit op.
organen is van kip of lam.

een hele weekmenu enzo heb ik nog niet want ben nu eigenlijk aan het kijken wat het beste gaat, alleen lukt het niet.

Oja en ze krijgen tussen 700 en 900 gram per dag.
is wel veel maar mn ene hond mag wel wat dikker worden. De andere hond krijgt meestal gewoon 700 gram.

Het is sowieso handig om een menu aan te houden, nu kloppen je percentages van geen kanten. Zit er ook pens bij de organen? En hoeveel groente geef je dan? Wat voor vleesbot heb je? (Welk dier, welk deel)
Je zult echt wat specifieker moeten worden als je een goed antwoord wilt.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:53

Mijn vleesbot is runderborst, kippen nekken kipkarkassen en geiten ribben. Groentes geef ik af en toe wat tafelresten daar kan ik niet een percentage aan vast knopen.
pens heb ik nog niet gegeven.
en het spiervlees wissel ik af met kip rund en lam.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:03

Sammy_xxs schreef:
Mijn vleesbot is runderborst, kippen nekken kipkarkassen en geiten ribben. Groentes geef ik af en toe wat tafelresten daar kan ik niet een percentage aan vast knopen.
pens heb ik nog niet gegeven.
en het spiervlees wissel ik af met kip rund en lam.

Ten eerste zou ik beginnen met zachtere botsoorten. Runderborst kan heel hard zijn (verschilt per leverancier) en geitenribben zijn ook niet echt beginnersbotten. Dan zou ik bijv. voor konijnkarkas gaan ipv kippennek en geen ribben/rundborst geven. Te hard bot is voor de beginnende BARF-maag ook een belasting.

Daarnaast zou ik toch echt wel pens gaan geven. Dat is je natuurlijke probiotica. Als je gaat BARF-en moet je ECHT OPLETTEN dat je percentages kloppen. Compleet geen pens is echt een tekort aan hele belangrijke bouwstoffen. Dit geldt ook voor de organen: welke organen geef je in welke verhouding?
En hoe kom je aan de percentages als je geen weekmenu hebt? Je zult toch moeten weten wat je geeft om je percentages te berekenen.

BARF-en kan het beste menu voor je hond zijn, maar als je je niet inleest en aan de percentages houdt krijg je dus inderdaad tekorten en overschotten.

Houdt je de komende week dus eens aan deze percentages:

50% vleesbot (konijnkarkas, kip/eendkarkas)
20% spiervlees (afwisselen tussen vet en mager vlees)
10% pens
4% hart
3% lever
3% nieren
5% groenten
5% vis

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:15

Hoe ik aan de percentage kom is op basis van wat ik inkoop, daar maak ik porties van. Dan weet ik van hoeveel ik van alles heb. Pens ik weet dat dat wel nodig is, alleen verse pens is echt smerig en ik wilde daarvan dus kvv kopen.
organen wissel ik af, de ene keer hart/ lever en dan van verschillende dieren.
ze krijgen wel goed voer, het enige wat mist is de pens nu.

maar waarom hun ontlasting zo verschilt snap ik niet, en waarom ze constant scheten laten die echt verschrikkelijk stinken.
Ja dat het verschilt snap ik wel want als ik te veel bot geef hebben ze echt witte ontlasting, maar dat is dus niet goed dus dan pas ik het aan en geef ik meer spiervlees maar dan hebben ze gelijk diarree, goede ontlasting hebben ze dus nog niet gehad.
verder zijn ze wel gewoon gezond en actief hun vacht glanst en ze vallen niet af, ze worden juist dikker, dus het lijkt mij dat ze wel binnen krijgen wat ze nodig hebben, op de pens na. Maar dat durf ik ook eigenlijk nog niet eems te geven omdat ze nu dus al zovaak aan de schijterij zitten, zal de pens ook niet echt helpen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:29

Je zult echt een menu aan moeten gaan houden en die een week aanhouden. Als je steeds verandert krijgt het lichaam ook niet de kans om te wennen. En dan krijg je dus steeds andere ontlasting en gaan ze stinken.

Ook zeg je dat je afwisselt met hart/lever, waar zijn de nieren dan? En hoeveel hart en hoeveel lever krijgen ze dan?

Als je gemalen pens koopt, let er dan wel op dat het vuile pens is. En door alle goede voedingsstoffen in de pens zal je dat zeker wel helpen bij de ontlasting. Dat ze genoeg binnen krijgen, wil niet zeggen dat ze van alle voedingsstoffen genoeg binnen krijgen.

Zo krijgen ze nu teveel spiervlees, teveel bot, geen pens (ook geen nier?), geen vis en zelden groente. Je kunt dan beter eerst terug op KVV, ondertussen een goed menu samenstellen en het dan nog eens proberen.
Ook in je diersoorten mag meer variatie zitten. Je hebt nu kip, lam en rund. De geit telt niet echt mee omdat je daar alleen bot van geeft en afwisselt met rund/kip. Veel geit krijgen je honden nu dus niet binnen en dan wordt het een beetje verwaarloosbaar in termen van compleet voeren.

De regel (en dit is een minimum) voor compleet voeren is 4 diersoorten + vis.
Als je wat langer BARFt hoef je op een gegeven moment geen menu meer te maken, dan weet je het wel. Maar juist in het begin is het super belangrijk om een menu te maken en je daar aan te houden. De ene hond doet het namelijk beter op meer pens, de ander op meer groente, weer een ander op meer spiervlees en weer een ander op meer organen.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:53

Oke dus omdat ik nu dus geen goed compleet voerschema heb, hebben ze daarom last van de ontlasting en last van scheten. Ik hoor hun buiken ook gewoon rommelen denk dat ze ook wel last hebben van buikpijn.
ik had al met mn vriend overlegt dat ik weer een stap terug ga doen en weer op kvv voeren. En dan inderdaad een goede samenstelling maken en weer opnieuw beginnen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:04

Ik denk wel dat dat het is ja.Je moet het maag-darmstelsel tijd geven om te wennen. Dat betekent dus nieuwe dingen voorzichtig introduceren en in gelijke hoeveelheden en vooral niet te snel veranderen. Toen ik begon met BARF-en had ik een menu samengesteld, toch had mijn hond een week lang diarree. Een week lang diarree is te lang, toen op barfplaats.nl voor advies gevraagd (percentagegewijs klopte mijn menu, maar toch zagen zij verbeteringen) en daarna was de diarree over. Ik had 50% vleesbot, toen naar 53% gegaan. Tegenwoordig komt het niet zo nauw meer, maar zit ik zo rond de 45% vleesbot, maar heb nu dan ook vaak wat hardere botten (wat ook zorgt voor hardere ontlasting).

Zo ook met groenten: gaf ik 5% (wat uitkwam op 350g per week) verdeeld over 2 dagen. Volgende dag aan de diarree. Nu kan ik hem 300g op een dag geven, niks aan de hand.

En zo ook met orgaan en pens. Ook vis ging hij de eerste keren aan de dunne van, zelfs als ik hetzelfde gewicht aan bot erbij gaf. Nu ook: 500g vis op een dag met 150g bot geen probleem.

Meten is weten!

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:30

Maar ligt dat zo nauw dan allemaal? Ik denk dat ik het een beetje heb onderschat, wil het graag voeren want ze vinden het heerlijk. Maar ff meer onderzoeken dan, ipv ineens omslaan naar barfen :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:54

Bij de ene hond ligt het zo nauw idd. De ander kan je wat losser mee omgaan, maar die verhoudingen zijn er niet voor niets. Een kleine afwijking maakt niet uit, maar ze moeten wel alles binnen krijgen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:59

Uiteindelijk gaat het echt niet om een procentje meer of minder hoor. Maar compleet voeren is wel heel belangrijk. En dat betekent verschillende diersoorten, omega-3 bron (vis of visolie), organen (BARF rekent pens ook tot orgaan) en ook wat groente-extraatjes voor de vitaminen.

Uiteraard kun je uiteindelijk je eigen draai eraan geven.
Ikzelf koop bijv. gemalen boekmaag. Dat is de maag van een koe (iets fijner dan de pens, maar voedingswaarde vrijwel hetzelfde) met inhoud. De voorverteerde grassen dus.
Ook koop ik vaak orgaanmix (hart, lever, nier, maag van 4 verschillende dieren) en af en toe andere ongemalen organen erbij (testen, hersenen bijv.).
Lam vind ik een fijn botsoort voor mijn hond, precies de goede hardheid. Kalkoennekken vind ik ook prettig. Maar ook krijgt hij kipkarkas, eendennekken, hazenschouder, geitenribben etc. alleen zullen deze botsoorten iets minder vaak voorkomen.

Spiervlees koop ik vaak 1 magere soort en 1 vette, van dieren die hij in zijn menu niet (veel) heeft die maand (of 6 weken als ik groot insla).

Dan krijg je bijv. (zonder gewichten en percentages te vermelden):
Vleesbotten: Kalkoennek, Lamskarkas (in repen),
Spiervlees: Reevlees, Geitenvlees
Orgaan: Gemalen boekmaag (rund) (20% van z'n menu want 10% pens + 10% voorverteerde grassen), orgaanmix (kip, konijn, eend, rund)
Extra: ei, knoflook, omega 3-6-9 olie, yoghurt, paar schepjes kruidenmix (breed scala aan vitaminen/mineralen)

Ik tel dan als diersoorten:
kalkoen, lam, ree, geit, rund. De kip, eend en konijn tel ik dus niet mee omdat dit maar een heel klein beetje is. Maar dan kan het goed zijn dat ik de maand daarna kipkarkas en konijnenspiervlees voer zodat hij veel variatie krijgt.

Maar goed, dat is dus hoe ik het doe. Wat ik fijn vind aan botsoorten voor mijn hond, makkelijk met portioneren en zeker weet dat hij niks tekort komt. Het orgaan haal ik dus meestal gemalen, portioneert makkelijk en weet ik zeker dat hij het goed in verhouding binnen krijgt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:01

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:13

Oke fijne uitleg!
Waar haal jij je orgaanmix en boekmaag?
Ik ga nu naar een islamitische slager, daar hebben ze eigenlijk alles. Alleen wild vlees niet.
ik geef trouwens ook geitenvlees en bij het meeste botvlees zit nog heel veel vlees aan. Mijn kip karkassen en soepstukken haal ik gratis dus ikmoet alleen het vlees van dieren ergens anders halen.
ik heb ze ook een keer eend gegeven maar dat aten ze niet.
Kan ik ook bijv gewoon kvv geven en dan af en toe wat botvlees er naast gewoon om lekker te kunnen kluiven ofzo ?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:39

Je trekt de verhoudingen wel scheef als je dat doet. Ik geef 1 dag in de week pens met bot erbij en één dag in de week vis. Voor de rest kvv.

Fox_xy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 09:07

Mag ik ook even binnenvallen met een vraag? Ik wil met mijn hond van kvv overstappen op barf.
Nu zit er bij mij in de buurt het volgende bedrijf; http://www.naturalpaws.nl heeft iemand ervaring met hun?

Zij hebben voor mij ook een weekmenu opgesteld zou ik die naar iemand mogen doorsturen om te laten checken of het compleet genoeg is?