Werkhonden & Training

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nadina

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:37

Gizmo trainen we ook met voer en Tara met allebei, wisselt dus inderdaad per hond :) Cazz kan ik van alles aanbieden tot biefstuk maar die neemt het echt niet aan tijdens het trainen.

Hoe doen jullie dat dan met speuren als je hond niet gek is op voer?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:43

Speuren is geur ze hoeven het voer niet te eten heeft assad nooit gedaan maar met een sterk geurend iets op het speur weet hij wel dat hij goed zit. Aan het einde ligt zn bal als beloning, de worst was in het begin voor hem de bevestiging heb het ook bij de voorwerpen gelegd in het begin hij at het toch niet :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:52

hier word de worst op het spoor keihard genegeerd, je kunt er net zo goed niks neer leggen, de voertjes in de voorwerpen wil hij dan weer wel, aan het eind staat een bakje pens en effies spelen met de bal
met appel is het lastig, want bal is leuk, maar alleen maar met de bal belonen , dan schiet hij te hoog in zijn drift, dan valt er weinig meer te appellen :+

met manwerk is de mouw de beloning :) dat is ook ruim voldoende beloning :=

en natuurlijk bij alles ook stem en aanraking

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:26

Bij pakwerk gebruiken wij inderdaad ook enkel de mouw en het spel met de pakwerker als beloning en gesproken woord.

Ik heb 2 namen bedacht voor de pup

INDY
Naar Indiana de staat waar lafayette ligt

TWISTER
Naar het spel Twister wat is verzonnen door een inwoner van lafayette

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:42

Twister vind ik een leuke naam!

Met speuren ook verschillend. Cara is gek op eten maar speurt compleet op geur en heeft op 1 spoor 3 beloningsbakjes. Ze is 14 maand maar speurt als een trein van begin af aan en is echt haar ding.
Max nam ook nooit geen voer op op het spoor en deed alles voor zijn bal op het einde.
Draco vind speuren iets minder en die speur ik op dezelfde manier als Cara en voor de afwisseling wat voer hier en daar.
Nica is enorm onstuimig en die heeft nu hier en daar wat voer en bij de voorwerpen krijgt ze voer. Eerst met bakjes gespeurd maar daar ging ze enorm op trekken en op deze manier komt er langzaam wat rust in.
Aylah speurt ook zoals cara en draco.

Pakwerk inderdaad is de mouw de beloning.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:36

Wij vinden twister ook erg leuk eens zien wat we doen :D

Dat ergens op af trekken is me goed bekend assad had dat in het begin ook vreselijk als ik bakjes gebruikte dat is de reden dan ik dat bij hem niet meer doe. De bal verstop ik ook onder een pluk gras :D

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:37

Bij ons ook bij pakwerk de mouw als beloning. En inderdaad ook aanhalen en stembeloning. Werkt dat ja? belonen met de bal aan het eind van het spoor? Als die van mij de bal in het zicht heeft is het in een streep naar de bal. Leuk om te lezen hoe jullie het aanpakken :) Ik maak soms wel een pensspoor maar hij is zo snel afgeleid.

Ik vind Twister en Indy allebei leuk :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:39

Dan speurt hij niet nadina, ik zorg wel dat de bal achter een graspol of pluk maar ze moeten wel echt speuren gaan ze wat met de kop omhoog hangen en er heen trekken mogen ze van mij er niet heen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:41

Dat had Tay met de bal. Hij hoeft hem niet eens te zien, maar in het begin lag de bal altijd op het einde. Daar ging hij als een gek heen. Zo erg dat hij na 2 keer een U al wist dat die 1e 2 strekken niet zo spannend waren en hij pas op de 3e serieus moest gaan zoeken. Nu krijgt hij de bal uit mijn zak aan het einde, dat werkt beter.

Ik beloon tijdens het pakwerk met de bijtrol als er nog geen pakwerker in zicht is, anders is de mouw ook de beloning.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:44

Dan leg ik dus juist meerdere voorwerpen op het spoor, ze moeten leren dat ze enkel iets vinden als ze echt zoeken ;)
Wij werken in het speuren veel met rust de hond zelf laten denken en veel bevestigen. Speuren vraagt om een slimme trainer en rustige handler, ik vind het veelal lastig ik wil te veel doen ik ben te perfectionisch ;)

Edit
Je maakt me nieuwsgierig wat bedoel je met pakwerk zonder pakwerker, wat die je dan precies

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:49

Seven schreef:
Dan speurt hij niet nadina, ik zorg wel dat de bal achter een graspol of pluk maar ze moeten wel echt speuren gaan ze wat met de kop omhoog hangen en er heen trekken mogen ze van mij er niet heen

Nee precies :D Ik ben wel echt een beginner met speuren, gelukkig gaat er altijd iemand met me mee.

Ik ben wel benieuwd hoe jullie dat dan opbouwen Seven :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:01

Wij beginnen me pups in een rondje, dus een plat getrapte cirkel. Daar leggen we wat beloning in, wat de pup dan maar lust, ze leren dan gelijk geur te herkennen en snappen al snel dat er buiten de geur geen beloning ligt.
Als ze dat goed snappen maken we er een streep aan ik noem het altijd de loly :=
Dan leren ze dat er ook buiten de cirkel iets kan zijn mits de geur er is. Dat snappen de meesten heel snel dat word dan llangzaam uitgewerkt tot een normaal spoor tot een U tot voorwerpen etc.

Wij leggen voer op een spoor enkel bij een duidelijk aangegeven geur vlak dus iets duidelijker er in getrapt dit doen we altijd maar voer word steeds minder hoe verder de hond komt. De neus moet geprikkeld blijven dus is de hond snel afgeleid of te kijkerig leggen we trappetje en meerdere voorwerpen als ze die kennen. Dat soort honden miet je keren altijd op re letten want er kan zomaar een hoek komen.

Voor jou probleem zou je bijv ook een kleine U richting de bal kunnen leggen dus recht op de bal af en dan links rechts en weer links naar de bal evt met een voorwerp er tussen.

Wij gebruiken in het begin de hand als hulp met een kort en vriendelijke doch krachtig zoek de hand gaat mee over het speur, bij de jonge honden blijven we naast de schouder of heup. Zijn ze het spoor kwijt laten we ze zelf denken gaan ze weer zoeken is het braaf weten ze het echt niet worden ze zonder commentaar weer opgezet met de hand en zoek

En zo kan ik echt uren typen hahaha

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:03

Dat werkt hier niet, Seven, meerdere ballen neerleggen. Wij werken ook met rust en zelf laten nadenken en juist door de bal weg te halen gaat hij heel geconcentreerd over het spoor. We hebben nog geen voorwerpen liggen, daar gaan we binnenkort mee beginnen.

Pakwerk zonder pakwerker? Gewoon, appel. Eerst zonder pakwerker, want de drift is dan hoger, maar hij is nog wel bereikbaar. Hij heeft namelijk al wel de andere honden gehoord. ;) Zodra hij netjes volgt krijgt hij zijn bijtrol, moet nog een stukje volgen en mag dan bijten.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:12

Ok, ik ben de drift gewent maar mn appèl is zeer sterk dus doe ook gewoon tijdens het pakwerk mn appèl.

Maar ik ben ook niet voor het echte jutten wat veel clubs wel doen dat werkt je zo tegen honden volledig in drift als ze een pakwerker zien en dan moeten ze ineens weer op de baas letten. Op onze vroegere club werd er ook flink gejut heb er met assad voor bedankt :o vonden veel mensen raar ik heb het anders gedaan en heeft ook goed gewerkt.

Ik volg ook gewoon op een pakwerker heen, als hij stil staat en ik heb de hond niet gestuurd is het gewoon iemand op het veld. Ben ik gelijk mee begonnen zodra hij het spelletje snapte.

Jullie revieren ookal gewoon?

Het is kwa speuren ook zo verschillend alles moet je aanpassen aan jou hond

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:15

Ik revier tijdens appel. nog niet tijdens pakwerk. ;) We zijn op een andere manier gaan trainen, dus helemaal terug naar het begin gegaan. Ik kan nu ook gewoon om de pakwerker heen volgen en bijna over de mouw heen stappen. :j Ik ben daar niet meteen mee begonnen, vandaar dat hij nu eerst vanuit mij beloond werd.

EDIT: Ja, dat is het lastige van speuren, nog erger dan appel vind ik. Je kan het op 100 manieren doen en dan nog de manier vinden die het beste werkt voor een hond := En ik weet nog vrij weinig, dus ik vertrouw braaf op trainer.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 26-06-14 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:19

Ja zo, ik snap hem :j

Ik ben benieuwd hoe mn baby het straks gaat doen altijd weer spannend per hond

Assad is IPO II-III klaar dit jaar examen voor IPO I, ookal kan hij het met gemak ik gooi vaak roet in het eten met mn zenuwachtigheid :o

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:23

Ik revier tijdens mijn appel. Wel met een bal of bijtrol of een enkele keer iemand met een kussentje in het laatste verstek. Met pakwerk ben ik een stap terug gegaan en zit hij aan de paal. Ik word zelf heel druk als iets nieuw is voor me en mijn hondje reageert heel sterk op mij :) En zijn aanval bij het afstandstellen moet beter worden, hij schept.

Bij onze Gizmo zetten we er juist geen appel op omdat hij wat terughoudend is met pakwerk. Eerst wat meer drift en het spelletje leuk vinden en daarna weer appel erop. Hij moet wel bereikbaar blijven natuurlijk.

Ik verzorg mentale training voor wedstrijdruiters maar heb laatst ook iemand begeleid die VZH examen moest lopen. En binnenkort ga ik een cursus verzorgen voor agility-mensen. Je kunt echt werken aan examenstress :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:30

Dat kan je zeker ik heb er meerdere gevolgd maar mijn faalangst zit vrij diep alhoewel het wel wat heeft geholpen.

Als jij erin factor bent bij de hobd zou ik juist daar meer mee gaan doen, aan de paal voelt de hond natuurlijk geen geleider wat daarin handig is maar je werkt dan niet aan jou probleem. Daarom doe ik elk examen mee als witte hond of met een ander zn hond of voor t echie ik moet gewoon veel dat veld op fouten maken en door hebben dat ik daarna nog precies de zelfde ben.

Ik revier normaal ook wel bij t appèl maar assad vind het wat verwarrend door het vooruit sturen en ik ben aan het afknijpen voor t examen dus alles gaat nu volgens de regels :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:33

revieren tijdens manwerk (1 verstek en dan ri verstek met pakwerker ) gaat hier prima, meneer is slim genoeg en na twee keer proberen had hij wel door dat niet om dat verstek heen gaan, betekend dat er geen feestje is bij de pakwerker, dus dan maar braaf om dat verstek heen :+
wij zijn ook wel heel veel bezig met appel tijdens manwerk , dus volgen, volgen, volgen , pas als je dat goed doet, mag je happen

Seven, ik ben me nu al zorgen aan het maken hoe dat moet met de pup volgend jaar, ik heb door omstandigheden onze reu uit handen gegeven aan mijn vriend, de teef die komend jaar komt ga ik weer mee aan de slag...examens...brrrrr :=

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:35

Ik sta bij hem aan de paal :)

Ik zie bij ons mensen soms ook vooruit sturen en revieren door elkaar oefenen, dat lijkt me heel verwarrend! Ik doe altijd of het een, of het ander. Desnoods leg ik hem even terug en pak hem dan nog een keer voor de andere oefening. Werkt voor mijn honden prima :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:38

Hahaha komt vast goed hihihi
Ik heb ook mega vooruitgang gemaakt de club doet ook veel op deze club kan ik me zelf zijn en krijg ik ook gratie voor wat ik doe

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:40

club kan heel veel maken of breken,
wij trainen nu bij een heel fijne club, maar een klein clubje, maar iedereen staat voor elkaar klaar, iedereen gunt het elkaar gewoon en ondersteunt elkaar , heel tof .
dat is bij sommige clubs wel anders heb ik gemerkt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:43

Wij ook zijn een klein team altijd elkaar helpen etc en de trainster heeft ook bijna alle honden op de club gefokt ;)

Was bij de knpv en de vorige clubs wel anders voelde ik me al snel het domme meisje terwijl ik wel mn gedragstherapie op zak heb en al jaren honden train. Nu word ik gewaardeerd en leer ik elke week weer wat heerlijk.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 18:01

fijn is dat he :j
dat hebben we hier ook

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 18:02

Ja heerlijk we dollen heel wat af naast het serieuze werk heerlijk