Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:27

Indy29 schreef:
Hoe denk je dat er anders zoveel nakomelingen afstammen van Tilikum? Echt niet omdat er natuurlijk met deze dieren is gefokt hoor!!

Nou, rustig maar hoor. Ik wil alleen een van de vele tegenstrijdigheden van Sea World mededelen.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:07

_San87_ schreef:
Indy29 schreef:
Hoe denk je dat er anders zoveel nakomelingen afstammen van Tilikum? Echt niet omdat er natuurlijk met deze dieren is gefokt hoor!!

Nou, rustig maar hoor. Ik wil alleen een van de vele tegenstrijdigheden van Sea World mededelen.

Het zijn niet per se de tegenstrijdigheden van SeaWorld zelf, het zijn voormalig medewerkers aan de ene kant en SeaWorld aan de andere kant

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:16

Douraque schreef:
_San87_ schreef:

Het zijn niet per se de tegenstrijdigheden van SeaWorld zelf, het zijn voormalig medewerkers aan de ene kant en SeaWorld aan de andere kant

Ik vind zeggen dat mensen niet bij Tilikum mogen komen en vervolgens dat wel toelaten behoorlijk tegenstrijdig, anders :+.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:21

It's all about the money :$ :$ :$ :$ :$ :$ :$ :$ :$ :$

Deze orca zit hier beter dan in het dolfinarium (daar heb ik voor het eerst in mijn leven een orca gezien, wat een zielig hoopje vis was dat...), maar dat wil niet zeggen dat ze hier goed zit dit is een beetje van de regen in de drup. Fijn dat ze een orcamaatje heeft maar da's niet zaligmakend.

Net als een pony van 1 kleine strontstal verhuizen naar een kleine strontstal met nog een pony erin waar ze af en toe in mogen steigeren en andere kunstjes mogen doen. :$

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:25

_San87_ schreef:
Douraque schreef:

Ik vind zeggen dat mensen niet bij Tilikum mogen komen en vervolgens dat wel toelaten behoorlijk tegenstrijdig, anders :+.

Ik bedoel niet dat er geen tegenstrijdigheden in zitten, maar dat het de voormalige medewerkers zijn aan de ene kant en SeaWorld aan de andere kant. Er zijn dus twee "waarheden", maar welke je moet geloven is ieder voor zich. En dan is het natuurlijk logisch dat er tegenstrijdigheden in zitten, SeaWorld zal altijd ontkennen dat er niemand bij Tilikum mocht. En voormalig medewerkers die hun mond nu pas open durven te doen zullen verklaren wat er werkelijk aan de hand is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:28

Nou ja, je kan niks anders dan concluderen dat wat ik zeg een tegenstrijdigheid is, want hoe kan Tilikum zich anders hebben voortgeplant?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:32

_San87_ schreef:
Nou ja, je kan niks anders dan concluderen dat wat ik zeg een tegenstrijdigheid is, want hoe kan Tilikum zich anders hebben voortgeplant?

Ik ben het met je eens dat het tegenstrijdigheid is, dat ontken ik ook helemaal niet. Ik zeg alleen SeaWorld probeert zich, zoals gewoonlijk in te dekken door te zeggen dat er nooit iemand bij Tilikum komt. Maar aan de andere kant plant hij zich wel voort en hoe kan dat zonder menselijk contact? Dus ja, tegenstrijdig is het 100% zeker.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:28

Authentic schreef:
It's all about the money :$ :$ :$ :$ :$ :$ :$ :$ :$ :$

Deze orca zit hier beter dan in het dolfinarium (daar heb ik voor het eerst in mijn leven een orca gezien, wat een zielig hoopje vis was dat...), maar dat wil niet zeggen dat ze hier goed zit dit is een beetje van de regen in de drup. Fijn dat ze een orcamaatje heeft maar da's niet zaligmakend.

Net als een pony van 1 kleine strontstal verhuizen naar een kleine strontstal met nog een pony erin waar ze af en toe in mogen steigeren en andere kunstjes mogen doen. :$

als je het woord strontstal veranderd in kleine stal past het precies..

je kan veel zeggen maar smerig is het water niet.

pomy van een stand verhuizen na een box die hij moet delen met een ofzo..

of van een pierebadje (of opblaasbare zwembad) verhuizen na een diepe (wedstrijdzwem)bad verhuizen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:35

Douraque schreef:
Ik bedoel niet dat er geen tegenstrijdigheden in zitten, maar dat het de voormalige medewerkers zijn aan de ene kant en SeaWorld aan de andere kant. Er zijn dus twee "waarheden", maar welke je moet geloven is ieder voor zich. En dan is het natuurlijk logisch dat er tegenstrijdigheden in zitten, SeaWorld zal altijd ontkennen dat er niemand bij Tilikum mocht. En voormalig medewerkers die hun mond nu pas open durven te doen zullen verklaren wat er werkelijk aan de hand is.

Ik denk maar zo dat men degene die het brood op de plank betaald niet afvalt. Verder weet ik niet of medewerkers in een contract moeten tekenen over geheimhouding of iets dergelijks.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 04:16

Ze zullen vast niet misselijk verdienen daar. Als je daarvoor je oogkleppen op moet doen en het je verder niet interesseert hoe het met de orka gaat, dan zal het ook zo snel niet naar de buiten wereld lekken.
Als je in ruil voor een flink salaris je mond moet houden, moet dit niet zo moeilijk zijn.
En ga eens na, hoeveel mensen willen er niet in het dolfinarium werken....... dat hou je toch. En ook daar gebeuren dingen die het daglicht niet kunnen verdragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:33

Indy29 schreef:
Ze zullen vast niet misselijk verdienen daar. Als je daarvoor je oogkleppen op moet doen en het je verder niet interesseert hoe het met de orka gaat, dan zal het ook zo snel niet naar de buiten wereld lekken.
Als je in ruil voor een flink salaris je mond moet houden, moet dit niet zo moeilijk zijn.
En ga eens na, hoeveel mensen willen er niet in het dolfinarium werken....... dat hou je toch. En ook daar gebeuren dingen die het daglicht niet kunnen verdragen.

Ik heb het niet over hoeveel ze daar verdienen. Maar in sommige beroepen, moet je geheimhouding tekening over zaken en anders krijg je gewoonweg de baan niet. Dat is waarschijnlijk de reden dat huidige trainers niets zeggen en ex werknemers wel.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 11:32

Hmm... Dat van geheimhuiding zou kunnen, maar zou dat dan al niet eerder bekend zijn geworden, door bijv exmedewerkers die dat vertellen?
Denk eerder dat er een soort groepsdruk (niet helemaal het woord Wat ik zocht) is.
Iedereen om je heen zegt dat het goed gaat en er niks aan de hand is.
Ik denk dat als je dat elke dag hoort, je ook gaat denken dat dat klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:09

Choce schreef:
Hmm... Dat van geheimhuiding zou kunnen, maar zou dat dan al niet eerder bekend zijn geworden, door bijv exmedewerkers die dat vertellen?
Denk eerder dat er een soort groepsdruk (niet helemaal het woord Wat ik zocht) is.
Iedereen om je heen zegt dat het goed gaat en er niks aan de hand is.
Ik denk dat als je dat elke dag hoort, je ook gaat denken dat dat klopt.

Ex werknemers hebben zich al lang en breed uitgesproken, meerdere links in dit topic ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:41

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:41

Choce schreef:
Tsja ik weet het niet hoor, ik vind beide opties niet geweldig.
Blijf erbij dat ze het aan het begin behoorlijk fout hebben gedaan, door haar zoveel menselijke aandacht te geven en geen natuurlijk gedrag te stimuleren.
Zo weinig mogelijk menselijke aandacht, desnoods alleen materieele aandacht (denk aan een bestuurbaar autotje, zodat ze wel afleiding heeft) en toen ze genoeg aangesterkt was levende vissen erbij zodat ze kon "jagen" had mij een betere aanpak geleken.

Geen menselijke aandacht ging helaas niet. Daarvoor heeft ze te lang alleen gezeten. Morgan heeft vanaf dag 1 zélf contact gezocht met mensen. Ik vind het ronduit wreed om die aandacht dan te onthouden en haar te negeren. Dat contact hoeft ook geen belemmering voor succesvolle uitzet te zijn lijkt me. Iets met zeehondjes en bruinvissen die enorm veel menselijke aandacht krijgen voor ze weer de zee in worden gekiept. ;)
Gaat ook goed.
Dat jagen, tsja, om ethische redenen mag er volgens mij in dierenparken niet eens levend gevoerd worden. Trouwens, wie had haar moeten leren jagen? De verzorgers? Even het water induiken en voordoen hoe je zo'n vis met je tanden vangt? Of hoe je een staartklap doet? Had best grappig gewezen voor toeschouwers, maar was vast minder effectief :+ .

Chose schreef:
Morgan heeft in mijn ogen in beide gevallen al verloren :n

Dat ben ik met je eens. Het was mooier geweest als ze nu nog lekker bij haar familie had gezwommen en dit hele gedoe nooit had hoeven meemaken. Maarja; ze was nu eenmaal zo 'dom' om haar familie kwijt te raken. En dat is helaas niet meer terug te draaien.

Voor nu vind ik het vooral leuk om de updates te lezen en te zien hoe haar karakter nóg meer tot uiting komt. Wat een heerlijk krengetje is het. <3

Als trainer verdien je trouwens geen klap hoor. Je moet geheimhouding tekenen en je werkt je uit de naad voor een hongerloontje. Maar je mag wel met hele gave dieren werken. Dieren waarmee je ook een band krijgt en die je niet kwijt wilt... Dan hou je je mond wel ;)

En dan nog de twee rechtszaken. Die van orka's, slavernij en seaworld is vorig jaar al gestart. Die van Orka Coalitie, Morgan en EL&I ook. Grappig dat ze beiden weer binnen één week onder de aandacht van de pers worden gebracht. De anti-dolfinarium-seaworld machine draait duidelijk nog soepeltjes en geolied!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:45

griebels schreef:
assie schreef:
Nee, maar om eerlijk te zijn denk ik ook dat (bijna) niemand het eens is met Taiji. Dat is gewoon bruut.

Wat dat dan weer met Morgan te maken heeft? Met haar gaat het goed. Vanavond te zien op Hart van Nederland.

Weten jullie ook dat dat allemaal in opdracht van SeaWorld gebeurd???
En NL daar ook zijn dolfijntjes vandaan heeft???

Niet waar. Op beide punten.
De paar Nederlandse dolfijnen die nog uit de natuur komen, komen uit de golf van Mexico. Ook niet goed, I know, maar (en laat ik mezelf maar weer eens herhalen :roll: ) dat is meer dan 25 jaar geleden gebeurd. Moet je daar nu nog steeds op veroordelen? Inzichten veranderen. Moet je dan nu maar alle wildvang afschieten en alleen met de F1 verder gaan? Mwah...

Mijn punt blijft trouwens: WTF heeft dat met Morgan te maken?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:18

ach ze fokken nu zelf dolfijntjes in dolfinarium,de medewerker op tv zei trots dat er nu 33 dolfijntjes zwemmen,en dat op 7000m2...

tja...vraag me werkelijk af wat de meerwaarde is van zo te fokken met dolfijnen op zo'n achterlijk kleine ruimte...

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:33

Again, niet waar. Anders doe je je research ff fatsoenlijk ofzo. :roll:
13 miljoen liter water voor 22 dolfijnen.
De andere elf zitten namelijk niet in de Delta.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:50

13 miljoen liter water is niet in verhouding tot een oppervlakte of verhouding aan de miljarden liters waar ze normaal in rondzwemmen,dat stomme gegooi met miljoenen liters water om mensen maar te overtuigen hoe "ruim" ze zitten..,gaat om het oppervlakte waarin ze kunnen zwemmen en duiken..

nou goh,22 maar op die 7000m2 en waar zijn die andere 11?? in het badje van het dolfinarium en hun zielige bassin achter het dolfinarium??

tis gewoon triest dat je 22 beesten op nog geen hectare houdt,miljoenen liters water of niet :n

overigens hebben de orka's in loro parque 22 miljoen liter water in hun tank,dat betekend dat op iets meer dan de helft van de tank van loro parque er 22 dolfijnen rondzwemmen..vind je dat nu echt "genoeg en groot genoeg " te noemen voor 22 van deze dieren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:25

assie schreef:
Dat contact hoeft ook geen belemmering voor succesvolle uitzet te zijn lijkt me. Iets met zeehondjes en bruinvissen die enorm veel menselijke aandacht krijgen voor ze weer de zee in worden gekiept. ;)
Gaat ook goed.
Dat jagen, tsja, om ethische redenen mag er volgens mij in dierenparken niet eens levend gevoerd worden. Trouwens, wie had haar moeten leren jagen? De verzorgers? Even het water induiken en voordoen hoe je zo'n vis met je tanden vangt? Of hoe je een staartklap doet? Had best grappig gewezen voor toeschouwers, maar was vast minder effectief :+ .

Als trainer verdien je trouwens geen klap hoor. Je moet geheimhouding tekenen en je werkt je uit de naad voor een hongerloontje. Maar je mag wel met hele gave dieren werken. Dieren waarmee je ook een band krijgt en die je niet kwijt wilt... Dan hou je je mond wel ;)

Een orka vergelijken met een zeehond mbt tot veel menselijk contact en uitzetten vind ik krom.

Jagen wordt niet geleerd nee, dat moeten ze missen, levend vis voeren aan orka's vind ik prima, aangezien ze met het eten er van niet bijster lang bezig zijn. Dat het niet ethisch is tegenover publiek, tja, wat moet je daarop zeggen, de bezoekers vinden het toch ook ethisch goed genoeg dat orka's in tanks zitten? Moet je over ethiek niet gaan zeuren.

Volgens mij zegt niemand verder dat die mensen sloten met geld verdienen. Als de band met de orka je liever is dan het welzijn van het dier, dan zegt me dat genoeg om eerlijk te zijn. Ik zou niet met een lekker gevoel met een dier kunnen werken, waarvan ik weet dat zijn welzijn niet gegarandeerd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:28

assie schreef:
Niet waar. Op beide punten.
De paar Nederlandse dolfijnen die nog uit de natuur komen, komen uit de golf van Mexico. Ook niet goed, I know, maar (en laat ik mezelf maar weer eens herhalen :roll: ) dat is meer dan 25 jaar geleden gebeurd. Moet je daar nu nog steeds op veroordelen? Inzichten veranderen. Moet je dan nu maar alle wildvang afschieten en alleen met de F1 verder gaan? Mwah...

Gebeurt misschien niet opdracht, maar er gaan nog steeds dolfijnen uit Taiji naar dolfinaria en zolang wij die dolfinaria blijven bezoeken, blijft dat gebeuren.
Ik veroordeel SW daar niet op, maar op de manier waarop deze dieren worden gehouden, dat ze uberhaupt worden gehouden en ze een vervelende variant op wildvang hebben gevonden voor deze dieren, namelijk een fokprogramma.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:29

assie schreef:

Meeste hier gaat niet over Morgan :Y)

Zonder aandacht was idd ook niet erg prettig voor Morgan geweest, vooral als je ziet hoe erg ze naar mensen toe trekt.
En ze hadden die vissen erbij kunnen doen en kijken wat ze ermee deed, misschien zou ze instinctief er al achteraan gaan.

En dat artikel, tsja, dan kan de PETA ook wel half bokt aanklagen.
Hoeveel mensen doen hier niet aan wedstrijden en worden de paarden ook "gedwongen" om dit te doen, als je het zo bekijkt.
Maar goed, dat is eigenlijk weer een andere discussie.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:36

Over de wildvang, park waar ik was geweest hadden ze dolfijnen uit cuba (niet recent uit de natuur trouwens).
Deze dolfijnen waren aangevallen door haaien en opgevangen.
Hoeven dus ook niet altijd de gezonde dieren te zijn die in parken komen, maar net zoals Morgan, niet meer in staat voor zichzelf te zorgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:40

Choce schreef:
assie schreef:

Meeste hier gaat niet over Morgan :Y)

Zonder aandacht was idd ook niet erg prettig voor Morgan geweest, vooral als je ziet hoe erg ze naar mensen toe trekt.
En ze hadden die vissen erbij kunnen doen en kijken wat ze ermee deed, misschien zou ze instinctief er al achteraan gaan.

En dat artikel, tsja, dan kan de PETA ook wel half bokt aanklagen.
Hoeveel mensen doen hier niet aan wedstrijden en worden de paarden ook "gedwongen" om dit te doen, als je het zo bekijkt.
Maar goed, dat is eigenlijk weer een andere discussie.

Een orka kun je never nooit niet de ruimte geven om te zwemmen, duiken, die hij nodig heeft. Dat kun je met een paard wel, dat sommigen dat niet doen is schandalig. Maar de mogelijkheid om een paard dat te bieden zijn veel reeeler dan bij een orca. Ik zou dan liever zien dat ze een wildpark hadden in bijvoorbeeld een fjord of iets dergelijks, dan in een zwembad op de tropen.