Cesar Milan: 2 gezichten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:08

Voor mij was het geen probleem dat het helemaal in het Engels was, maar wat met al die kinderen en mensen die géén Engels kunnen? Had wel zo netjes geweest dat ze dat op voorhand hadden laten weten. Tegenwoordig bestaat het al dat er tijdens het praten een ondertiteling komt, of dat iemand anders gelijk mee vertaald. :)*

Cesar zei trouwens zelf ook verscheidene malen dat hij dacht dat we hem niet verstonden/begrepen. Leuk is dat...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:12

Shanelle schreef:
Voor mij was het geen probleem dat het helemaal in het Engels was, maar wat met al die kinderen en mensen die géén Engels kunnen? Had wel zo netjes geweest dat ze dat op voorhand hadden laten weten. Tegenwoordig bestaat het al dat er tijdens het praten een ondertiteling komt, of dat iemand anders gelijk mee vertaald. :)*

Cesar zei trouwens zelf ook verscheidene malen dat hij dacht dat we hem niet verstonden/begrepen. Leuk is dat...

Ik weet het. Ik zat naast mensen die de helft helaas niet meekregen. Gelukkig is mijn engels beter dan mijn nederlands, dus voor mij totaal geen probleem. Maar tja, als je al niet weet wat een Kong is, tja... of een puppymill...

Het punt blijft natuurlijk wel dat je naar een seminar gaat van een americaanse mexicaan. Dus tja, dan weet je al dat er weinig nederlandse geproken gaat worden...
Vooral het stukje dat we moesten gaan dansen... hahahah... hij heeft wel movessss

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:41

Tja, ik vind het niet gek dat het allemaal in het engels is. Het stond trouwens ook duidelijk vermeld bij de ticketservice.
Dus tja... de mensen die er heen zijn gegaan terwijl ze slecht zijn in engels hadden ook wel beter kunnen lezen ;)
Overigens zou ik het persoonlijk erg storend hebben gevonden als elke zin die Cesar zegt nog vertaald moet worden in het nederlands. Zou ook niet fijn voor hem zijn om bij elke demonstratie te wachten tot iedereen het snapt, terwijl het moment voor de hond dan waarschijnlijk al weer voorbij is.

LecyTinker: echt geweldig dat dansen! Ik heb ook meegedanst, was wel mooi om zelf te voelen hoe die hond zich voelt wanneer die enthousiast is! *\o/*

Saskia

Re: Cesar Milan: 2 gezichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:50

s0nny_love; en ook hoe hij zich voelt als hij rustig moet wprden, maar dat dan heel fel wordt toegesnauwd :=
Stond in Nl idd heel duidelijk overal bij dat het een engelstalige show betrof :j

(sorry voor het inbreken steeds :o maar ik vind het leuk om te lezen wat anderen die ook geweest zijn ervan vonden ;) )

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:51

Sunny, het was een heel erg goed iets om het idd aan te tonen. vooral het gevoel in de zaal veranderde er flink door en vond het geniaal om op die manier "energie" aan te tonen. Dit voor de mensen die dus geen idee hebben waar hij het over heeft als hij het over energie heeft.
Ik was alleen verbaast dat dat kleine mexicaantje wel even aan het "shake your bon bon-en" was. Hoe vrij hij is in zijn uitingen. Dat is zo niet amerikaans of europees. Wij zijn ons heel erg bewust van wat we uitstralen en hoe we ons gedragen. Hij daarin tegen was super relaxed en open in zijn uitingen. Ik lag dubbel toen hij begon te praten dat een kat een hele dag op de bank ligt, zichzelf schoon te maken en mooit te maken terwijl hij nooity ergens naartoe gaat en hoe diezelfde kat het tevel moeite vond om zijn hele staart te bewegen en dus alleen het puntje van zijn staart beweegt en hoe hij dan met lange passen door het huis loopt en voor de deur gaat zitten wachten totdat het vrouwtje met de rottweiler thuis komt en wanneer de deur open gaat de kat ineens de rotweiler ziet en hem gelijk een klap in zijn gezicht geeft en dan weer met lange passen terug loopt naar de bank en daar uitgestrekt gaat liggen slapen. En dat hij dit dus allemaal op handen en knieen uitbeelde... ge-wel-dig... ik vond het echt helemaal geweldig!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:53

Saskia, inbreken bestaat niet... praat lekker mee meid... Inderdaad... cALM DOWN, cALM DOWN!!!! SIT, SIT, WAIT and SIT. WAIT SIT. WAIT WAIT WAIT. STAY. SIT !!! hahahahhaha en hij maar steeds met zijn hondenlijn over het podium lopen en tegen zijn ontzichtbare hond praten als voorbeeld voor ons...

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:36

Ja echt mooi! :D Ik heb het precies hetzelfde beleefd!
Ik vond het echt hilarisch, maar het is allemaal ook echt zo _/-\o_
En dan dat stuk met die hond die de baas wakker maakt en dan zegt: Do you wanna go Pie pie? En dan ook nog het hele op en neer spring ritueel erbij.
GEWELDIG!

En die energie was echt mooi om aan te tonen. Ik heb zelf ook een 'probleemgeval' thuis, waar de energie echt heel belangrijk bij is. Zodra ik me namelijk anders voel, gestresst of ik heb medelijden met hem enz. dan blokkeert hij zich voor mij en krijg ik ook geen contact meer met hem. Dus die energie vond ik echt mooi, helemaal super!
Ik ga er zelf ook echt aan werken.
Alleen vroeg ik me wel af hoe je dat 24u per dag kan volhouden. Stel je zit zelf ff niet lekker in je fel is het lastig om calm en assertive te zijn. Of helemaal als je verdriet hebt ergens om.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:44

Shanelle schreef:
Had wel zo netjes geweest dat ze dat op voorhand hadden laten weten. Tegenwoordig bestaat het al dat er tijdens het praten een ondertiteling komt, of dat iemand anders gelijk mee vertaald. :)*

Dit vind ik echt onterecht. Op de site waar je de kaartjes moest bestellen (http://www.cesarmillanlive.com) staat duidelijk aangegeven dat de shows in het Engels worden gegeven!!

Ik denk dat jij met die ondertiteling bedoeld bij bijv. liveshows op tv. Deze worden net iets later uitgezonden waardoor je de ondertiteling dus gelijk ziet. Je snapt dat dat dus niet kan als je er echt bij zo'n show bent.. Zou je na elke zin 10 sec moeten wachten..

Hij zei dat omdat de mensen op het podium met hun hond hem niet echt begrepen omdat ze zelf bijna geen Engels konden.
Ik vind het echt jammer dat je zo negatief doet, het is al super dat hij naar Europa wilde komen en je had deze dingen zelf ook kunnen opzoeken.

Ik heb echt genoten van de show! Heel erg gelachen en inderdaad een heel goed voorbeeld over hoe een hond zich voelt, met dat we moesten dansen. Hihi :D

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:48

Macs, zij mag toch ook haar mening geven :) Zij vond de show minder, dat wil niet zeggen jij hem moet verdedigen :D.

Hebben jullie nou ook echt nog dingen geleerd die jullie niet wisten?

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:50

Ben zelf dan niet geweest maar had ook niet anders verwacht dat het gewoon engels zou zijn zonder ondertitel of wat dan ook.
Lees hier dat het ook nog eens duidelijk is aangegeven, dus als mensen er van balen had je zelf even beter moeten lezen, denk ik zo :D

Verder blijft ik het jammer vinden dat ik niet kon, vind hem op tv al geweldig hoe hij dingen voordoet, maar op het podium lijkt het me nog veel grappiger :P

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:50

Dat is waar Nikki ik zat er net zelf ook al aan te denken :o Sorry daarvoor.
Maar het is gewoon jammer dat ze het een beetje afzeikt terwijl ze het van tevoren ook had kunnen opzoeken. :o

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:57

Nikki__ schreef:
Macs, zij mag toch ook haar mening geven :) Zij vond de show minder, dat wil niet zeggen jij hem moet verdedigen :D.

Hebben jullie nou ook echt nog dingen geleerd die jullie niet wisten?

Ik vatte dat commentaar meer op dat ze er dus gewoon heel erg graag bij was en wilde zijn, maar het voor haar wat moeilijker te volgen was en het voor haar fijner geweest zou zijn als er ondertiteling zou zijn omdat ze dan het maximale eruit had kunnen halen. Zie dit niet als kritiek of cesar of de show, maar gewoon op de onmacht van het niet geheel kunnen volgen vanwege een taalbarriere... Ik snap haar frustratie perfect. Mijn engels is dan erg goed omdat ik mijn overgrote deel van mn leven in het buitenland heb gewoond, maar heb me vaak genoeg geergerd dat ik dingen graag had willen volgen, maar door een taalbarriere (tja, spreek geen spaans, italiaans, niet vloeiend nepalees, etc) je toch net niet het maximale eruit kon halen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:03

sunny_l0ve schreef:
Ja echt mooi! :D Ik heb het precies hetzelfde beleefd!
Ik vond het echt hilarisch, maar het is allemaal ook echt zo _/-\o_
En dan dat stuk met die hond die de baas wakker maakt en dan zegt: Do you wanna go Pie pie? En dan ook nog het hele op en neer spring ritueel erbij.
GEWELDIG!

En die energie was echt mooi om aan te tonen. Ik heb zelf ook een 'probleemgeval' thuis, waar de energie echt heel belangrijk bij is. Zodra ik me namelijk anders voel, gestresst of ik heb medelijden met hem enz. dan blokkeert hij zich voor mij en krijg ik ook geen contact meer met hem. Dus die energie vond ik echt mooi, helemaal super!
Ik ga er zelf ook echt aan werken.
Alleen vroeg ik me wel af hoe je dat 24u per dag kan volhouden. Stel je zit zelf ff niet lekker in je fel is het lastig om calm en assertive te zijn. Of helemaal als je verdriet hebt ergens om.

Het is goed aan te leren hoor om je energie om te zetten. Ik heeb zijn boeken gelezen en ben er hard aan gaan werken en merkte dat als je er hard op oefend je dus echt verandering merkt in je honden.
Hij zegt niet dat je een HELE dag assertief en kalm te zijn, maar zodra je je energie gaat richten naar hun, dan is het belangrijk. Assertief (zelfbewust, duidelijk je standpunt geven zonder enige vorm van kritief af agressie) zijn is niet altijd makkelijk omdat je je eigen gevoelens moet laten varen. Je kan alleen assertief zijn als je kalm bent, dus die twee zijn nou eenmaal gebonden.
de techniek die ik ontwikkeld heb is door mijn hoofd geheel leeg te maken en geheel geen emotie te voelen. geheel leeg te worden en wanneer ik leeg en kalm ben, dan denk ik aan wat ik wil en houd het heel erg zakelijk. Het heeft totaal niets met mij persoonlijk te maken, dat is de boodschap en dat is wat ik over wil dragen. En dat is dus het geweldige van de hele methode. Omdat wanneer de hond iets goed doet en je hart ineens dat sprongetje maakt van "Geweldig, wat een goede hond, super, knappe vent" dan beloon je je hond gelijk, omdat je dan ineens een emotionele overdraging geeft. En dat was wat hij duidelijk probeerde te maken dat dus het ding goed doen op zich al de beloning is omdat je je hond beloont met je gevoel. Doordat je assertief bent, roep je dus ook de aandacht van je hond tot je, omdat je hond niets van je kan lezen totdat je zelf de gedachten doorgeeft van wat je van hem of haar wil.

Saskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:34

Als ik dat zo lees LecyTinker, kan ik nog wel -tig jaren oefenen. Ik kan dat echt niet; mijn hoofd leeg krijgen :n

Nikkie_ Ik heb geleerd dat je de tijd moet nemen om te voelen wat je wil. Er was een hond die (ietsje) aantrok op een bal. Toen Cesar de hond overnam keek de hond niet eens naar de bal. Toen die vrouw weer en C zei:" Probeer het maar." waarop ze metreen aanliep met haar hond na een flinke hap lucht. Het lukte dus nog steeds niet echt. Dus C zei dat ze te snel was vertrokken. Dat ze het moest voelen voor ze wegliep. 'Echt' rustig worden, niet alleen maar een keer zuchten. Een klein minuutje later ( na wat babbelen dus) deed ze het nog eens en toen keek de hond helemaal niet meer naar de bal.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:08

saskia, klinkt moeilijker dan het is hoor.

Saskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:21

LecyTinker schreef:
saskia, klinkt moeilijker dan het is hoor.

Ik probeer het wel eens in bed. 'Nergens' aan denken... Zelfs dan kan ik het niet... Of ik denk aan een stap verder...?

Ik probeer het iig van harte, maar toch... Elke keer als we een andere hond tegenkomen gaan zijn rugharen omhoog en blaft hij alles bij elkaar.... :n :o

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:30

Vergeet niet dat het niet altijd afhankelijk is van jou he :) Aangeleerd gedrag kunnen ze niet vergeten. Hoe harde jij probeerd normaal te doen, hoe sneller jouw hond door heeft dat er iets niet klopt.
Daarnaast kan jij nog zo zelfverzekerd zijn, dat wil niet zeggen dat ze niet meer zullen uitvallen.
Het gedrag wat jij verteld vertonen erg veel honden, en kunnen zo veel verschillende rede hebben. Dat hoeft echt niet persee aan jouw te liggen :) Zelfverzekerd zijn lost zelde echte gedragsproblemen op.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:48

saskia... het is gevoel stoppen, niet gedachten gang. Ik was in nepal toen ik een goeroe tegen kwam en die wilde me leren mediteren. Nou ik heb in een scheur gelegen, omdat ik mijn gedachten ook niet stop kan zetten. Maar wat voor mij werkte was om eerst gevoel uit te schakelen en dan tot rust te komen en dan mn hoofd rustig te krijgen... denk dat het een soort van meditatie vorm is... Heeft me ook maar 4 jaar gekost voordat ik het kon hoor... hahahahha

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 18:05

Saskia, het gaat jou ook lukken! Iedereen heeft het in zich, dat zei Cesar.
Ik ben sinds ik de shows van Cesar zie al enorm vooruit gegaan. Ik verbaas me soms ook als je dan ineens de verandering ziet in je hond, en dan ben ik echt apetrots op mijn ventje! :D
Alleen vorige keer had ik echt een dieptepunt. Hij is soms gestresst wanneer ik met hem naar het bos ga, omdat hij bang is voor viaducten. Via iemand die kan communiceren met honden ben ik er achter gekomen dat ze hem waarschijnlijk/misschien hebben geprobeerd te verdrinken bij een brug. In ieder raakt hij bij viaducten enz. vrij snel gestresst. Om naar het bos te gaan moeten we onder 1 grote door, af fijn in het bos ook nog een viaduct.
En in het bos was hij al de hele tijd schichtig enz. omdat ik ook niet goed kon ontspannen. En toen op de terugweg.... ik via het viaduct zou je denken. Nee hoor, meneer zat naast de weg! Nu is die weg heel druk dus ik was echt eventjes in paniek. Snel die paniek onderdrukt en uiteindelijk kwam hij wel naar me toe.
Ik was echt helemaal depri omdat het zo slecht ging. Kwam ook omdat ik door mijn opleiding geen tijd meer voor hem had en bijna niet meer naar het bos ging met hem.

Gelukkig ging het laatst wel weer helemaal super, met dank aan Cesar _/-\o_ . Ik begin mijn energie die ik uitstraal onder controle te krijgen. Het is echt het zelfbewust worden en vooral niet te onzeker zijn. Goed je doel voor ogen houden en er compleet voor gaan. Dan volgt je hond vanzelf...

@ LecyTinker; bedankt voor de tips, daar kan ik echt wat mee! Ik vind het soms moeilijk om gevoel er buiten te houden omdat ik echt zielsveel van hem hou en dan ga je al snel naar medelijden toe. Gelukkig ben ik er nu achter dat dat helemaal niet hoeft, aangezien er niets is om bang voor te zijn. Langzamerhand komen we er.... haha!

Ik vond het wel erg jammer dat Cesar niet kon blijven om thuis seminars te geven... nu is het ook maar kijken of er hier ooit een 'dog whisperer' komt.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 18:18

Grappig Sunny_l0ve, mijn hond durft ook niet over viaducten.
Maar misschien een hele stomme vraag... maar had je echt cesar nodig om te weten dat een hond jouw gemoedstoestand volgt?
Als ik met Gips een brug/viaduct over moet, en ze kan er langs schieten, lijn ik haar aan en lopen we samen door. Als ze los kan blijven loop ik ook gewoon door, niks aan de hand.
Ze vind het nog steeds niet leuk hoor, maar ze loopt wel netjes mee :)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:35

Nee ik had Cesar daar niet voor nodig, maar zijn aanpak heeft wel enorm veel geholpen. Die van mij kan daar niet los, vind ik te eng. Er zit namelijk in het midden een fietspad naar boven en zo kan hij ook de weg op rennen. En aan de riem wil hij het liefst mij onderuit trekken en zo snel mogelijk weg rennen. Hij hoort en ziet gewoon niets anders meer en raakt in paniek.
Dus het heeft wel enorm veel geholpen dat hij nu netjes naast moet lopen en ik ben me nu wel meer bewust van mijn eigen energie. Voorheen lette ik daar niet op en heeel standaard 'dacht ik ook dat het gewoon de reactie van de hond was'. Nooit erbij nagedacht dat ik het ook nog eens versterkte.

Saskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:43

@Nikki_ Jordi is met krap 4 maanden in het asiel belandt en met bijna 6 maanden heb ik hem eruit gehaald. Hij is nu een heeeeeeeeel stuk rustiger aan de lijn dan eerst (volcontinu trekken was het :oo Echt op 2 achterpootjes lopen), maar een aantal dingen krijg ik er maar niet uit :n
Via een 'lezeres' (zo maar even noemen) ben ik er achter gekomen dat de vorige eigenaren hebben geprobeerd hem achter te laten in het bos.

Hij blaft als een zot naar andere honden (maar als hij in de buurt komt, wil hij weg, vindt ie het eng :n ), als hij los is (in het bos) en er komt een jogger of een fietser langs dan omsingeld hij die al blaffend en houdt dat echt vol :oo Hij luistert dan echt niet meer naar me :n Ook niet als ik hele lekkere dingen bij me heb :n En omdat hij dan los is, kan ik hem ook niet 'aan' (raken) om hem eruit te laten 'snappen'.
Ook als er mensen bij ons thuis komen die hij niet kent (bijvoorbeeld werklieden), dan blijft hij eromheen rennen en blaffen met zijn nekharne omhoog. Ook dan is hij weer los, dus kan ik hem niet aan.

Omdat het andere mensen aangaat, vind ik het dan heel moeilijk om rustig te blijven. Sommige mensen schrikken echt van hem (ook wandelaars in het bos bijvoorbeeld :n )
Aan de lijn zijn fietsers, joggers of wandelaars zonder hond geen probleem, hij kijkt ze dan niet aan.

En het ligt toch wel grotendeels aan mij, want bij mijn man (die overal 'schijt' aan heeft ;) ) doet hij het niet of veeeeeeeeel minder. Ga ik dan weer met mijn man méé wandelen, moet ik me echt overgeven aan het vertrouwen in mijn man. Doe ik dat niet, doet Jordi het dan ook (dat blaffen).

Vandaar dat ik me heel erg verdiep in de manier van werken van CM, omdat hij echt met dat gevoel (de energie) van de 'handler' werkt.
We zijn naar een hondenclub geweest Jordi en ik en daar was de eerste paar lessen echt vreselijk, hij spring zó hoog, dat ie gewoon op ooghoogte kwam. Naar mate we meer lessen gehad hadden ging het dáár veel beter, maar gewoon in het bos niet. Ook aan het begin van een les was het elke keer toch weer 'grommen' naar de andere honden, met zijn haren omhoog.

En het gekke is, hij is helemáál niet agressief. Het is echt een vorm van zelfverdediging. Zo van:"Als ik maar heel hard blaf, zullen ze wel bij me weg gaan" Zoiets :? Hij zal echt nooit iemand of een andere hond bijten :n Ja, happen in het spel, maar bijten echt niet...

Nu ik niet meer kan wandelen met hem (blessure :roll: )fiets ik veel met Jordi om zijn overmatige energie in te tomen. Hij is nu anderhalf en ik merk dat dit echt wel goed helpt in huis (blaft veel minder tegen voorbijgangers bijvoorbeeld, gromt alleen nog een klein beetje, heel zacht).

Maar goed, we doen ons best en ik werk er aan. Het was eigenlijk niet mijn bedoeling om mijn 'sores' met mijn hond hier helemaal neer te kwakken, maar als je eenmaal aan het tikken bent, staat het er 'opeens'allemaal :=

Er schijnt trouwens in NL wel een hondenfluisteraar gekomen te zijn, maar ik vind het altijdzo moeilijk om te bepalen wie nou betrouwbaar is en wie niet :o Ook bij hondencursussen is het moeilijk om te bepalen of iets ècht voor je is. De cursus die ik nu deed, heb ik gevolgd omdat ik via via hoorde dat een aantal kennisen heel enthousiast waren. Maar eigenlijk was het voor ons 'te algemeen'... :\

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:22

Oei dat is ook lastig saskia, zeker omdat hij aan de lijn niet erop reageert. Misschien voel jij je zekerder wanneer hij aan de lijn zit i.p.v. los.
Zou het een idee zijn om dan met een logeerlijn te gaan lopen? Zo heeft je hond de vrijheid en heb jij nog de zekerheid van de riem. Ik geloof erin om stapsgewijs op te bouwen en niet in een keer alles te willen. Dat probeerde ik ook, maar dat ging niet.

Dat vind ik ook lastig, welke hondenscholen en gedragstherapeuten zijn nou ECHT goed? Zo goed als Cesar.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:42

@Saskia; heb je enig idee wat voor ras er in jouw hond zit?

@Sunny_l0ve; Cesar is niet beter als andere :) Hij kijkt naar de hond en traint daarna via zijn manier.
Een goede GT'er is iemand die de tijd neemt, naar je luisterd maar VOORAL naar je hond kijkt. Sommige methodes werken niet altijd even goed op honden. Een angstige hond moet je niet kicken of 'tssjt' doen. Werkt niet, wordt alleen maar onzekerder.
Ik ben serieus blij dat er niet allemaal GT'ers zijn die 'zo goed zijn als Cesar'. Er is maar een Cesar, er zal nooit iemand precies kunnen werken zoals hij werkt.
De gevaarlijkste zijn de idioten die alles thuis na doen, maar het compleet verkeerd doen.
Er loopt hier ook zo'n doos. Vangt pup uit het buitland op, als tussen persoon. En voed ze vervolgens op via de manier van Cesar. Ze vergeet alleen even dat zijn manier voornamelijk gebaseerd is op honden met gedragsproblemen. Een pup hoef je niet te kicken of een tsss te geven. Eeven je stem verhogen en pupje is vol aandacht.
Helaas kickt zij wel en zie ik dat arme ding met de dag banger worden. En maar raar vinden dat het veel blaft en gromt :n

Saskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:00

Sunny_love, aan de riem valt hij ook nog wel uit hoor, naar andere honden, maar niet naar fietsers, joggers en wandelaars ;) Aan de lange lijn doe ik ook wel eens, maar dat maakt geen verschil :n ;)

Nikki_ het is een boerenfoxje :j En idd, als ik hem op het verkeerde moment 'Kssj' dan is het ook funest. Maar op andere momenten werkt het juist wel en heefthet dingen kunnen 'oplossen' :j
En dat vind ik nou juist ook het moeilijkste, bij heel veel dingen gaat het zóveel beter... waarom zie ik in die laatste paar dingen dan helemaal géén vooruitgang :?

Jordi :j
Afbeelding

Afbeelding

Heb alleen ff geen standfoto's online ;)