Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:29

Hoezo is dat onzin? Waarom een dier extra gaan geven als er niks mis is met het kraakbeen? Waarom zou je dan glucosamine geven? Wat heeft dat voor extra toevoegingen voor het dier?
En ze gééft geen speciale brok. Enkel allen brok omdat ze bang is dat er te wéinig gluco bij haar menu zit.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:39

Nikki__ schreef:
En ze gééft geen speciale brok. Enkel allen brok omdat ze bang is dat er te wéinig gluco bij haar menu zit.

Als ze bang is dat er te weinig gluco in haar menu zit dan geef je dat bij door middel van een supplement of door gluco/chondriotine pillen van bijv. het kruidvat. ;) dan kan ze haar gewone vlees menu gaan geven met de pillen. hoef je geen brok voor te voeren. en zover ik het begrijp krijgt ze ook nog rymadil en loopt ze kreupel dus zal er best wat meer aan de hand zijn dan alleen maar denken dat er niet genoeg gluco in het menu zit. ;)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:47

Nee hoor, want opzicht zou dat niet nodig zijn bij een goed samengesteld menu, en is dat nu ook het geen waar ze naar opzoek is. Hoeft ze dus geen suplementen toe te voegen. Ze willen alles zo natuurlijk mogelijk en in de natuur liggen die ook niet voor het oprapen. Hun zullen die dus ook met een bepaald stuk vlees aan moeten vullen, en dat is wat ze nu probeerd.
Donna loopt inderdaad kreupel en krijgt daar pijnstilling/ontstekingsremmers voor. Word namelijk erg snel voorgeschreven als een dier kreupeld, maar ik zie alsnog niet in waarom zij aan de voedingsuplementen moet terwijl er geen duidelijke slijtage oid aan het kraakbeen is?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:49

Ik stel ook weinig vragen op fora, de meeste zijn immers al wel eens gesteld en met google kom je heel erg ver. Ik ga dus altijd zelf op onderzoek uit. Ja dat betekend wel eens een dag of 2 lezen, maar dan weet je ook wat. Ik ga dus ook nooit klakkeloos op een eerste advies in, eerst eens wat onderzoek daarover zoeken.

Uiteraard ga ik voor een diagnose altijd wel eerst naar een dierenarts, met alles! Na de diagnose ga ik het internet op om te kijken of die kan kloppen, want ik kan ook iets vergeten zijn te melden, of heb iets gemeld wat los kan staan van die diagnose. Ook een dierenarts is slechts een mens die het moet doen met wat hij waarneemt en wat wij hem vertellen.

Chiqa, waar heeft jouw hond precies last van?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:55

Nikki__ schreef:
Donna loopt inderdaad kreupel en krijgt daar pijnstilling/ontstekingsremmers voor. Word namelijk erg snel voorgeschreven als een dier kreupeld, maar ik zie alsnog niet in waarom zij aan de voedingsuplementen moet terwijl er geen duidelijke slijtage oid aan het kraakbeen is?

ze geeft normaal vlees en nu brok omdat ze denkt dat er te weinig gluco in zit. als ze nu gluco los bij gaat geven dan kan ze stoppen met de brok en verder met vlees. en gluco is ook goed om bij voorbaat te geven en dat geef je niet alleen als er duidelijke slijtage oid is want dan ben je namelijk al te laat ;) bijv. de gluco/chondrio combi is heel goed om preventief te geven. met name bij grote honden en honden die gevoelig zijn voor HD/ED en dergelijke. het smeerd de boel, houdt het soepel, zorgt voor nieuwe botaanmaak en houd de botten stevig. er moet gewoon genoeg van dat spul in het voer zitten en zo niet, dan geef je dit er los bij.
en het dier kreupelt en heeft ws pijn, er is dus iets aan de hand. en zo ver ik het goed lees, geeft ze de brok en de rymadil omdat het dier kreupelt en omdat ze denkt dat er te weinig gluco in zit. kan ze dus oplossen door terug te gaan op vlees en een goed supplement erbij. evt. tijdelijk totdat ze een goed menu heeft waar zeker weten alles in zit ;)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:05

nikka: jij was het geloof ik die begon over de nadelen van vers voeren? betrof dat een wetenschappelijk artikel? Heb je daar een link van?

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:44

Weet er trouwens iemand hoeveel het percentage ruwe as is bij Orijen?
Ik kan het nergens vinden (maar misschien kijk ik er volledig overheen :o ?)!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:50

Tieme schreef:
Nikki__ schreef:

ze geeft normaal vlees en nu brok omdat ze denkt dat er te weinig gluco in zit. als ze nu gluco los bij gaat geven dan kan ze stoppen met de brok en verder met vlees. en gluco is ook goed om bij voorbaat te geven en dat geef je niet alleen als er duidelijke slijtage oid is want dan ben je namelijk al te laat ;) bijv. de gluco/chondrio combi is heel goed om preventief te geven. met name bij grote honden en honden die gevoelig zijn voor HD/ED en dergelijke. het smeerd de boel, houdt het soepel, zorgt voor nieuwe botaanmaak en houd de botten stevig. er moet gewoon genoeg van dat spul in het voer zitten en zo niet, dan geef je dit er los bij.
en het dier kreupelt en heeft ws pijn, er is dus iets aan de hand. en zo ver ik het goed lees, geeft ze de brok en de rymadil omdat het dier kreupelt en omdat ze denkt dat er te weinig gluco in zit. kan ze dus oplossen door terug te gaan op vlees en een goed supplement erbij. evt. tijdelijk totdat ze een goed menu heeft waar zeker weten alles in zit ;)

Ja, maar waarom glucose los bijgeven als het nog helemaal niet duidelijk is wat er is? Waarom alles op voorhand al gaan doen?
Ik heb nog nooit gehoord van preventief gluco geven hoor?
Nee, ze denkt niet dat het dier kreupeld omdat er te weinig gluco in het voer zit, ze is het bij gaan voeren voor de zekerheid omdat donna na spelen kreupelde.
Een pijnstilling is normaal, wij nemen het toch ook bij hoofdpijn e.d.? Het zou een beetje gek worden dat als we bij elke kreupelheid gelijk álles uit de kast trekken, want wat nou als er op late leeftijd artrose vormt, en het dier alles al krijgt, maar gewend is en dus pijn heeft?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:14

Nikki__ schreef:
Ja, maar waarom glucose los bijgeven als het nog helemaal niet duidelijk is wat er is? Waarom alles op voorhand al gaan doen?
Ik heb nog nooit gehoord van preventief gluco geven hoor?

Ik heb het over glucosamine, glucose is iets heel anders.
waarom denk je dat er in het "speciale" voer voor grote rassen en dergelijke vaak extra glucosamine/chondriotine zit?? ;)

ik heb dit advies ook gekregen van een orthopeed voor honden. deze raadde me zelfs aan om gewoon kruidvat spul te nemen omdat dat even goed was als de veel duurdere "speciale" hondenspul.

ik zeg ook niet dat een pijnstiller abnormaal is, maar het is gewoon rotzooi. ze zegt zelf dat het nu helpt maar niet goed is voor de langere termijn. vandaar dat ik aangaf dat er ook andere vormen zijn die pijnstillend werken en niet zo'n effect hebben op de organen. als je zo'n dier nu te lang op een pijnstiller zit dan kan er veel schade aan de organen gebracht worden en op de langere termijn zal je de dosering steeds meer moeten verhogen en op een gegeven moment zijn ze daar ook aan gewent en zal je wat anders moeten zoeken. (wat er dan vaak niet is omdat de dosering al op z'n max zat).

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:17

Sorry, typfoutje! Nog niet helemaal wakker denk ik :+
Waarom er voeders zijn voor speciale grote rassen? Omdat de consument het koopt. Je geeft net zelf aan dat je van alles aangesmeerd kreeg.
Kruidvattabletten hebben een andere dosering vaak, waardoor je daar weer van alles bij moet gebruiken.

Ja, alleen waarom pijnstillende middelen geven als het dier niet meer kreupeld? Want als een dier na een lange tijd nog steeds kreupelt, nav een stoeipartij, of verstappen oid, kan je er wel glucosamine in gaan stoppen om de pijn te onderdrukken, maar een jong dier dat zo lang kreupelt, is vaak een hoop meer mis mee.
En als zij nog steeds zou kreupelen om een dosis van rymdil, zal ze zeker gaan kreupelen op een kleine hoeveelheid toegevoegd natuurlijke pijnstilling.
Laatst bijgewerkt door Nikki__ op 05-07-10 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:18

Nikki__ schreef:
Sorry, typfoutje! Nog niet helemaal wakker denk ik :+
Waarom er voeders zijn voor speciale grote rassen? Omdat de consument het koopt. Je geeft net zelf aan dat je van alles aangesmeerd kreeg.
Kruidvattabletten hebben een andere dosering vaak, waardoor je daar weer van alles bij moet gebruiken.

nee hoor, 1500/500. precies de goede verhouding. en de extra gluco/chondri zitten tegenwoordig ook in veel gewone voeders. bijv. het voer van RC zit het in. ook de puppen versie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:41

Nikki__ schreef:

ik heb dr geen verstand van maar hier kan ik mij wel in vinden, waarom een hele kast open trekken als daar mensen voor zitten die daarvoor gestudeerd hebben? Ik vind dat risico veel te groot.

Kijk alleen al in dit topic, Nikki die voor paraventinair gestudeerd heeft en Tieme die lijnrecht met een verhaal tov elkaar staan, sorrie wat moet je hier nu mee....
Ik ga dan meer uit naar de ervaring van Nikki_ omdat zij dr voor gestudeerd heeft.

Laika schreef:
Ja dat betekend wel eens een dag of 2 lezen, maar dan weet je ook wat.

Ik ga mijn handen dar echt niet aan branden, ik heb een goede Da, daar betaal ik dik voor, die dieper in de boeken heeft gezeten dan iemand die google als friend heeft.
Ik heb zowiezo niets met google, dus ik ga mijn dieren hier niet mee op het spel zetten.

Donna is idd kreupel, en waar het vandaan kotm weten we niet, net als Nikk_ zegt ben ik dat voer preventief gaan geven uit vorozorg, mocht het wel bottenwerk zijn.

Gluco van de Kruidvat heb ik niet zoveel vertrouwen in, dat is voor menselijk gebruik.

Ze loopt nog steeds goed op de Rymadil zal vanmiddag eens vragen of ze op een halve dosering mag,
om te kijken of het dan ook goed gaat. (En nee dat ga ik niet op google uit lopen pluizen) 8-)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:48

Chiqa, wat zit er dan voor speciaals in die brokken dat je daarop over ging ivm het kreupelen?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:04

Chiqa schreef:
Laika schreef:
Ja dat betekend wel eens een dag of 2 lezen, maar dan weet je ook wat.

Ik ga mijn handen dar echt niet aan branden, ik heb een goede Da, daar betaal ik dik voor, die dieper in de boeken heeft gezeten dan iemand die google als friend heeft.
Ik heb zowiezo niets met google, dus ik ga mijn dieren hier niet mee op het spel zetten.

Ik heb ook een hele goede dierenarts, maar zoals ik al zei, het is slechts een mens. Er wordt in elk beroep fouten gemaakt, niet in het minst in de medische sector, ongeacht of dat dieren of mensen betreft. Hij moet het doen met wat hij van mij hoort en zelf waarneemt bij je dier. Dus vandaar dat ik het altijd nog even na zoek op het internet. Kijken naar ervaringen van anderen, en nee, ik neem echt niet alles voor waar aan ;) Er moet wel enige logica in zitten, want ook ik zet mijn dieren niet op het spel :n

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:32

Wat jij zegt Laika, is waar. Het blijven mensen. Alleen vergeet niet dat ze onwijs vaak mensen op de praktijk krijgen waarvan dieren kreupelen. Hier weten ze dus echt wel raad mee en kunnen dat soort dingen herkennen.
Kijk, als het dier nou iets bijzonders heeft, wat vrij weinig voor komt, of waarvan het niet duidelijk is wat het is, kunnen er inderdaad slordige fouten worden gemaakt.
Maar met kreupelen e.d. zit men bijna nooit fout. Kreupel lopen is gewoon een natuurlije reactie van het lichaam die zich aan het herstellen is, wat pijnlijk is. Om het voor het beestje fijner te maken, geven we hem iets pijnstilling en een ontstekingsremmer (samen gevoegd als NSAID's) zodat het niet heviger gaat ontsteken. Prima toch?
Internet kan inderdaad helpen bij meningen van andere, maar laat het altijd eerst door een dierenarts vaststellen.

@ chubby; volgens mij bevatten het voer Glucosamine, dit helpt bij het herstellen van kraakbeen en word daarom dus ook vaak gegeven bij honden met artrose. Het is zeg maar een soort hulpmiddel bij herstellen, als kraakbeen wat beschadigd is. Echter als kraakbeen helemaal kapot is (zware artrose ed), zal ook glucosamine niet meer helpen. Kraakbeen hersteld zo traag, dat dit nooit gebeurd in 1 hondenleven.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:38

Nikki__ schreef:
@ chubby; volgens mij bevatten het voer Glucosamine

Ik begrijp waar het voor helpt, ik zie alleen het verschil niet tussen voor het supplement kiezen als het in brok verwerkt zit, of het supplement separaat toedienen. Waarom is dit laatste een no go, maar het eerste wel oké?

Chiqa schreef:
Ik zou niet weten wat voor supplementen ik dan toe moet voegen, en waar ik betrouwbare info kan krijgen

Chiqa schreef:
Gluco van de Kruidvat heb ik niet zoveel vertrouwen in, dat is voor menselijk gebruik.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:50

Ik ben het gedeeltelijk met je eens Nikki, maar ook bij kreupelheid kunnen ernstige vergissingen gemaakt worden.

Een kennis van mij had ooit een kreupele hond vanwege een gebroken teentje, teen was inmiddels genezen volgens rf, maar het dier bleef kreupel. DA heeft toen de teen geamputeerd, hond was daarna nog altijd kreupel. Ik heb die kennis toen naar mijn Ortopeed verwezen en die stelde OCD in de schouder vast. Hond geopereerd, kreupelheid weg. Toch eeuwig zonde van die teen.....

Oh en voor de duidelijkheid, ik google altijd NA mijn bezoek bij de dierenarts om te kijken of ZIJN diagnose klopt bij de klachten en mijn verhaal, laat dat even duidelijk zijn. EERST dierenarts, DAARNA google pas ;) Klopt het niet, heb ik twijfels, ga ik terug naar de dierenarts voor nader overleg.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:55

Ik google wel voordat we erheen gaan op sympomen en de bijbehorende optie's. ;)
Zeg de arts iets wat ik minder vond, dan noem ik iets wat ik gevonden heb en me beter bij voel en vraag wat hij/zij ervan vind.
Zo hebben vele op het Doggenforum tips gegeven voor Jua en deze hebben we ook doorsproken met de DA, hier zat oa de
probiotica tussen waar zijzelf niet aan gedacht had, maar wel een goed idee vond.

Wij gaan trouwens over 3 weken, als de antibiotica op is, beginnen met probiotica

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:00

Jade schreef:
nikka: jij was het geloof ik die begon over de nadelen van vers voeren? betrof dat een wetenschappelijk artikel? Heb je daar een link van?

Nee, iemand anders en toe vroeg ik wat die nadelen dan wel zijn. Volgens mij was het Nikki.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:10

Ik zou persoonlijk ook naar de DA gaan met een hond die langer kreupelt. Ik zelf geef hem eerst een week Rimadyl als ik zo op het oog niks geks zie en als dat niks oplevert dan naar de DA.
Verder gebruik ik ook Google om meer kennis te vergaren en vaar ik niet zuiver op mijn dierenarts. De ervarig heeft me geleerd om zelf goed na te denken en mee te denken. Maar goed ik heb wel meer medische kennis dan gemiddelde bokker, weliswaar op mensengebied maar veel processen zijn nagenoeg hetzelfde. Je moet namelijk internet wel enigszins kunnen "wegen". Ook heb ik al mijn hele leven honden en in die tijd zat gezien helaas. De gewone dingen behandel ik zelf hier met de paarden en de honden voordat ik naar de DA ga en bij twijfel overleg ik even telefonisch. De meest voorkomende medicatie heb ik hier gewoon liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:07

Nikka schreef:
De meest voorkomende medicatie heb ik hier gewoon liggen.

Ik kan ook heel veel zelf, maar er zijn grenzen. En met een kreupelheid vind ik het een grens.
Als ik zo lees zouden mensen er meteen supplementen in gaan zittens toppen, maar wat nu al shet spierenwerk is? Zit je dr mooi naast daarom ga ik op dit gebied niet zelf lopen prutsen.

Chubby schreef:
Ik begrijp waar het voor helpt, ik zie alleen het verschil niet tussen voor het supplement kiezen als het in brok verwerkt zit, of het supplement separaat toedienen. Waarom is dit laatste een no go, maar het eerste wel oké?

Heb ik al antwoord op gegeven;

Chiqa schreef:
Ik ben bang dat ik teveel of te weinig gluco geef vandaar ook die brok.

En;

Chiqa schreef:
Ik had gewoon geen tijd gehad of mij gegund om hierover te lezen op barfplaats,
en miste ook de energie, dus ja dan is een zak voer wel erg makkelijk :)

En;

Chiqa schreef:

Mijn DA kan zien wat er kapot is en hoe hij het moet maken, daar heeft hij dure opleidingen voor gedaan en röntgen apparatuur, lijkt mij dat de gemiddelde googelaar dat niet aan board heeft ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:10

Hier vandaag voor het eerst geen hoop dunne ontlasting :), dus gelijk een zak fish4dogs gehaald.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:43

Laika schreef:
Ik ben het gedeeltelijk met je eens Nikki, maar ook bij kreupelheid kunnen ernstige vergissingen gemaakt worden.

Een kennis van mij had ooit een kreupele hond vanwege een gebroken teentje, teen was inmiddels genezen volgens rf, maar het dier bleef kreupel. DA heeft toen de teen geamputeerd, hond was daarna nog altijd kreupel. Ik heb die kennis toen naar mijn Ortopeed verwezen en die stelde OCD in de schouder vast. Hond geopereerd, kreupelheid weg. Toch eeuwig zonde van die teen.....

Oh en voor de duidelijkheid, ik google altijd NA mijn bezoek bij de dierenarts om te kijken of ZIJN diagnose klopt bij de klachten en mijn verhaal, laat dat even duidelijk zijn. EERST dierenarts, DAARNA google pas ;) Klopt het niet, heb ik twijfels, ga ik terug naar de dierenarts voor nader overleg.

Mijn hond is vorige week geopereerd aan haar gescheurde knieband. Dierenarts heeft foto's gemaakt van haar rug, van haar achterhand en van haar voordeel. Dit omdat hij eerst zeker wilde weten dat er niet meer kapot was. Hij kan namelijk wel een knietje repareren, maar als er meer kapot is zal ze blijven kreupelen.
Wat ik me dan weer afvraag, is waarom de eigenaar niet om foto's heeft gevraagd als het dier al tijd blijft kreupelen.

@Jade; dat was ik! Heb het in een blad gelezen, heb dus geen link voor je, sorry!

@Loiz; google is voor mensen met verstand echt wel een goed medium. Maar je wil niet weten hoeveel mensen we op de praktijk kregen die hun hond al een diagnose hadden gegeven, omdat google dat zij. Hebben mensen gehad die beweerde dat hun hond glaucoom had (verhoogde druk achter het oogbol), want er zat een rode gloed bij het oog. Dier had een simpele oogontsteking. Mensen die ervan overtuigd waren dat hun hond geen tandsteen kon hebben omdat het niet uit de bek rook. Ook kon het dier geen tandsteen hebben omdat hij op vers stond, net zo met blaasgeruis.
Soms is internet geweldig hoor, maar soms ook zo vermoeiend.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:07

Nikka, wat voor blad? Als het een wetenschappelijk blad is kan ik er misschien nog wel achter komen (heb via school toegang tot heel veel bestanden/tijdschriften).

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:11

Was geen wetenschappelijk blad dacht ik, weet zo 1 2 3 niet precies meer waar ik het tegen ben gekomen. Stonden iniedergeval wel wetenschappelijke cijfers en data bij, van welke onderzoeken het waren. Als ik hem vind hoor je het!