Starten met kippen houden: how to?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 22:34

Gaat meer over de plant dan de vruchten, tomatenplanten vallen daar ook onder.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 23:30

Bewerkt zou het helemaal geen risico zijn.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 10:01

Hier hebben ze ook al wel eens in mijn moestuin gekomen en een aantal tomaten planten compleet gesnoeid O:) Allemaal zonder een enkel probleem overleefd.

LieveLoes, leuk dat je ook met kipjes begonnen bent!
Persoonlijk vind ik 15m2 wel heel krap voor 5 kipjes als ik eerlijk mag zijn O:)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 10:15

Lijkt mij idd ook krap - ik heb 36m2 voor 5 kipjes, en ik vind mezelf daar gierig mee :')

Ik heb echt hulp en tips nodig.. Ratten.
We hadden er voorheen af en toe al eentje van de kippen van de buren, maar nu hebben wij natuurlijk ook kippen en is het dubbel feest. We werken beide tegen dezelfde brede conifeer van een halve meter aan - een ideale verstop-plaats dus.

Mijn kippen hebben 4 voederbakken met korrels - die plaats ik elke avond in een afgesloten kist.
Trapbakken zie ik niet zitten, mijn krieltjes wegen volgens mij niet genoeg :')

Ik heb sinds enkele dagen deze staan, (nog) niet op volle kracht:
Afbeelding
Zou voldoende zijn voor 80m2 - mijn ren is 36m2.

Ik heb ook nog 2 zakken munt liggen om achter de ren te strooien (wordt nog leuk om daar achter te kruipen haha) en verder weet ik het niet zo goed.

Gif schrikt me af - we hebben ook een paar muizen, en als die dood neervallen in de ren vreten de kippen ze op en krijgen die ook gif binnen.
Aan plakvallen doe ik niet mee - ik wil van de ratten af, maar die dingen vind ik echt barbaars. Ik ben nogal flauw op dat vlak vrees ik :')

Ik zoek dus dringend tips, want ze beginnen steeds brutaler te worden, en sommigen zijn ook best groot, volgens mij maken ze de krieltjes bang :')

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 10:43

@Lieveloes is die 15,5 m2 tijdelijk nu het kuikens zijn of blijft dit het? Ik vind het voor volwassen kippen wel erg klein persoonlijk... Dat is niet eens 4×4 meter geloof ik?

@LWdaisy de trapbakken kan je zelf instellen vanaf 350 gram zie ik: https://www.kippenhuis.nl/feedomatic-au ... oerbak-5kg

Het lijkt me dat ze dat toch wel halen?

Het voer weghouden is toch de beste remedie ben ik bang.

Ze hebben verschillende formaten trouwens: https://www.kippenhuis.nl/drinkbak-voer ... bak-kippen

Van dat geluidsapparatuur vraag ik me overigens altijd af of de kippen er zelf geen last van hebben? Dat heeft me altijd tegengehouden om die te gebruiken

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 11:49

Kwa ratten, Helaas buiten niet onbeperkt voeren en alles goed achter slot en grendel houden is er niet zoveel wat je kan doen kwa voorkomen vrees ik. Wij wonen echt tussen de boeren en landerijen in dus wij ontkomen er ook echt niet aan maar kunnen het goed onder controle houden door niet onbeperkt te voeren maar 2x per dag een maaltijd die ze in 1x ook op eten. Zo is er de hele dag door niks voor ze te eten ook bij mijn kippen.
Mijn jonge hanen hebben nu wel onbeperkt voer maar dat is tijdelijk omdat zij voor consumptie zijn.Als ik mijn hennen onbeperkt voer worden ze veel te dik en vind ik rot voor hun en zonde van mijn geld O:)

Ik ben ook zelf erg huiverig voor geluid verweer dingen. Het lijkt mij voor andere dieren ook erg rot en ook mensen kunnen er last van hebben.

Als ik iets zou nemen om echt van ratten (deels) af te komen zou ik een apparaat als dit willen proberen.
https://budgetongediertebestrijden.nl/p ... rattenval/
Dit lijkt mij de meest diervriendelijke manier en zonder gif.

Hier leuk nieuws :D :D
Mijn eend heeft succesvol de 2 laatste overgebleven eitjes uitgrbroed. Vanochtend werd ik verblijd met 2 uber schattige eenden kuikens die tussen haar veren door piekte <3 <3 Over een aantal dagen mogen ze los want waar de eend eerst erg ehh soft was kwa bescherming van haar eitjes, is ze nu zo fel als een leeuwin en vliegt recht tegen het gaas op om mij te pakken te krijgen. Water en voer geven is dus nog even lastig de eerste dagen maar zo gauw ze los gaan zal ze ze denk ik goed beschermen en laten eten <3 :D

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 13:39

Kidde schreef:
@Lieveloes is die 15,5 m2 tijdelijk nu het kuikens zijn of blijft dit het? Ik vind het voor volwassen kippen wel erg klein persoonlijk... Dat is niet eens 4×4 meter geloof ik?

@LWdaisy de trapbakken kan je zelf instellen vanaf 350 gram zie ik: https://www.kippenhuis.nl/feedomatic-au ... oerbak-5kg

Het lijkt me dat ze dat toch wel halen?

Het voer weghouden is toch de beste remedie ben ik bang.

Ze hebben verschillende formaten trouwens: https://www.kippenhuis.nl/drinkbak-voer ... bak-kippen

Van dat geluidsapparatuur vraag ik me overigens altijd af of de kippen er zelf geen last van hebben? Dat heeft me altijd tegengehouden om die te gebruiken

Nee dit is de definitieve ren, dus ook voor als ze volwassen zijn. Helaas kan ik daar niets meer aan veranderen. Ik heb me via o.a. LICG ingelezen. Overal staat 0,75 m2 scharrelruimte per krielkip, waarbij meer altijd beter is en ze hebben dat ruim meer.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 18:50

Ik denk dat 15m2 ruim genoeg is voor 5 krielen, genoeg kippen die daar van dromen waarschijnlijk, als er maar gewoon lekker wat te doen is voor ze. Tuurlijk hoe groter hoe mooier, maar niet altijd alles kan perfect zijn.

Wij hebben als verrijking een bak dik gevuld met speciale aarde (ren zelf is zand) Schommels zijn ook leuk, gewoon lekker zelf maken, grote tak zoeken en ophangen, wat mooie dikke takken/stukken hout waar ze op kunnen zitten op verschillende hoogtes, boomstronken en evt ruimte tunnel waar ze onderdoor en overheen kunnen.

Die van ons zitten kleiner, maar lopen daar in tegen wel elke ochtend en avond een paar uur los in de ruim 100m2 begroeide tuin. Ze luisteren enorm goed als je ze leert te lokken met voer, dus misschien dat je dat altijd nog als extra zou kunnen doen, even uurtje per dag de tuin in, lekker scharrelen en gras pikken (gras in een ren blijft nooit lang gras namelijk :') ) Wij kunnen ze ook niet de hele dag in de tuin laten, want dan blijft er niks over van de tuin, ze hebben het een en ander al omgeploegd, maar dat nemen we maar voor lief. Als we ze roepen en een handje graan in de ren strooien krijgen we ze altijd meteen weer binnen. :j

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 20:05

Faelynn schreef:
Ik denk dat 15m2 ruim genoeg is voor 5 krielen, genoeg kippen die daar van dromen waarschijnlijk, als er maar gewoon lekker wat te doen is voor ze. Tuurlijk hoe groter hoe mooier, maar niet altijd alles kan perfect zijn.

Wij hebben als verrijking een bak dik gevuld met speciale aarde (ren zelf is zand) Schommels zijn ook leuk, gewoon lekker zelf maken, grote tak zoeken en ophangen, wat mooie dikke takken/stukken hout waar ze op kunnen zitten op verschillende hoogtes, boomstronken en evt ruimte tunnel waar ze onderdoor en overheen kunnen.

Die van ons zitten kleiner, maar lopen daar in tegen wel elke ochtend en avond een paar uur los in de ruim 100m2 begroeide tuin. Ze luisteren enorm goed als je ze leert te lokken met voer, dus misschien dat je dat altijd nog als extra zou kunnen doen, even uurtje per dag de tuin in, lekker scharrelen en gras pikken (gras in een ren blijft nooit lang gras namelijk :') ) Wij kunnen ze ook niet de hele dag in de tuin laten, want dan blijft er niks over van de tuin, ze hebben het een en ander al omgeploegd, maar dat nemen we maar voor lief. Als we ze roepen en een handje graan in de ren strooien krijgen we ze altijd meteen weer binnen. :j

Dank je ;)

Hier mogen ze ook regelmatig even los. Helemaal dagelijks zal het niet zijn, maar dat komt vooral omdat onze hond niet te vertrouwen is en die wandelende kipnuggets wel smakelijk vindt.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 09:09

persoonlijk blijf ik erbij dat 0,75m2 gewoon veeeel te klein is. ze kunnen amper hun vleugels strekken ofzo.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 09:31

Regels over kip / m2 gaat ook pas in bij een bepaald aantal dieren. 1e 3-6 hebben per dier meer ruimte nodig om te kunnen bewegen. Ik ken die "regel" trouwens als 1m2/(kg)kip. Met wat takken er in om uit elkaars zicht te gaan werkte dat, maar idd, hoe minder kippen hoe groter het hok moet zijn. Of je nu gewone maat of krielen hebt.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:03

XxLiEsJuHhxX schreef:
persoonlijk blijf ik erbij dat 0,75m2 gewoon veeeel te klein is. ze kunnen amper hun vleugels strekken ofzo.

Ben ik helemaal met je eens, daarom gekozen om ze ook een stuk ruimer te zetten en de maximale ruimte in te zetten die ik beschikbaar heb. Daar bovenop lopen ze dus ook regelmatig los. Ze hebben een langwerpige ren en trekken regelmatig sprintjes.

Tamary, heb je daar bronnen voor? Ik heb me echt goed in (geprobeerd) te lezen, maar bij deze regels waar je naar verwijst gaat bij mij geen belletje rinkelen als zijnde dat ik die ergens heb langs zien komen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 13:07

Zal meer een productie regel zijn, maar dat is die 0,75m2 ook. Ik ben hem hier ergens tegengekomen, maar wie en wanneer?

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 09:02

Hoi Bokkers, wij gaan starten met kippen houden en hebben nu ons oog laten vallen op de brahma (groot soort). Ik heb jaren geleden kippen gehad (krielen) en daar veel plezier aan beleefd. Kippen houden is dus niet helemaal vreemd en in principe zijn alle voorbereidingen ook getroffen voor de komst van de Brahma's.

Ik heb alleen een specifieke vraag over vaccinatie van kippen, wat zijn jullie ervaringen hiermee en gedachten hierover? Onze kippen vroeger waren niet gevaccineerd en respectievelijk tussen de 14 en 16 jaar oud geworden.

Is het tegenwoordig raadzaam om alleen gevaccineerde kippen te kopen, of laat je dat zelf doen (en wat kost dat) of is in de regel vaccinatie niet nodig?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 09:13

LWDaisy schreef:
Lijkt mij idd ook krap - ik heb 36m2 voor 5 kipjes, en ik vind mezelf daar gierig mee :')

Ik heb echt hulp en tips nodig.. Ratten.
We hadden er voorheen af en toe al eentje van de kippen van de buren, maar nu hebben wij natuurlijk ook kippen en is het dubbel feest. We werken beide tegen dezelfde brede conifeer van een halve meter aan - een ideale verstop-plaats dus.

Mijn kippen hebben 4 voederbakken met korrels - die plaats ik elke avond in een afgesloten kist.
Trapbakken zie ik niet zitten, mijn krieltjes wegen volgens mij niet genoeg :')

Ik heb sinds enkele dagen deze staan, (nog) niet op volle kracht:
[ Afbeelding ]
Zou voldoende zijn voor 80m2 - mijn ren is 36m2.

Ik heb ook nog 2 zakken munt liggen om achter de ren te strooien (wordt nog leuk om daar achter te kruipen haha) en verder weet ik het niet zo goed.

Gif schrikt me af - we hebben ook een paar muizen, en als die dood neervallen in de ren vreten de kippen ze op en krijgen die ook gif binnen.
Aan plakvallen doe ik niet mee - ik wil van de ratten af, maar die dingen vind ik echt barbaars. Ik ben nogal flauw op dat vlak vrees ik :')

Ik zoek dus dringend tips, want ze beginnen steeds brutaler te worden, en sommigen zijn ook best groot, volgens mij maken ze de krieltjes bang :')
Ik heb de automatische voerbak van Chicken Run, ik vind m ideaal.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 09:19

LieveLoes schreef:
XxLiEsJuHhxX schreef:

Ben ik helemaal met je eens, daarom gekozen om ze ook een stuk ruimer te zetten en de maximale ruimte in te zetten die ik beschikbaar heb. Daar bovenop lopen ze dus ook regelmatig los. Ze hebben een langwerpige ren en trekken regelmatig sprintjes.

Tamary, heb je daar bronnen voor? Ik heb me echt goed in (geprobeerd) te lezen, maar bij deze regels waar je naar verwijst gaat bij mij geen belletje rinkelen als zijnde dat ik die ergens heb langs zien komen.

Ik heb oa ook wyandotte krielen, maar 5 stuks op nog geen 16m2 is wel heel erg krap?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 10:08

stitchlover, Leuk dat je (weer) begint met kippen! :D
Kwa vaccineren, ik laat mijn kippen niet vaccineren en ik denk persoonlijk dat tenzij je ermee naar tentoonstellingen enz wilt dit ook niet nodig is. Maar hier zullen vast veel verschillende meningen over zijn.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 10:33

Mag ik mij hier ook melden? Hebben al 6 jaar kippen intussen maar gisteren voor het eerst een manke kip....

Ze trekt haar pootje op als ze staat, en als ze loopt gebruikt ze hem wel, maar hinkt ze dus. Ze is levendig, eet en drinkt goed.
Heb d'r vanmorgen gevangen (onze kippen zijn niet mega tam) en onderzocht, zie helemaal niks aan het pootje zelf. Heb ook verder gevoeld en gedaan, kan het pootje ook gewoon bewegen en voel geen verdikkingen of warmte ten opzichte van andere pootje. Geen zwarte pitten onder de poot (ivm bumblefoot) en geen kapotte nagels of kalk poten oid.

Wat is nu wijsheid? Even paar dagen aankijken? Of kan ik nog iets anders doen?

Zag vandaag ook dat 1 ander kipje een beginnende kalkpoot heeft. Hoe kan ik dat het beste behandelen?

Echt al 6 jaar kippen maar dit nog nooit aan de hand gehad :=

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 11:28

Kalkpoot dagelijks insmeren met goede laag vaseline. Paar dagen volhouden. Vaak is het, zeker bij beginnende kalkpoot, dan zo weer over. Vaseline verstikt de mijt die de kalkpoot veroorzaakt. Evt voor het insmeren schoonmaken/ontsmetten.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 13:33

Hoi. Wat leuk, nog meer kippenliefhebbers. Zou graag met jullie mee kletsen over kippen. We hebben zelf twaalf kippen. Vier legkippen, drie brahma's, drie barnevelders en twee marans kippen. Het was geen vooropgezet plan, maar vind die verschillende rassen door elkaar echt super leuk.
Ik geniet echt heel erg van mijn kippenvriendinnen, word er in mijn omgeving wel door uitgelachen (kan ik tegen). Maar het zijn gewoon zo'n leuke dieren. Heb er niet echt namen voor, maar ken ze natuurlijk wel allemaal door en door.
We hebben ze al heel wat jaren, gaat ook eigenlijk heel goed. Maar helaas hier ook al een kip door een buizerd gepakt, een uitbraak(je) van bloedmijt gehad of een kip die spontaan dood valt. Dan baal ik weer, maar te leuk om te stoppen. Leuk om te lezen hoe jullie het met de kippen doen. Zal binnenkort wat foto's van de bende maken.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 19:54

Welkom kippenvrienden :D

Tsja een manke kip, ik heb er meerdere gehad ook vaak niets aan te zien, bij de een is het met een paar dagen over en bij de ander niet. 1 x was het zo erg dat de pluimveearts ernaar gekeken heeft en kip bleek een gebroken heupkop. Die heb ik laten hemelen.

Kalkpoten spuit ik in met anti mijt van Finecto en dan een paar dagen lang in de vaseline.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 12:41

Welkom! Hier ook weer een hinkende kip, maar ik heb ook 2 lompe en soms onstuimige geiten.
Ze is nu broeds, dus ik laat haar maar zitten, kan ze mooi genezen.
Laatst was ze aan dezelfde poot mank, maar na een paar dagen ook weer goed.

Ik kijk het altijd een paar dagen aan, meestal komt het wel goed.
Uitzondering gehad afgelopen jaar, die werd steeds meer verlamd, dus in laten slapen bij de dierenarts.
Kalkpoten en mijten gaat de vasalinepot voor open!

Ik laat niet vaccineren, vraag het ook nooit als ik kippen overneem van mensen.

Hier hebben trouwens alle kippen een naam, de haan luistert ook echt naar zijn naam en komt als ik hem roep, is ook mega tam :D
7 Brahma's, 1 Wyandotte, 1 haan New Hampshire, allen groot.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 14:39

Welkom iedereen.

Heb diverse rassen en mengelmoes.
2 cream legbar
cream legbar x aracuana
Fraverolle
Zweedse bloem
Aracuana haan
En nog meer kruisingen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 15:18

Ik heb er 39 waarvan 3 heren en ook allemaal een naam. Als jullie willen kan ik het uittikken maar dan ben ik wel even bezig. de mannen is makelijk: Jerommeke (7 jaar araucana), Henk (1 1/2 jaar en Cream Legbar) en Frenky (4 maanden en Cream Legbar) de rest is echt veel werk. Heb vanalles. Seramas, mixjes, Brahma's, Barnevelders (kriel / en groot) Marans, CL, Araucana's, zijdehoenders, Padua's krul en glas, cochins krul en glad, kuifhoenders, sussex, Orphintons, etc...

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 12:36

Ik heb op het moment een onbekend aantal moet ik zeggen maar zit ergens rond de 35.

Ik heb op het moment in ieder geval
Volwassen kippen:
3 kruisingen mechelse kalkoenkop met vleeskip (doris en 2x naamloos, ze lijken teveel op elkaar)
1 mechelse kalkoenkop (dolly)
1 sussex kruising orpington (yuki)
3 olijf leggers (alle 3 verschillende kruisingen) (Toef, Olive en Velvet)
1 Orpington haan (Balou)

Jonge kippen:
Wat voor nu blijft:
1 witte mechelse kalkoenkop kruising x Orpington
1 koekoek mechelse kalkoenkop x orpington
2 rode vleeskip kruisingen (weet niet precies waarmee ofzo, zo gekocht)
1 zwarte olijflegger (toef) x orpington
2 zwarte mechelse kalkoenkop x orpington

Dan heb ik nog meerdere jonge hennen voor de verkoop. Dat zijn dan allemaal kruisingen met de hennen die ik nog heb en eventueel ook andere sussex hen of Barnevelders
En dan heb ik nog 14 hanen die voor het einde van de week normaal allemaal op wintervakantie zijn.

Bij de volwassen hennen zijn er ook nog een paar die gaan verhuizen en Balou gaat (helaas) waarschijnlijk van de winter ook op wintersport, maar mag voor nu nog even blijven zo lang het goed gaat. Hij treed namelijk mijn hennen erg kaal en ik wil no9g wat verder richting vleeskippen dus daarom een of twee van zijn zoons die de taak volgend jaar over gaan nemen.