Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:50

Ibbel schreef:
Het interessante is, dat dit het hele chip-verhaal wel een beetje onderuit haalt.

Chip is er voor om vermiste of gestolen goederen (paarden bv) te kunnen identificeren/eigenaar te kunnen opsporen.

Wanneer een dier niet is vermist (wat in dit geval gewoon het geval is, dier was nergens aangemeld als vermist/gestolen en dat is toch wel nodig om uit te gaan van vermissing) en een dier per abuis (iemand, niet de eigenaar, heeft in feite opdracht gegeven tot vangen, maar die ging uit van een verkeerde aanname) wordt gevangen, is die chip er dus voor om de eigenaar op te sporen.
De eigenaar heeft nooit gemeld dat het dier vermist was, dier is per abuis gevangen (op basis van een verkeerde aanname), chip heeft z'n werk gedaan, want eigenaar had 'm geregistreerd, en dan tóch moeten betalen?

Als het dier is aangereden/hulp behoeft/als vermist is opgegeven is het een heel ander verhaal...

Maar wie wil je dan laten betalen? De belastingbetaler? En het is geen dikke weldoorvoede verwende huiskat met een bandje om zijn nek hè. De aanname dat t een zwerver was lijkt mij niet zo vreemd

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:54

Tango1979 schreef:
Maakt dat uit? De ambulance heeft kosten en moeite gedaan voor mijn dier. Ik heb mijn dier niet genoeg in de gaten gehouden. Dus dat lijkt me redelijk dat die kosten op mij verhaald worden. Dat TS zegt.. Tis een boerderijkat, ik ga dr geen kosten aan maken. Prima dat is haar keuze. Ben brniruwd of het asiel die in rekening brengt als ze dst niet ophaalt.Maar om te zeggen dat het asirl/ de ambulance fout zit??

Ja natuurlijk maakt dat uit. Niet overal zijn de 'gedragsregels' hetzelfde! Dat lijkt me meer dan logisch.
En daarbij ook nog eens de functie van de kat, die heel anders kan zijn en in dit geval ook is. Dit gaat dan ook gepaard met een andere leefwijze.

Het in de gaten houden bij een kat in een rijtjeshuis met meerdere buren, overburen, achterburen e.d. die dus op korte afstand hun leven hebben is correct. Maar in een buitengebied waar de eerstvolgende buur wellicht 1 km verder woont, is gewoonweg niet te doen. En ook helemaal niet 'normaal' in zulke gebieden. (Waarbij overigens ook 10 akkers a 20 voetbalvelden eigen terrein kunnen zijn.) Waar dat juist bij de eerstgenoemde situatie weer wel normaal is.

Dus zo zwart/wit als jij het nu simpel stelt is het leven gewoonweg niet.

Daarbij heeft de ambulance moeite gedaan om een kat met voer te lokken en te vangen maar niet de moeite gedaan om te bekijken van wie de gechipte kat was alvorens de kat 'in beslag' te nemen. Überhaupt voordat er een voeractie gedaan wordt eerst navragen in de buurt is niet zon gek idee toch?
Nogal liedes dat TS daar toch geen geld voor gaat betalen. Kat was geeneens vermist o.d.
Ze doen dan niet gewoon hun werk. Maar doen hun werk foutief, onzorgvuldig, incompleet. Daar hoeven ze de eigenaar van de kat geen rekening voor voor te leggen.
Laatst bijgewerkt door Pattypaard op 14-01-18 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:55

Evi84 schreef:
Jis_ schreef:
Ondertussen zit een kat onnodig in een hok. Ik had hem gelijk opgehaald en gewoon dat bedrag betaalt. Zie het als een donatie. Naar de buren laat de kat zien en spreek af dat ze hem niet nog eens als thuisloos aanzien.

Als dat asiel zo geldbelust is als ze laten uitschijnen, dan zijn ze zelfs geen donatie waard. Geen haar op mijn hoofd zou willen doneren aan zoiets.

Dus daarom je kat maar laten zitten? Je neemt zelf een risico door je kat los te laten lopen. Ben heel benieuwd naar het verhaal van het asiel.

Jij ziet ze blijkbaar, door wat de Ts vertelt, als geldwolven.
Het is echt geen winstgevend bedrijf kan ik je zeggen.

Zelf verschillende honden uit het asiel gehaald met ieder een eigen verhaal en kosten die het asiel er aan had. De laatste zat er nog maar net, toen 7 jaar, en had oorontsteking en heel veel tandsteen. Oor verzorging heb ik op eigen verzoek betaalt en een gebitsreiniging het asiel. 1 van de eerste die bij ons kwam wonen, van 10, bleek na afstaan melkklierkanker te hebben. Mijn Boxer kwam voor 2/3 kaal binnen na onderzoek door het asiel betaalt, voordat ik in beeld kwam, bleek het een schildklier probleem te zijn. Een dier weigeren omdat hij duidelijk van alles mankeert zou ik heel erg vinden niet dat ze een vergoeding vragen voor de gemaakte kosten voor een dier dat ze een keer van de straat plukken.

Ik heb 1 keer ook gebeld voor een kat, zag al eerder dat hij een wondje bij zijn oog had, paar weken later zag ik hem weer en zijn oog was 1 groot smerige massa. Eigenaar bleek vlakbij te wonen maar blijkbaar vond hij/zij het niet erg dat de kat er zo bij liep, deden ook meteen afstand van hem. Maar voor het zelfde geldt woonde de eigenaar heel ver weg en was hij helemaal blij dat zijn kat terecht was. Ik ben blij met dit soort instanties.

Janine1990 schreef:
Grappig, een soortgelijk verhaal heb ik niet heel lang geleden ook gehoord.

Mensen met een groot paardenbedrijf hadden een oude hond. Maar dan ook echt oud, slechter gebit (dus ander voer, onder veearts begeleiding), loopt niet meer zo snel en ziet niet meer zo goed. Gelukkig wonen ze aan een hele rustige weg. Hond kwam nooit van het erf af, maar een wandelaar ziet de hond daar lopen en ziet deze aan voor zwerfhond. DB gebeld, hond is gelokt en meegenomen. Hond is aldaar doodziek verklaard en moest zogenaamd allerlei operaties ondergaan. Of ze even een bedrag met meerdere nullen wilden neertellen voor het ophalen van de hond (intussen was er een poos verstreken en die mensen waren paniekerig op zoek naar hun hond). Echt ziek wat daar gebeurd. Ik heb weinig vertrouwen in dergelijke instanties...

Wat ik niet begrijp is dat zo'n wandelaar niet even het terrein oploopt om te vragen of ze de hond kennen. Ook het asiel had hier wat meer kunnen uitzoeken, helemaal met een hond die het erf niet af komt. Raar verhaal.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:08

Kuggur schreef:
Marie_Anne schreef:
Dat mensen op den duur niet meer reageren als je iets steeds blijft herhalen, wil niet zeggen dat ze het aannemen of het met je eens zijn.

Jawel hoor, de meeste posts winnen. En degene die het bakkeleien het langst uithoudt, en het laatste woord scoort, die krijgt extra punten. Heb je de boktregels nooit gelezen?

Maar je krijgt toch ook bonuspunten als je hetzelfde argument keer-op-keer herhaalt? Ja toch?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:12

Kuggur schreef:
Marie_Anne schreef:
Dat mensen op den duur niet meer reageren als je iets steeds blijft herhalen, wil niet zeggen dat ze het aannemen of het met je eens zijn.

Jawel hoor, de meeste posts winnen. En degene die het bakkeleien het langst uithoudt, en het laatste woord scoort, die krijgt extra punten. Heb je de boktregels nooit gelezen?

Cowboy55 schreef:
Maar je krijgt toch ook bonuspunten als je hetzelfde argument keer-op-keer herhaalt? Ja toch?

En bij onnodig hoofdlettergebruik.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:14

Pattypaard schreef:
Ja natuurlijk maakt dat uit. Niet overal zijn de 'gedragsregels' hetzelfde! Dat lijkt me meer dan logisch.
En daarbij ook nog eens de functie van de kat, die heel anders kan zijn en in dit geval ook is. Dit gaat dan ook gepaard met een andere leefwijze.

Het in de gaten houden bij een kat in een rijtjeshuis met meerdere buren, overburen, achterburen e.d. die dus op korte afstand hun leven hebben is correct. Maar in een buitengebied waar de eerstvolgende buur wellicht 1 km verder woont, is gewoonweg niet te doen. En ook helemaal niet 'normaal' in zulke gebieden. (Waarbij overigens ook 10 akkers a 20 voetbalvelden eigen terrein kunnen zijn.) Waar dat juist bij de eerstgenoemde situatie weer wel normaal is.

Dus zo zwart/wit als jij het nu simpel stelt is het leven gewoonweg niet.

Daarbij heeft de ambulance moeite gedaan om een kat met voer te lokken en te vangen maar niet de moeite gedaan om te bekijken van wie de gechipte kat was alvorens de kat 'in beslag' te nemen. Überhaupt voordat er een voeractie gedaan wordt eerst navragen in de buurt is niet zon gek idee toch?
Nogal liedes dat TS daar toch geen geld voor gaat betalen. Kat was geeneens vermist o.d.
Ze doen dan niet gewoon hun werk. Maar doen hun werk foutief, onzorgvuldig, incompleet. Daar hoeven ze de eigenaar van de kat geen rekening voor voor te leggen.

De kat zwerft, de buren hebben voer uitgezet niet de dierenambulance. Die komen echt niet twee weken lang elke dag voer klaarzetten hoor. Vervolgens wordt de kat gevangen en gaan ze er naar toe. Of ze nu daar meteen scannen of in het asiel maakt niks uit. De kosten zijn gemaakt. Wie moet volgens jou dan betalen? De keuze is de eigenaar of de belastingbetaler...

En dat TS zegt: ik ga die kosten niet betalen voor een boerderijkat, dat kan ik me prima voorstellen. Maar zeggen dat het onterecht is dat die kosten bij haar worden gelegd, daar ben ik het niet mee eens

En als TS niet geacht wordt de informeren waar haar zwervende boerderijkat nou precies blijft als je hem al een tijd niet ziet, waarom moet de DA dat wel? En laten we zeggen dat ze lekker gaan flyeren? Mogen die kosten dat wel op TS verhaald worden?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:18

Ibbel schreef:
oomens schreef:
TS heeft geluk dat de buren bij het zien van een (veronderstelde) zwerfkat de dierenambulance hebben gewaarschuwd en niet de lokale jagers. Van de andere kant, die laatsten sturen voor hun (erg effectieve) maatregelen tegen verwilderde katten meestal geen rekening achteraf.

Het is voor jagers verboden katten af te schieten - tenzij ze hiervoor een vergunning hebben, en die wordt slechts afgegeven onder bijzondere omstandigheden. Lees: je moet waden door de zwerfkatten, en vangacties hebben niets opgeleverd.

Jagers die zomaar katten gaan afknallen moen ze idd ook direct een levenslang jachtverbod opleggen incluis Dikke Boete

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:19

Ibbel schreef:
Het interessante is, dat dit het hele chip-verhaal wel een beetje onderuit haalt.

Chip is er voor om vermiste of gestolen goederen (paarden bv) te kunnen identificeren/eigenaar te kunnen opsporen.

Wanneer een dier niet is vermist (wat in dit geval gewoon het geval is, dier was nergens aangemeld als vermist/gestolen en dat is toch wel nodig om uit te gaan van vermissing) en een dier per abuis (iemand, niet de eigenaar, heeft in feite opdracht gegeven tot vangen, maar die ging uit van een verkeerde aanname) wordt gevangen, is die chip er dus voor om de eigenaar op te sporen.
De eigenaar heeft nooit gemeld dat het dier vermist was, dier is per abuis gevangen (op basis van een verkeerde aanname), chip heeft z'n werk gedaan, want eigenaar had 'm geregistreerd, en dan tóch moeten betalen?

Als het dier is aangereden/hulp behoeft/als vermist is opgegeven is het een heel ander verhaal...

En dat zou betekenen dat de kosten bij de aangever verhaald moeten kunnen worden. Maar het enige wat ik over deze mensen in deze zaak hoor is dat het aardige mensen zijn. En omdat het aardige mensen zijn wordt het over de rug van de kat en over de rug van het asiel uitgespeeld. Zelfs het aanbod van twee mensen die de kosten wilden betalen mocht niet baten.
Het gaat om een principekwestie

Koia

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:59

lol..60 pagina's verder en ik wed dat die kat daar nog steeds zit en TS boos met haar armen over elkaar bij haar telefoon zit te wachten.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 15:01

Koia schreef:
lol..60 pagina's verder en ik wed dat die kat daar nog steeds zit en TS boos met haar armen over elkaar bij haar telefoon zit te wachten.

Zoals ik ook lees, zit dat diertje nog in zijn hokje. Ik had het echt geweten hoor. Nu is ze meer kwijt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 15:05

"chip je huisdieren.... als ze dan weglopen (of onterecht gevangen worden) dan weten we dat het om een huisdier gaat, waar die thuis hoort, wie zijn eigenaar is..... zodat we die kunnen bellen en centjes kunnen vangen :D , want voor de rest maakt het geen chips uit of die gechipt is of niet"

Misschien is het handiger dat een asiel (of eigenlijk allemaal) bij gechipte katten die ingevangen zijn na een vangactie de eigenaar bijv. 24 uur de tijd geven om het dier kosteloos op te halen (katten ingevangen bij vangacties) maar ook bekend te maken dat er een vangactie is en wanneer zodat mensen met buiten katten voor bij kunnen komen en kunnen kijken of hun kat er tussen zit, om zo te voorkomen dat een kat mee genomen wordt en asiel en eigenaar voor onnodige kosten moet opdraaien.

Lijkt me toch iets om over na te denken.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 15:11

Alane schreef:
"chip je huisdieren.... als ze dan weglopen (of onterecht gevangen worden) dan weten we dat het om een huisdier gaat, waar die thuis hoort, wie zijn eigenaar is..... zodat we die kunnen bellen en centjes kunnen vangen :D , want voor de rest maakt het geen chips uit of die gechipt is of niet"

Wat een onzin. Als 1 van mijn honden om 1 of andere reden wegloopt ben ik blij dat ze mij kunnen vinden d.m.v. de chip.
Evenals katten die doodgereden worden. Kunnen ze de eigenaar inlichten.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 15:31

Koia schreef:

Denk je? Die maakt zich nergens druk om..

HorseTopShop schreef:
Alane schreef:

Wat een onzin. Als 1 van mijn honden om 1 of andere reden wegloopt ben ik blij dat ze mij kunnen vinden d.m.v. de chip.

precies!

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 15:32

Tango1979 schreef:
Ibbel schreef:

Maar wie wil je dan laten betalen? De belastingbetaler? En het is geen dikke weldoorvoede verwende huiskat met een bandje om zijn nek hè. De aanname dat t een zwerver was lijkt mij niet zo vreemd

Ehm...we weten zoiezo amper waar belastingsgeld voor gebruikt wordt. We betalen en gaan ervan uit dat er iemand of (meerdere iemanden) er goed mee omgaan. We zijn allemaal maar goed van vertrouwen dat het wel goed terecht komt. Dus waarom zorgen maken of het naar een dierenasiel gaat. Het kan n stuk minder. Als je het er niet mee eens bent dan stop je met belasting betalen. En als we dat nou allemaal zouden doen moesten ze daarboven ook eens ff goed na gaan denken. Ik bedoel wie vertrouwen we met ons geld waar we zelf hard voor werken. Zelfs mensen die amper rond komen moeten zelf betalen. Kinderen met een bijbaantje die amper wat oplevert... Huppa wel geld betalen. Als je te rijk bent... Tja dan zit er wel een limiet aan hoeveel je moet betalen aan velasting. Gelukkig is er een groep mensen waar om gedacht wordt in het systeem. En de overheid? Mooie poppenshow als je het mij vraagt. Net als ons koningshuis.
Ik ben dus erg blij als mijn belastingsgeld naar t asiel gaat.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 15:36

Alane schreef:

In de hoop dat we straks zelf ook akkoord gaan met n chip. Al hebben we die ook al...in de mobiele telefoon waar we bijna allen niet meer zonder kunnen en onze bankpas.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 16:00

HorseTopShop schreef:
Alane schreef:

+1

Ik ben blij als ze mij bellen en dat ik mijn dier mag halen. Ik snap dat ik er voor moet betalen en doe dat met liefde voor deze service ( ja service, je denkt toch niet dat ze dit doen om eigenaren te pesten).

Dag TS niet wil betalen voor n erfkat, dat is een (al dan niet begrijpelijke) keuze. Dat betekent niet dat het asiel of de dierenambulance de kwade pier is in deze zaak.

En voor iedereen die TS gelijk geeft. Wie moet er dan voor de rekening opdragen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 16:05

Asiel maakt een fout. Voor die onverwachte kosten maak je een potje, als asiel. Die dek je uit de kosten die betaald worden als die wél terecht zijn. Je maakt mij ook niet wijs dat het 30 euro kost om een kat te vangen en naar het asiel te brengen. Niet aan brandstof, niet aan voer. Dus daarin zitten allang 'onverwachte kosten' in verdisconteerd.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 16:17

Ibbel schreef:
Asiel maakt een fout. Voor die onverwachte kosten maak je een potje, als asiel. Die dek je uit de kosten die betaald worden als die wél terecht zijn. Je maakt mij ook niet wijs dat het 30 euro kost om een kat te vangen en naar het asiel te brengen. Niet aan brandstof, niet aan voer. Dus daarin zitten allang 'onverwachte kosten' in verdisconteerd.

Asielkosten zijn volgens mij nog altijd subsidies en giften, dus mindtrns een deel belastinggeld. Welke fout maakt het asiel dan? Die zie ik echt nog steeds niet? Die hebben imo hun werk gedaan. De aanname dat kat een zwerver was lijkt me op basis van de feiten geen vreemde?

Op pad met dierenambulance, benzine, manuren, intake, telefoon, verzorging kat. Vind € 30 een schijntje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 16:19

Ibbel schreef:

Hou nou toch eens op om te zeggen dat het asiel een fout maakte. Dat kunnen wij niet bepalen. Hiervoor moet het verhaal van twee kanten gehoord worden.

Koosnaamloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 16:29

Het asiel maakt een fout. Maar TS doet nietveel beter

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 16:34

Stop dan ook met zeggen dat het dierenasiel correct heeft gehandeld - dat is toch net hetzelfde, daarvoor heb je ook een tweede kant nodig...

Naar mijn gevoel is het asiel wel degelijk in de fout en daarenboven nog op geld belust, waarom zouden ze anders een kat achterhouden tot ze geld gezien hebben... terwijl zij zelf de kat binnen zijn eigen territorium hebben opgepakt?

Hadden zij hun werk correct uitgevoerd, dan hadden zij de chip ter plaatse afgelezen, als zij dat niet kunnen zijn zij doodgewoon niet geschikt voor dit werk. Ze willen wel geld vangen, maar niet investeren in deftig materiaal...

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 16:37

Evi84 schreef:
Stop dan ook met zeggen dat het dierenasiel correct heeft gehandeld - dat is toch net hetzelfde, daarvoor heb je ook een tweede kant nodig...

Naar mijn gevoel is het asiel wel degelijk in de fout en daarenboven nog op geld belust, waarom zouden ze anders een kat achterhouden tot ze geld gezien hebben... terwijl zij zelf de kat binnen zijn eigen territorium hebben opgepakt?

Hadden zij hun werk correct uitgevoerd, dan hadden zij de chip ter plaatse afgelezen, als zij dat niet kunnen zijn zij doodgewoon niet geschikt voor dit werk. Ze willen wel geld vangen, maar niet investeren in deftig materiaal...

De kat zat op het erf van een ander! Boeiend dat hij het als zijn territorium ziet. Ze hebben de kat niet van TS haar erf geplukt.

Als ze de chip daar hadden uitgelezen had TS dan wel de kosten van de dierenambulance moeten betalen in jouw ogen? Het asiel maakt hier evch geen winst op ofzo hoor???
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 14-01-18 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 16:38

Evi kan je mij dan dat deftige materiaal laten zien want ik heb het nog niet gevonden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 16:39

Dan hadden ze de kat los gelaten en niet meegenomen.
Ook al zat hij een stukje buiten de erf grens.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 16:40

In mijn ogen hebben ze de kat naar het erf van een ander gelokt. Als ze daar allemaal van dat ongezonde junkfood neerplaatsen (is blikvoer vaak) is het logisch dat de kat meer en meer op het erf van een ander verschijnt en minder thuis toch?