Het Konijnentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:41

Hmmpf... Nijntje is weer aan 't rijden :(

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:42

~~}>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:43

Ben zo bang dat het binnenkort fout gaat. Hopelijk gaat het tot eind deze maand goed, dan moeten ze sowieso prikjes halen.. En dan maar eens overleggen.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:44

uhm
Hier was hij nog geen jaar oud, zal eens kijken of ik foto's op jongere leeftijd heb :D
Afbeelding

Afbeelding

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:46

Kan je natuurlijk niet op voorhand weten wanneer het fout gaat gaan he :\

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:50

tessyke schreef:
ik zie in een paar toch duidelijk lotharingers (oftewel reuzenvlinders)
Mijn Nestel is een reuzenvlinder en toen hij jong was zag hij er ook ongeveer zo uit.
de konijnen op foto 3,4,5 en 6 hebben het bloed of zijn het volledig :)

haha reuzenvlinder die benaming hoor je hier in NL niet vaak :D wel leuk! Maar kunnen dit geen mini vlinders :+ zijn? (klein lotharinger)

Het zijn sowieso kruisingen want volgens mij hbben zowel groot als klein lotharinger officieel niet zoveel kleur? Hier onder een klein lotharinger. Qua oren zou het goed kunnen. Maar tja wie weet moet de oorlengte nog komen?

Maar wat had die man allemaal zitten? Alleen van die enorme nijnen of ook kleinere? Als hij alleen enorme had dan zullen deze vast en zeker ook erg groot gaan worden. Alleen de oorlengte viel mij op....

http://www.kleindiermagazine.nl/KMonlin ... s/0021.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:51

Tianbelli schreef:
Kan je natuurlijk niet op voorhand weten wanneer het fout gaat gaan he :\

Weet ik.. Maar als het tot die tijd goed gaat (ze bijten elkaar niet, rijden alleen). Dan kan ik altijd even overleg plegen :)

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:55

Hy had veel Vlamen zitten (met tatoe),
en ook wat kleinere dieren, te groot voor een dwergras, geen hangoren, geen langharigen.
Goh hoe moet ik ze beschrijven, denk zo groot als een NDH maar dan zonder de hangoren.
Ik heb ook geen enkel gevlekt dier gezien daar, wel witte, albino's, zwarten, madagaskar, wit met
marter uitmonstering en konijngrijzen.

Weet dus ook niet of de dieren uit zelfde nest afkomstig zijn, eventuele verwante ouders hebben.

@Maroes: oh, hier gaat rijden meestal wel gepaard met bijten (diegene waarop gereden wordt bijt de rijdende dan), heb ik aggressieve konijnen ofzo? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:56

Nee.. Volgens mij is dat normaal.. Maar ben bang dat het dan van bijten naar vechten gaat.. :(

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:58

Mag ik me ook melden? :) Ik heb een onwijs lieve konijn genaamdd Bella! Ze word 13 Januari 8 *\o/* . Helaas is haar zus Ruby vorig jaar overleden... Nu zit ze lekker alleen in der hok wat ze helemaal prima vind!! Ik zou niet weten wat voor ras ze is! Als iemand weet wat ze is hoor ik het graag :+

https://mail-attachment.googleusercontent.com/attachment/u/0/?ui=2&ik=f2e993367a&view=att&th=13c1bbc5e2dff3ef&attid=0.1&disp=inline&safe=1&zw&saduie=AG9B_P9EEmVp5xtW2U2bVdK1Zvay&sadet=1357675060158&sads=Q55xTh6CfLpgpJwzS28Fdt078TA&sadssc=1
https://mail-attachment.googleusercontent.com/attachment/u/0/?ui=2&ik=f2e993367a&view=att&th=13c1bbc5e2dff3ef&attid=0.2&disp=inline&safe=1&zw&saduie=AG9B_P9EEmVp5xtW2U2bVdK1Zvay&sadet=1357675130079&sads=v0dVUr68GM9-1xViAfUmnVijKaE
Laatst bijgewerkt door PanamaD op 08-01-13 20:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:58

Dat zou jammer zijn,
zouden ze het deels doen door verveling?
Heb ik ook al eens aan gedacht?

@Suus: Je foto is helaas niet zichtbaar,
maar kom maar op met een foto, we zijn nou toch al
bezig met rassen te raden :j
Laatst bijgewerkt door Tianbelli op 08-01-13 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:59

Hallo Iedereen,

Vele pagina’s terug heb ik me voorgesteld. Ik zit op het moment in een lastige situatie, 1 van mijn konijnen is namelijk kwijt. Oke, het wordt een lang verhaal.

Mijn zusje voert ’s ochtends de konijnen, het was donker en ze heeft niets raars gezien. Toen mijn zus om 9uur met de hond ging lopen, zag ze Talilou (konijn) op het veldje achter ons huis lopen. Een ander konijn, Vanilyavi, miste een pluk haar op zijn kop, je ziet de huid gewoon. Ik heb snel Talilou gevangen voordat ik naar school moest en even in de ren gekeken of ik konijn nummer 3 (Lappidoth) zag. Lappidoth hebben we nog maar een paar maanden en ze zit best veel in het hol (onder de grond). Mijn zus heeft de hele ochtend in de gaten gehouden of Lappidoth al weer boven de grond was. Vanilyavi en Talilou kwamen bang en gestrest over en wilden de hele tijd de ren uit.

Om 13uur kwam in terug van school, Lappidoth nog niet gevonden en ik was erg bezorgd (vorig jaar een konijn dood moeten terugvinden in een hol). Ik ben de holen in de ren voorzichtig gaan instorten, maar ik heb geen konijn gevonden. Wel ontdekte ik een hol dat naar de buurvrouw liep (onze ren is volledig begaasd en op de bodem liggen stenen, maar er is denk ik een steen wat naar beneden gezakt waardoor er een gaatje tussen steen en gaas ontstond en daar zijn ze onderdoor gegaan). Ik moest 14uur naar mn werk dus ik kon helaas niet verder zoeken… Ik heb natuurlijk niet lekker gewerkt, maakte me echt erge zorgen.

18uur was ik thuis. De mogelijkheden: Lappidoth zat in het hol naar de buren of was, net als Talilou, uit de ren gesprongen. Daarnet heb ik het hol naar de buren uitgegraven (stopte al vrij snel), geen konijn gevonden. Er is dus eigenlijk geen kans meer dat ze ergens onder de grond zit, ze zal vast in de buurt ergens rondlopen. Morgen ben ik weer 13uur thuis van school dus dan zal ik de buurt uitkammen, hopelijk vind ik haar.

Maar wat kan er nou precies gebeurd zijn? Vanilyavi mist een best grote strook haar op haar kop, naar mijn idee kan een ander konijn dat bijna niet gedaan hebben. Zo’n grote bek hebben ze niet, ze bijten elkaar niet zo snel op de kop en daarnaast in Vanilyavi is jaren de baas. De konijnen vormen een stabiele groep en maken zelden ruzie. De andere nijnen zouden het niet in hun kop halen om Vanilyavi in haar hoofd te bijten. Bovendien worden de konijnen niet bang en gestrest van een ruzie, ik heb de nijnen nog niet eerder zo gezien terwijl ik best eens een ruzie heb meegemaakt (bijvoorbeeld bij het koppelen). Ze lijken zich niet veilig te voelen in de ren en als je erin gaat, komen ze constant bij je zitten. Ook eten ze eigenlijk niet en dat is echt heel raar (het zijn een stelletje vreetzakken), zelfs cruesli (lekkernij, verwensnoepje) willen ze niet echt. De konijnen zijn dus goed van slag, maar van wat? Hoe komt Vanilyavi aan zijn kale plek? Waarom is Talilou vannacht de ren uitgesprongen? Waarschijnlijk is Lappidoth haar achterna gesprongen…

Een foto van de ren:
Afbeelding
Het bruine konijn is Talilou en het zwarte konijn Vanilyavi.
Een foto van Lappidoth, het konijn dat nu kwijt is:
Afbeelding

Ik zal morgen een foto uploaden van de kale plek van Vanilyavi.

Trouwens, ik woon in Apeldoorn in de Maten. Mocht iemand in de buurt wonen, uitkijken naar Lappidoth zou erg fijn zijn! We hebben haar nog niet zo lang dus ze is nog een beetje schuw. Talilou was dat in het begin ook, we hebben haar nu bijna een jaar en ze is inmiddels ontzettend tam dus dat komt vanzelf ook wel bij Lappidoth. Maar mocht je haar vinden, dan kun je beter niet proberen haar te vangen (denk dat dat niet gaat lukken).

Alvast bedankt voor het meedenken. Ik zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen..
Laatst bijgewerkt door Sarah_Elise op 08-01-13 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:59

Nee, rijden is hormonen. En ik zie het ze in het hok eigenlijk nooit doen, maar wel als ze in hun "speelparadijs" zitten..

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:01

@Suus: Je foto is helaas niet zichtbaar,
maar kom maar op met een foto, we zijn nou toch al
bezig met rassen te raden :j[/quote]
Hm... Ik ga straks er even naar kijken ;)

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:03

Ik hoop dat je haar snel terug vind :\

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:06

Auw wat een jammerlijke situatie!
Een kale plek kan wijzen op schimmel of schurft, maar als het op 1 avondje is
uitgevallen zal het wel zijn van een dier dat heeft gebeten?

Het enigste waar ik aan kan denken is een kat, hoewel de konijnen niet zo klein zijn
zou ik het raar vinden dat de kat toch iets mee te maken zou hebben.. Dat ze gewoon
haar uittrekt en niet in het vel heeft gepakt? Vreemd..
Een mogel misschien, ekster of kauwen heb ik wel eens zien dueleren met m'n konijnen,
maar snachts lijkt me dit ook niet het geval.. lag er misschien voedsel in de ren waar de vogels bijkonden?
Eksters zijn echte gemene vogels naar eender welk dier als het op eten aankomt.

Waar je konijnen zijn kunnen we niet mee helpen denk ik, ik woon allesinds niet in de
buurt, anders kwam ik met jou eens in de tuin van de buren rondkijken.
Als je zeker bent dat de holen helemaal zijn uitgegraven/ingestort, zou ik ze toeleggen met stenen en gaas (desnoods voorlopig, zodat de andere niet kunnen ontsnappen door dezelfde gang),
Als je niet zeker bent, zou ik het konijn dat er nog is, even in het binnenhok opsluiten en misschien zit de
andere(n) smorgens wel weer in de ren?

Er kunnen ook geen kwajongens uit de buurt in jullie tuin komen?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:12

voor de zekerheid zou ik contact opnemen met plaatselijke asiel of je konijn daar binnen gebracht is. Ook amivedi op de hoogte brengen (of zelf via hun site registreren met foto) dat je je nijn kwijt bent en vragen of hun ook alle dieren die bij het asiel binnen komen door gebeld krijgen zodat je weet dat als het in het asiel terecht komt, amivedi dat ook te horen krijgt en jou belt. Anders zou ik adviseren regelmatig naar het asiel te blijven bellen.
De dierenambulance ook niet vergeten in te lichten soms krijgen die meldingen dat daar en daar een konijn loopt maar ze kunnen vaak niet zelf gaan vangen en dan kunnen ze de melding wel door geven aan jou ;)

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 08:51

Ik vroeg me af wat voor voer (merk) jullie precies geven aan jullie konijnen, en hoeveel precies.
Ik ben van plan toch korrels aan te schaffen, maar heb dit in jàren niet gehad, en ik ben bang
dat als ik naar een dierenwinkel gaan, ze me gewoon het duurste of hun eigen merk aanschaffen,
wat niet altijd het beste is voor de dieren. Ik heb nu wel een zak van 16kg Tom&Co staan,
zonder enige specificaties op de zak, niet eens een papier eraan met de samenstelling.
Er is 1 konijn dat de korrel krijgt, maar ze kiest er enkele soorten uit (waarschijnlijk de meest
suiker- of eiwitrijke geloof ik?) dus ik ben niet ondersteboven van deze korrel.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 09:13

Ik heb SS gegeven. Maar toen had ik nog maar twee konijntjes en was dat nog betaalbaar. Nu geef ik Kasper fauna food sport waar dus ook een middel voor coccidiose in zit kost 12,10 per 25 kilo. En ik heb ook wel eens havens m5 gehad weet niet wat die koste.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 09:38

Ik haal mijn voer bij een fabriek. Vente veevoerder. Ben er altijd erg tevrede over en het kost niet veel omdat ik het direct bij de fabriek kan kopen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 09:43

Hier krijgen ze gewone korrel van havens, waar ze niet uit kunnen selecteren.
We mengen er soms nog wel eens wat anders tussen, want mensen die een konijn bij ons afgeven geven meestal alles af, dus ook het voer. Is zonde om dan het voer weg te gooien omdat het gemengd is. Dus mengen we dat gewoon door ons eigen voer heen. Krijgen ook wel eens SS selective erbij.

Ze krijgen hier één klein bakje voer, 25 gram per kg lichaamsgewicht. 's Avonds pakken we het voer weg bij alle dieren... en 's morgens krijgen ze dan weer nieuw. Hebben wel altijd onbeperkt hooi.

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 10:26

Havens verdeelt blijkbaar niet in de buurt (ofwel in NL gaan halen, ofwel 100km rijden),
Kasper Fauna Food verdelen ze wel in de buurt, en een vriend heeft dit blijkbaar ook aan
z'n konijnen, ik mag er een zakje van uitproberen. Ben benieuwd, weet alleen niet wat ik met die Tom&Co zak moet doen :/

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 10:32

Je moet het toch eerst mengen. Weet niet hoeveel er nog in zit.

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 10:34

Ik heb de zak nu 3 weken, elke dag gaat er ongeveer een handje uit (50g?),
en de zak is 16kg, dus nog 14kg 950g ? :')

Of sucken m'n berekeningen zohard?

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 10:38

O ja nou laat je het staan als reserve voer. Altijd handig.
Ik moest van de week op stel en sprong een zak halen. Was er net voor sluitingstijd. Ik was echt in de veronderstelling dat ik nog had...