Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:44

Indy29 schreef:
http://www.parool.nl/parool/nl/1024/GRO ... rgan.dhtml

Nou de meeste van jullie weer blij. Het getouwtrek is hervat en het gesleep met Morgan kan opnieuw gaan beginnen.
Dat is vast wel goed voor die orka!!!

Er wordt niks gesleept tot er een uitspraak van de rechter is. Dus voor wat dat betreft blijft Morgan nog lekker in haar pierenbadje.

Verders, goed nieuws dat de Orca Coalitie weer gaat procederen om Morgan vrij te krijgen, ik hoop op een positieve uitslag *\o/*!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:45

De zin "dat is vast wel goed voor die orka !!!" is een beetje raar, aangezien de orka persoonlijk hiervan geen hinder of overlast van ondervind. Het is gewoon afwachten wat de rechter zegt, klaar. Het is hopen dat ze wordt vrijgelaten, ook al betekend dat haar dood.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:11

_San87_ schreef:
Indy29 schreef:
http://www.parool.nl/parool/nl/1024/GRO ... rgan.dhtml

Nou de meeste van jullie weer blij. Het getouwtrek is hervat en het gesleep met Morgan kan opnieuw gaan beginnen.
Dat is vast wel goed voor die orka!!!

Er wordt niks gesleept tot er een uitspraak van de rechter is. Dus voor wat dat betreft blijft Morgan nog lekker in haar pierenbadje.

Verders, goed nieuws dat de Orca Coalitie weer gaat procederen om Morgan vrij te krijgen, ik hoop op een positieve uitslag *\o/*!

Tsja ik weet het niet hoor, ik vind beide opties niet geweldig.
Blijf erbij dat ze het aan het begin behoorlijk fout hebben gedaan, door haar zoveel menselijke aandacht te geven en geen natuurlijk gedrag te stimuleren.
Zo weinig mogelijk menselijke aandacht, desnoods alleen materieele aandacht (denk aan een bestuurbaar autotje, zodat ze wel afleiding heeft) en toen ze genoeg aangesterkt was levende vissen erbij zodat ze kon "jagen" had mij een betere aanpak geleken.
Nu heb je een orka die in een te kleine ruimte zit, die erg aanhankelijk naar mensen is en niet weet hoe ze moet jagen.
Maar als je haar weer terug zet in de natuur zal je haar eerst moeten leren jagen en haar slechte ervaringen met mensen moeten opdoen zodat ze ze niet gaat opzoeken en nog ook hopen dat je haar familie vind.
Morgan heeft in mijn ogen in beide gevallen al verloren :n

kimmie261

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:20

nou,het is goed nieuws al denk ik dat het energie is voor niets,daar vele mensen denken dat een dolfinarium een prima alternatief is voor een oceaan en er is nogal wat geld mee gemoeit met deze dieren en hun shows..

plus ik denk dat je je niet moet vergissen in het instinct wat deze dieren hebben,denk dat het jagen snel genoeg weer is aangeleerd zeker bij zo'n jong dier,ze heeft nog alle kansen om terug te gaan de vrijheid in te gaan.

dit filmpje zegt wel genoeg hoeveel instinct deze dieren nog bezitten ook al leven ze jaren in gevangenschap..
http://www.youtube.com/watch?v=KYLhL-MGLwE

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:26

Waar ik wel benieuwd naar ben, de mensen die graag willen dat Morgan de natuur weer ingaat, als ze daar nu meteen doodgaat, vinden jullie dit dan een succes verhaal?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:33

Choce schreef:
Waar ik wel benieuwd naar ben, de mensen die graag willen dat Morgan de natuur weer ingaat, als ze daar nu meteen doodgaat, vinden jullie dit dan een succes verhaal?

Eerlijk? Ja. Dan is er in ieder geval geprobeerd haar te rehabiliteren. Dat het mislukt zou jammer zijn, maar de orka is niet voor niks aangespoeld to begin with, dat houdt in dat ze te zwak is volgens mama Natuur en ze ten dode opgeschreven was. Klinkt banketstaaf, maar zo gaat het nu eenmaal. Dus als ze dood zou gaan in de natuur, heb ik daar 100% vrede mee :).

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:34

ja,ze zou al dood gaan,dat heet natuur,ze is te zwak eigenlijk om in de natuur te overleven,en 100x liever dood als een leven van járen als fok en circus orka..

vandaag gaan er vast en zeker ook weer orka's dood en ook jonge orka's dood,heb er nog nooit 1 nacht over wakker gelegen dus of deze orka( toevallig met een naam door de mens gegeven waardoor ze een individu wordt) dood gaat of niet zal er niet van wakker liggen :n ...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:35

Ik vind van wel, het dier was nooit bestemd om in een dierenpark kunstjes te doen voor een visje. De natuur had als besloten dat Morgan te zwak was om te leven, de bedoeling van de natuur was om haar te laten sterven. Wij, als mens zijnde, vonden dat zielig en moesten (zelfs bij wet) haar redden. Ze had nog kunnen leven als wij haar hadden laten aansterken (zonder menselijk contact) en daarna vrijlaten, dan had ze het kunnen overleven. Nu red ze het niet en ja dan vind ik het nog een succes, ze heeft toch even weer aan de vrijheid geroken.

En ik denk dat indien ze bij haar familie, die al was gevonden, wordt teruggeplaatst het misschien mogelijk is dat ze overleeft. Anders is het jammer, maar het zij zo.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:22

Hmmm, oke, ik zie het zelf eigenlijk dan toch niet als succes.
Voor mij zou dat zijn als ze 'volledig' weer kan meedraaien in de natuur.
Dus samen met een familie en zelfstandig kunnen jagen.

Even nog een algemene vraag: Weet iemand van wie Morgan nu is?
Want ze was niet van het dolfinarium, maar die schijnt haar wel geruild te hebben?
En stel dat de nederlandse regering zegt; We willen Morgan terug, moet Loro Park haar dan aan ons terug geven?
Iemand een idee of artikel hierover?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:08

stef schreef:
Ik zeg nergens dat het ok is. Maar het is nu eenmaal zo en dat gaat niet veranderen. In plaats van blijven roepen dat de behuizing zo ontzettend klein is vind ik het interessant om te kezen hoe het met morgan gaat, wat er gedaan wordt om hun leven zo goed mogelijk te maken in gevangenschap. Maar daar is in dit topic geen ruimte voor, want dan ben je gelijk een voorstander.

Ik kijk liever vooruit. Hoe gaat het dan met Morgan, laten ze haar veel te vroeg zwanger worden, hoeveel levenskwaliteit heeft ze uiteindelijk, wanneer komt ook bij haar de stress en het daarbij behorende gedrag, hoe is het voor haar als ze over 20 jaar nog steeds in dit bad zit of is verhuisd, uit 'haar groep'wordt gehaald en meerdere dolfinaria bij langs gaat.

Door te zeggen 'tja, het is nu eenmaal zo', dan berust je erin en keur je het inderdaad eigenlijk goed. Tilikum zit al jaren in zo'n bad, je kunt dat nog niet vergelijken. Kijk je echter naar Keto, Morgans huisgenoot, is ook al op hetzelfde pad als Tilikum.
Tilikum is op ongeveer dezelfde leeftijd als Morgan gevangen, hij was 2, hij is bij meerdere incidenten betrokken geweest. Hij is nu 33 en zit 31 jaar in een zwembadje en kijk hoe hij er aan toe is. Een veel jongere kandidaat is Keto, hij is geboren in SW in 1995 en is 17 jaar en ook al dodelijke incidenten achter de rug.

En waarom is Morgan beter af dan Tilikum in normale omstandigheden?

Men noemt hier dat je niet iets positeifs mag zeggen, tuurlijk mag dat, maar onderbouw het eens, want die onderbouwing hoor ik nergens. Verder fokt men ook fijn met deze dieren, wat vind men daar dan van, wat vind je uberhaupt over het houden van deze zeedieren (die je imo nooit adequaat kan houden, hoe goed men hun best ook doet) in marineparken ter vermaak van de mens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:12

Choce schreef:
Tsja ik weet het niet hoor, ik vind beide opties niet geweldig.
Blijf erbij dat ze het aan het begin behoorlijk fout hebben gedaan, door haar zoveel menselijke aandacht te geven en geen natuurlijk gedrag te stimuleren.
Zo weinig mogelijk menselijke aandacht, desnoods alleen materieele aandacht (denk aan een bestuurbaar autotje, zodat ze wel afleiding heeft) en toen ze genoeg aangesterkt was levende vissen erbij zodat ze kon "jagen" had mij een betere aanpak geleken.
Nu heb je een orka die in een te kleine ruimte zit, die erg aanhankelijk naar mensen is en niet weet hoe ze moet jagen.
Maar als je haar weer terug zet in de natuur zal je haar eerst moeten leren jagen en haar slechte ervaringen met mensen moeten opdoen zodat ze ze niet gaat opzoeken en nog ook hopen dat je haar familie vind.
Morgan heeft in mijn ogen in beide gevallen al verloren :n

Ze hadden haar in moeten laten slapen. Met ander wild gaat dat precies hetzelfde, kan het niet terug de natuur in, dan de dood. Ik snap niet waarom dat voor een orka anders moet wezen. Een wild edelhert doe je ook geen plezier met een hertenkampje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:20

Choce schreef:

Nee, dan denk ik dat haar onnodig lijden bespaard had kunnen blijven, door haar bij vondst in te laten slapen. Men zegt bij het dolfinarium zelfs dat ze bij vondst geen 24 uur meer had. Had de natuur gerespecteerd. Nu hebben ze al zo verschrikkelijk veel verknald, ze is nu al vreselijk op mensen gericht. Ik hoop inderdaad dat ze haar onder begeleiding vrij gaan laten en dat ze dat gaat overleven of niet, altijd beter dan in een tank en niets kunnen doen waar je voor geboren bent. Waar je kunstmatig wordt bezig gehouden, onnatuurlijk eet, verbanden aangaat buiten je soort en daar afhankelijk van wordt, je met soortgenoten leeft die je normaliter had vermeden, je kunstjes moet doen om je maar te vermaken. Niet met je familie, niet lekker met je neus in het kelp, niet jagen op vissen, niet een fijne sprint kunnen trekken of einden zwemmen met je familie, ruzie uit de weg gaan, omdat het kan, je roep die kilometers draagt, niets van dat alles, alles wat het leven maakt voor een orka, is er niet in een tank.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:22

Choce schreef:
Hmmm, oke, ik zie het zelf eigenlijk dan toch niet als succes.
Voor mij zou dat zijn als ze 'volledig' weer kan meedraaien in de natuur.
Dus samen met een familie en zelfstandig kunnen jagen.

Even nog een algemene vraag: Weet iemand van wie Morgan nu is?
Want ze was niet van het dolfinarium, maar die schijnt haar wel geruild te hebben?
En stel dat de nederlandse regering zegt; We willen Morgan terug, moet Loro Park haar dan aan ons terug geven?
Iemand een idee of artikel hierover?

Het in leven houden van dieren is voor de dieren niet altijd een succes nee, soms is het erger, veel erger dan de dood.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 01:00

ik ben benieuwd wat de nieuwe uitspraak van de jury zal wezen in weer het gevecht om de vrijheid van morgan...ik zou het niet erg vinden als ze dood zou gaan in de natuur dat is dan gewoon jammer maar helaas dier is waarschijnlijk gewoon zwak

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 03:13

Ik denk toch dat we eerst een stap terug moeten en eerst ons maar eens af moeten vragen; "als de rechter haar toen haar vrijheid niet gaf, waarom zou hij dat nu dan wel doen?"
Wat is de inspraak van het dolfinarium hierin? En waarom kon ze toen niet een trainingtraject in, om haar weer vrij te laten?
En daarbij begint het verhuizen en verslepen van Morgan al binnen het jaar opnieuw? Ik bedoelde, is dat dan orka waardig?

Ik vind niet dat vrijheid haar dood moet worden, ik vind dat ze een eerlijke kans moet hebben om haar familie terug te vinden. Dan sta ik er achter om haar vrij te laten. Om haar nu vrij te laten en dan maar te laten vereenzamen en verhongeren, vind ik niet eerlijk tegenover Morgan. Dan kunnen ze haar beter nu alsnog laten inslapen.
En dat gaan ze nooit doen........

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:16

Maar wie zegt dat ze geen eerlijke kans zal krijgen? Men zegt dat ze gerehabiliteerd moet worden, dat moet goed gebeuren en dan is de kans dat ze het overleeft aanwezig. De kans dat ze het niet overleeft ook, maar dat geldt voor ieder dier op ieder moment van de dag :).

Vergeet niet dat dit dier van moeder Natuur sowieso niet had mogen leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:39

Indy29 schreef:
Ik denk toch dat we eerst een stap terug moeten en eerst ons maar eens af moeten vragen; "als de rechter haar toen haar vrijheid niet gaf, waarom zou hij dat nu dan wel doen?"
Wat is de inspraak van het dolfinarium hierin? En waarom kon ze toen niet een trainingtraject in, om haar weer vrij te laten?
En daarbij begint het verhuizen en verslepen van Morgan al binnen het jaar opnieuw? Ik bedoelde, is dat dan orka waardig?

Ik vind niet dat vrijheid haar dood moet worden, ik vind dat ze een eerlijke kans moet hebben om haar familie terug te vinden. Dan sta ik er achter om haar vrij te laten. Om haar nu vrij te laten en dan maar te laten vereenzamen en verhongeren, vind ik niet eerlijk tegenover Morgan. Dan kunnen ze haar beter nu alsnog laten inslapen.
En dat gaan ze nooit doen........

Morgan heeft nog nooit een eerlijke kans gehad en dat gaat ook niet gebeuren, die komt echt nooit meer vrij, die gaat tientallen jaren orca onwaardig gehouden worden en dienen als fokdier en circusartiest. Misschien dat we over tien jaar wel lezen dat ze erg gestressed is, dat haar tanden amper nog aanwezig zijn en ze meerdere uitvallen naar haar trainer heeft gedaan, hoe orkawaardig is dat. Orka in tanks houden is sowieso al geen respect hebben voor een orka.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:42

Ik ben het volledig eens met Mindim.
En voor degene die roepen dat ze dan alweer verhuisd moet worden
Denk je echt dat ze haar hele leven in Tenerife blijft zitten?
En als je naar de andere orka's kijkt, die verhuizen ook geregeld (niet dat ik het goed praat)

Iemand nog nieuws gevonden over Tilikum?
Ik vind niets meer erover

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:54

Ik ook niet, ik vind dat Aquaria sowieso weinig tot geen info over hun orka's vrijgeven, vraag me af waarom.

Zag net dat ze manlijke orka's masturberen met een koeienvagina gevuld met heet water? Hmm. Tommy Lee vind dit zelfs ziek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:56

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:52

assie schreef:
Nee, maar om eerlijk te zijn denk ik ook dat (bijna) niemand het eens is met Taiji. Dat is gewoon bruut.

Wat dat dan weer met Morgan te maken heeft? Met haar gaat het goed. Vanavond te zien op Hart van Nederland.

Weten jullie ook dat dat allemaal in opdracht van SeaWorld gebeurd???
En NL daar ook zijn dolfijntjes vandaan heeft???

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:04

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:14

Sea World zegt dat trainers geen contact meer mogen hebben met Tilikum, dus niet bij hem in het water mogen en hem ook niet mogen aanraken. Maar ondertussen laten ze hem wel klaarkomen in een kunstmatige vagina, gehanteerd door mensen, om er lekker mee te fokken.

Wtf :? :').

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:13

Hoe denk je dat er anders zoveel nakomelingen afstammen van Tilikum? Echt niet omdat er natuurlijk met deze dieren is gefokt hoor!!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:18

Ik heb heel het dossier van PETA doorgelezen, maar kom op mensen het is toch overduidelijk dat SeaWorld gesloten moet worden. Ik raad iedereen aan de link goed te lezen