Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

netam12

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:04

Ik gebruik Royal Canin.Ben er zeer te vreden over. Ook krijg onze hond staafjes en deze zijn van Pedigree

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:08

Je had het ons ook kunnen vragen hoor Chiqa, er is zóveel kennis op het HK topic stiekum ;)
Met het vlees ben je echt op de goede weg, niet meer twijfelen daaraan!

(En nu hup, die zak brokken het raam uit!)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:12

Weerstand verhogen. Iemand nuttige tips?
Jua is net uit Utrecht terug, had een longontsteking sinds vrijdagnacht.
Nu krijgt ze nog antibiotica, als ze daar klaar mee is gaan we probiotica geven om haar weerstand en
darmflora wat te versterken (waarschijnlijk nog/blijvend schade door de maagdarmoperatie).

We hebben trouwens Jua's Carnibest naar Utrecht gebracht de ochtend erna, en ze at prima gelukkig.
Ben nogsteeds weg van Carnibest, hier geen brok meer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:17

Chubby dat had ik idd kunnen vragen weet ik het voor de volgende keer :) Helaas nog op de brok want mn vriezer is nagenoeg leeg en ze zijn vergeten te bestellen

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 19:19

Jua: Probiotica is perfect! Ter ondersteuning daarvan kan je een aantal dagen tot een week alleen vuile pens voeren. Ik zou Jua daarna, ipv carnibest, als je de mogelijkheid hebt een poosje zelf samengesteld geven, dan kan je namelijk wekelijks een pensdag inlassen. Wekelijks een pensdag bij de carnibest zou ik niet doen, omdat carnibest een hoger percentage orgaan bevat dan wanneer je zelf zou samenstellen.
En anders 1 dag per 2 weken alleen pens bij de carnibest.

Editje: tevens zou ik haar iets meer voer geven, ik vind haar erg schraal namelijk. Ik begrijp dat je een dergelijk grote, hard groeiende hond zo schraal mogelijk wilt houden, maar dan moeten ze wel helemaal gezond zijn. Stop er dus wat extra's in. Kan ook in de vorm van magere kwark, of roeryoghurt zijn. Dat is ook heel goed voor de darmflora en kan je eventueel ook nog een handje musli doorheen doen (zónder de krenten)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 19:32

Pens vind Jua niet lekker.. en zelf samenstellen zien we waarschijnlijk niet zitten.
Carnibest is al werk zat haha :Y) Maargoed, ze eet pens, als een van de weinige dingen, niet van harte.

Erg schraal? vind haar op dit moment juist perfect, zeker met haar groei erbij.
Ze krijgt nu 2 kilo Carnibest, en daarnaast af en toe groente, fruit, ei en yogurt.
Zo ziet ze er nu uit, teminste, voordat ze opgenomen werd, want ze valt wel vrij snel in na een dag niet eten.
De DA en studente zeiden daar trouwens dat ze in zo'n fijne conditie is voor haar formaat & leeftijd
Afbeelding

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 19:38

Dat is ze ook! Maar een hond met een probleem in het afweersysteem mag best ietsje meer hebben, ik bedoel ook niet gelijk 10 kilo, maar een kilo of 2. Als ze dan eens niet lekker is, vallen ze niet zo vreselijk veel terug.
Heb je gemalen pens, of lappen geprobeerd? Schapen of runderpens? Er zit in vanalles nog al verschil namelijk.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 19:42

Tja t probleem is, ze was al zo'n tijd goed, en dan hebben we liever elke extra kilo er niet aan.

Geenidee, ouders zijn er momenteel niet, dus kan t ook niet vragen.
Maargoed, kreeg als tip vitamine C, ervaringen?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:00

Laika schreef:
Klopt 1500/500 schijnt het erg goed te doen, zowel bij honden als paarden. Maar ik geef mijn honden gewoon lekker een runderstrot :D http://lh3.ggpht.com/_VJRFNwU6I5A/TAYQT ... 40/007.JPG

ja, 1500/500 is de goede verdeling. ik kan die van mij helaas niet zomaar runderstrot geven. meneer heeft EPI en ook nog eens een voedselallergie dus ik moet echt uitkijken met wat ik hem geef.
Laatst bijgewerkt door Tieme op 04-07-10 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:06

Chiqa schreef:
Ze heeft nu rymadil dat werkt maar is natuurlijk niet de oplossing.

de mijne heeft eerst nog een tijd op sasha's blend gestaan. dit is ook pijnstillend. kan je gewoon door het voer heen doen. bevat ook chondriotine/glucosamine en iets pijnstillends.

ook glucobest van carnibest is erg goed.

ik geef naast de glucose/chondriotine tabletten van het kruidvat ook nog MSM tabletten. dit werkt pijnstillend en ontstekingsremmend in de gewrichten.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:26

Loiz schreef:
Tja t probleem is, ze was al zo'n tijd goed, en dan hebben we liever elke extra kilo er niet aan.

Geenidee, ouders zijn er momenteel niet, dus kan t ook niet vragen.
Maargoed, kreeg als tip vitamine C, ervaringen?

Nah, als ze goed was geweest, was ze nu niet ziek geworden hé ;)
Vitamine C een kuurtje kan geen kwaad, maar niet voortdurend blijven geven hoor! Een hond maakt dat zelf aan, en als je dat extra gaat bijgeven, kunnen ze daarmee stoppen. Als je eraan kunt komen is runderlong een goede natuurlijke bron van vitamine c
En anders even kijken op http://www.vitamine-hond.com/ want de vitamine c die wij slikken is dus niet goed voor een hond.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:30

Tja een longontsteking zit niet in de maag/darm en komt voor door verslikken en vaker bij grote honden.
Dus in principe komt dat niet meteen door haar gevoeligheid.

Voortdurend niet idd, degene die me dit tipte gaf ook deze website, moet nog even kijken :j

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:44

Loiz schreef:
Weerstand verhogen. Iemand nuttige tips?
Jua is net uit Utrecht terug, had een longontsteking sinds vrijdagnacht.
Nu krijgt ze nog antibiotica, als ze daar klaar mee is gaan we probiotica geven om haar weerstand en
darmflora wat te versterken (waarschijnlijk nog/blijvend schade door de maagdarmoperatie).

Okee, ik refereerde naar wat je zelf in bovenstaande quote had gezet. Dus ik ging ervan uit dat deze longontsteking voortkwam uit een verminderde weerstand door haar maagproblemen voorheen. Hoewel ik overtuigd ben, dat een en ander wel met elkaar te maken zal hebben. Als de weerstand goed is, hoeft verslikken geen longontsteking te geven, lijkt mij

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:47

Tieme schreef:
Chiqa schreef:
Ze heeft nu rymadil dat werkt maar is natuurlijk niet de oplossing.

de mijne heeft eerst nog een tijd op sasha's blend gestaan. dit is ook pijnstillend. kan je gewoon door het voer heen doen. bevat ook chondriotine/glucosamine en iets pijnstillends.

ook glucobest van carnibest is erg goed.

ik geef naast de glucose/chondriotine tabletten van het kruidvat ook nog MSM tabletten. dit werkt pijnstillend en ontstekingsremmend in de gewrichten.

Sascha's blend heeft geen pijnstillende werking. Het helpt alleen met de opbouw door de glucosamine. Is een voedingssuplement, maar geen pijnstilling. Is trouwens prima om bij de pijnstilling los te geven!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:06

Laika schreef:
Helpen brokken tegen kreupelheid? De gedachte hierachter zou ik ook graag weten, Chiqa

Beter is dan misschien lekker een runderstrot, natuurlijke bron van chrondo/gluco :j

het verlicht, laat ik het zo zeggen, honden die wat last hebben van arthrose lopen vaak beter als ze op zo'n voer/supplementen staan.
Maar goed er zullen wel nog manieren zijn.
Verder rimadyl is niet 'slecht', in die zin dat als de levenskwaliteit zodanig vermindert je gerust pijnstilling mag geven. Een kreupele hond heeft pijn, zo erg soms dat ze totaal niet vrolijk meer zijn, eten laten staan,... Pijnstilling is een beetje dubbel, aan de ene kant niet zo gezond natuurlijk, aan de andere kant herleven veel honden/katten weer, dusja aan de eigenaar dan de keus.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:26

Nikki__ schreef:
Sascha's blend heeft geen pijnstillende werking. Het helpt alleen met de opbouw door de glucosamine. Is een voedingssuplement, maar geen pijnstilling. Is trouwens prima om bij de pijnstilling los te geven!

Ik zeg nergens dat het een pijnstilling is. maar het heeft wel degelijk een pijnstillende werking. :j het bevat namelijk groenlipmossel en dit werkt pijnstillend ;) in groenlipmossel zit namelijk omega 3 vetzuren die ontstekingsremmend en pijnstillend werken. ;) dit zit trouwens ook in het speciale mobilitie dieet voer van royal canin.
mijn hond had bij het gebruik van sasha's blend geen pijnstilling meer nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:59

Laika schreef:
Als je eraan kunt komen is runderlong een goede natuurlijke bron van vitamine c

Is dat zo? Ik had ooit die vraag gesteld op barfplaats daar werd mij verteld dat long geheel waardeloos was omdat er niets inzat.

Ik dokter verder liever niet zelf, ik laat dat over aan de DA waar ze nu loopt.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:30

Uiteraard moet je het "dokteren" aan de dokter over laten, maar wat extra ondersteuning wat toch geen kwaad kan, is nooit weg.
Long is als voeding waardeloos ivm weinig voedingswaarde, meer vulling, maar het heeft wel een hoog vitamine C gehalte.
http://www.voernatuurlijk.nl/forum/view ... =36&t=7688

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:47

Zo dat is idd niet te verwaarlozen, best een hoog Vit C gehalte en geheel te verwaarlozen is het dus ook niet (Mij werd toen verteld dat het de inhoud van een zemelap had)

Zo zie je maar weer :)
Ik ga pas op supplementen over als mijn DA mij dat aanraad dat bedoelde ik eigenlijk.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:05

Chiqa schreef:
Ik ga pas op supplementen over als mijn DA mij dat aanraad dat bedoelde ik eigenlijk.

ik weet niet wat voor een speciale brokken je nu geeft maar dat kan je gewoon vervangen door een supplement. daar heb je geen dierenarts voor nodig. in dat voer zit ook een supplement dus dan kan je beter gewoon vlees geven en zelf een supplement daar aan toevoegen. de meeste dierenartsen zullen al gauw "speciale" brok aanraden en de meeste mensen trappen hier ook in. (ik ben er ook in getrapt). maar dit doen ze grotendeels omdat ze hier goed aan verdienen ;)
mijn hond zou van de dierenarts eerst op speciaal voer moeten voor duitse herders. daarna kreeg hij last van HD/artrose. hadden ze ook speciaal voer voor. was het beste volgens hun. even daarna kreeg hij EPI. hadden ze ook speciaal voer voor wat ze me met klem aanraadde. een paar maanden terug kreeg hij voedselallergie en ook hier wilden ze me weer een zak voer aansmeren. op mijn vraag wat ik hem nu precies moest gaan geven, (ze hadden me in de tussentijd 3 soorten voer aangeraden die allemaal "nodig" waren), daar hadden ze geen antwoord op. toen ik vroeg of ik hem dan maar van alles wa moest gaan geven, stonden ze met een bek vol tanden. dus hij krijgt nu brokken waar hij het goed op doet met daarbij de nodige supplementen voor al z'n "mankementen".

wat ik eigenlijk kort gezegd bedoel, geloof niet alles wat een dierenarts zegt en zeker niet qua voer want daar hebben ze echt de ballen verstand van. ze hebben hele leuke verkooppraatjes en zullen je bijna altijd het duurste geven.
zou hem dus overzetten op supplementen waar iets natuurlijks in zit wat ook pijnstillend werkt. rymadil is echt niet zo onschadelijk als het lijkt en zeker niet op de langere termijn!!
Laatst bijgewerkt door Tieme op 05-07-10 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:08

Tieme schreef:
ik weet niet wat voor een speciale brokken je nu geeft maar dat kan je gewoon vervangen door een supplement. daar heb je geen dierenarts voor nodig.

Ik zou niet weten wat voor supplementen ik dan toe moet voegen, en waar ik betrouwbare info kan krijgen, want op de meeste vlees fora's zegt de een links en de ander rechts, en daar pas ik voor het gaat wel om de gezondheid van mijn hond. Er geeft niemand thuis als dat verkloot wordt.

Tieme schreef:
geloof niet alles wat een dierenarts zegt en zeker niet qua voer want daar hebben ze echt de ballen verstand van.

Waar zeg ik dat ik voer van de DA heb? ;) En verders....toch heb ik vertrouwen in ze, daar betaal ik toch voor?

Zie het voorbeeld van die long in dit topic, wie is er dan een prutser?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:13

Tieme schreef:
Chiqa schreef:

ik weet niet wat voor een speciale brokken je nu geeft maar dat kan je gewoon vervangen door een supplement. daar heb je geen dierenarts voor nodig. in dat voer zit ook een supplement dus dan kan je beter gewoon vlees geven en zelf een supplement daar aan toevoegen. de meeste dierenartsen zullen al gauw "speciale" brok aanraden en de meeste mensen trappen hier ook in. (ik ben er ook in getrapt). maar dit doen ze grotendeels omdat ze hier goed aan verdienen ;)
mijn hond zou van de dierenarts eerst op speciaal voer moeten voor duitse herders. daarna kreeg hij last van HD/artrose. hadden ze ook speciaal voer voor. was het beste volgens hun. even daarna kreeg hij EPI. hadden ze ook speciaal voer voor wat ze me met klem aanraadde. een paar maanden terug kreeg hij voedselallergie en ook hier wilden ze me weer een zak voer aansmeren. op mijn vraag wat ik hem nu precies moest gaan geven, (ze hadden me in de tussentijd 3 soorten voer aangeraden die allemaal "nodig" waren), daar hadden ze geen antwoord op. toen ik vroeg of ik hem dan maar van alles wa moest gaan geven, stonden ze met een bek vol tanden. dus hij krijgt nu brokken waar hij het goed op doet met daarbij de nodige supplementen voor al z'n "mankementen".

wat ik eigenlijk kort gezegd bedoel, geloof niet alles wat een dierenarts zegt en zeker niet qua voer want daar hebben ze echt de ballen verstand van. ze hebben hele leuke verkooppraatjes en zullen je bijna altijd het duurste geven.
zou hem dus overzetten op supplementen waar iets natuurlijks in zit wat ook pijnstillend werkt. rymadil is echt niet zo onschadelijk als het lijkt en zeker niet op de langere termijn!!

Het voer wat ze je, volgens jouw, aan proberen te smeren, is ook daadwerkelijk voer wát goed is voor een hond met die aandoeningen.
En is handig voor mensen die iets minder gewillig zijn om zelf voedingssuplementen toe te voegen.

Leuk dat je dat zegt van rymadil, maar wat nou als een hond zover is dat hij niet meer kán zoder rymadil?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:16

Chiqa schreef:
Tieme schreef:
ik weet niet wat voor een speciale brokken je nu geeft maar dat kan je gewoon vervangen door een supplement. daar heb je geen dierenarts voor nodig.

Chiqa schreef:
Ik zou niet weten wat voor supplementen ik dan toe moet voegen, en waar ik betrouwbare info kan krijgen, want op de meeste vlees fora's zegt de een links en de ander rechts, en daar pas ik voor het gaat wel om de gezondheid van mijn hond. Er geeft niemand thuis als dat verkloot wordt.

Ik denk niet eens dat jij uberhaüpt aan voedingssuplementen hoeft te denken. Dit is echt als er duidelijke beschadeging van het kraakbeen is. Je kan het wel geven ter bevoordering van het aanmaken van kraakbeen (hier zorgt glucosamine voor), maar met de kwaal die donna heeft, is het denk ik voorral puur pech en iets langer herstel.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:20

Chiqa schreef:

dat de 1 dit zegt en de andere dat, dat hou je altijd ;) mijn dierenarts zegt dit, en de andere weer dat. mijn dierenarts schrijft me speciaal voer voor terwijl op internet het helemaal afgekraakt wordt.
als je weet wat je hond hebt, bijv. HD, artrose, last van gewrichten, dan kan je zelf verschillende supplementen op gaan zoeken die daar bij passen. op internet staan genoeg goede en slechte verhalen die hondeneigenaren met het spul hebben. je kan je dierenarts altijd vragen wat hij van het spul denkt.
kijk gewoon wat er "speciaal" is toegevoegd aan het voer wat je nu geeft. is dat bijv. glucosamine/chondriotine dan kan je dit gewoon vervangen door losse supplementen. hier zijn vaste richtlijnen voor (bij glucosamine/chondriotine bijv. 1500/500) en zolang je hier een beetje rekening mee houd dan is er echt niets aan de hand.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:23

Nikki__ schreef:
Ik denk niet eens dat jij uberhaüpt aan voedingssuplementen hoeft te denken. Dit is echt als er duidelijke beschadeging van het kraakbeen is. Je kan het wel geven ter bevoordering van het aanmaken van kraakbeen (hier zorgt glucosamine voor), maar met de kwaal die donna heeft, is het denk ik voorral puur pech en iets langer herstel.

wat is dit nu weer voor een onzin :roll: voedingssupplementen geef je echt niet alleen als er duidelijke beschadigingen van het kraakbeen zijn hoor.
en als ze volgens jou niet aan voedingssuplenten hoeft te denken, hoeft ze ook dat speciale voer niet te geven. heeft dan ook geen nut. ;)