Show je katten deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 14:30

Kookaburra schreef:
Maar juist om het welzijn van de kat zit ze te denken aan een kitten. Dus het is net omgekeerd :)

Druif haar 2e berichtje kwam toen ik mijn reactie al aan het typen was, dus die had ik niet gezien.

Casey is ook een stresskip. Ze schrikt snel en blijft dan ook lang op haar hoede. Aard van het beestje denk ik want ze heeft een goede start gehad en hier in huis kan ik niks bedenken waardoor dat zou komen. Ze heeft nooit vliegles gehad van ons oid :+
Ze is soms wel dapperder als ze samen met Kareltje is, die is dan ook weer helemaal rust den zelve haha. Alleen durft ze dan niet naar binnen als er bezoek is, samen met Kareltje wel. Of nieuwe plekken buiten ontdekken doen ze ook altijd samen. Alleen gaat ze niet ver.

Kwa karakter over het algemeen weet ik niet want ze zijn samen opgegroeid.
Ik denk dat een rustige / dappere kat wel kan helpen voor een stresskip. Al is het maar dat Woezel ziet dat een andere kat wel iets durft, of juist heel relaxed blijft bij iets waar zij van schrikt.

Bedoel het trouwens ook zeker niet slecht naar jou hè Druif! (Mocht het perongeluk toch zo overkomen). Maar het is wel iets waar je over na moet denken.
Super leuk als het klikt en helemaal schattig als er weer een kitten is, maar wel even goed nadenken / indekken als het dus niet goed gaat.

Druif_01

Re: Show je katten deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 14:37

Helemaal met je eens hoor, bezint eer ge begint ;) je merkt dat Woezel wel regelmatig Pip opzoekt, maar Pip is daar lang niet altijd van gediend. Andersom kan Pip soms ineens Woezel lopen uitdagen waarbij hij dan helemaal ineen duikt omdat ze toch wel heel groot is van dichtbij :D maar hij daagt haar soms ook uit.

Nou is Woezel ook niet echt een partij voor Pip. Hij weegt krap 3,3 kilo en Pip een ruime 5.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 14:40

Grappig dat de poes groot is en de kater zo klein! Dat vraagt om foto's.

Geslacht van een kitten maakt vaak niks uit trouwens. Ik zal in dit geval eerder kiezen op karakter.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 14:49

Ik heb even geprobeerd om foto’s te vinden waarin ze ongeveer dezelfde houding hebben.

Woezel is de zwart/witte. Pip de getijgerde.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 15:12

Ooooh Pip is vooral gewoon een hele grote meid! :D _O-

Vind dat verschil in grote hier ook zo leuk. Het is me nog steeds niet gelukt om een goede foto daarvan te maken. Daarbij is Karel ook echt heel erg lang en uit verhouding, waar Casey juist ook weer kort is gebouwd. Dat maakt het verschil helemaal groot :')

Heeft iemand trouwens tips voor aan laten komen? Casey is altijd al een lastige eter geweest en had eindelijk een routine gevonden wat ze bleef eten maar helaas hoeft ze dat nu ook niet meer.
Ze wilt echt zachte mousse wat niet te sterk ruikt. Gourmet mousse was dus heel lang de go to maar eet ze nu ook niet meer..
Almo of vergelijkbare structuur is ze op uit gekeken of eet misschien net 10 gram.
Brokjes in saus vreet ze niet (of moet zo zacht zijn dat ik het kan prakken?)
Pate heb ik ook nog nooit een goede van gevonden. Dat stinkt altijd ook zo erg.
Kvv lust ze 2 smaken van maar moet ik niet dagelijks aanbieden want dan wilt ze niet meer :+

Gelukkig eet ze haar brokjes nog goed maar gewoon niet voldoende om op gewicht te blijven.. Ze is nu zo actief buiten tov paar maanden terug dus ze verbrandt ook gewoon veel.

Of het nu goed is of niet maakt me eigenlijk niet zo uit. Dieet is verder heel goed dus als er dan wat ongezonds tussen zit wat ze dan wel eet, ook goed.
Een vette brok mag ook zeker aangeraden worden. Dan geef ik dat gewoon wat bij.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 15:46

Nou ja over dat angstig zijn het kan zoveel zijn. Een keer een harde knal, een keer per ongeluk met spelen een te harde mep je weet het soms gewoon niet. Ik zou je wel aanraden om dit bij de fokker van een kitten aan te geven. In mijn ogen zou een fokker in staat moeten zijn om op basis van jou verhaal en de kennis van de karakters van de kittens een match te maken. Ik zou me dan ook niet blind staren op kater of poes. Wel goed kijken of een brits korthaar een goede match is. Over het algemeen zij het vaak wat rustigere katten die niet heel actief zijn (natuurlijk, uitzonderingen daargelaten).

En realiseer je dat als je kat angstig is die een kitten ook best dood eng kan vinden.
Nu weet ik dat mijn kittens daar over algemeen weinig van aantrekken en gewoon hun plan trekken en dat het wel goed komt, maar dat kan zeker ook anders zijn.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 15:49

Nyaleti schreef:
Ooooh Pip is vooral gewoon een hele grote meid! :D _O-

Vind dat verschil in grote hier ook zo leuk. Het is me nog steeds niet gelukt om een goede foto daarvan te maken. Daarbij is Karel ook echt heel erg lang en uit verhouding, waar Casey juist ook weer kort is gebouwd. Dat maakt het verschil helemaal groot :')

Heeft iemand trouwens tips voor aan laten komen? Casey is altijd al een lastige eter geweest en had eindelijk een routine gevonden wat ze bleef eten maar helaas hoeft ze dat nu ook niet meer.
Ze wilt echt zachte mousse wat niet te sterk ruikt. Gourmet mousse was dus heel lang de go to maar eet ze nu ook niet meer..
Almo of vergelijkbare structuur is ze op uit gekeken of eet misschien net 10 gram.
Brokjes in saus vreet ze niet (of moet zo zacht zijn dat ik het kan prakken?)
Pate heb ik ook nog nooit een goede van gevonden. Dat stinkt altijd ook zo erg.
Kvv lust ze 2 smaken van maar moet ik niet dagelijks aanbieden want dan wilt ze niet meer :+

Gelukkig eet ze haar brokjes nog goed maar gewoon niet voldoende om op gewicht te blijven.. Ze is nu zo actief buiten tov paar maanden terug dus ze verbrandt ook gewoon veel.

Of het nu goed is of niet maakt me eigenlijk niet zo uit. Dieet is verder heel goed dus als er dan wat ongezonds tussen zit wat ze dan wel eet, ook goed.
Een vette brok mag ook zeker aangeraden worden. Dan geef ik dat gewoon wat bij.

Hier zijn ze helemaal wild van gevriesdroogd vlees. Niet persé iets om aan te komen maar ik gebruik het door het vlees als ze iets niet willen eten. Ech 9 van de 10 keer als ik gemalen gevriesdroogd poeder erover doe eten ze alles op.

Misschien kun je kijken naar Carnis kitten? Een brok van kalkoen. Krijgen ze hier allemaal.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 16:12

Xoran, Woezel is natuurlijk al 5 en een Britse korthaar is de eerste jaren toch wel actief wat ik lees. Naarmate ze ouder worden, wordt dat minder, maar Woezel is dan inmiddels ook weer een stukje ouder.

Precies wat jij zegt is wat me bezighoud. Een kitten kan goed uitpakken, maar ook juist helemaal niet. Hij zoekt wel regelmatig Pip ook, maar zij zit daar lang niet altijd op te wachten. Hij lijkt dus vaak wel te willen, maar de match tussen die twee lijkt niet briljant. Een kitten is natuurlijk sowieso een stuk minder bedreigend.

Ik zou trouwens altijd met een fokker overleggen om een goed karakter te krijgen. Geen angsthaasje dus, maar een zelfverzekerde, dappere kitten. Poes of kater maakt mij niets uit, maar vroeg me af of dat in zijn algemeenheid nog verschil kon uitmaken.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 16:15

Waar haal jij dat poeder? Of kun je wat merken noemen? Klinkt wel interessant! Via Google krijg ik alleen maar brok.

Brokjes hou ik het liefste hetzelfde. Of een extra brok bij geven maar dan een vettige ofzo.
Natural Health is eigenlijk top daarvoor maar te vet om volledig te voeren en kan die nergens handig bestellen helaas.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 16:18

En een herplaatser, Druif? Matcht misschien beter bij de leeftijden en dan weet je al wat voor karakter je in huis haalt.
Het is een wat langere zoektocht, een gezonde herplaatser die ook nog evt terug mag als het niet wilt en dan ook nog een Brit. Maar heb niet het idee dat je haast hebt :)

Hoelang zou je zo'n beestje dan eigenlijk op proef moeten nemen? Ik gok dat je met een week of 2 al wel een hele boel kan inschatten?

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 16:26

Ik snap je druif. Ik kijk nooit naar het geslacht tenzij iemand persé een kater of poes wilt maar als het in mijn ogen op karakter geen goede match is dan laat ik dat ook weten. Ik het bij het vorige nestje nog 2 poesjes. Waar ik een gezin afgewezen heb omdat de kittens en de volwassenen eigenlijk helemaal 0,0 interesse hadden in die mensen en ik daar geen klik mee had, had ik 2 gezinnen die een poes wilde. Maar het maakte hun niet uit welke naar wie zou gaan. Ik heb toen de keuze voor ze gemaakt en dat is maar goed ook. Lilou is er wel 1 met een sterk karakter zij is echt een kleinkind van Nishi. Als jij als mens geen duidelijkheid geeft walst ze zo over je heen. Zij is naar bokker solleke noah gegaan. Zij hadden al een abessijn katertje van ons. En die heeft echt hetzelfde karakter als Lanah. Die laat echt wel merken dat ie het er niet mee eens is desnoods op een wat hardere manier. Omdat zij die ervaring hebben durfde ik dat wel aan.
Andere poesje is naar mensen gegaan die best wel onzeker waren en ze hadden en super onzeker poesje die 2 weken ouder is. Gigi is veel relaxter. Die boeit het allemaal niet zoveel maar die zal niet dan maar gaan bepalen wat wel en niet gaat.

Wat ik hiermee wil zeggen kijk naar een fokker die je aanspreekt. Ga eens kijken bij die mensen bij voorkeur voordat ze kittens hebben (mocht je nog mensen willen weten hier in de buurt ik ken er genoeg) en leg je dilemma voor. Door open en duidelijk te zijn bereik je heel veel en dat vind ik persoonlijk ook wel prettig als mensen komen kijken.

@Nyaleti
Ik gooi die vriesdroog brokjes in de blender en dan maak dat poeder zelf. Het is er wel maar dan moet ik even zoeken wat dat ook alweer was.

En als reactie op je laatste bericht een kitten in huis kan best pas na een maand of 3 duidelijkheid geven. Een herplaatser zou ik persoonlijk dan minder snel doen. Dat kan een hoop gedoe geven met koppelen en misschien juist wel weer heel intimiderend zijn. Een kitten past zich vaak wel aan.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 16:50

Precies dat is de reden dat we geen herplaatser willen. Die zal sowieso te intimiderend zijn voor Woezel en Pip gaat die denk ik niet accepteren, dat is voor ons, in deze situatie, geen optie. Als we al zouden besluiten een derde te nemen, dan wordt het een kitten.

Mochten we meer zekerheid hebben dan kom ik zeker even bij je op de lijn Xoran! We gaan sowieso in oktober eerst nog op vakantie en voor die tijd komt er überhaupt geen bij. Ik zou overigens altijd open kaart spelen naar fokkers, want dat is wel zo eerlijk naar Woezel en Pip én naar de kitten.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 16:56

Oh je weet ik wil je graag helpen. Ik ben met een kittenkoper ook meegeweest toen ze een maatje zocht voor een poes die ze bij mij gekocht had. Doe ik graag hoor.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 18:06

Ik als fokker zou niet staan te juichen met onderstaande afspraak. Kans dat je n zieke kat terug kijkt of dragend met een ziekte is te groot voor een Cattery.

Ik heb nooit problemen gehad met een kitten bij oudere katten ook niet met een ouder kitten. Ik heb ook geen problemen gehoord bij mijn kittenkopers. Belangrijkste is om zelf niet te stressen en het vooral zelf uit te laten zoeken plus tijd geven

Nyaleti schreef:
Maar als ik een kitten bij 2 volwassen katten zou zetten, zou ik echt iets zoeken waarbij de kitten terug kan naar de fokker als het na X periode nog niet klikt.
Je wilt gewoon niet de ellende hebben dat ze apart moet leven of er eentje strak staat van de stress.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 18:54

Nyaleti schreef:
Gaan ze op die disk liggen Siggis?
Hier is het in huis gelukkig koel, zeker de tegels. Ze mochten de afgelopen dagen wel naar buiten maar wel met regelmaat een pauze binnen.
Verder maak ik nu echt soep van het natvoer zodat er wat extra vocht binnenkomt.
Of een liquid snack uit de koelkast.

Ja Koper gaat er graag boven op liggen, of gaat er langs liggen.
Afbeelding

Nero neemt het soms even mee de Disc maar die ligt er liever tegen aan,
en sinds dat ik de koude/natte handdoek op tafel heb gelegd ligt hij daar liever op dan de Disc.

Beide mogen niet buiten komen, dus ze hebben de huiskamer/gang/bovenverdieping + 1 kamer
en dan nog naar de Zolder, maar op zolder mogen ze alleen met het warme weer niet komen.

Ze zitten nu 5 weken aan de speciaal voer en mogen alleen de brok en natvoer hebben en dat is alles.
Dus ze hebben afgelopen weken ook niks anders gehad.
(Geen snoepjes, geen Liquid snack, geen konijnen oren en hun normale brok/natvoer gehad)
Volgende week is de laatste week dat ze aan het speciale kattenvoer mogen/moeten. (Hills Z/D)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 19:43

:wow:
Afbeelding

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 20:10

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

robinxfellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 20:16

Moos is vandaag 3 jaar geworden Y)(^)
Afbeelding

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 20:27

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 20:31

En ze zijn zo lomp soms...
Net wilde Lilly een grote sprong maken. Ze ging letterlijk met voorpoten wijdbeens de sprong aan.
Om hem vervolgens niet te halen _O-

Het zag er erg stom uit

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 20:33

Wapenstilstand in huize Bellatrix. *\o/*

Gefeliciteerd met Moos.

Purny de zwart-witte moet nog even in haar oren groeien. <3

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 21:14

Purny, ach gut, die laatste foto in de doos, die is echt te lief!

Ik hoop vooral dat een kitten wat extra brengt voor, met name, Woezel. Hopelijk heeft hij dan een maatje waar hij mee kan optrekken. Ik hoop vooral dat hij niet permanent in de stress gaat schieten, maar misschien moet ik er ook niet té angstig in staan (ik ben een dweil als het op mijn katten gaat haha!). Als we op vakantie gaan en er komt iemand elke dag de katten verzorgen doen ze het ook prima en komt hij ook knuffelen met die persoon. Maar hij schrikt gewoon bijzonder snel van alles en is echt een paniek kip, dus ik vraag me oprecht af hoe dat gaat met een kitten in zijn territorium. Overigens is hij wel nieuwsgierig en een ontdekker. Hij zat als eerste in hun nieuwe krabpaal (om maar een voorbeeld te noemen), maar vreemde mensen vindt hij eng en de deurbel is helemaal rampzalig.

Bellatrix, bij jou ziet het er absoluut veelbelovend uit!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 21:27

Ik hoop dat het zo doorzet!

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 22:40

@bellatrix *\o/* yes!! Ik zeg tegen kittenkopers altijd let op geef ze een week max 2 dan liggen ze bij elkaar. Komt helemaal goed!!

@purny wat zijn ze toch leuk!

@robinxfellow proficiat *\o/*

@druif ik herken het. Ik vind het met katten ook altijd lastig. Met de kittens heb ik daar dan weer minder moeite mee…

Hier is Elani’s 4ling van 2 jaar geleden vandaag jarig.

Alle eigenaren weer een berichtje gedaan en meteen weer even een berichtje terug. Zo fijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 08:21

Dank jullie wel allemaal. Als ik weer over volledig internet op een pc beschik zal ik even uitgebreid reageren op iedereen.