BARF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: BARF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:27

Weet je nog een kleur van het label oid?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:28

Of staat de show nog online met standhouders?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:29

Wit label. Lijst is wel een goeie, daar kan ik nog wel eens naar zoeken.
Echt stom :+

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:45

Amanda schreef:
Linea: bedankt voor de info!
Haaksbarf heeft een percentage van 15% bot. Lotgering daarentegen weer 8%. Dan zou ik die eens kunnen proberen.
Het liefst heb ik KVV. Al heb ik voorheen KVV wel gecombineerd met af en toe een stuk vlees (spier, orgaan, bot of een combinatie daarvan). Helemaal BARF durf ik niet aan vanwege de verhoudingen. Plus dat ik er 1 heb die stukken vlees niet blieft, KVV met lange tanden eet en het liefst brok heeft :roll:
De andere 2 doen een moord voor vers, waarvan dus de ene de blaasgruis kat is.

Bello: ik zoek niet voor af en toe iets lekkers, ik zoek iets wat ik constant kan geven zonder dat ik weer met een blaasgruispatiënt kom te zitten. Daarnaast zijn katten vleeseters, geen viseters. Hooguit eens voor het lekker inderdaad.

dat begrijp ik, maar als je de zalm in kleine stukjes snijdt, is het als een maaltijd en het is helemaal niet duur.
onze katten zijn anders toch erg dol op vis. maar iedere kat is anders en ik wilde alleen maar proberen te helpen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 02:02

Amanda schreef:
Misschien kunnen jullie mij helpen. Ik zoek een KVV voor katten met een zo laag mogelijk calcium percentage. Oftewel, geen bot of zo min mogelijk. Dit ivm een kater die blaasgruis ontwikkelt op calcium.
Ik voer nu een graanvrije brok met hoog vleespercentage, maar zou ze toch wel weer deels op vlees willen.
Ze krijgen nu al af en toe kipfilet of runderlap omdat dit alleen maar spiervlees is. Maar is er ook een KVV zonder of met weinig gemalen bot?

Ik ben overigens bekend met vers voeren, alleen vanwege die blaasgruis toen weer op brokken gegaan.

De regel bij blaasproblemen (struviet of oxalaat) is: verdunnen. Vlees is daar dus juist geschikt voor.
Ook een kat gevoelig voor calciumoxalaatgruis kan prima (het liefste zelfs) op vers. Runderhart is bijvoorbeeld een goede, vanwege de magnesium. Ook botten mogen ze hebben, maar dan alleen van kleine prooidieren omdat die een lager calciumgehalte hebben.
Denk dus aan muizen, hamsters, cavia e.d. nekken van gevogelte zou ook nog kunnen, maar niet te veel en niet te vaak.
Als je Lotgering voerde en daarnaast nog bot, dan kunnen de verhoudingen nogal scheef trekken, waardoor je dus juist problemen kan krijgen. En ik ben bang dat je datzelfde probleem wel eens zou kunnen krijgen als je brok met vlees gaat mengen.

Ik zou sowieso geen KVV geven, omdat dit in het beste geval kipkarkas als botbron heeft, wat toch redelijk hoog in calcium is voor jouw kat.
Je zou natuurlijk als je niet wilt BARFen wel zelf een gemalen mix samen kunnen stellen. Goedkoper, en je weet precies hoeveel van wat er in gaat.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:23

Ik voerde voorheen Carnibest en zit nu aan Lotgering te denken, vanwege het lage botpercentage (8% tov 15% bij de meeste KVV). Maar dat kipkarkas is wel een goeie om over te denken.
Zijn eendagskuikens ook een optie ipv de kleine prooidieren die jij aangeeft? Want die zijn volgens mij een stuk makkelijker te verkrijgen en bestaan voornamelijk ook uit wekere botten.
Een gemalen mix samenstellen, hoe gaat dat in zijn werk? Bestel je dat ook ergens, of moet je dit zelf vermalen? Dit ken ik niet, maar is wel erg interessant :j

Wat betreft de verhoudingen als je deels brok en deels KVV voert, dat vraag ik me af. Want je zou veronderstellen dat het beiden compleet voer is, in de juiste verhoudingen. Dus waarom zou het dan uit verhouding raken wanneer je dit combineert? Of redeneer ik nu gewoon te simpel? :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:20

Het verschil tussen brok en KVV is dat er in brok vaak kunstmatige stoffen aan toegevoegd zijn. Zo is een calciumpreparaat bijvoorbeeld gevaarlijker dan calcium uit botten voor jouw kat. Als ik dan bijv. naar Acana Grasslands kijk voor de kat, zie ik dat er geen botten/graten in zitten, maar wel een calciumgehalte van 1,5%. Dan vraag ik me dus af hoe ze aan calcium komen. Ook in de andere versies van Acana zit geen bot, en een calciumgehalte van 1,3%. Daarom zou ik toch erg voorzichtig zijn met met vlees toevoegen aan een samengestelde brok.

Zelf een KVV samenstellen kun je doen uit gemalen mixen of je kunt zelf malen. Kippennekken gaan bijvoorbeeld prima door een ouderwetse gehaktmolen en orgaan en spiervlees kunnen ook prima er doorheen. Een gehaktmolen kun je op marktplaats voor een 10tje kopen.
Een eendagskuiken kan ook, maar is qua voedingsstoffen erg laag. Eendagskuiken kun je dus als snack beschouwen.

Een vergelijking waar je over na kunt denken:

Normaal gesproken geef je een kat ongeveer de volgende percentages:
45% vleesbot
30% spiervlees
15% orgaan (7% hart, 4% lever, 4% nieren)
5% vis
5% overig (groente/fruit, tafelrestjes, supplementen, ei bijv.)

Voor jouw kat zou ik geven:
35% vleesbot (geen 'dragende botten', ook niet van kip)
35% spiervlees
20% orgaan (10% hart, 5% lever, 5% nieren)
5% vis
5% overig

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:33

Nu heb ik ook nog wat vraagjes:

Ik heb zelf onlangs wat leuke dingetjes bestelt, moet alleen nog even kijken hoe ik dat ga doen.
Zo heb ik nu voor het eerst lamstesten (ballen dus ;) ), kalfshersenen en een lamskop (in 2 gezaagd) gekocht.
Nu weegt een halve lamskop 400g én is het kaal bot. Iemand ervaring met een lamskop in een menu verwerken? Of zal ik dit maar buiten m'n menu laten dat hij gewoon een paar dagen lamskop met ongemalen boekmaag krijgt? En hoeveel boekmaag zou ik op 400g lamskop toe moeten voegen? Zou 500g genoeg zijn?
En ik heb even niet genoeg orgaan in huis. Heb nog 800g orgaanmix maar die wil ik ook voor de kat bewaren. Heb nu dus alleen hersenen en testen in huis. Hart kan ik wel aankomen, maar is het een probleem als ik de komende 3-4 weken dan geen/weinig lever nier geef?
Laatst bijgewerkt door Sassol op 30-10-13 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:35

Eigenlijk is dat best een hoog botpercentage Sassol. Als je dan vergelijkt met de percentages in KVV. Dan zie ik dus echt door de bomen het bos niet meer :+
In de zin van: wat heeft een kat nu echt nodig, in welke verhouding. Welke is de juiste? En wat past goed bij mijn blaasgruiskat.
Eens met je mening over brok overigens, maar ja, ik moest iets toen ik met een zieke kat zat en dit leek te werken.
Ik neig dan vanwege het lage botpercentage naar Lotgering. Maar Haaksbarf spreekt me ook weer aan. Beiden zijn voor mij ook het makkelijkst te verkrijgen van dit lijstje.

Voorbeeldje, dit is de samenstelling van Lotgering:
20% Vis
30% Rund
35% Lam
15% Kip

15% orgaan
8% botten
74% spiervlees
3% bloed

Carnibest kan ik deze samenstelling niet eens van vinden in percentages... :?
Dat is wel raar eigenlijk...

Haaksbarf Konijn
70% Konijnenspiervlees
15% Konijnenorgaan
15% Konijnenbot

Haaksbarf Eend
70% Eendenspiervlees
15% Eendenorgaan
15% Eendenbot

Tinlo
Rundvlees, Kippenvlees, Konijnenvlees, Makreel, Kippenbotten, Konijnenbotten, Runderorganen en Eendenorganen.
Waarvan 55% spiervlees, 25% bot en 20% orgaan

DARF Eko kat
75% Spiervlees (Rund, Lam en Kip)
15% Vleesbot (Kip en Lam)
10% Orgaan (Lam, Kip en Rund) waarvan 5% Lever.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:12

Let goed op het verschil:
Als ze het hebben over 'bot' bedoelen ze kaal bot. Hebben ze het over 'vleesbot' dan hebben ze het dus over botten met vlees eraan.
De 15% bot van Haaksbarf is kaal bot, dan kom je dus uit op 30% vleesbot als je daar spiervlees aan toe zou voegen.
Mijn voorstel was 35%, maar dan dus wel vleesbot met een laag calciumgehalte zoals nekken. Kijk je dus niet kapot op de percentages, maar vooral op de botsoort. Nekken bestaan vooral uit kraakbeen, wat geen calcium bevat. Dus ondanks dat je dan 35% kippennek zou geven, kom je op een veel lager calciumgehalte uit dan laten we zeggen 30% bevleesd kipkarkas.

Lotgering heeft het ook over bot, dus ook daarbij: 16% vleesbot. Maar welk bot is dat dan? Waarschijnlijk van de kip, maar welk bot dan? Vaak worden dragende botten (van kleine prooidieren) gebruikt omdat deze makkelijk te malen zijn en een goede Calcium-Fosfor verhouding hebben. Maar jouw kat moet minder calcium hebben dan de gemiddelde kat.
Haaksbarf vind ik ongeschikt voor jouw kat, je moet namelijk minimaal 4 diersoorten geven en hun botgehalte is vrij hoog. Tinlo heeft het ook over 25% bot, dus wederom gelijk aan 50% vleesbot. Ook veel te hoog dus.
DARF Eko kat heeft een laag botgehalte, maar er zitten dus wel botten van lam in. Lamsbotten hebben een hoog calciumgehalte, niet geschikt dus.

Edit:

Kort gezegd vind ik dus geen enkele gemaakte KVV een veilige keuze omdat deze niet aangepast is op jouw kat. En ook met orgaan: jouw kat kan beter wat meer hart krijgen vanwege de magnesium (die vorming van calciumoxalaatkristallen tegen gaat).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:49

Het is nog niet zo makkelijk... :))
Zelf malen valt af, daar ga ik niet aan beginnen. Simpelweg omdat ik daar de ruimte in huis niet voor heb.
Blijft BARF over. Maar hoe ga ik dat samenstellen? Gewoon een kippenpoot zoals ik dat voorheen deed gaat dus niet.
En waarom maak je het onderscheid vleesbot/bot. Het uiteindelijke botpercentage telt volgens mij. Vleesbot is ook nog een stuk vlees. Maar is dat weer niet onder je spiervlees te scharen?

Ik zou wel het liefst dingen hebben die ik makkelijk kan bestellen of in de winkel (supermarkt/slager) kan kopen.
Bot --> Kippennekken?
Organen --> hart, af en toe lever/nieren?
Spiervlees --> maakt eigenlijk niet uit.

En hoe scheef trek je de verhouding als ik een KVV voer als bijvoorbeeld Lotgering en dat aanvul met wat meer hart (bijvoorbeeld 1x in de week extra hart door de KVV heen)?

Sorry voor alle vragen hoor. Maar ik wil graag op vers, maar wil geen risico wat betreft de blaasgruis. Maar aan de andere kant ook niet heel Nederland door hoeven reizen om vlees te halen.
Dus ik zoek balans tussen vers, niet te ingewikkeld om aan te komen en goed voor de kat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:52

Sassol schreef:

Ik heb zelf onlangs wat leuke dingetjes bestelt, moet alleen nog even kijken hoe ik dat ga doen.
Zo heb ik nu voor het eerst lamstesten (ballen dus ;) ), kalfshersenen en een lamskop (in 2 gezaagd) gekocht.
Nu weegt een halve lamskop 400g én is het kaal bot. Iemand ervaring met een lamskop in een menu verwerken? Of zal ik dit maar buiten m'n menu laten dat hij gewoon een paar dagen lamskop met ongemalen boekmaag krijgt? En hoeveel boekmaag zou ik op 400g lamskop toe moeten voegen? Zou 500g genoeg zijn?
En ik heb even niet genoeg orgaan in huis. Heb nog 800g orgaanmix maar die wil ik ook voor de kat bewaren. Heb nu dus alleen hersenen en testen in huis. Hart kan ik wel aankomen, maar is het een probleem als ik de komende 3-4 weken dan geen/weinig lever nier geef?

Koppen geef ik altijd met een forse hoeveelheid spiervlees of pens en de dag erna is dan vaak vastendag.
Lamstesten waren hier een enorme afknappen, wil die van jou het wel eten?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 08:46

Es, even een heads up, er komt weer konijnkarkas van ramses aan op bp! ;) Ergens december/januari

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:18

amanda, bot is idd kaal bot en percentage is dan gewoon het percentage bot.
als er op staat dat er vleesbot in zit is het percentage bot +- de helft daar van, maar ik denk dat daar ook een puntje zit, als je kvv koopt waar een x percentage vleesbot in zit, weet je eingelijk niet of het 60% bot isen 40 vle3es
of een ander percentage, bij een gezond dier zal dat allemaal prima overkoombaar zijn, bij een dier met een probleem kan dat wel een probleem zijn .

denk bijna dat je zelf zou moeten gaan samenstellen, menuutjes die zouden kunnen werken ga ik niet aan beginnen...heb me er ooit goed in verdiept, maar mijn wafje eet weer gewoon KVV met soms een barf snackje.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:23

Baruch heeft besloten dat hij geen konijn meer wil :(

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:24

Ik heb medelijden met je Anneliesdj :(:) Konijn is hier het enige nog wat Tessa eet qua barf. Ohnee, ook lamsribben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:36

Ik snap het ook niet, hij heeft het altijd prima gegeten en nu we geen opvangers meer hebben laat hij het liggen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:54

Dat heb ik dus met allemaal andere diersoorten. Heel apart? Zelfs nu Tay er is, is ze niet beter gaan eten. Eerder slechter.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:15

anneliesdj schreef:
Koppen geef ik altijd met een forse hoeveelheid spiervlees of pens en de dag erna is dan vaak vastendag.
Lamstesten waren hier een enorme afknappen, wil die van jou het wel eten?

Heb even gekeken en een lamskop is ongeveer 75% bot en 25% vlees. Dus geef er nu 500g ongemalen boekmaag bij en 400g orgaanmix/gemalen pens. Op ong. 400g lamskop. Daarna inderdaad een vastendag.
De volledige test heeft ie nog niet gehad, maar met portioneren ging het restje er goed in!

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:21

hier ook 1 hond.. die niet altijd eet wat de pot schaft haha

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 16:36

hier eten ze vrij goed eigenlijk :) het enige wat jolie wel laat liggen is fazant, gans, patrijs hoeft ze maar 1 dag dat soort dingen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:05

We hebben altijd opvanghonden gehad en toen at hij beter, nu is hij veel kieskeuriger, konijn heeft hij altijd goed gegeten (maar dus wel met andere honden in de buurt).
Vanavond rund en daar trok hij ook eerst 3 keer zijn neus voor op voor hij begon.

Gans en eend wil hij ook niet maar dat wist ik al.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:12

Sterk ruikend wild is hier niet zo in trek, wilde eend, gans, patrijs dat soort dingen.
Fazant, haas, ree zijn hier dan wel weer favoriet!

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:20

hier precies hetzelfde met de jackrussel met rund

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 07:41

Sassol schreef:

Nee dat is geen groot probleem, liever niet maar goed.. Je kan ook wat levertjes in de supermarkt halen he :)
Over je lamskop ik had ze ook vorige keer en vond het vreselijk, liggen er nu nog een paar in de vriezer die niet opgaan denk ik zo ;) het is echt echt kaal en kei hard
Maar ik had er zelf idd gewoon pens bij gegeven en dat ging goed.